Gå til innhold

Heilt synnsykt hvor mange som er sjalue på de som har uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart dere får penger. Dere betaler skatt av pengene dere FÅR.

Anonymkode: 314e8...395

Hvis du leser alt så har jeg jobba og betalt skatter og avgifter i 30 år før jeg ble så syk at jobb ikke lenger var aktuelt, så dette er lavmål. 

Anonymkode: d3de4...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Problemet er at man vet ikke hvor mange disse er. Det vi derimot vet med sikkerhet er at antall uføre stiger.

Anonymkode: db6d2...462

Det er jo helt forventet når man innskrenker AAP. Nedgangen på AAP er 9100 i 2019. Ettersom folk ikke blir mirakuløst frisk av at man tar stønaded fra, kan disse personene trekkes fra antall nye uføre. 

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2020/01/15/7488867/faerre-far-arbeidsavklaringspenger

Anonymkode: 3612e...589

Skrevet

Sjalu? Det er mitt store mareritt å bli ufør. Hadde mistet alt jeg har av selvfølelse. Synes det hadde vært utrolig pinlig.

Anonymkode: 48d34...02b

Skrevet

Det jeg lurer på i forhold til denne debatten, er om folk tenker over hvem som leser det som blir skrevet. Det er nå en gang slik at de som snylter i samfunnet, også er de som driter i stigmatiseringen de bidrar til å skape. Ergo, de bryr seg ikke. De som bryr seg, er nettopp de som allerede er sårbare, og utsatte, de som i aller høyeste grad "har gjort seg fortjent" til uføretrygd. Det gjør vondt å lese at noen i denne tråden lurer på om de har livets rett. Dette er følelser som kommer, som følge av det som blir skrevet i denne tråden. Tenker folk over dette? Tenker folk over hvilke makt det de skriver har? Finnes det et overslag over hvor mange uføretrygde som tar selvmord, kontra hvor mange som tar selvmord som ikke er uføretrygdede? 

Tenker folk over at det blant de uføre finnes folk som har arbeidet lengre enn dem selv, og kanskje startet i arbeidslivet som 14-15 åringer. Ofte fysisk tunge jobber. Slike jobber som i dag er erstattet av maskiner, fordi det var så umenneskelig tungt. Dere som flirer over muskel og skjelett sykdommer..hvordan tror dere kroppene til disse menneskene ser ut? 

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
42 minutter siden, Cupidsimple skrev:

Det jeg lurer på i forhold til denne debatten, er om folk tenker over hvem som leser det som blir skrevet. Det er nå en gang slik at de som snylter i samfunnet, også er de som driter i stigmatiseringen de bidrar til å skape. Ergo, de bryr seg ikke. De som bryr seg, er nettopp de som allerede er sårbare, og utsatte, de som i aller høyeste grad "har gjort seg fortjent" til uføretrygd. Det gjør vondt å lese at noen i denne tråden lurer på om de har livets rett. Dette er følelser som kommer, som følge av det som blir skrevet i denne tråden. Tenker folk over dette? Tenker folk over hvilke makt det de skriver har? Finnes det et overslag over hvor mange uføretrygde som tar selvmord, kontra hvor mange som tar selvmord som ikke er uføretrygdede? 

Tenker folk over at det blant de uføre finnes folk som har arbeidet lengre enn dem selv, og kanskje startet i arbeidslivet som 14-15 åringer. Ofte fysisk tunge jobber. Slike jobber som i dag er erstattet av maskiner, fordi det var så umenneskelig tungt. Dere som flirer over muskel og skjelett sykdommer..hvordan tror dere kroppene til disse menneskene ser ut? 

Dette du skriver om er vel hele hensikten med slike tråder tenker jeg. En del mennesker liker å få igang hets mot de som allerede er sårbare å de florerer på nett og i ulike forum, dette er narsissistiske mennesker. Sett bort fra disse som er direkte ondskapsfulle så har du de enkle sjelene som blir med på denne hetsen fordi de ikke forstår bedre og fordi deres meninger er tuftet på enkle tolkninger. 

Dette fungerer jo fordi de sårbare uføre reagerer, hensikten til herskerne er oppnådd om noen får det dårlig eller værre enn de hadde det før de leste om hvordan «mange eller «alle tenker om «snylterne i samfunnet.

Skrevet
3 minutter siden, Fallabella skrev:

Dette du skriver om er vel hele hensikten med slike tråder tenker jeg. En del mennesker liker å få igang hets mot de som allerede er sårbare å de florerer på nett og i ulike forum, dette er narsissistiske mennesker. Sett bort fra disse som er direkte ondskapsfulle så har du de enkle sjelene som blir med på denne hetsen fordi de ikke forstår bedre og fordi deres meninger er tuftet på enkle tolkninger. 

Dette fungerer jo fordi de sårbare uføre reagerer, hensikten til herskerne er oppnådd om noen får det dårlig eller værre enn de hadde det før de leste om hvordan «mange eller «alle tenker om «snylterne i samfunnet.

Ja akkurat. Jeg skjønner ikke hvordan dette er lov på dette forumet. Jeg trodde ikke det var lov med hets, latterliggjøring, og ryktespredning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk innvilga 100 % ufør i 2018. skulle benytte meg av den såkalte restarbeidsevnen, men det tok ikke lange tiden før jeg gikk på en stor smell ! Dette hadde jeg absolutt ikke helse til , så jeg fikk plantat fascitt i begge bein. Har hatt dette i 1 år nå. Hadde jeg bare driti i å jobba  , så hadde jeg ikke ødelagt beina i tillegg til en ødelagt psyke. Jeg skulle vel bevise noe for alle rundt meg. Nå har jeg valgt å lytte til meg selv og egen kropp, Å drite i alle andre :JEg har hest, og jeg prøver å kose meg i stallen, samt være mye ute i skog og mark. 

Anonymkode: e3fd9...286

Skrevet

Hvem i alle dager er sjalu (ikke sjalue)?! Det er jo samfunnets tapere

Anonymkode: 79a84...32c

Skrevet
1 time siden, Cupidsimple skrev:

Det er heller omvendt. Ved å lage slike tråder får en frem at stigmaet ikke skal rettes mot de reelle uføre. Det skal rettes mot de som snylter. Da vil en reell ufør skjønne at denne ikke trenger å føle seg stigmatisert.

Ved å holde kjeft om dette, fortsetter stigmaet mot uføre som en hel gruppe. Det er utrolig at du ikke ser dette og lurer på om det er forbudt på forumet.

Skrevet
39 minutter siden, Cupidsimple skrev:

Ja akkurat. Jeg skjønner ikke hvordan dette er lov på dette forumet. Jeg trodde ikke det var lov med hets, latterliggjøring, og ryktespredning. 

Det er heller ikke det som foregår. Du må forstå at det er snylterne som mislikes.

Skrevet
44 minutter siden, Fallabella skrev:

Du mener vi skal la snylterne drive på videre uten å diskutere dem?

Høres veldig uklokt ut på sikt for de reelle uføre. Men greit at du mener det.

Skrevet

Det er så mange «bomber» som er i ferd med å gå av i Norge. Du har pensjonskostnadene som eksploderer, eldrebølgen som kommer dundrende, en stadig økning i unge uføre og oljepengene som renner stadig saktere inn. Å være ufør i dag er ikke lukrativt, og ingenting å være sjalu på - og i fortsettelsen kommer det i hvert fall ikke til å bli noe å trakte etter.

Anonymkode: 625d6...4a8

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke det som foregår. Du må forstå at det er snylterne som mislikes.

Som jeg skrev i innlegget mitt, det er de som ER syke som tar seg nær av disse trådene, ikke de som snylter. De gir balla. Hvorfor dette er vanskelig å forstå skjønner jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller omvendt. Ved å lage slike tråder får en frem at stigmaet ikke skal rettes mot de reelle uføre. Det skal rettes mot de som snylter. Da vil en reell ufør skjønne at denne ikke trenger å føle seg stigmatisert.

Ved å holde kjeft om dette, fortsetter stigmaet mot uføre som en hel gruppe. Det er utrolig at du ikke ser dette og lurer på om det er forbudt på forumet.

Nettopp. Til og med min bror som er ung ufør skjønner at det finnes snyltere og ønsker at det kan skje en endring som gjør at det blir vanskeligere å svindle til seg trygdeordninger.

Anonymkode: 5b7eb...a7c

Skrevet
På 16.2.2020 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Man får presisere det i denne tråden også:

De som er misunnelige på de som har uføretrygd misunner dem ikke lidelsene.

De misunner i all hovedsak disse som har fått trygd på falskt grunnlag, og egentlig er friske og raske.

Det er rart at folk tror at en misunner dem lidelsene.

Jeg forstår ikke hva det er å være misunnelig på selv om man tar vekk lidelsene heller. Hvem vil være en snylter? Være utenfor arbeidslivet? Aldri kunne ha litt mer å rutte med en måned?

Anonymkode: 8d0ba...4c3

Skrevet
12 minutter siden, Cupidsimple skrev:

Som jeg skrev i innlegget mitt, det er de som ER syke som tar seg nær av disse trådene, ikke de som snylter. De gir balla. Hvorfor dette er vanskelig å forstå skjønner jeg ikke.

Det er nok vanskelig å forstå hvor du tar denne logikken fra, når det blir presisert så kraftig som det blir her at det IKKE gjelder reelle uføre.

Da snakker man heller om at en ikke vil forstå uansett.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hva det er å være misunnelig på selv om man tar vekk lidelsene heller. Hvem vil være en snylter? Være utenfor arbeidslivet? Aldri kunne ha litt mer å rutte med en måned?

Det gjelder de som ikke har lyst å jobbe, vil ha total frihet og har regnet seg frem til at dette vil gå helt fint økonomisk.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Friske som snylter på trygd vil ha større mulighet til å jobbe svart ved siden av. Eventuelt har de arvede, nedbetalte boliger og andre ordninger som gjør at de synes de får ett godt nok liv på de inntektene.Noen synes det er helt greit å leve på mindre penger og heller kan disponere all tiden  sin fritt.

Anonymkode: 5b7eb...a7c

Skrevet
23 timer siden, Tessa12 skrev:

Fortell meg om en eneste ting som er gratis for uføretrygdede???? 

Pengene som kommer inn på konto hver måned. Gratis  og rett i lomma uten krav om å yte noe tilbake.

Anonymkode: 6cc7a...2d5

Skrevet
12 timer siden, Agatha Spinatha skrev:

Har du hørt om kollektiv transport for å komme deg til jobb?

Det er tydelig at du ikke har fått med deg at selv om det finnes egenandel så kan allikevel medikamentet være dyrt. Vet du at ikke alle medikamenter kan fås på blå resept men er allikevel livsnødvendig? Vet du at syke mennesker går oftere til legen og andre behandlingstilbud, alle kan ikke reise med kollektivt med må ta taxi. Vet du at du må betale 2176 kr før du får frikort? Har du fått med deg at noen må velge mellom mat og livsnødvendige medisiner?  

Det er mange faktorer som ikke du tar hensyn til i dine beregninger da du er uviten. 

Det er foreløpig billigere for meg å kjøre elbil til jobben enn å ta kollektivt. Dessuten må jeg gjøre flere bytter mellom buss så tog så t-bane for å komme til jobb med kollektivt, så det ville ha tatt MYE lenger tid. Og et år hvor jeg tok toget inn til Oslo når jeg studerte på et forkurs der var jeg syk hele året fordi jeg ble smittet i de tettpakkede togene i rusjen hele tiden. (for vanlige legetimer drar man som regel ikke midt i rusjen).

2176 kr fordelt på et helt år er ikke mye.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen dømmer alle uføre. Du har åpenbart reelle plager, og da er det ikke deg trådene her handler om. Som nevnt mange ganger, så er det ingen som er misunnelige på plagene deres. Disse diskusjonene går utelukkende på friske mennesker som jukser til seg uføretrygd – og de bør dere ekte uføre se på med minst like stygt blikk som oss andre, for det er disse som ødelegger for dere og skaper stigmaet.

Anonymkode: c0d5b...656

Nei det er mye plager som man fint kan arbeide selv om man har. Jeg har sett folk i rullestol i 100% arbeid for å si det slik, og da blir det for dumt at folk skaffer seg en eller annen angst diagnose også blir 100% uføre av det. Eller alle mulige slags diffuse muskel og leddiagnoser som utelukkende stilles på pasientens beskrivelser av egne plager.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er minst like viktig for de som er reelt uføre at man får bukt med de som jukser seg til uførepensjon, for hele systemet kan rakne om utviklingen fortsetter. Alderspensjonen i fremtiden er en varslet «krise», men om utvikling i uførepensjon fortsetter da rakner alt..

6923872F-8DBB-427B-A2DC-74B073E3C48A.jpeg

Anonymkode: 1350c...be6

Barnestønader burde kuttes helt. Å få unge er et eget valg, og ikke noe som skal finansieres av alle andre.

Også burde uføre trygden kuttes kraftig da en STOR anndel av uføre i virkeligheten fint kunne ha arbeidet.

I tillegg burde hele kultur budsjettet fjernes. Det er ingen grunn til at skattebetalerene skal finnansiere "kunstnere" med millioner av kroner til hver av dem for at de skal kunne sprute maling ut av rumpa uten å måtte finne et publikum som er villig til å betale nok til at de kan leve av det.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv ufør og mange tror vi får penger, det gjør vi ikke. Vi betaler skatt som andre.

Anonymkode: d3de4...097

Det der er det dummeste jeg hører. Klarer du virkelig ikke å se absurditeten i en slik uttalelse selv?

Du får betalt fra staten, også betaler du litt penger tilbake til staten igjen. Det eneste det fører til er at det går enda mer penger ut av statskassa på å administrere denne skatten din istedenfor å bare sette ned utbetalingen, også droppe skatten.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unner de som er uføre pengene de får. Det jeg har problemer med er det står så dårlig til i verdens beste land at hver tiende person i arbeidsfør alder er uføretrygdet. Dersom det medfører riktighet, er Norge det mest helseskadelige landet å bo i. Hvordan kan et land som er så bra, være så dårlig?

Anonymkode: 3c2e9...66d

Nettopp. Det sier seg selv at det sinnssyke uføre nivået vi har her i landet ikke har noe som helst med hvor mange som kan jobbe å gjøre. Og når vi ser statistikken for hva folk er uføre for så begynner vi å se bildet tydeligere av hvor mye bullshit dette er.

1250826.jpg?imageId=1250826&x=0&y=0&crop

Som du ser er psykiske lidelser og muskel og skjelett sykdommer helt på toppen. Det vil si mye vondt i vilja.

Anonymkode: 63e19...6af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...