Gå til innhold

Heilt synnsykt hvor mange som er sjalue på de som har uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da fungerer du bra nok da! Bare fordi du ikke sliter nok for å få uføretrygd, så betyr det ikke at andre skal la vær å søke. Tenk viss du virkelig en dag ikke har en annen utvei. Vær forsiktig.

Anonymkode: 9d238...a5b

Jeg har da heller ikke sagt at andre skal la vær å søke?

Den dagen gleder jeg meg til. Masse fritid og en god slump med penger for ingen forpliktelser.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får presisere det i denne tråden også:

De som er misunnelige på de som har uføretrygd misunner dem ikke lidelsene.

De misunner i all hovedsak disse som har fått trygd på falskt grunnlag, og egentlig er friske og raske.

Det er rart at folk tror at en misunner dem lidelsene.

Anonymkode: db6d2...462

• Liker 9
Skrevet

Om folk er sjalu er det vel fordi mange får penger uten å jobbe. Tror heller mange er irritert på alle de uten moral som utnytter systemet.

Anonymkode: 314e8...395

• Liker 13
Skrevet

Jeg misunner virkelig ingen som er ufør. Jeg er storfornøyd med å være i 100% jobb, til tross for et handicap som gjør at jeg kan søke ufør om jeg vil. 

Fortsatt for mye verdt å være i jobb, få bruke hodet og kropp, være en del av et samhold, og kjenne at dagene er fylt med noe meningsfullt. Bedre betalt enn ufør, og fritiden blir langt mer verdt når den er nettopp det, fritid. Ikke permanent tid som må fylles med noe. 

Det eneste som plager meg med mennesker med trygdeytelser er utsagnet «jeg betaler også skatt!». Nja, du skatter av ytelser du mottar. Det er uansett penger du får, ikke noe du har ytet arbeid for. 

• Liker 15
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du energi til å jobbe. 

Anonymkode: aa036...80b

Og hvor kan de jobbe? Det var spørsmålet.? 

8 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har da heller ikke sagt at andre skal la vær å søke?

Den dagen gleder jeg meg til. Masse fritid og en god slump med penger for ingen forpliktelser.

Masse fritid med sofaligging og netflix mens man tyller i seg smertestillende?

Anonymkode: 28b34...40d

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du energi til å jobbe. 

Anonymkode: aa036...80b

Du skjønner ikke du, gjør du?

Om du går på jobb og eter 40 minutter er helt ødelagt, så å du hvile. En 5 minutters vil for mange gjøre nada, mange må legge seg nedpå for å lade batterier i 10-60 minutter. Og så reiser du deg igjen, fungerer kanskje 1-2 timer men så trenger du igjen skikkelig hvile som nå vare lenger 30-120 minutter. Hvilken jobb på denne planeten har en ordning hvor du kan gå å hvile når kroppen slår seg helt vrang, uttmattelsen er på sitt værste, eller du har så vondt at du omtrent brekker deg?

JEg er ikke ufør, men går på AAp, minstesats, hadde mindre før, siden de rotet det til, så jeg levde omtrent på ikke noe, måtte låne masse penger, en friskperson ville fått en deltidsjobb i denne situasjonen og tjent nok på den jobben til å leve greit nok med liten leilighet. 

Hadde jeg vært friskere ville jeg kjørt på med en eller to deltidsjobber (to er greit for å få variasjon i hverdagen). Jeg kan ikke reise, eier ikke en dritt, verken bil hus, formue. Nothing. Kan ikke skeie ut særlig heller, bare unne meg noe bedre mat av og til, klær kjøper kun på supersalg og drømmen om eget bosted er bare en drøm. 

Livet er tungt, men på de bedre dager holder jeg på med litt hobby. For å få noe positivt inn i dagene. 

Anonymkode: b3225...09a

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de aller fleste uføretrygdete fungerer helt normalt i hverdagen uten smertestillende? Det er inntektsevnen som er nedsatt. Altså f.eks ved at de får vondt av å jobbe over tid, ikke klarer å konsentrere seg over tid etc.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner virkelig ikke hvordan man kan gå rundt og være misunnelig på noen som går gjennom livet uten å gjøre noe nyttig for samfunnet. Tenk å være så heldig å kunne gå på jobb hver dag og kunne bidra til at samfunnet går rundt. 

Anonymkode: 76fd0...614

Sånt som dette får meg til å lure på om jeg egentlig fortjener å leve 😩

Anonymkode: e43f4...c31

• Liker 5
Skrevet

For meg handler det ikke om misunnelse men om en genuin bekymring for framtiden min. Hvis vi som jobber skal slepe med oss et stadig økende antall mennesker som ikke gjør det vil vi trolig bli nødt til å stå i jobb mye lenger enn generasjonene før oss har gjort. Jeg vil også ha mulighet til noen år uten jobb før jeg dauer, men det ser dårlig ut for det nå. Mitt ønske er at flere blir med på å dele på ansvaret for alle som ikke kan eller vil jobbe.

Anonymkode: 6cc7a...2d5

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, Sinte-my skrev:

Jeg misunner virkelig ingen som er ufør. Jeg er storfornøyd med å være i 100% jobb, til tross for et handicap som gjør at jeg kan søke ufør om jeg vil. 

Fortsatt for mye verdt å være i jobb, få bruke hodet og kropp, være en del av et samhold, og kjenne at dagene er fylt med noe meningsfullt. Bedre betalt enn ufør, og fritiden blir langt mer verdt når den er nettopp det, fritid. Ikke permanent tid som må fylles med noe. 

Det eneste som plager meg med mennesker med trygdeytelser er utsagnet «jeg betaler også skatt!». Nja, du skatter av ytelser du mottar. Det er uansett penger du får, ikke noe du har ytet arbeid for. 

Hvorfor plager dette deg? Hva om du ender opp som kronisk syk engang? Et det ikke da greit å tenke på at du vil få NOE hjelp til å overleve da? For det er ikke snakk om noe liv i sus og dus du!

Men du er vel en sånn person som ikke evner å sette deg inn i situasjoner som ikke er en virkelighet for deg her og no?

La oss håpe du aldri havner i Ulykka selv. For med dine holdninger fortjener du faktisk ikke hjelpen du kan få .

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en del uføre er så heldige at de får et rikholdig utvalg av så og si gratis dop fra staten også! Bl.a. opiater av utmerket kvalitet til en slikk og ingenting :ironi: 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Du vet at de aller fleste uføretrygdete fungerer helt normalt i hverdagen uten smertestillende? Det er inntektsevnen som er nedsatt. Altså f.eks ved at de får vondt av å jobbe over tid, ikke klarer å konsentrere seg over tid etc.

Nei det vet jeg ikke. Har ikke så mye kontakt med uføretrygdede. Kanskje du har det? Om du omgås noen som snylter håper jeg du melder ifra? For om du ser de på byen, på kafe av og til eller en gåtur i naturen og bare tenker at de da er friske, er det deg det er noe feil med. 

• Liker 4
Skrevet

Skjønner godt at folk er irritert ang. uføre «som går hjemme og gjør hva de vil, og får betalt for det», mens vi vanlige faktisk må jobbe 7,5t daglig for å kunne klare oss. 
Jeg selv kjenner flere uføre. De jeg kjenner kunne fint skjerpet seg og faktisk jobbet minst 60%! Dette vet jeg fordi jeg kjenner dem godt. 
Jeg snakker ikke om alle uføre. 
Men selvfølgelig kan man bli misunnelig, irritert osv. Vi vanlige har kanskje ikke overskudd til trening, kafébesøk eller en hobby etter arbeidsdagen. Mens de har tid og mulighet hele dagen, har ofte energi og overskudd nok. Men jobbe kan de ikke! 
I tillegg maser de om å finne på ting sammen med venner (som jobber) etter arbeid, mens disse vennene ikke har overskudd, og må prioritere å slappe av før ny arbeidsdag! 
Selv kan de være våkne langt utover kvelden, trenger ikke å tenke på leggetid og tidlig opp. 
Det burde bli mye vanskeligere å få uføretrygd! For mange av disse hadde fint klart en jobb!

Anonymkode: 36a7c...58a

• Liker 9
Skrevet

Jeg er KJEMPEMISUNNELIG på de som kan gå på jobb, skifte yrke og avansere til høyere lønn, ambisjoner og videreutdannelser, våkne friske og klare til å gå på jobb. Møte kollegaer, se andre folk, planlegge kvelder og helger. 

Meg, 18.000 i mnd, as good as it gets resten av livet, behandlinger og fysio 2-4 ganger pr uke, ellers for sliten til noe. Ferie? Orker ikke, heller ikke råd. Fest? Orker ikke. Noe gøy med venninner? Må planlegges så mye at det sjelden skjer. 

Fuck it. 

Anonymkode: 15898...5ab

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det vet jeg ikke. Har ikke så mye kontakt med uføretrygdede. Kanskje du har det? Om du omgås noen som snylter håper jeg du melder ifra? For om du ser de på byen, på kafe av og til eller en gåtur i naturen og bare tenker at de da er friske, er det deg det er noe feil med. 

Jeg har nokså mye kontakt med uføretrygdete, ja. Og vet du hva? De aller fleste er som deg og meg, men de klarer ikke å arbeide fordi det stilles krav til effektivitet og oppmøte. Så finnes det selvsagt unntak som er så syke at de ikke er i stand til å gjøre hverdagslige gjøremål, og endel som er uføretrygdet uten å skulle vært det.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har nokså mye kontakt med uføretrygdete, ja. Og vet du hva? De aller fleste er som deg og meg, men de klarer ikke å arbeide fordi det stilles krav til effektivitet og oppmøte. Så finnes det selvsagt unntak som er så syke at de ikke er i stand til å gjøre hverdagslige gjøremål, og endel som er uføretrygdet uten å skulle vært det.

Ja men dette er de som ble uføretrygdet før i tiden, før det ble så strengt. Nå er det praktisk talt umulig å jukse. Jeg er enig i at noen snylter, men det er ikke majoriteten. Selv om du kjenner mange så tilbringer du ikke tid med dem i flere døgn i strekk. Mange klager om de ser uføre bevege seg utendørs, de mener alle uføre burde ligge hele dagen og knapt vise seg. Det er uverdig å tenke slik. De bør få gå på kafe og en liten tur ut om de føler seg bra ei stund. Alt for mye hets mot uføre synes jeg.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er KJEMPEMISUNNELIG på de som kan gå på jobb, skifte yrke og avansere til høyere lønn, ambisjoner og videreutdannelser, våkne friske og klare til å gå på jobb. Møte kollegaer, se andre folk, planlegge kvelder og helger. 

Meg, 18.000 i mnd, as good as it gets resten av livet, behandlinger og fysio 2-4 ganger pr uke, ellers for sliten til noe. Ferie? Orker ikke, heller ikke råd. Fest? Orker ikke. Noe gøy med venninner? Må planlegges så mye at det sjelden skjer. 

Fuck it. 

Anonymkode: 15898...5ab

Det høres ut som mitt liv bare at jeg jobber heltid og bare rekker 1 behandling hos fysioterapeut i uka. Jeg er også for sliten til gøye ting med venner og når det er ferie orker jeg bare å hvile meg hjemme. Mange av oss som jobber er også syke, glem aldri det. Jeg har en revmatisk lidelse, lavt stoffskifte og en skulder som er utslitt, men jeg jobber og gjør mitt for fellesskapet. Det eneste jeg ønsker er å få gå av med pensjon når jeg blir 67, men det spørs om vi som er yrkesaktive nå vil få den muligheten.

Anonymkode: 6cc7a...2d5

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Ts her: er du synsk eller? Bare fordi de fungerer daglig betyr ikke at de fungerer på andre ting. Ser at denne tråden her traff deg. Og det er dette jeg ville frem til, rett og slett sjalusi. Det er så utrolig lett å se, og det er ikke bare deg her inne. Når de fleste skal "forsvare" : "det er ikke sjalusi, men irritert for de kan alt annet men ikke jobbe" bla bla bla bla,dere alle har akkurat samme unskyldning. Det må være slitsomt for dere å ha det sånn.

Anonymkode: 9d238...a5b

• Liker 5
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men dette er de som ble uføretrygdet før i tiden, før det ble så strengt. Nå er det praktisk talt umulig å jukse. Jeg er enig i at noen snylter, men det er ikke majoriteten. Selv om du kjenner mange så tilbringer du ikke tid med dem i flere døgn i strekk. Mange klager om de ser uføre bevege seg utendørs, de mener alle uføre burde ligge hele dagen og knapt vise seg. Det er uverdig å tenke slik. De bør få gå på kafe og en liten tur ut om de føler seg bra ei stund. Alt for mye hets mot uføre synes jeg.

Dette gjelder også mennesker som blir uføretrygdet i dag. Det er ikke uvanlig å bli uføretrygdet for ting som ikke kan påvises, men der man må tro på personen som døker uføretrygd.

Og jo, flere av dem har jeg tilbrunget flere døgn i strekk med.

Endret av Husholdning1
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror mistenksomheten overfor uføre har mange grunner. For det første dannet uførereformen som kom i 2015 et inntrykk av at uføre tidligere har kunne tjene godt ved siden av uføretrygden og dermed oppnådd økonomisk gevinst av å være syk. Det både vanlige folk og politikerne ikke tok innover seg, er at det er et mindretall av de uføre som er i stand til å "utnytte" muligheten for å jobbe opptil 1G. De fleste får ikke innpass, for hvem vil ha noen som kun kan jobbe 2 - 3 timer?

Dernest må man som ufør være ærlig og si, at det er nok en del som ikke burde vært 100% ufør. Men etter flere år med uføretrygd, er det ikke så enkelt å komme inn i arbeidslivet igjen, og jeg tenker at NAV kunne vært mer aktiv overfor mennesker med uføretrygd og kalt inn til oppfølgingssamtaler, og slik fanget opp flere av de som har mulighet til å jobbe og redusere uføregraden, og gi hjelp til dette.

For det tredje danner noen uføre grunnlag for mistro overfor uføre ved å legge ut ganske tanketomme innlegg på ulike FB grupper for brukere av NAV. Har lest innlegg fra mennesker som rett og slett virker til å ha fått innvilget uføretrygd uten at de burde ha det. Klart det, at slike innlegg, danner et dårlig bilde.

Så alt satt sammen, er det ikke så rart om mange tror at det å få innvilget uføretrygd er altfor enkelt, og at uføre deretter kan tjene seg nærmest rik på å jobbe ved siden av, eller fordrive dagene med lange turer i fjellet, sitte på kafe eller hva nå enn folk tror uføre gjør.

Flertallet av oss vet derimot at vi ville gitt hva som helst for å kunne være A4, og hatt et liv med jobb, kollega, god helse og stort sett dager uten smerte, nedsatt funksjon og bivirkninger av medisiner.

Anonymkode: 1b2e4...831

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...