Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men har du sett det i praksis? Jeg skjønner godt at de tror på noe som faktisk er en reel del av hverdagen deres. Ja, frykten/respekten for det blir nok delvis utnyttet, men mye av det jeg har sett sliter jeg med å finne en "logisk" forklaring på

Anonymkode: c8d87...7b3

Jeg har hørt eks-heksedoktorer fortelle om hvordan de jukser og lurer folk med røyk og pang.

Hva har du sett som du ikke kan forklare logisk? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Chiyo skrev:

Jeg har hørt eks-heksedoktorer fortelle om hvordan de jukser og lurer folk med røyk og pang.

Hva har du sett som du ikke kan forklare logisk? 

Jeg ønsker ikke skrive for detaljert fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Men kort fortalt har jeg sett både åndeutdrivelse og åndebesettelse. Personene er ikke høye på noe, de har ikke intatt noe som gjør at de skulle forandret personlighet fullstendig. Har også fulgt en høytstående person i triben til legen. Denne personen var beskyttet av en "krigsånd". Legen kunne ikke engang ta blodprøve av personen, fordi nålen ikke klarte å trenge gjennom huden. Den brakk rett og slett. Det var veldig spesielt å se. Så personen måtte hjem og gi ånden videre til sin yngre bror, før han kunne komme uka etter. Da ble både blodprøve tatt og han fikk behandling. 

Har sett dører som slår opp og skygger som flyr ut av dørene. 

Dette er bare et lite utvalg 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke skrive for detaljert fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Men kort fortalt har jeg sett både åndeutdrivelse og åndebesettelse. Personene er ikke høye på noe, de har ikke intatt noe som gjør at de skulle forandret personlighet fullstendig. Har også fulgt en høytstående person i triben til legen. Denne personen var beskyttet av en "krigsånd". Legen kunne ikke engang ta blodprøve av personen, fordi nålen ikke klarte å trenge gjennom huden. Den brakk rett og slett. Det var veldig spesielt å se. Så personen måtte hjem og gi ånden videre til sin yngre bror, før han kunne komme uka etter. Da ble både blodprøve tatt og han fikk behandling. 

Det er mange som tror de har demoner eller ånder i seg. Tror du sterkt nok så kjenner du nok det på kroppen. 
Jeg tror for eksempel at mennesker som snakker tungetale gjør det fordi deres tro er så sterk. Det har lite faktisk betydning, men det er viktig for dem. 
Spør seg heller dette: Hvorfor er det bare troende dette skjer med? 

Skrevet
31 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er mange som tror de har demoner eller ånder i seg. Tror du sterkt nok så kjenner du nok det på kroppen. 
Jeg tror for eksempel at mennesker som snakker tungetale gjør det fordi deres tro er så sterk. Det har lite faktisk betydning, men det er viktig for dem. 
Spør seg heller dette: Hvorfor er det bare troende dette skjer med? 

Du svarer bare på en liten del av det jeg fortalte. Men for å kaste lys på temaet ånder/demoner; ja, man kan forsøke å forklare det med en viss placebo-effekt, men det jeg har sett er langt kraftigere enn som så. De endrer seg fullstendig, og det ser virkelig ut som at noen andre inntar/forlater kroppene deres. De får evner/skills som de ikke hadde på forhånd. En annen grunnleggende "naturlov" i åndeverdenen er at du ikke kan bli besatt uten å gi ånden tillatelse selv. Du kan bli plaget/forfulgt, men ikke besatt. Du må si ja. et er det kristne mener med å si ja til Jesus f.eks. Du sier egentlig ja til at den kristne Guds ånd skal ta bolig i deg. Andre grupper har egne demoner/ånder. 

Tungetale kan jeg ikke si så mye om, annet enn at det for noen sikkert er placebo, mens for andre er reelt. Jeg har hørt ånder snakke gjennom folk før, så hvorfor skal ikke DHÅ kunne gjøre det. Jeg hører også om en nådegave som er å tolke tungetale. Det går vel ut på at en person snakker i tungetale, mens en annen person kommer frem og tyder/oversetter tungetalen etterpå. Dette er to tilfeldige personer som ikke har avtalt noe på forhånd. Litt spesielt er det

Skrevet

Men når det er sagt forsvarer jeg ikke den filmen som ble vist i TS. Trist at barn blir påtvunget slike ting. Men jeg kan forstå at JV er skeptiske til "magi", men jeg liker ikke at de knytter det til at Jehova "blir lei seg" eller at "Jehova blir mer glad i deg hvis du kaster leken". H*n burde heller fått igang en samtale om hvilke krefter som finnes, og at bevisstheten rundt dette først og fremst er viktig for å beskytte seg selv, ikke gjøre noen andre glade. 

Skrevet
11 timer siden, Chiyo skrev:

Jo, det er de. De tror annerledes enn de fleste kristne, men det er basert i kristendom. 
Uansett så svarte jeg til det Fru Uperfekt sa om foreldrene til en bekjent av meg i USA. De er katolikker. 

Nei, helt forskjellige lærer. Er jo en grunn til at de kaller seg noe helt annet.

Anonymkode: e444c...9db

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, helt forskjellige lærer. Er jo en grunn til at de kaller seg noe helt annet.

Anonymkode: e444c...9db

Sitat
Jehovas vitner er et kristent trossamfunn. De lærer at Bibelen er skrevet av Gud (Jehova), ved hjelp av forfattere som var under Guds ledelse. Derfor forstås Bibelen som Guds ufeilbarlige og pålitelige ord og den eneste nødvendige veilederen i alle livets spørsmål. Bibelen gir derfor rett svar på alle spørsmål, også i det som gjelder historie og naturvitenskap. Den viktigste aktiviteten er derfor bibelstudier.

Store Norske Leksikon: https://snl.no/Jehovas_vitner

Endret av Chiyo
Skrevet
På 17.2.2020 den 10.42, Chiyo skrev:

Jo, fordi mange kristne i statene tror at magi er djevelens verk. De tror Harry Potter er djevelens verk, selv om det er masse kristen symbolisme i bøkene. 

Er stor forskjell på Katolikker og Jehovas Vitne når det kommer til tolkning av bibelen og måten de utøver sin tro. På lik linje er det og forskjell innad i endel andre religioner.

Ja en har fanatikere i alle "religioner" (og i ateismen) men å reagere slik de foreldrene du skisserer er ikke normalt innenfor Katolismen.

Når det kommer til å legge krav for å betale for ens barns utdanning så er det ikke unormalt i USA, det er langt dyrere å ta utdanning der.

Skrevet
På 17.2.2020 den 14.50, sofiemyr skrev:

Og her har du grunnen til at det blir slike diskusjoner - uriktig og direkte skremmende feilopplysning. Hva tror du er årsaken til at norsk barnevern IKKE har drøssevis av JV-saker? Kan det ha noe med at ting ikke er slik du her fremstiller det? Du får kudos for dra konverteringsterapi inn i dette - dagens 😮 

Vedkommende har et poeng i at JV ikke godtar blodoverføring, for der støtter JV seg bla til

Apostelens gjerninger 15:28, 15:29

Mosebok 12:23, 17:10

1 Mosebok 9:4

3 Mosebok 17:14

I dag finnes det, så vidt jeg vet, alternativer til blodoverføring som ikke fantes tideligere noe som da gjør en evt konflikt i det spørsmålet lavere (eller ikke eksisterende)

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende og hatefulle innlegg, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet
På 18.2.2020 den 0.01, Chiyo skrev:

Store Norske Leksikon: https://snl.no/Jehovas_vitner

Synes egentlig det er et poeng å kalle dem ikke-kristne. De nekter på at det er noe guddommelig over Jesus (Jesus Kristus, som ordet kristen er avledet av), de har snekret sammen en egen bibel for å få tolkningsregnestykket sitt til å gå opp, de tror Jesus er en engel og ikke skal tilbes og de har fått det for seg at Jesus kom tilbake i usynlig form i 1914.

De aller, aller fleste kristne vil avvise nesten alt sekten har å komme med som ubibelsk, tendensiøst vås, og de har ikke noe til felles med hva man vanligvis(og historisk) kaller kristendom i sine fortolkninger (de kaller andre kristne "kristenheten", som om det var et skjellsord). Så SNLs definisjon burde være "kristen".

Anonymkode: e2583...f80

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes egentlig det er et poeng å kalle dem ikke-kristne. De nekter på at det er noe guddommelig over Jesus (Jesus Kristus, som ordet kristen er avledet av), de har snekret sammen en egen bibel for å få tolkningsregnestykket sitt til å gå opp, de tror Jesus er en engel og ikke skal tilbes og de har fått det for seg at Jesus kom tilbake i usynlig form i 1914.

De aller, aller fleste kristne vil avvise nesten alt sekten har å komme med som ubibelsk, tendensiøst vås, og de har ikke noe til felles med hva man vanligvis(og historisk) kaller kristendom i sine fortolkninger (de kaller andre kristne "kristenheten", som om det var et skjellsord). Så SNLs definisjon burde være "kristen".

Anonymkode: e2583...f80

Men de følge jo Jesus. De tror at Jesus er den første Gud skapte, at har et spiriturelt liv og et menneskeliv, og at Gud offret han for menneskeheten. At Jesus ikke er skaperen Gud er en ganske liten detalj egentlig så lenge Jesus har en viktig rolle i religionen.

Sitat

Ja. Vi tror på Jesus, som sa: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg.» (Johannes 14:6) Vi tror at Jesus kom til jorden fra himmelen og gav sitt fullkomne menneskeliv som et gjenløsningsoffer. (Matteus 20:28) Hans død og oppstandelse gjør det mulig for dem som tror på ham, å få evig liv. (Johannes 3:16) Vi tror også at Jesus nå hersker som Konge i Guds himmelske rike, som snart skal sørge for at det blir fred over hele jorden. (Åpenbaringen 11:15) Men vi tar denne uttalelsen av Jesus bokstavelig: «Faderen er større enn jeg.» (Johannes 14:28) Vi tilber derfor ikke Jesus, for vi tror ikke at han er Den Allmektige Gud.

https://www.jw.org/no/jehovas-vitner/faq/tro-pa-jesus/

Skrevet
På 17.2.2020 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Du har Mao sett for mange filmer. Constantin bør du se i så fall 😊

Anonymkode: 2205e...98c

Skrevet

Er det noe som er for satan er det konseptet reklame og medier som lager dette.

Anonymkode: 8accf...0dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...