Gå til innhold

Bestevenninner og bursdagsgaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av datteren min sine beste venninner skal feire 9-års dagen sin sammen på bowlingen. Er en avtale at alle gir for 50 kr. Men, datteren min har lyst til å gi litt ekstra til sine beste venninner. Tenkte rundt en 100-lapp. Er det ok å gi det på bursdagen uten at det blir feil, fordi hun gir for litt mer? 

Anonymkode: 1e77b...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan hun gjøre det når bare de er sammen. 

Anonymkode: c5e0e...a41

• Liker 8
Skrevet

En avtale er en avtale. Da synes jeg det blir dumt å gi mer. Hun kan heller gi noe annet når de er alene, eller finne noe på tilbud slik at det blir en "større" gave. 

Anonymkode: 6d54e...b86

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

To av datteren min sine beste venninner skal feire 9-års dagen sin sammen på bowlingen. Er en avtale at alle gir for 50 kr. Men, datteren min har lyst til å gi litt ekstra til sine beste venninner. Tenkte rundt en 100-lapp. Er det ok å gi det på bursdagen uten at det blir feil, fordi hun gir for litt mer? 

Hvorfor kan ikke dere holde dere til avtalen? Hvorfor må dere gi mer? Hva gjør at du anser din datter som mer viktig enn andres barn? Gå foran som et eksempel og følg de avtalene som er inngått, det er en grunn til at man lager slike avtaler i forhold til bursdag i den alderen der. Tenk lenger enn kun ditt eget barn. 

Anonymkode: 44f36...b29

• Liker 14
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke dere holde dere til avtalen? Hvorfor må dere gi mer? Hva gjør at du anser din datter som mer viktig enn andres barn? Gå foran som et eksempel og følg de avtalene som er inngått, det er en grunn til at man lager slike avtaler i forhold til bursdag i den alderen der. Tenk lenger enn kun ditt eget barn. 

Jeg skjønner ikke greia med å svare på en sånn nedlatende og litt ufin måte på et helt enkelt spørsmål? Kunne du ikke bare ha svart uten å måtte legge til "Hva gjør at du anser din datter som mer viktig enn andres barn" og "Tenk lenger enn kun ditt eget barn". 

Nei, jeg anser virkelig ikke mitt barn som mer viktig. Herregud. Det er flere i klassen som gir litt ekstra til bestevenner. Både gutter og jenter, så helt idiot er jeg ikke altså. Jeg lurte bare på om det var ok å gi gaven da på bursdagen, noe som da ikke er helt innafor. Derfor velger vi å gi gave enn annen dag.

Takk til dere som svarer saklig, enkelt og greit.

TS

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville gitt mer. Barn (de andre gjestene) merker ikke forskjell på en gave til 50kr eller 100kr. Og så lenge begge bursdagsjentene er venninner og begge får gave av ca lik verdi. 

Vi har samme regel hos oss og gavene varierer veldig i verdi, men tror mange kjøper feks bøker og lego på salg så de har gitt mindre for de enn de er verdt til full pris. 

La datteren din få velge en gave til litt mer til venninnene sine. 

Anonymkode: d5e61...d29

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke greia med å svare på en sånn nedlatende og litt ufin måte på et helt enkelt spørsmål? Kunne du ikke bare ha svart uten å måtte legge til "Hva gjør at du anser din datter som mer viktig enn andres barn" og "Tenk lenger enn kun ditt eget barn". 

Nei, jeg anser virkelig ikke mitt barn som mer viktig. Herregud. Det er flere i klassen som gir litt ekstra til bestevenner. Både gutter og jenter, så helt idiot er jeg ikke altså. Jeg lurte bare på om det var ok å gi gaven da på bursdagen, noe som da ikke er helt innafor. Derfor velger vi å gi gave enn annen dag.

Takk til dere som svarer saklig, enkelt og greit.

TS

Det er sånne holdninger som gjør at mange barn blir eskludert fra bursdager osv. En avtale er en avtale. Gå foran som er godt eksempel. Du anser jo tydeligvis både din datter og disse to vennene som mer viktig enn de andre barna. Hva med det barnet som ikke har en sånn bestevenn eller kommer til å få det? Skal du gi mer i alle bursdager eller skal du være med på at det ikke blir store forskjeller i den alderen? Det er lov å tenke...

• Liker 9
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne holdninger som gjør at mange barn blir eskludert fra bursdager osv. En avtale er en avtale. Gå foran som er godt eksempel. Du anser jo tydeligvis både din datter og disse to vennene som mer viktig enn de andre barna. Hva med det barnet som ikke har en sånn bestevenn eller kommer til å få det? Skal du gi mer i alle bursdager eller skal du være med på at det ikke blir store forskjeller i den alderen? Det er lov å tenke...

Å, herregud...

• Liker 2
Skrevet

Min på 9 år har én bestevenn, og det har de vært det siden 1 klasse. Han gir alltid en gave som koster mer enn de avtalte 50 kr. Ingen har sagt noe på det ,alle de årene han har feiret bursdag. Og hadde noen sagt noe på det, hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymkode: 7c2df...291

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke noe problem med det. Jeg husker ikke at jeg fulgte med på hvor mye penger hver gjest gav bursdagsbarnet når jeg var liten. Vi pleide også å gi hverandre 50 kroner, og jeg ble 9 år i 1999. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen syns det er såååå dramatisk at en person gir litt ekstra til bestevennen sin. Storm i vannglass.

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Skrevet

Dette er helt vanlig i mitt barns klasse, så ingen hadde reagert på det her. Men du må nesten se på hva som er vanlig i ditt barns klasse.

Min sønn og bestevennen gir for ca 300 til hverandre, men der er vi nære venner med hele familien. Ofte inviterer vi hverandre til familieselskap, og da gis gaven der og en liten ting i barneselskapet, men det er ikke alltid det passer sånn, og da gis gaven i barneselskapet. Men de gir hverandre ting da, ikke penger, så det er ikke så tydelig hvor mye det dreier seg om.

Anonymkode: 59bc0...9e3

• Liker 1
Skrevet

Her gir de fleste 100 kr til dem i klassen. De er også 9 år. Sønnen min gir en liten ekstra ting til sine nærmeste venner. 

Synes det er helt innafor. 

Skrevet
9 minutter siden, Kemila skrev:

Her gir de fleste 100 kr til dem i klassen. De er også 9 år. Sønnen min gir en liten ekstra ting til sine nærmeste venner. 

Synes det er helt innafor. 

100,- er altfor dyrt for mange.

Anonymkode: 9a0f8...029

• Liker 2
Skrevet

Her vi bor har jeg ikke inntrykk av at det er så vanlig å gi ulikt til bestevenner og venner. Min 9-åring har en bestevenninne fra barnehagen. Vi har gitt for ca 100 eller 50kr, ettersom hva «grensen» har vært. Er jo ikke egentlig prisen som teller heller?

Anonymkode: 4945c...419

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei gi det samme til alle om flere feirer i lag!

Anonymkode: 69f00...2d5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

100,- er altfor dyrt for mange.

Anonymkode: 9a0f8...029

Ja, er selv alenemor med stram økonomi, men får jo på en måte beløpet igjen når sønnen min selv feirer. Han hadde nettopp bursdag med klassekamerater og satt igjen med 2350 kr. Da kjøper han seg noe han ønsker seg , som jeg ikke har råd til å kjøpe. 

Vi ga 100 kr til klassevenninner da jeg var barn for snart 30 år siden, så synes ikke det er så ille. 

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei gi det samme til alle om flere feirer i lag!

Det er jo det jeg sier?! To av de feirer sammen. De får likt begge to.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg sier?! To av de feirer sammen. De får likt begge to.

Ja. Skrev jeg utydelig? 

Skrevet

Tenker at om avtaler i klassen er på 50kr. Så forholder du deg til det. Vi har samme avtale. Når det er 20-30barn pr år som har bursdagsbesøk. Så blir det fort mye penger for noen. Og du setter opp presset for mange. 

Avtalen er 50kr. Men om gavene åpnes alene etter besøk så er det ok med 100kr. Det som er dumt er st når det åpnes forann de andre og de ser at det er forskjell så er ikke det så gøyt. Og bare åå så kult. 100kr fikk jeg av den personen. men "bare" 50 av de andre.. Ikke alle barn klarer å styre seg der med hva de sier. 

Mine er glad uansett hva de får.  Syns egentlig det beste er om gaver åpnes etter besøk om de er mange feks og. En gang fikk barnet mitt 10kr i gave. Og han ble like glad. Men hva hadde de andre barna sagt om de så det? Mobbet den som ga?Vet at de hadde dårlig råd.Så det var fint bare han kom.Det var det viktigste! 

Hva ga bestevenninnene ditt barn på sin dag?

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville latt min datter gi gaver for litt ekstra penger til sine bestevenninner. Det er da helt naturlig at man gir litt ekstra til bestevenninner. Sånn har det alltid vært i vennekretsen til barna våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...