AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Skrevet 16. februar 2020 Er sånne oppvaskbørstehoder i tre egentlig noe vits i å bruke? Er de mer miljøvennlige enn vanlige i plast, eller er det som papirpose vs plastpose? (Papirpose er ikke mer miljøvennlig enn plast) Har prøvd en fra Clas olson, er ikke så begeistret. Busten er delvis i plast og røyter mye. Kan sikkert finne en med bedre bust, men er det verdt bryet, eller er det bare en sånn ting man gjør fordi det ser ut som det er miljøvennlig? Anonymkode: f99c5...95e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #2 Skrevet 16. februar 2020 Blir som å si at handlenett er så mye bedre enn plast og papir. Men etter en dokumentar på NRK så viser det seg at å produsere ett handlenett kun blir miljøvennlig når du går av med pensjon pga hvor mye ressurser det brukes på å produsere de. Anonymkode: 414dc...42b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir som å si at handlenett er så mye bedre enn plast og papir. Men etter en dokumentar på NRK så viser det seg at å produsere ett handlenett kun blir miljøvennlig når du går av med pensjon pga hvor mye ressurser det brukes på å produsere de. Anonymkode: 414dc...42b Så det er ingen vits i trekostene heller? Skulle gjerne hatt en undersøkelse å vise til, det er ikke jeg som har ønsket å slutte med plastkosten. Det overrasker meg overhode ikke hvis dette er et symbolprodukt uten noen reel gevinst for andre enn produsentene. Anonymkode: f99c5...95e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #4 Skrevet 16. februar 2020 For oss er det ingen vits. Vi vasker oppvaskkosten i oppvaskmaskina, og det kan man ikke gjøre med en kost i tre. Dermed ville vi vært nødt til å bytte kost oftere av hygieniske årsaker. Anonymkode: 8cf1f...3e6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #5 Skrevet 16. februar 2020 Når de sier at papirposer er like dårlige for miljøet som plastposer ser de kun på co2-utslippet, ingenting annet. Plast inneholder kjemikalier som ikke papir gjør, men det har de ikke tatt med. Anonymkode: 62c36...21b 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir som å si at handlenett er så mye bedre enn plast og papir. Men etter en dokumentar på NRK så viser det seg at å produsere ett handlenett kun blir miljøvennlig når du går av med pensjon pga hvor mye ressurser det brukes på å produsere de. Anonymkode: 414dc...42b Handlenett er lett å sy sjøl Anonymkode: 02e9c...dce
Sago Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når de sier at papirposer er like dårlige for miljøet som plastposer ser de kun på co2-utslippet, ingenting annet. Plast inneholder kjemikalier som ikke papir gjør, men det har de ikke tatt med. Anonymkode: 62c36...21b Ja, de ser bort i fra at det er avfallet ikke produksjonen som er problemet med plast. Mange plastposer havner på aveie og blir aldri hverken resirkulert eller brent. Også i Norge, jeg husker hvordan skogen rundt søppelfyllinga der jeg vokste opp var full av plastposer som hadde blåst bekk fra fyllinga. Jeg håper de sikrer avfallet bedre nå, men de gamle posene ligger nok der i skogen fortsatt, de er ikke brutt ned. Når det er sagt, tror jeg ikke oppvaskbørsten skaper samme type problemer, og plastbørstene varer nok lengre.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #8 Skrevet 16. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når de sier at papirposer er like dårlige for miljøet som plastposer ser de kun på co2-utslippet, ingenting annet. Plast inneholder kjemikalier som ikke papir gjør, men det har de ikke tatt med. Anonymkode: 62c36...21b Nei, de gjør ikke det. De har sett på totalregnskapet: "Det er Danmarks tekniske universitet (DTU) som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Miljøstyrelsen. De har sett på den samlede miljøbelastningen ved produksjon, bruk og etter hvert avfallsbehandlingen av et gitt produkt gjennom en livssyklusvurdering." Anonymkode: 35fe8...fe1 1
Sago Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 (endret) Jeg klarte ikke å finne denne rapporten med et kjapt google, dessverre, så jeg vet ikke i hvilken grad de har tatt med avfallsprroblemet. De undersøkelsene av denne typen jeg har sett på før, har alltid tatt utgangspunkt i at avfallet blir behandlet korrekt eller til og med gjenvunnet. Dagbladartikkelen var uklar ellers også da. Økologisk bomull "krever mer energi" å produsere? Mer energi fra sola, da? De mener nok areal, men surrer med begrepene. De sier også at økologiske bomullsnett er tykkere enn de av konvensjonell bomull, uten noen forklaring på hvorfor det skulle være tilfelle. (Har de tatt med sprøytemiddelavrenning fra konvensjonell bomullsproduksjon, forresten? Helseeffekter på arbeiderne? Mye her som er lett å glemme.) Endret 17. februar 2020 av Sago Trykkfeil
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 Jeg liker å kjøre oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen med jevne mellomrom. Da utelukker en børste av treverk seg selv. Anonymkode: 0c0eb...258
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Jeg har denne oppvaskkosten i silikon, det er miljøvennlig, og kan vaskes i oppvaskmaskin https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/kjokkenredskaper/cl22966/ Anonymkode: a7291...be5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå