AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Del Skrevet 16. februar 2020 Jeg blir aldri klok på når man skal elte en brøddeig. Jeg baker grovt brød med mye korn i. Skal alle ingrediensene blandes sammen, for så å elte og heve? Eller skal man blande alle ingrediensene for så å heve og heller elte etterpå? Jeg har ikke kjøkkenmaskin og må bruke håndkraft. Anonymkode: 370c5...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 16. februar 2020 #2 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Først blander du alle ingrediensene til brøda og elter de 12-15 min. Så setter du deigen til heving med et kjøkkenhåndkle over. Når deigen er dobbelt så stor, baker du ut brødene og igjen setter de utbakte brødene til heving ca 45 min med et kjøkkenhåndkle over. Jeb bruker sjelden varmere væske melk elle vann på 32 gr. Blir varmt når en elter lenge i maskin. Har du ikke maskin, så må du regne minst 20 - 25 min elting for hånd. Jeg skjærer alltid med en skarp kniv 3 snitt, ikke for dypt, på brødene etter andre gangs heving. Dusjer de med vann før de går i ovnen på 200 gr. Husk å slå deigen godt ned etter første heving og arbeid deigen godt før du former de til brød. Endret 16. februar 2020 av Belima La til mer informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 16. februar 2020 #3 Del Skrevet 16. februar 2020 Så nå at du ikke har kjøkkenmaskin, men det burde stå høyt på ønskelista di siden du baker brød. Sjekk en brukt maskin på Finn f eks. Husk at du aldri har mer enn 50% grovt og bruker du mye hele korn lønner det seg å bløtlegge de over natta. Kok opp vann og hell over korna, dekk til å la stå. Da får du mer næring ut av korna og bedre brød. Vi mennesker har ikke krås som kalkuner, så vi nyttegjør oss lite av hele korn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Del Skrevet 17. februar 2020 På 16.2.2020 den 13.13, AnonymBruker skrev: Jeg blir aldri klok på når man skal elte en brøddeig. Jeg baker grovt brød med mye korn i. Skal alle ingrediensene blandes sammen, for så å elte og heve? Eller skal man blande alle ingrediensene for så å heve og heller elte etterpå? Jeg har ikke kjøkkenmaskin og må bruke håndkraft. Anonymkode: 370c5...4a6 All ingrediensene blandes (hold til side litt av det fine melet til du kjenner på deigen om du trenger det), og så eltes deigen til du kjenner at den blir elastisk og seig. Da har du fått et nettverk av glutentråder i deigen, og det er gull verd for konsistens i den ferdige brødet og for smaken. Anonymkode: fa501...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå