Gå til innhold

Ste-tenåringsdatter tok graviditet forferdelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt gravid for første gang og på fredag bestemte vi oss for å fortelle det til barna. Det er snakk om 3 barn, alle i skolealder (1.-10.-klasse) som bor med oss 50/50, og ingen av dem er mine. Jeg og faren til barna har vært sammen i 4 år, er forlovet og vært samboere i to knappe år. De to yngste tok det kjempefint og gleder seg allerede, men hun eldste gikk rett opp på rommet og har ikke prata til meg siden vi annonserte det. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg og tenåringen hadde ENDELIG, etter 4 turbulente år, fått en god tone og nå er jeg redd jeg har ødelagt den. Jeg forstår om hun er frustrert, lei seg, sint osv men vi må jo kunne snakke om det. Hvordan tar jeg det opp?

Anonymkode: bf6d8...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne litt tid. Og kanskje hun trenger å forsikres av både far og deg om at hun fortsatt vil være et elsket og viktig medlem av familien, at det nye barnet ikke vil skyve til side eller erstatte, men inngå i flokken. At hun fortsatt skal bo hos dere halve tiden.

Kanskje hun bare er litt ego også, så trenger litt tid til å venne seg til.

Anonymkode: 6388f...8be

• Liker 43
Skrevet

Jeg ble også «sint» da mamma og stefar annonserte at de skulle ha barn. Skulle ikke ha noe med babyen og gjøre, men det endret seg kjapt når babyen kom hjem for å si det sånn. Gi det tid, det går nok bra tilslutt :) 

Anonymkode: abe13...b94

• Liker 22
Skrevet

For tenåringer kan det hende at de blir brydd, sint, flau osv osv av "beviset" på at dere har sex. 

Jeg tror også at dette går seg til, bare hun får vært litt i fred med tankene sine, få snakket litt med faren sin først og fremt. Og deretter snakke med dere begge. 

Bare la henne være litt i fred. Evt. si litt forsiktig at du skjønner det kom som en overraskelse hun ikke helt var klar for og at om hun ønsker å snakke med dere om det så er du åpen for det. 

Gratulerer med graviditeten. :)

Anonymkode: e56e0...915

• Liker 25
Skrevet

Det er en helt naturlig og rasjonell reaksjon. Hun forstår selvsagt at pappa nå vil bli opptatt av sin nye baby og familie og at hun selv og hennes helsøsken vil bli skjøvet nedover på rangstigen. Du kan jo prøve å fortelle henne at det ikke vil være tilfelle, men det vil i så fall være løgn. Så nei, jeg har ingen råd. Tipper hun vil ønske å være mer hos sin mor fremover. Kanskje det vil få seg til, kanskje ikke. Tror uansett ikke du skal presse deg på henne for å «snakke om det»,

Anonymkode: d520c...eea

• Liker 16
Skrevet

Min den gang 15 år gamle søster ble også forbanna da mamma fortalte at hun var gravid med meg. Det gikk seg til altså, hun er glad i meg i dag. ;)

Møt henne på følelsene hennes, anerkjenne at hun synes det er kjipt, og forsøk å få en samtale om hva hun føler og hvorfor. 

Skrevet

Skjønner ikke at kvinner gidder å få barn med menn som har så mange fra før. 

Anonymkode: 63e76...1b1

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, Albbas skrev:

Min den gang 15 år gamle søster ble også forbanna da mamma fortalte at hun var gravid med meg. Det gikk seg til altså, hun er glad i meg i dag. ;)

Møt henne på følelsene hennes, anerkjenne at hun synes det er kjipt, og forsøk å få en samtale om hva hun føler og hvorfor. 

Jeg har også hørt om flere tenåringer som ble dritsure for å få småsøsken.  Noen synes vel det pinlig med dette beviset på at foreldrene har sex, tenåringer kan ha en tendens til å synes at alt foreldrene gjør er flaut 😁  Har ikke hørt om noen som mislikte babyen når den ble født da :) 

Anonymkode: 5796b...9d2

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror de fleste tenåringer synes det er flaut å få småsøsken, uansett om det er hel- eller halvsøsken. Det er liksom beviset på at foreldrene har sex, og det er jo selvfølgelig helt grusomt at så gamle mennesker driver med sånt ;) Gi henne litt tid, det ordner seg.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en helt naturlig og rasjonell reaksjon. Hun forstår selvsagt at pappa nå vil bli opptatt av sin nye baby og familie og at hun selv og hennes helsøsken vil bli skjøvet nedover på rangstigen. Du kan jo prøve å fortelle henne at det ikke vil være tilfelle, men det vil i så fall være løgn. Så nei, jeg har ingen råd. Tipper hun vil ønske å være mer hos sin mor fremover. Kanskje det vil få seg til, kanskje ikke. Tror uansett ikke du skal presse deg på henne for å «snakke om det»,

Anonymkode: d520c...eea

Dette! 

Selvsagt er hun en smart jente. At det har med bevis på at far har sex å gjøre  tror jeg ingenting på. Det er å underminere datterens intelligens å tro noe så enkelt.

At denne graviditeten imidlertid er en klinkende klar bekreftelse på at hun nå har fått en stemor ( hun ikke liker/en situasjon hun allerede sliter med å akseptere) som overhode ikke forsvinner med det første er jo ikke akkurat så vanskelig å sette seg inn i.

Hun har vel klamret seg til et halmstrå om at faren skulle ta til vett og kvitte seg med «inntrengeren i hennes familie». Men så Istede får hun beskjed om det motsatte. På toppen av at hun er i en alder der hun «forventes å ta mye ansvar» for den mye babyen, hun som er så stor. 

Dette er en stor stor sorg for henne TS. Og å er alt håp ute for hvordan hun ønsket seg livet videre tipper jeg.

Ligg unna henne og la foreldrene hennes snakke med henne. Du er iallefall den siste som bør ta samtalen. 

Anonymkode: e9ad9...ca6

• Liker 18
Skrevet

Min datter på 14 har ei venninne som nettopp ble storesøster, og venninna syntes det var flaut i starten ja.... Nettopp fordi det ble "bevist" at mor hadde sex, liksom.... Nå forguder de jo babyen hele venneflokken, men ja..... Det kan godt hende det ligger noe der!

Selv var eldste her 9 da han fikk vite at jeg (stemor) var gravid, og han ble også litt flau ;) Men han har forgudet søsteren fra dag 1!

Gi det litt tid, la henne fordøye det.... Det ER ikke alltid gøy å skulle få småsøsken, enten de er hele eller "halve".... De fleste blir jo veldig glad i småsøsknene allikevel, når de først er der! Ihvertfall hvis de voksne klarer å ivareta de som var der fra før, gir dem tid med foreldre alene og skjønner at de ikke har lyst til å snu om hele livet sitt pga denne babyen ;)

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at kvinner gidder å få barn med menn som har så mange fra før. 

Anonymkode: 63e76...1b1

Det er da virkelig ikke relevant for denne tråden. Start din egen. 

• Liker 3
Skrevet

Gi henne litt tid, TS. 😉 Hun trenger bare litt tid til å bli vandt til tanken, men jeg er sikker på at hun vil bli veldig glad når barnet kommer. Jeg kan skjønne at det er litt vanskelig at far skal få barn med noen andre, men det går nok over.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk en helbror da jeg var 14. Det var IKKE morsomt den gang. 

Det gikk seg til - ekstremt glad i broren min i dag ♡

Anonymkode: 1d413...039

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig, det er jo superkleint at gæmlisforeldre driver og har seg og får unger 😅😅 Jeg tror det går seg til. 

Anonymkode: 70781...dc0

• Liker 1
Skrevet

Tips for å bedre kontakten med tenåringen igjen: Si til henne at du gleder deg til babyen kommer, men også at du gruer deg bittelitt til å bli en sånn teit gulpeklutdame, og at hun må love å si i fra dersom du skulle finne på å bli umoderne og ufiks, og at hun må hjelpe deg til å holde stilen. Eller at hun må hjelpe deg med å fortsette å trene. Eller at hun må hjelpe deg til å huske å ta pauser fra babymas og kose deg med henne og Netflix. Eller hva nå enn dere to har pleid å gjøre til sammen. 

Anonymkode: 7410a...91e

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips for å bedre kontakten med tenåringen igjen: Si til henne at du gleder deg til babyen kommer, men også at du gruer deg bittelitt til å bli en sånn teit gulpeklutdame, og at hun må love å si i fra dersom du skulle finne på å bli umoderne og ufiks, og at hun må hjelpe deg til å holde stilen. Eller at hun må hjelpe deg med å fortsette å trene. Eller at hun må hjelpe deg til å huske å ta pauser fra babymas og kose deg med henne og Netflix. Eller hva nå enn dere to har pleid å gjøre til sammen. 

Anonymkode: 7410a...91e

Beste svaret i tråden. Og la far snakke med henne. Når mamma skulle få baby med en annen mann var jeg så lei meg, helt til mamma kom og snakket med meg og sa at jeg fortsatt var like viktig og at hun var like glad i meg ❤️ hadde ikke likt det om stefar kom først. 

• Liker 6
Skrevet

Synes dere egentlig burde annonsert dette annerledes. Har ingen tro på at det er fordi det er «flaut» at foreldrene har seg, men at det nå kommer et nytt familiemedlem som vil ta opp mer plass og som noen nevner over her da vil «bety» mer enn de som allerede er.

Min far og min stemor fikk barn igjen når jeg var 13 år, han satt seg da ned med oss søsknene enkeltvis og forklarte saken. Jeg som var eldst var heller ikke så begeistret for stemor i starten siden det bekreftet at min mor og far ikke kom til å bli sammen igjen , samt at det ikke var noe gøy at han skulle skape en ny familie. Synes absolutt ikke du skal snakke med henne om dette nå. Faren bør sette seg ned med henne, du kan eventuelt snakke med henne senere, eventuelt la hun komme til deg - Men vær åpen. 

Anonymkode: 3db31...c22

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Albbas skrev:

Min også, vi har aldri fått noe godt forhold, kom til å tenke på nå at kanskje det startet der😆

Anonymkode: 50f71...463

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...