AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Skrevet 16. februar 2020 Hei, Ny bruker her på forumet idag, egentlig kun pga. utfordringen jeg har, og håper at noen kan gi meg tips i tillegg til å dele evt. erfaringer. For en tid tilbake var jeg i et samboerskap hvor jeg endte opp med å bli svindlet for 1 200 000,- i usikret gjeld (forbrukslån, kredittkort etc.). Det tok litt tid før dette kom frem i lyset, men når det først gjorde det, så gikk jeg rett til politiet, men til ingen nytte. Lang historie her, men prøvde alt i lang tid, men til ingen nytte der heller. Hvis vi spoler tiden frem til 2020, så har jeg nå gitt opp. De sakene som gjensto etter at jeg hadde prøvd å betale hver mnd. gikk rett til inkasso/namsmann. Hvis jeg går inn på gjeldsregisteret, så er jeg oppført med ca. 415 000,- i gjeld, men tar vi med inkassosalær, gebyrer og renter ut fra hvert enkelt inkassoselskap, så ligger gjelden på totalt 798 000,-, og tar man bort disse så gjenstår det 475 870,-. Jeg har nå fått tilbud fra en god venn som kan gi meg opptil 500 000,- i lån, men jeg må derfor forhandle med kreditorene. Total gjeld med gebyrer, salær etc.: 798 000,- Total sum gebyrer, salær etc.: 322 306,- Total gjeld etter gebyrer, salær etc.: 475 694,- Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer rundt forhandlinger med kreditorer, om det er håp for å få ned summen på gebyrer, renter osv.? Jeg vet at jeg har gått på en smell, jeg vet at jeg ikke sitter på grunnleggende økonomisk kunnskap, og jeg vet at jeg er i uføre og har fått en ny sjanse, og den kommer jeg virkelig til å ta vare på. Håper på positive og konstruktive svar. Har vært veldig langt nede i det som føles ut som en uendelighet, og håper at dette kan være en ny start for meg. Anonymkode: 31b7d...cbc
sølvdryss Skrevet 16. februar 2020 #2 Skrevet 16. februar 2020 Sjekk først med kreditorene og forklar problemet. Dette kan jeg ikke, men har du mulighet å anmelde selv om politiet ikke gjør noe? Da kan du vise denne dokumentasjon på dette dersom det hjelper. Vær ærlig når du informerer. De har garantert vært borti lignende saker og vet at det faktisk er mulig å ta opp lån i andres navn. Kanskje de også har råd til hva du kan gjøre Og hvordan du går frem? Jeg ville ikke lånt penger av vennen før samtaler med kreditorene. Dumt å låne om du ikke må og du må vite at du klarer å betale tilbake. Da bør dere bli enig om avdrag som er overkommelig og ha kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 Legg ved en oppstilling over inntekter og utgifter du har i løpet av måned, da kreditorene ofte ser på hva slags betjeningsevne du har over tid. Hvis du f.eks har et overskudd på 5000 etter boutgifter og livsopphold, så vil du kanskje bruke bortimot 15 år på å betale all gjelden, mange kreditorer ser da fordelen med å få inn 60-70% med en gang istedet for å vente flere år på å få inn hele. Anonymkode: a535d...b27
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #4 Skrevet 16. februar 2020 15 minutter siden, sølvdryss skrev: Sjekk først med kreditorene og forklar problemet. Dette kan jeg ikke, men har du mulighet å anmelde selv om politiet ikke gjør noe? Da kan du vise denne dokumentasjon på dette dersom det hjelper. Vær ærlig når du informerer. De har garantert vært borti lignende saker og vet at det faktisk er mulig å ta opp lån i andres navn. Kanskje de også har råd til hva du kan gjøre Og hvordan du går frem? Jeg ville ikke lånt penger av vennen før samtaler med kreditorene. Dumt å låne om du ikke må og du må vite at du klarer å betale tilbake. Da bør dere bli enig om avdrag som er overkommelig og ha kontrakt. Takk for svar! Ja, jeg tenkte å først ta en runde med alle kreditorene for å se hva de kunne gå med på. Men jeg ønsket å vite hva jeg kunne forvente i en sånn forhandling. Jeg er helt enig i at jeg må gå noen runder før det blir aktuelt å refinansiere. For å svare på hva som skjedde, så hadde vedkommende min BankID og tok opp lån og kredittkort i mitt navn uten at jeg visste det. Vedkommende kastet så regningene etterhvert som de dumpet ned i postkassa.. Når jeg gikk til politiet så fikk jeg beskjed om at dette var umulig å bevise, og at det ikke var poeng i å anmelde, da de ikke hadde ressurser til å etterforske, og at det ville bli henlagt uansett.. håpløst. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg ved en oppstilling over inntekter og utgifter du har i løpet av måned, da kreditorene ofte ser på hva slags betjeningsevne du har over tid. Hvis du f.eks har et overskudd på 5000 etter boutgifter og livsopphold, så vil du kanskje bruke bortimot 15 år på å betale all gjelden, mange kreditorer ser da fordelen med å få inn 60-70% med en gang istedet for å vente flere år på å få inn hele. Anonymkode: a535d...b27 Takk for svar! Setter pris på det 🙂 Jeg kan komplettere litt i forhold til det opprinnelige innlegget mitt. Jeg har fast jobb, og en god lønn. Men jeg forstår det du mener. Forstår det også slik at siden jeg er i slutten av 20-årene og har forholdsvis god lønn, rundt 600 000,-, så vil de heller få innfridd kravet over tid gjennom lønnstrekk, fremfor å få til en løsning hvor jeg betaler inn hele kravet med reduksjon.. så jeg håper bare på noen tips til hva jeg kan si, evt. hvis noen har efraringer her. Anonymkode: 31b7d...cbc
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #5 Skrevet 16. februar 2020 Jeg ville - som en annen også nevner - insistert på å få anmeldt forholdet. Dette fordi det beviser at du er blitt svindlet. Så lager du en oppstilling over all gjeld og så viser du dem med all tydelighet hva du kan betale hver måned og hvor lang tid det da vil ta å få nedbetalt mot et kontant oppgjør. Nå vet ikke jeg hva som er det vanlige i slike saker. Pleier man å sette opp andel i forhold til hvor høy gjelden er til den enkelte og så fordele de 500.000 tilsvarende? F.eks. (tenkte banker og beløp) slik: Norwegian Bank, gjeld inkl. salær/gebyr/rente: kr 150 000, andel av total gjeld = 20 %, dividende kr 98 684 Ikano Finans, gjeld inkl. salær/gebyr/rente: kr 135 000, andel av total gjeld = 18 %, divdende kr 88 816 Santander, gjeld inkl. salær/gebyr/rente: kr 125 000, andel av total gjeld = 16 %, dividende kr 82 237 Danske Bank, gjeld inkl. salær/gebyr/rente: kr 350 000, andel av total gjeld =46 %. dividende kr 230 263 Totalt, gjeld inkl. salær/gebyr/rente: kr 760 000 Totalt nytt lån, kr 500 000 Husk at alle må si ja for at dette skal fungere. Dersom de ikke går med på dette bør du "true" med at du går for offentlig gjeldsordning i stedet.
sølvdryss Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 Synes det er veldig rart de mener det ikke er vits å anmelde. Han stjal din bank ID og han har kastet/åpnet brevene dine? Det er jo også ulovlig. At de ikke kan gjøre stort er en ting, men virker jo som de regelrett driter i at du har fått økonomiske problemer. Jeg vet at enkelte som blir mishandlet av partner også har fått stjålet bank ID og det er tatt opp lån i deres navn. Mulig organisasjoner som hjelper kvinner i farlige forhold kan sitte på råd om hva du kan gjøre? 2
TBergh Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 (endret) Hei. Slik som noen har påpekt er du helt nødt til å anmelde forholdet, men det er kanskje for sent, i og med at du bruker uttrykket «vi spoler tiden fremover» For å få kreditorene dine i tale må du bruke gjeldsordningslovens livsoppholdssatser. Når en person har et betalingsproblem, forholder kreditorene seg til gjeldsordningsloven (Gol eller gol) Det du er gjør er følgende: Sett opp en oversikt over inntekter, brutto minus skatt = netto. Du må dokumentere inntekter ved lønnsslipp Trekk i fra boligkostnader, forsikringer, offentlige avgifter, og gjeldsordningslovens livsoppholdssats for 1 – voksen person. Så vidt jeg forstår så bor du alene, derfor 1 - en voksen. Dokumenter alle utgifter som du kan dokumentere. Livsoppholdssatsen for 1 – en voksen er for tiden kr 8 874,00 Trekk utgiftene fra inntektene. Det beløpet du nå har fått er det beløpet du kan tilby kreditorene pr mnd. Sett opp en oversikt over alle lånene. Kreditors navn, lån/idnr og hvor mye du skylder den enkelte kreditor. Legg sammen alle gjelden. Ta samlet gjeld og del på det enkelte kravet fra den enkelte kreditor. Du skal da får forskjellig prosentsatser. Alle godt under 100% Du tar nå og ganger det beløpet du fikk etter fradrag av utgifter – inntekter og ganger med den enkelte prosentsatsen ut for hver kreditor. Når du har gjort dette så legg sammen de enkelte beløpene ut for den enkelte kreditor, og sjekk at dette beløpet er det samme som det du fikk etter at du trakk utgifter fra inntekter. Så regner du ut hvor mye dette blir over en periode på 5 – fem år. Grunnen er at gol har en normal gjeldsordningsperiode på 5 – fem år. Hvis det månedlige beløpet du får etter å ha ganget det med 60 – seksti måneder (5 år) er større enn det beløpet du skylder, må du si i fra på dette forumet. Da vil det bli en litt annen vinkling på forhandlingene. Legg denne beregningen ut her, så kan vi i felleskap gå igjennom den. Hvis beløpet er lavere enn hva du samlet skylder, gjør du som følgende: Forhandlingene du nå skal prøve på kalles akkordoppgjør, og er en engangsinnbetaling til samtlige kreditorer. Gjeldsforhandlinger er et spill. Det er et spørsmål om hvem som klarer å overbevise den andre parten som vinner. Du skal nå skrive et likelydende brev til samtlige kreditorer. Det eneste som skal endres er kreditorenes navn og adresse. Du starter med å tilby kreditorene kr 400 000,00. Hvis du tilbyr alle kr 500 000,00 med en gang har du ingen ting å forhandle med. Du må si at kr 400 000,00 er alt du kan få tak i, og at du har fått tilbud om å låne disse pengen, men tilbudet er tidsbegrenset. Dette for å legge press på kreditorene Du vil mest sannsynlig få avslag. Da skriver du til bake, alltid likelydende brev i alle henvendelser til kreditorene, med spørsmål om hvor mye de kan godta. Det er alt i dette brevet. Kreditorene vil svare deg med å oppgi forskjellige summer. Du sender ut et nytt brev hvor du sier at du hat klart å «skrape sammen» ytterligere kr 20 – 30 000. Så sier du at hvis dette ikke blir godtatt vil du søke om gjeldsforhandlinger, og at du har undersøkt dette litt, og fått tilbakemelding om at det vil kunne få. Og at gjeldsordningsperioden vil være på 5 – fem år. Kreditorene vil sikkert gi avslag på dette tilbudet også. Da svarer du at det er synd, for mere penger klarer du ikke å reise. Neste gang du får svar fra kreditorene, så svarer du at til din store forundring så har du klart å få tilgang til ytterligere noen tusen, men dette er veldig usikkert om du faktisk kan få tak i disse pengene. Du tror det dreier seg om kanskje kr 5 – 15 000,00 Alle disse pengene er lån, og forutsetningen for dette/disse lånene er at dette skal være en engangsbetaling til alle de kreditorene som omfattes av gjeldsforhandlingene. Det å forklare alt om gjeldsforhandlinger og alle de muligheter som dette åpner for, blir alt for omfattende. Du får heller skrive på forumet når du har fått det første svaret fra kreditorene Så kan vi ta det derfra. Håper jeg har gjort meg forståelig og at dette har vært til noe hjelp. Med vennlig hilsen TBergh Endret 16. februar 2020 av TBergh
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #8 Skrevet 16. februar 2020 42 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Slik som noen har påpekt er du helt nødt til å anmelde forholdet, men det er kanskje for sent, i og med at du bruker uttrykket «vi spoler tiden fremover» For å få kreditorene dine i tale må du bruke gjeldsordningslovens livsoppholdssatser. Når en person har et betalingsproblem, forholder kreditorene seg til gjeldsordningsloven (Gol eller gol) Det du er gjør er følgende: Sett opp en oversikt over inntekter, brutto minus skatt = netto. Du må dokumentere inntekter ved lønnsslipp Trekk i fra boligkostnader, forsikringer, offentlige avgifter, og gjeldsordningslovens livsoppholdssats for 1 – voksen person. Så vidt jeg forstår så bor du alene, derfor 1 - en voksen. Dokumenter alle utgifter som du kan dokumentere. Livsoppholdssatsen for 1 – en voksen er for tiden kr 8 874,00 Trekk utgiftene fra inntektene. Det beløpet du nå har fått er det beløpet du kan tilby kreditorene pr mnd. Sett opp en oversikt over alle lånene. Kreditors navn, lån/idnr og hvor mye du skylder den enkelte kreditor. Legg sammen alle gjelden. Ta samlet gjeld og del på det enkelte kravet fra den enkelte kreditor. Du skal da får forskjellig prosentsatser. Alle godt under 100% Du tar nå og ganger det beløpet du fikk etter fradrag av utgifter – inntekter og ganger med den enkelte prosentsatsen ut for hver kreditor. Når du har gjort dette så legg sammen de enkelte beløpene ut for den enkelte kreditor, og sjekk at dette beløpet er det samme som det du fikk etter at du trakk utgifter fra inntekter. Så regner du ut hvor mye dette blir over en periode på 5 – fem år. Grunnen er at gol har en normal gjeldsordningsperiode på 5 – fem år. Hvis det månedlige beløpet du får etter å ha ganget det med 60 – seksti måneder (5 år) er større enn det beløpet du skylder, må du si i fra på dette forumet. Da vil det bli en litt annen vinkling på forhandlingene. Legg denne beregningen ut her, så kan vi i felleskap gå igjennom den. Hvis beløpet er lavere enn hva du samlet skylder, gjør du som følgende: Forhandlingene du nå skal prøve på kalles akkordoppgjør, og er en engangsinnbetaling til samtlige kreditorer. Gjeldsforhandlinger er et spill. Det er et spørsmål om hvem som klarer å overbevise den andre parten som vinner. Du skal nå skrive et likelydende brev til samtlige kreditorer. Det eneste som skal endres er kreditorenes navn og adresse. Du starter med å tilby kreditorene kr 400 000,00. Hvis du tilbyr alle kr 500 000,00 med en gang har du ingen ting å forhandle med. Du må si at kr 400 000,00 er alt du kan få tak i, og at du har fått tilbud om å låne disse pengen, men tilbudet er tidsbegrenset. Dette for å legge press på kreditorene Du vil mest sannsynlig få avslag. Da skriver du til bake, alltid likelydende brev i alle henvendelser til kreditorene, med spørsmål om hvor mye de kan godta. Det er alt i dette brevet. Kreditorene vil svare deg med å oppgi forskjellige summer. Du sender ut et nytt brev hvor du sier at du hat klart å «skrape sammen» ytterligere kr 20 – 30 000. Så sier du at hvis dette ikke blir godtatt vil du søke om gjeldsforhandlinger, og at du har undersøkt dette litt, og fått tilbakemelding om at det vil kunne få. Og at gjeldsordningsperioden vil være på 5 – fem år. Kreditorene vil sikkert gi avslag på dette tilbudet også. Da svarer du at det er synd, for mere penger klarer du ikke å reise. Neste gang du får svar fra kreditorene, så svarer du at til din store forundring så har du klart å få tilgang til ytterligere noen tusen, men dette er veldig usikkert om du faktisk kan få tak i disse pengene. Du tror det dreier seg om kanskje kr 5 – 15 000,00 Alle disse pengene er lån, og forutsetningen for dette/disse lånene er at dette skal være en engangsbetaling til alle de kreditorene som omfattes av gjeldsforhandlingene. Det å forklare alt om gjeldsforhandlinger og alle de muligheter som dette åpner for, blir alt for omfattende. Du får heller skrive på forumet når du har fått det første svaret fra kreditorene Så kan vi ta det derfra. Håper jeg har gjort meg forståelig og at dette har vært til noe hjelp. Med vennlig hilsen TBergh Setter stor pris på hjelpen, TBergh!! Du har ikke en mailadresse, evt. et telefonnr. det er mulig å nå deg på, slik at jeg kunne tatt en gjennomgang med deg imorgen? Anonymkode: 31b7d...cbc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Skrevet 16. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Ny bruker her på forumet idag, egentlig kun pga. utfordringen jeg har, og håper at noen kan gi meg tips i tillegg til å dele evt. erfaringer. For en tid tilbake var jeg i et samboerskap hvor jeg endte opp med å bli svindlet for 1 200 000,- i usikret gjeld (forbrukslån, kredittkort etc.). Det tok litt tid før dette kom frem i lyset, men når det først gjorde det, så gikk jeg rett til politiet, men til ingen nytte. Lang historie her, men prøvde alt i lang tid, men til ingen nytte der heller. Hvis vi spoler tiden frem til 2020, så har jeg nå gitt opp. De sakene som gjensto etter at jeg hadde prøvd å betale hver mnd. gikk rett til inkasso/namsmann. Hvis jeg går inn på gjeldsregisteret, så er jeg oppført med ca. 415 000,- i gjeld, men tar vi med inkassosalær, gebyrer og renter ut fra hvert enkelt inkassoselskap, så ligger gjelden på totalt 798 000,-, og tar man bort disse så gjenstår det 475 870,-. Jeg har nå fått tilbud fra en god venn som kan gi meg opptil 500 000,- i lån, men jeg må derfor forhandle med kreditorene. Total gjeld med gebyrer, salær etc.: 798 000,- Total sum gebyrer, salær etc.: 322 306,- Total gjeld etter gebyrer, salær etc.: 475 694,- Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer rundt forhandlinger med kreditorer, om det er håp for å få ned summen på gebyrer, renter osv.? Jeg vet at jeg har gått på en smell, jeg vet at jeg ikke sitter på grunnleggende økonomisk kunnskap, og jeg vet at jeg er i uføre og har fått en ny sjanse, og den kommer jeg virkelig til å ta vare på. Håper på positive og konstruktive svar. Har vært veldig langt nede i det som føles ut som en uendelighet, og håper at dette kan være en ny start for meg. Anonymkode: 31b7d...cbc Hvis du har klart å bli svindlet for 1,2 mill har du vært grovt uaktsom. Anonymkode: b0ee1...0c3
Fantorang1 Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 (endret) Min erfaring med gjeldsforhandlinger fra i fjor var at mine Kreditorer ikke rørte seg før jeg begynte å antyde gjeldsordning, jeg la frem et regnskap på hva jeg realistisk kunne bidra med og så om dette ikke førte frem så måtte jeg ha gjeldsordning. Først da begynte enkelte å komme med motforslag, særlig Conecto og Bank Norwegian var lite samarbeidsvillig og nektet å verken ettergi deler av lånet eller redusere sine gebyrer. Men heller ikke de store inkassobyråene var det verken sympati eller reell vilje til å ettergi noe særlig. Selv Lånekassen var det mer vilje å hjelpe meg; enda de anses som meget krevende å forhandle med. Noen var villig å avstå sine gebyrer, men hovedstol bestod, og dette var krav de hadde kjøpt for ca 10% av pålydende, så de hadde ikke gått i noe reelt tap uansett, kun deres fortjeneste som ble forhandlet om. Det gikk ikke bra for meg, så det ble frivillig gjeldsordning som ble resultatet. Trolig har du om du allerede har hatt en periode med trekk og "intet til utlegg" annet enn lønnstrekk. Trolig er det best med en gjeldsordning, så er du ute av det om 5 år. Har du noen som kan hjelpe økonomisk om noe oppstår er det enda bedre; da har du en sikkerhet om du trenger et mindre beløp til bil, vaskemaskin, etc. Så slipper du å låne store summer, og dine kreditorer som ikke ville hjelpe deg får et tap. Normalt får du beholde ca 35% av ekstrainntekter selv, litt stramt er det, men ingen pågang av kreditorer, en tidshorisont på når dette er over og betydelig bedre enn periden hvor kreditorer saksøkte og stod i kø for å trekke penger. Legger du dette fram som et forslag for gjeldsordning for hver kreditor, tror jeg de er adskillig mer villig å ettergi litt av sine krav, da de selv ser dette blir alternativet om de ikke inngår en avtale. Endret 17. februar 2020 av Fantorang1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Hvis du har nok til å dekke selve lånesumme, altså det som reelt er lånt før rente/gebyr/salærer er kommet på, og kan tilby å betale alt i en engang, så vil mange selskap syns det er greit for å få saken ute av verden. Ut fra det du oppgir over så virker det jo å være saken, så ville forsøkt det. Så får du til en nedbetalingsavtale med den som lånte deg pengene i etterkant. Til dere som sier det bare er å anmelde så er det nok ikke så enkelt. BankID skal ikke deles med noen, og selv om noen stjeler kodebrikke/tlf, så må de ha det personlige passordet i tillegg for å komme inn. Det kan vedkommende bare ha fått ved at TS har delt det, noe som dermed betyr at hun har brutt vilkårene for sikker bruk av BankID. Det er således umulig å si hvem som egentlig har lånt pengene, og ts vil tape saken på grov uaktsomhet. Har vært flere slike saker i media i det siste. Anonymkode: a226a...1a0
TBergh Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 Hei. Du fortsetter å "bruke hue" Fantorang1. Godt å se at noen svarer på spørsmålet, og ikke kommer med "alle mulige andre spekulasjoner " rundt saken, og som ikke vedkommer saken. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #13 Skrevet 17. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har klart å bli svindlet for 1,2 mill har du vært grovt uaktsom. Anonymkode: b0ee1...0c3 Det kan faktisk ikke du vite. Anonymkode: c8e7e...114
Gjest Blondie65 Skrevet 17. februar 2020 #14 Skrevet 17. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har nok til å dekke selve lånesumme, altså det som reelt er lånt før rente/gebyr/salærer er kommet på, og kan tilby å betale alt i en engang, så vil mange selskap syns det er greit for å få saken ute av verden. Ut fra det du oppgir over så virker det jo å være saken, så ville forsøkt det. Så får du til en nedbetalingsavtale med den som lånte deg pengene i etterkant. Til dere som sier det bare er å anmelde så er det nok ikke så enkelt. BankID skal ikke deles med noen, og selv om noen stjeler kodebrikke/tlf, så må de ha det personlige passordet i tillegg for å komme inn. Det kan vedkommende bare ha fått ved at TS har delt det, noe som dermed betyr at hun har brutt vilkårene for sikker bruk av BankID. Det er således umulig å si hvem som egentlig har lånt pengene, og ts vil tape saken på grov uaktsomhet. Har vært flere slike saker i media i det siste. Anonymkode: a226a...1a0 Men hvis hun anmelder så er det i hvert fall en sak. Det er lite sannsynlig at det blir dom, men saken er i alle fall registrert som et kriminelt forhold. Selv om jeg er enig i at det er brudd på betingelsene å oppgi kode eller bankid til noen, så er det nå likevel slik at man ikke gjør det i den hensikt å bli rundlurt.
TBergh Skrevet 17. februar 2020 #15 Skrevet 17. februar 2020 Hei. Hei Anmeldelsen gjelder å ha dokumentasjon vis a vis kreditorene, dokumentasjon for svindel. Da vil kreditorene få en mulighet til å kunne gå til sak mot svindleren. Jeg tror ikke at kreditorene gjør det, men muligheten foreligger. Til deg som hevder at dette må være grovt uaktsomt. Vet du den juridiske definisjonen på begrepet, grovt uaktsomt? Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #16 Skrevet 17. februar 2020 2 timer siden, Blondie65 skrev: Men hvis hun anmelder så er det i hvert fall en sak. Det er lite sannsynlig at det blir dom, men saken er i alle fall registrert som et kriminelt forhold. Selv om jeg er enig i at det er brudd på betingelsene å oppgi kode eller bankid til noen, så er det nå likevel slik at man ikke gjør det i den hensikt å bli rundlurt. 48 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Hei Anmeldelsen gjelder å ha dokumentasjon vis a vis kreditorene, dokumentasjon for svindel. Da vil kreditorene få en mulighet til å kunne gå til sak mot svindleren. Jeg tror ikke at kreditorene gjør det, men muligheten foreligger. Til deg som hevder at dette må være grovt uaktsomt. Vet du den juridiske definisjonen på begrepet, grovt uaktsomt? Med vennlig hilsen TBergh Dere tar feil begge to. Hun kan anmelde, men det beviser ikke saken hennes, det er ikke dokumentasjon for svindel. Det er fremdeles bare en fremsatt påstand om at noen har tatt opp lån med hennes passord og bankid, men det er ikke noe bevis for at en annen har gjort det. Hadde det vært så enkelt at en anmeldelse medførte sletting kunne jo hvermansen gjort det når lånet ble for høyt. Iom at hun sier dette er flere år siden er saken enda svakere enn om hun hadde forsøkt å ta tak i det med en gang. Til deg TBergh; hvis du gidder å søke på saker på nett ser du at det regnes som grovt uaktsom dersom man har gitt andre tilgang til passordet sitt (som man trenger i en totrinns pålogging), se f.eks her for eksempelsaker https://www.dinside.no/okonomi/misbrukes-bankid-kan-du-ende-med-regninga/69411708 Ser du på de ulike bankenes nettsider vil de også beskrive det som grovt aktsomt å overlate passord som muliggjør innlogging til andre. Grensen mellom uaktsomt og grovt uaktsom er en skjønnsmessig vurdering i rettslig forstand, men å overlate muligheter for bank id innlogging til andre som muliggjør både opptak av lån, endring av skatt, innsyn i journalopplysninger osv er så inngripende at det regnes som grovt. Anonymkode: a226a...1a0 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. februar 2020 #17 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere tar feil begge to. Hun kan anmelde, men det beviser ikke saken hennes, det er ikke dokumentasjon for svindel. Det er fremdeles bare en fremsatt påstand om at noen har tatt opp lån med hennes passord og bankid, men det er ikke noe bevis for at en annen har gjort det. Hadde det vært så enkelt at en anmeldelse medførte sletting kunne jo hvermansen gjort det når lånet ble for høyt. Iom at hun sier dette er flere år siden er saken enda svakere enn om hun hadde forsøkt å ta tak i det med en gang. Til deg TBergh; hvis du gidder å søke på saker på nett ser du at det regnes som grovt uaktsom dersom man har gitt andre tilgang til passordet sitt (som man trenger i en totrinns pålogging), se f.eks her for eksempelsaker https://www.dinside.no/okonomi/misbrukes-bankid-kan-du-ende-med-regninga/69411708 Ser du på de ulike bankenes nettsider vil de også beskrive det som grovt aktsomt å overlate passord som muliggjør innlogging til andre. Grensen mellom uaktsomt og grovt uaktsom er en skjønnsmessig vurdering i rettslig forstand, men å overlate muligheter for bank id innlogging til andre som muliggjør både opptak av lån, endring av skatt, innsyn i journalopplysninger osv er så inngripende at det regnes som grovt. Anonymkode: a226a...1a0 Men det er da ingen som har sagt at anmeldelsen skal føre til sletting? Anmeldelsen viser at hun mener at hun er blitt svndlet. Jeg skjønner ikke helt hva det er du ikke helt forstår.
TBergh Skrevet 17. februar 2020 #18 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært så enkelt at en anmeldelse medførte sletting kunne jo hvermansen gjort det når lånet ble for Hei Ja du sier det er grovt. Men ok, jeg gir meg. Etter det jeg har fått opplyst så er grovt uaktsomt noe man tilnærmet ved viten og vilje har gjort, vel vitende om at dette vil skje, her i dette tilfelle, at vedkommende som ga fra seg nødvendig informasjon måtte skjønne, burde skjønne at mottaker av informasjonen ville komme til å misbruke informasjonen på ett eller annet tidspunkt. Bankene har fått mye kritikk for at de lar den personen som er offer for svindelen bære ansvaret. Allerede før bankId ble innført ble dette med svindel påpekt. Bankene har blitt kritisert for at de ikke tar kontakt med lånesøker og undersøker om det faktisk er denne personen som søker om lån, som innehar den bestemte bankId, utallige ganger. Til tross for dette foretar bankene seg absolutt ingen ting. Bankene er her den profesjonelle part i forholdet. Dette har jeg aldri sett har blitt tillagt vekt i en slik bankId svindelsak. Banken vet hvem som er den svake part og utnytter dette på det groveste. Man må kunne ha tillitt til en samboer eller ektefelle ved at vedkommende ikke vil misbruke opplysninger som er gitt, i dette tilfelle bankID opplysninger. Det er tross alt bankene som har «presset» oss forbrukere til å bruke nettbank med bankId. Ad anmeldelse. Ved å anmelde saken, vil dette styrke personenes påstand om svindel. Jeg har aldri påstått at en anmeldelse er en dokumentasjon. Politiet vil ikke akseptere en falsk anmeldelse. Det er også straffbart. Når det kommer til din uttalelse om at «Hadde det vært så enkelt at en anmeldelse medførte sletting kunne jo hvermansen gjort det når lånet ble for…» En anmeldelse og et bevis for at det faktisk forhold har skjedd, har likevel medført at den som har blitt svindlet har blitt dømt til å tilbakebetale beløpet. Problemet er at dette er en sak som ligger tilbake i tid. Dette er en digresjon til det spørsmålet som ble stilt. Hvor vidt saken blir anmeldt eller ikke, tror jeg ikke vil ha noen innvirkning på saken, men man vet aldri. Vi kan godt diskutere dette videre, men da tror jeg vi skal ta den diskusjonen i en annen tråd, ellers kan dette spore helt av. Jeg har vært borti noen svindelsaker, men det har vært med falske underskrifter på lånedokumenter, både som låntaker, men også som kausjonist. Svindelsaker med bankId, har jeg fulgt i massemedia, men aldri hatt noen selv. Men, som sagt innledningsvis, jeg gir meg. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #19 Skrevet 17. februar 2020 For å ta det rundt anmeldelse, så skjedde dette for rundt 5 år siden, før Tinder-svindleren og før disse sakene ble tatt opp i media. Jeg kan si at jeg ikke hadde fått hjelp av bankene med en anmeldelse i hånd uansett, ettersom en betalingsanmerkning er en betalingsanmerkning. At utfallet hadde blitt annen med en anmeldelse tviler jeg sterkt på, ettersom det er uhyre vanskelig å bevise at det ikke er jeg som har tatt opp lånene osv. Poenget mitt er at jeg ble oppfordret av politiet til å ikke foreta meg noe, da de ikke hadde ressurser til å gjøre noe, og at saken ville bli henlagt uansett. Kan også nevne at samboeren min var kvinnen i forholdet, og at jeg er mannen. Ikke at det gjør noe forskjell, men jeg så noen over meg tiltale meg som ‘hun’, noe som ikke stemmer 🙂 Helt irrelevant, men nevner det bare. On a different note, så tok jeg kontakt med alle kreditorer idag, og ingen var interessert i å ta noe pr. telefon, så dagen har gått med til å prøve å formulere meg fornuftig pr. mail. Det har vært utrolig tungt, og det har vært krevende, og jeg har allerede møtt motstand hos en kreditor. Så får vi se hvordan det går for resten. Det jeg kan si med sikkerhet er at dette er vinn eller forsvinn for min del. Ordner ikke dette seg, da har jeg prøvd alt, og da gir jeg opp. Totalt. 100%. Jeg takler ikke noe gjeldsordning psykisk, så det er helt uaktuelt. Da er det rett og slett game over. Hvis det er av interesse for noen, så kan jeg selvfølgelig prøve å oppdatere etterhvert som kreditorene svarer meg. Hvis ikke, så er det nå slik at jeg fikk svarene jeg ønsket, og jeg er i samtaler med kreditorer, så tråden kan i utgangspunktet slettes. Anonymkode: 31b7d...cbc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #20 Skrevet 17. februar 2020 Jeg har ikke noen gode tips eller råd å gi, ville bare si at jeg håper det ordner seg for deg. Å slite økonomisk, uansett hva årsaken til at man havnet der er, er tungt og tærer på psyken. Det ser man spesielt av det siste innlegget ditt. Ikke gi opp! Anonymkode: a9f71...ef4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå