Gå til innhold

Slutte å bruke mellomnavnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så glad i begge navnene mine i lag. La oss si jeg heter Anna-Karoline. Foreldre/familie og lærere har alltid brukt begge navnene. Så det har blitt til at jeg har gjort deg samme selv. 

Nå som voksen vil jeg egentlig bare ta i bruk «Anna», men føler deg blir så rart om alle som kjenner meg fra før sier «Anna-Karoline», og nye bekjentskap bruker kun fornavn. 

Egentlig ett veldig teit problem, men lurer på om noen andre har «forandret» navnet som voksen? Klangen i begge navnene i lag er heller ikke fin, og veldig tungvint å si. Alle tar feil i begynnelsen, og jeg har sluttet å rette det opp 😅

Anonymkode: 1e1b9...746

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere, men da har de gått under to navn. Altså at alle du kjenner fra barndommen kallet deg Anne Karoline, mens de du kjenner fra voksen alder bruker Anna

Skrevet

Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, vurdere å fjerne det. Men er så tungvint må jo ha nytt alt, pass, bankkort, førerkort, skattekort osv.

Anonymkode: 12eae...148

Skrevet

Jeg bruker kun fornavnet når jeg presenterer meg uformelt (venner av venner, f.eks), de fleste bruker fornavnet, noen få bruker både fornavnet og mellomnavnet, det er greit, jeg lyder alt. :P 

Skrevet

Jeg sluttet å bruke mellomnavnet mitt på et tidspunkt, ikke noe problem det. Noen kaller meg fremdeles begge, men de fleste sier bare fornavnet nå.

Anonymkode: fe154...8c9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, vurdere å fjerne det. Men er så tungvint må jo ha nytt alt, pass, bankkort, førerkort, skattekort osv.

Anonymkode: 12eae...148

Skattekort og bankkort trenger du ihvertfall ikke å gjøre noe med. 

Jeg hadde også dobbeltnavn og begynte å bruke kun det siste når jeg var i tenårene. Gikk helt greit det. Godtok at de eldre i familien fortsatt brukte begge. Tok bort det første navnet i folkeregisteret da jeg ble voksen, da jeg var lei av at folk som ikke kjente meg (div offentlige steder/skole/leger osv) vanligvis tiltalte meg med kun det første navnet. 

Anonymkode: a7a47...4da

Skrevet

Jeg kjenner kjempemange som har enten valgt bort et navn muntlig, eller også på papiret, eller byttet navn helt som voksen. Ei het typ «Agnes Elisabeth» og ble kalt Elisabeth som barn. Som voksen har hun valgt Agnes uten å fjerne Elisabeth. Søsken kaller henne fortatt Elisabeth mens alle vi andre sier Agnes.

Min søster het typ Anne Lise. Som voksen ble hun mer og mer Lise. Nå har hun fjernet Anne helt fra papiret også (noen gamle tanter osv bruker begge navnene fortsatt)

Vet også om ei som jeg ett navn og byttet til helt noe annet. 

Anonymkode: 9bfe8...9e1

Skrevet

Jeg heter Marie Cecilie, og brukte begge navn ganske lenge. Men da jeg møtte nåværende samboer ble Cecilie en greie, og jeg endte opp med at han brukte Marie så masse, at jeg rett og slett ble Marie for nye bekjenter også. Likevel er det ikke slik at jeg vil be gamle kalle meg det ene navnet, så jeg går under begge, og det trives jeg udmerke med. :)

Anonymkode: f7d74...2f4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg heter Marie Cecilie, og brukte begge navn ganske lenge. Men da jeg møtte nåværende samboer ble Cecilie en greie, og jeg endte opp med at han brukte Marie så masse, at jeg rett og slett ble Marie for nye bekjenter også. Likevel er det ikke slik at jeg vil be gamle kalle meg det ene navnet, så jeg går under begge, og det trives jeg udmerke med. :)

* Cecilie en ikkegreie...

Gjest Familytree
Skrevet

Det er din beslutning, jeg har to navn. Jeg bruker navnet jeg liker når jeg møter nye mennesker, og familien bruker vanligvis den andre når de snakker med meg.

Skrevet

Dersom du har bindestrek i navnet er det egentlig ett navn og du er nødt til å bruke hele navnet (altså begge navnene) når du f.eks. signerer en kontrakt e.l.

Anonymkode: 469b4...c1c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i begge navnene mine i lag. La oss si jeg heter Anna-Karoline. Foreldre/familie og lærere har alltid brukt begge navnene. Så det har blitt til at jeg har gjort deg samme selv. 

Nå som voksen vil jeg egentlig bare ta i bruk «Anna», men føler deg blir så rart om alle som kjenner meg fra før sier «Anna-Karoline», og nye bekjentskap bruker kun fornavn. 

Egentlig ett veldig teit problem, men lurer på om noen andre har «forandret» navnet som voksen? Klangen i begge navnene i lag er heller ikke fin, og veldig tungvint å si. Alle tar feil i begynnelsen, og jeg har sluttet å rette det opp 😅

Anonymkode: 1e1b9...746

Synes det er helt greit å begynne å bare bruke det første navnet hos nye bekjentskaper. Tror ikke jeg hadde tenkt over det hvis noen jeg kjente med dobbeltnavn plutselig kun introduserte seg med første navn. Og hvor ofte bringer du ditt eget navn til folk du allerede kjenner. 

Litt off topic på slutten: er du ei gammel jekteskute? 🧐

Anonymkode: 2975f...f84

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bare mellomnavnet mitt. Du er voksen og kan gjøre det slik du vil selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...