Gå til innhold

Spørsmål om kondisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trent regelmessig siden september. Kondisjonen har blitt betraktelig bedre, men jeg trener mest styrke. Idag startet jeg oppvarming på ellipsemaskinen med høy motstand. Kjente jeg ble bra andpusten og svett og var ganske ferdig da oppvarmingen var over. Trente styrke, og ville avslutte 10 min på ellipsemaskinen etterpå, da skjedde noe jeg ikke har opplevd før, tok på dem tyngste motstanden jeg har hatt, og jeg hadde så mye å gi, masse energi og jeg ble hverken sliten i bena eller andpusten, følte at jeg kunne stå der mye lenger enn 10 min. Så nå lurer jeg på, hvorfor fikk jeg så mye mer energi nå, enn jeg gjorde under oppvarmingen? Hvorfor klarte jeg å ha tyngre motstand og holde høyere tempo, uten å bli sliten eller andpusten? Under oppvarmingen ble jeg jo det, og da med lavere motstand og tempo. Noen som kan forklare? 

Anonymkode: 83735...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen ganger man kan få et slags energiboost, vis man kan kalle de det.😂

Føler man kan holde på ganske lenge, uten og bli sliten.

Også tilfeller der man ikke kan det..

Hvorfor det blir sånn, er litt vanskelig og svare på.

Men jeg skjønner spørsmålet, noen ganger har jeg også opplevd det med trening, det er også tilfeller der man er helt ferdig.

Det er alltid tyngre og varme opp, og komme i flytsonen, en når man allerede er i den sonen.

Med trening er ikke alle treninger like gode, noen ganger føler du deg dårlig, og andre dager har du "Godtreninger"

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det vanlig at det er sånn? Nå trener jeg kun kondisjon (løping), og merker at jeg må ha minst 15 minutter oppvarming for å sette i gang med intervaller. Av og til har jeg hatt så lang "oppvarming" som 10 km rolig jogg før jeg setter i gang med den intense løpingen. Jo lengre oppvarming jo mer energi har jeg i hvert fall. Kroppen trenger tid på å bli varm og klar. 

Anonymkode: 91e20...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Har trent regelmessig siden september. Kondisjonen har blitt betraktelig bedre, men jeg trener mest styrke. Idag startet jeg oppvarming på ellipsemaskinen med høy motstand. Kjente jeg ble bra andpusten og svett og var ganske ferdig da oppvarmingen var over. Trente styrke, og ville avslutte 10 min på ellipsemaskinen etterpå, da skjedde noe jeg ikke har opplevd før, tok på dem tyngste motstanden jeg har hatt, og jeg hadde så mye å gi, masse energi og jeg ble hverken sliten i bena eller andpusten, følte at jeg kunne stå der mye lenger enn 10 min. Så nå lurer jeg på, hvorfor fikk jeg så mye mer energi nå, enn jeg gjorde under oppvarmingen? Hvorfor klarte jeg å ha tyngre motstand og holde høyere tempo, uten å bli sliten eller andpusten? Under oppvarmingen ble jeg jo det, og da med lavere motstand og tempo. Noen som kan forklare? 

Det tar tid å få maskineriet i gang. Derfor oppvarming

Uerfarne folk varmer ikke opp før løp. De tror de løper fortere hvis de sparer seg. 

Anonymkode: 17f83...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 😊 Merket set idag også. Men da har jeg nok tatt meg litt for hardt ut tidligere, uten tilstrekkelig oppvarming og derfor gått i «kjelleren» Får mer utbytte av treningen nå kjenner jeg, når jeg setter av tid til oppvarming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...