Husholdning1 Skrevet 16. februar 2020 #41 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her: er du synsk eller? Bare fordi de fungerer daglig betyr ikke at de fungerer på andre ting. Ser at denne tråden her traff deg. Og det er dette jeg ville frem til, rett og slett sjalusi. Det er så utrolig lett å se, og det er ikke bare deg her inne. Når de fleste skal "forsvare" : "det er ikke sjalusi, men irritert for de kan alt annet men ikke jobbe" bla bla bla bla,dere alle har akkurat samme unskyldning. Det må være slitsomt for dere å ha det sånn. Anonymkode: 9d238...a5b Men hvor i all verden har jeg sagt at de fungerer til andre ting? Det er jo den daglige fritiden som misunnes.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #42 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Dette gjelder også mennesker som blir uføretrygdet i dag. Det er ikke uvanlig å bli uføretrygdet for ting som ikke kan påvises, men der man må tro på personen som døker uføretrygd. Nei der tar du grundig feil. Nesten umulig i dag. Hvorfor er du misunnelig på uføretrygdede. Vil du ha en sykdom som hemmer deg i hverdagen? Anonymkode: 28b34...40d 2
Husholdning1 Skrevet 16. februar 2020 #43 Skrevet 16. februar 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei der tar du grundig feil. Nesten umulig i dag. Hvorfor er du misunnelig på uføretrygdede. Vil du ha en sykdom som hemmer deg i hverdagen? Anonymkode: 28b34...40d Nei, det er svært vanlig også i dag. De fleste som får uføretrygd får det som følge av muskel- og skjelettlidelser og psykisk sykdom. Dette kan man selvsagt påstå at man har uten å egentlig ha det. Tar gjerne noen plager for å slippe en vesentlig større plage - jobb. Endret 16. februar 2020 av Husholdning1 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #44 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Nei, det er svært vanlig også i dag. De fleste som får uføretrygd får det som følge av muskel- og skjelettlidelser og psykisk sykdom. Dette kan man selvsagt påstå at man har uten å egentlig ha det. Tar gjerne noen plager for å slippe en vesentlig større plage - jobb. Åja fordi du lese på sosiale medier og kjenner ett par stk som har de problemene? Jøss, du vet jo alt om alle som har fått uføretrygd. Fantastisk. Ts. Anonymkode: 9d238...a5b 4
Alex_rude Skrevet 16. februar 2020 #45 Skrevet 16. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mistenksomheten overfor uføre har mange grunner. For det første dannet uførereformen som kom i 2015 et inntrykk av at uføre tidligere har kunne tjene godt ved siden av uføretrygden og dermed oppnådd økonomisk gevinst av å være syk. Det både vanlige folk og politikerne ikke tok innover seg, er at det er et mindretall av de uføre som er i stand til å "utnytte" muligheten for å jobbe opptil 1G. De fleste får ikke innpass, for hvem vil ha noen som kun kan jobbe 2 - 3 timer? Dernest må man som ufør være ærlig og si, at det er nok en del som ikke burde vært 100% ufør. Men etter flere år med uføretrygd, er det ikke så enkelt å komme inn i arbeidslivet igjen, og jeg tenker at NAV kunne vært mer aktiv overfor mennesker med uføretrygd og kalt inn til oppfølgingssamtaler, og slik fanget opp flere av de som har mulighet til å jobbe og redusere uføregraden, og gi hjelp til dette. For det tredje danner noen uføre grunnlag for mistro overfor uføre ved å legge ut ganske tanketomme innlegg på ulike FB grupper for brukere av NAV. Har lest innlegg fra mennesker som rett og slett virker til å ha fått innvilget uføretrygd uten at de burde ha det. Klart det, at slike innlegg, danner et dårlig bilde. Så alt satt sammen, er det ikke så rart om mange tror at det å få innvilget uføretrygd er altfor enkelt, og at uføre deretter kan tjene seg nærmest rik på å jobbe ved siden av, eller fordrive dagene med lange turer i fjellet, sitte på kafe eller hva nå enn folk tror uføre gjør. Flertallet av oss vet derimot at vi ville gitt hva som helst for å kunne være A4, og hatt et liv med jobb, kollega, god helse og stort sett dager uten smerte, nedsatt funksjon og bivirkninger av medisiner. Anonymkode: 1b2e4...831 Godt skrevet! 2
Brunello Skrevet 16. februar 2020 #46 Skrevet 16. februar 2020 Ingen er vel misunnelig på de som er så syke at de ikke kan jobbe. Det er imidlertid ganske mange som er irritert på de som har jukset seg til uføretrygd fordi fe ikke gidder å ta de jobbene de er kvalifiserte for, de dårligst betalte. Man kan jo stille spørsmålet hvorfor det er sånn at uføregraden er astronomisk lavere for de med utdannelse enn for de uten? Hvorfor folk som tjener 700 000,- nesten aldri blir ufør, mens mange som tjener 400 000,- blir det? 8
Husholdning1 Skrevet 16. februar 2020 #47 Skrevet 16. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åja fordi du lese på sosiale medier og kjenner ett par stk som har de problemene? Jøss, du vet jo alt om alle som har fått uføretrygd. Fantastisk. Ts. Anonymkode: 9d238...a5b Nei, fordi at det er det tallene sier.
Husholdning1 Skrevet 16. februar 2020 #48 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, Brunello skrev: Ingen er vel misunnelig på de som er så syke at de ikke kan jobbe. Det er imidlertid ganske mange som er irritert på de som har jukset seg til uføretrygd fordi fe ikke gidder å ta de jobbene de er kvalifiserte for, de dårligst betalte. Man kan jo stille spørsmålet hvorfor det er sånn at uføregraden er astronomisk lavere for de med utdannelse enn for de uten? Hvorfor folk som tjener 700 000,- nesten aldri blir ufør, mens mange som tjener 400 000,- blir det? Det handler nok også om at folk med 400k er betydelig mer utsatt for slitasjeskader enn de med 700k. Du har like fullt et poeng i at det er så store forskjeller at det neppe er hele forklaringen. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #49 Skrevet 16. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei der tar du grundig feil. Nesten umulig i dag. Hvorfor er du misunnelig på uføretrygdede. Vil du ha en sykdom som hemmer deg i hverdagen? Anonymkode: 28b34...40d Det er slett ikke umulig, snarere tvert om. Det er mange flere som blir trygdet pga diffuse tilstander nå enn før. Her er det bare å se på statistikken Anonymkode: db6d2...462 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #50 Skrevet 16. februar 2020 Jeg tror nok flere som har uføretrygd ikke er så syke som de skal ha det til men tror størstedelen av de som er det har en god grunn til å ha det. For min egen del så er jeg i full jobb. Jeg har ca 900000 i året, men på grunn av en nerveskade så sliter jeg mer og mer med å være i full jobb. Jeg vurderer seriøst om jeg skal fortsette å jobbe eller om jeg bare må krype til korset å vurdere å få meg uføretrygd etterhvert. Jeg er nettopp fylt 40 og vil gjerne fortsette men det setter begrensninger på alt å gjøre det. Det blir uansett et slag i ansiktet å gjøre det. Både økonomisk og fordi jeg heller vil være på jobb enn å gå hjemme. Anonymkode: 2b7d1...507 2
Gjest Fallabella Skrevet 16. februar 2020 #51 Skrevet 16. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at mange ser at endel uføre bruker tiden sin på hobbyer, turer og generelt det de har lyst til, og det kan se ut som de får til alt annet enn å være på jobb. Man ser bilder i sosiale medier av oppussing, prosjekter i hagen, fjellturer osv. Da tenker kanskje endel at det er urettferdig at noen får betalt for å bruke tiden sin på hobbyer og kos, mens andre må slite og streve for lønna si. Men så glemmer man kanskje at det er mer bak som man ikke ser. Man ser ikke hele bildet, ser ikke hva den enkelte faktisk sliter med. Anonymkode: df3b2...d37 Akkurat det du skriver her har jeg som ufør sluttet helt med. Tidligere viste jeg fine sider av livet litt, nå tør jeg ikke lengre fordi jeg vil bli uglesett. Jeg legger ikke ut noe på sosiale medier fordi jeg er ufør. Det er vanskelig og skammelig å være en som snylter... Har aldri hørt noen si at de er misunnelige på meg, men noen har påpekt at de er heldig som ikke har det som meg siden de feks liker å ha penger til ferie og at «skikkelige arbeidsfolk er de med god moral. Dette oppfatter jeg som mulig «skjult misunnelse. Enkle sjeler tenker enkelt mens gode mennesker med evne til å se helheten hetser ikke andre uansett tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #52 Skrevet 16. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En av ti går på uføretrygd. En av ti er fader ikke så syke at deikke kan jobbe. Så ja, jeg skjønner hvorfor folk er irriterte. Det har tatt helt av. Har du energi til hobbyer og liknende såhar du energi til å jobbe. Anonymkode: aa036...80b Så du er også sjalu på de uføre? Anonymkode: ff436...bba 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #53 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du er også sjalu på de uføre? Anonymkode: ff436...bba Mange av de gitt 😂 Anonymkode: 9d238...a5b 1
Thepig Skrevet 16. februar 2020 #54 Skrevet 16. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det pga dårlig betalt på jobben? Eller tror dere at de som har uføretrygd bare går rundt å har det "fett". Det finnes mye mer bak ett friskt ansikt. Bare fordi noen klarer det daglige, så betyr det ikke at de har det helt grusomt inn i seg, alt trenger ikke å være fysisk. Anonymkode: 9d238...a5b Alt er gratis for uføretrygdede. Staten stjeler fra oss som jobber for gi til de som ikke jobber. Uføretrygd burde fjernes helt, som alle andre ytelser(barnetrygd, pensjon osv). Har en bra betalt jobb, ikke så vanskelig når man faktisk gidder å møtte opp til jobb i tide og gjøre en innsats hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #55 Skrevet 16. februar 2020 Eg har såpass mange ting som gjør dagen min tung både fysisk og psykisk, men sikkert ikke nok til å bli ufør. Derfor skulle jeg ønske at jeg var LITT mer syk så livet kunne roe seg. Å gå slik å være for frisk til ufør men såpass dårlig form at jobben er ekstra utfordrende, er ikke noen god situasjon. Men jeg er såpass gammel at jeg ser meget fram til å bli pensjonist, DET blir en lettelse. Anonymkode: ff436...bba 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #56 Skrevet 16. februar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som mitt liv bare at jeg jobber heltid og bare rekker 1 behandling hos fysioterapeut i uka. Jeg er også for sliten til gøye ting med venner og når det er ferie orker jeg bare å hvile meg hjemme. Mange av oss som jobber er også syke, glem aldri det. Jeg har en revmatisk lidelse, lavt stoffskifte og en skulder som er utslitt, men jeg jobber og gjør mitt for fellesskapet. Det eneste jeg ønsker er å få gå av med pensjon når jeg blir 67, men det spørs om vi som er yrkesaktive nå vil få den muligheten. Anonymkode: 6cc7a...2d5 Dette høres ut som meg også. Jobber 100%. Orker hverken venner, kafé, hobbyer eller trening i uka. Og i helgene slapper jeg av for å klare neste uke. Ikke noe ferie, helgetur eller reise i helger eller langhelger. Jeg har en kronisk sykdom, men må jobbe 100%. Er det rart man blir irritert? Anonymkode: 36a7c...58a 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #57 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som meg også. Jobber 100%. Orker hverken venner, kafé, hobbyer eller trening i uka. Og i helgene slapper jeg av for å klare neste uke. Ikke noe ferie, helgetur eller reise i helger eller langhelger. Jeg har en kronisk sykdom, men må jobbe 100%. Er det rart man blir irritert? Anonymkode: 36a7c...58a Du "må" ikke jobbe. Om derimot moralen din tilsier det, fortsetter du i jobb. Men valget er ditt. Anonymkode: db6d2...462 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #58 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, Thepig skrev: Alt er gratis for uføretrygdede. Staten stjeler fra oss som jobber for gi til de som ikke jobber. Uføretrygd burde fjernes helt, som alle andre ytelser(barnetrygd, pensjon osv). Har en bra betalt jobb, ikke så vanskelig når man faktisk gidder å møtte opp til jobb i tide og gjøre en innsats hver dag. At alt er gratis for uførtrygdede får du jammen komme med kilder på. De kan ta bussen rimeligere enn andre med det er vel også den eneste foredelen de har. Anonymkode: 3612e...589 7
Thepig Skrevet 16. februar 2020 #59 Skrevet 16. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At alt er gratis for uførtrygdede får du jammen komme med kilder på. De kan ta bussen rimeligere enn andre med det er vel også den eneste foredelen de har. Anonymkode: 3612e...589 Alt er gratis når man ikke jobber og får penger av staten. 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #60 Skrevet 16. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du "må" ikke jobbe. Om derimot moralen din tilsier det, fortsetter du i jobb. Men valget er ditt. Anonymkode: db6d2...462 Valget er faktisk ikke mitt! Hvem er det som sier at kronisk sykdom automatisk gir rett til uføretrygd??! Anonymkode: 36a7c...58a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå