Gå til innhold

Blandet barnehage eller delt opp i aldersgrupper - fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er de pedagogiske fordelene/ulempene ved delt vs blandede avdelinger? Og hva anser du som viktig? 

Anonymkode: f3d10...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de små barna er det best med blandet. De store passer på de minste, de minste lærer av de store, det blir mer stimulerende for de minste. 

For de store barna er det best med barn på egen alder. Aktivitetene blir mer tilpasset de store, de slipper babynivå på alt som skal gjøres, de får bedre stimuli både når det gjelder språk og aktiviteter. 

hilsen trebarnsmor som har erfaring med begge deler. 

Anonymkode: d3a64...aaf

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de små barna er det best med blandet. De store passer på de minste, de minste lærer av de store, det blir mer stimulerende for de minste. 

For de store barna er det best med barn på egen alder. Aktivitetene blir mer tilpasset de store, de slipper babynivå på alt som skal gjøres, de får bedre stimuli både når det gjelder språk og aktiviteter. 

Men passer faktisk de store barna på de små, eller er de mer opptatt av egen lek? Og hva med voksentettheten, får de minste barna nok oppfølging og oppmerksomhet med de store barna løpende rundt? Og er stimuli fra de store barna alltid positivt, med tanke på at de minste ofte trenger en litt annen hverdag enn de store? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og som pedagog i barnehage er jeg helt uenig med deg. Aldersrene grupper er utrolig krevende å jobbe i, og det er krevende for barna å være i aldersrene grupper hele tiden. Jeg har jobbet med både aldersrene og aldersblandede, og foretrekker helt klart det siste. 

• Liker 3
Skrevet

Aldersblandende grupperer (0 - 6 år) er frarådet av fagmijøet (bl annet Løkken). 

Barna har svært ulike behov, både når det gjelder personalets kompetanse, pedagogisk innhold og lekemiljø. Bare se for deg hvor krevende det er å innrede en avdeling med tanke på barnas behov, interesser og sikkerhet. 

Anonymkode: 539ed...242

Skrevet

Jeg ville ha valgt en barnehage med «klassisk» inndeling (småbarns og storbarns) Aldersblandet, men ikke fra 1 år.

Skrevet

Vår nåværende barnehage har ingen avdelinger, men dette betyr jo ikke at de ikke deles inn i grupper. Her deler de inn etter både interesser og alder, og de eldste har også et fast førskoleopplegg. De minste skjermes også ved behov, feks ved kortere uteøkter ol. Fungerer utmerket og mye bedre enn den avdelingsbarnehagen vi hadde før. Nå kan de tilrettelegge mye mer for hva barnet vil og mestrer.

Anonymkode: 2f4e8...e68

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vår nåværende barnehage har ingen avdelinger, men dette betyr jo ikke at de ikke deles inn i grupper. Her deler de inn etter både interesser og alder, og de eldste har også et fast førskoleopplegg. De minste skjermes også ved behov, feks ved kortere uteøkter ol. Fungerer utmerket og mye bedre enn den avdelingsbarnehagen vi hadde før. Nå kan de tilrettelegge mye mer for hva barnet vil og mestrer.

Skal sies at vi også nå er i en privat barnehage, så voksentettheten er mye bedre. Vet ikke om de er mange flere ansatte, men de er iallefall mye flinkere til å bruke de pluss at alle kjenner barna.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men passer faktisk de store barna på de små, eller er de mer opptatt av egen lek? Og hva med voksentettheten, får de minste barna nok oppfølging og oppmerksomhet med de store barna løpende rundt? Og er stimuli fra de store barna alltid positivt, med tanke på at de minste ofte trenger en litt annen hverdag enn de store? 

Gode tanker fra deg. Min erfaring er at de minste barna mister mye av den voksne kontakten. Fordi større barn ofte er det som skriker høyest etter voksne og krever son plass.

Det er heller ikke de eldste barna som skal passe på de yngste, det er ikke deres ansvar. Og noen syns kanskje det er gøy en liten stund å «passe» på en av de små, særlig om den lille har en eller annen tilknytning til en av de store. Men det er jo ikke gøy å måtte gjøre det daglig, da blir de lei. Om som du skriver; de ulike aldersgruppene krever ulik type stimuli. Det eneste jeg kan se for meg er at språket kan stimuleres i en annen grad hos de små enn når det er aldersinndelte avdelinger. Det kan være positivt hos noen barn. 

Anonymkode: 5a1ee...bf9

Skrevet

Har brukt flere barnehager og den beste var den som hadde aldersblanding 0-6 år (men det var jo ikke bare pga det). Datteren min gikk der kun det siste året før skolen. Hun likte å stelle og styre litt med de små, selv om hun lekte mest med de på samme alder. 

Men de delte seg alltid i aldersrene grupper minst en gang om dagen, slik at de kunne gjøre tilpassede ting. Virker som de ansatte trivdes der også. 

Skrevet

Jeg syns det absolutt er en fordel med inndeling i to nivåer, altså småbarn og storebarn. Barna under 3 år er nærmest for babyer å regne, og trenger jo noe helt annet enn de store barna. Men sånn innad på en storbarnsavdeling syns jeg er det er en fordel med blanding. I barnehagen vår var det noen foreldre som ønsket en avdeling med bare førskolebarn (det er to avdelinger med storebarn, så det hadde vært mulig), men jeg syns det funker veldig bra når de er tre trinn blandet. Og det er ikke bare en fordel for de som er yngre, men like mye for de største mtp å lære seg å ta hensyn og justere seg ned. 

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage er det egen avdeling for ettåringer og så tester de 2-3 og 4-5 nå i år. Før var det blandet fra 2-5, men de slet med mye logistikk rundt turer osv siden de minste barna fortsatt sov. Det fungerer visstnok veldig bra nå, men leder følger tett opp da hun har tidligere jobbet et sted der det ikke fungerte så bra. Det jobbes mye med en stødig og tilstedeværende personalgruppe. Jeg har ikke erfaring med noe annet, men er veldig fornøyd med egen avdeling for de minste. De er allikevel mye sammen alle sammen, feks morgen og ettermiddag + utetid. Mitt barn elsker barnehagen så for oss tror jeg dette er en god løsning.

Anonymkode: ef56a...aad

Skrevet

Her skal mini gå i avdelings-barnehage som er alders-inndelt, inndelt i 3 grupper. 1-2, 3-4, og 5-6. De små trenger å skjermes, deles opp i små grupper, og ha det rolig rundt seg. Mer en-til-en kontakt med de voksne enn de større barna. Selv uteplassen er avskjermet med port for de minste. Vi vurderte en base-barnehage(også aldersinndelt), men slo det fort fra oss. Her vil ikke barna få den samme nære relasjonen til de voksne. Samt. i en stor basebarnehage vil det være for mye utbytting av rom og miljø rundt barnet. Jeg tror barnet trenger trygghet og stabilitet rundt seg, og ha faste rom, stelleplass, leker og voksne å forholde seg til. Det er trygt og godt! 

Ps. Datteren vår har psykisk utviklingshemming, og det kan være jeg ville valgt annerledes om jeg hadde hatt et annet barn.  Ofte er 10-15 barn på babysang altfor mye støy og inntrykk for henne. 

Skrevet

Jeg er ikke pedagog og har bare ett barn, så min faglige tyngde er jo fraværende. Men jeg er glad for at vi har småbarn/storbarn hos oss. De store barnas lek er alt for voldsom for min ettåring. Hun blir utilpass og redd, de dytter henne overende fordi de ikke tar hensyn osv når de er i full lek. I vår bhg er de små og store litt sammen her og der, og det synes jeg er fint, og det fungerer fint. Men det hadde ikke vært noe for min unge på fast basis, hele tiden. 

Anonymkode: e7409...f4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...