Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #21 Skrevet 17. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og når de kan vise filmen "Alladin" (ikke tegneserie-versjonen), men ikke leke at man kan forvandle seg til en frosk, så ser jeg ikke helt greia, for trodde det var magi i Alladin også. Anonymkode: 08d65...f10 Jeg googlet om Jehoas Vitne kan se Alladin, og jeg fant et forum hvor de diskuterer dette. Veldig interessant. Sitat My son (12) has been invited to the cinema by an elder and his family for Aladdin, 2019. He promptly refused and explained that one of the main characters is a demon and the movie portrays demons and magic in a positive manner. Have you seen that movie or have any comments about that movie? Sitat He was taught Jehovah’s answer to demonic entertainment, well done my young Brother https://jwtalk.net/topic/40659-aladdin-the-movie-2019/
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #22 Skrevet 17. februar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reglene er der. For "alle skal få være med å leke hvis de spør" Spørs om de funker på den måten at hvis de leker noe med magi, og dette barnet kommer og vil være med, så må de bytte lek, om 5-6 leker det, så må alle bytte, pga det ene barnet ikke får leke noe med magi i . Anonymkode: 08d65...f10 Tror heller barnet vil bli utestengt i så fall. Får en idiotisk skole. Anonymkode: e444c...9db 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #24 Skrevet 17. februar 2020 14 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg googlet om Jehoas Vitne kan se Alladin, og jeg fant et forum hvor de diskuterer dette. Veldig interessant. https://jwtalk.net/topic/40659-aladdin-the-movie-2019/ Jeg syns det er helt høl i huet at barn ikke får leke "magiske leker" osv, men HVIS man er i den sekten så skjønner jeg at de faktisk ser på Aladdin som en film med en demon i hovedrollen. Jeg hadde nok nektet mine barn å se den filmen dersom jeg hadde vært dypt religiøs (les: fanatiker) Anonymkode: ae73a...d04 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #25 Skrevet 17. februar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror heller barnet vil bli utestengt i så fall. Får en idiotisk skole. Anonymkode: e444c...9db Det går greit, men det er bare for at vi andre foreldrene tar tak, og sørger for at alle er inkludert. Det har vært noen runder oppover, blant annet angående en påskehare. *ler* Anonymkode: 08d65...f10
Fru Uperfekt Skrevet 17. februar 2020 #26 Skrevet 17. februar 2020 20 timer siden, Chiyo skrev: Jeg kjente en 22-åring i USA som ikke turte å lese Harry Potter, fordi hun fikk ikke lov av foreldrene. Hun var katolikk da. Hun hadde sett to av filmene når hun var på besøk hos tanten sin når hun var i tenårene, men hun turte ikke å ha bøkene hjemme hos seg, fordi foreldrene gikk gjennom sakene hennes for å passe på at hun ikke hadde ting hun ikke fikk lov til. Hun måtte bo hjemme mens hun studerte, fordi det hadde foreldrene også bestemt. Det er definitivt snakk om psykisk mishandling, når en voksen person er så redd for foreldrene sine at de ikke tørr å si dem imot, de ikke tørr å flytte ut og starte et liv uavhengig fra dem. Jeg vet at hun hadde aspbergers, så hun var litt annerledes, men hun hadde greid seg alene. Det hadde ingenting med religionen å gjøre, men med hennes foreldre. 1
Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #27 Skrevet 17. februar 2020 20 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Det hadde ingenting med religionen å gjøre, men med hennes foreldre. Jo, fordi mange kristne i statene tror at magi er djevelens verk. De tror Harry Potter er djevelens verk, selv om det er masse kristen symbolisme i bøkene.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #28 Skrevet 17. februar 2020 54 minutter siden, Chiyo skrev: Jo, fordi mange kristne i statene tror at magi er djevelens verk. De tror Harry Potter er djevelens verk, selv om det er masse kristen symbolisme i bøkene. Men jehovas vitner er ikke kristne. Anonymkode: e444c...9db
Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #29 Skrevet 17. februar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jehovas vitner er ikke kristne. Anonymkode: e444c...9db Jo, det er de. De tror annerledes enn de fleste kristne, men det er basert i kristendom. Uansett så svarte jeg til det Fru Uperfekt sa om foreldrene til en bekjent av meg i USA. De er katolikker. 1
sofiemyr Skrevet 17. februar 2020 #30 Skrevet 17. februar 2020 Det fascinerende med denne tråden - uavhengig av hva den startet med - er at en form for overtro er ok mens en annen er ikke det. Hvor går grensen for hva som er legitimt? Så hvis et barn faktisk TROR på at magi finnes og er mulig (barns virkelighetsoppfatninger er et tema for seg selv) så er det ok mens et barn som tror på Bibelen som da sier at magi er noe man skal holde seg borte fra så er det ikke ok og foreldrene får skylden? For å snu på problemstillingen - er det slik at JK Rowling og hennes univers er pensum fordi det er et litterært storverk eller fordi det er populært? Hva har det seg at Tolkien ikke har samme rolle i skolen (mye eldre og litterær pondus) mens et populistisk "verk" er innafor? Hvis en elev ikke vil være med i mat og helse fordi man skal lage mat med gluten og foreldre har satt ungen på glutenfri kost - hvem bestemmer? Hvis en elev ikke ønsker å være med på julerelaterte aktiviter av troshensyn (jøder, muslimer, JV etc) hvem bestemmer? Nå er jeg JV men jeg legger INGEN føringer for hva mine barn skal eller ikke skal være med på i skolesammenheng. Jeg har (faktisk) både lest og sett Harry Potter før jeg ble JV og klarer ikke engang med min beste velvilje se hvorfor dette skal være et tema - det er IKKE en menneskerett eller en nødvendighet å være opplyst eller underholdt av JK Rowlings univers. Vi har alle fri vilje til å velge selv - men bare pass på at du velger det samme som alle andre ellers er du en avviker og må forvente å bli uglesett og latterliggjort - spesielt hvis du TROR på noe 😮 3
Cinnamondiva Skrevet 17. februar 2020 #31 Skrevet 17. februar 2020 Vel, enkelte okkulte ting skal man gjerne passe seg for ihvertfall spiritisme for det kan medføre alvorlige konsenkvenser. Ikke tull engang. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #32 Skrevet 17. februar 2020 9 minutter siden, sofiemyr skrev: Det fascinerende med denne tråden - uavhengig av hva den startet med - er at en form for overtro er ok mens en annen er ikke det. Hvor går grensen for hva som er legitimt? Så hvis et barn faktisk TROR på at magi finnes og er mulig (barns virkelighetsoppfatninger er et tema for seg selv) så er det ok mens et barn som tror på Bibelen som da sier at magi er noe man skal holde seg borte fra så er det ikke ok og foreldrene får skylden? For å snu på problemstillingen - er det slik at JK Rowling og hennes univers er pensum fordi det er et litterært storverk eller fordi det er populært? Hva har det seg at Tolkien ikke har samme rolle i skolen (mye eldre og litterær pondus) mens et populistisk "verk" er innafor? Hvis en elev ikke vil være med i mat og helse fordi man skal lage mat med gluten og foreldre har satt ungen på glutenfri kost - hvem bestemmer? Hvis en elev ikke ønsker å være med på julerelaterte aktiviter av troshensyn (jøder, muslimer, JV etc) hvem bestemmer? Nå er jeg JV men jeg legger INGEN føringer for hva mine barn skal eller ikke skal være med på i skolesammenheng. Jeg har (faktisk) både lest og sett Harry Potter før jeg ble JV og klarer ikke engang med min beste velvilje se hvorfor dette skal være et tema - det er IKKE en menneskerett eller en nødvendighet å være opplyst eller underholdt av JK Rowlings univers. Vi har alle fri vilje til å velge selv - men bare pass på at du velger det samme som alle andre ellers er du en avviker og må forvente å bli uglesett og latterliggjort - spesielt hvis du TROR på noe 😮 Nå er det vel ikke sånn at hverken skolen eller andre forsøker å framstille Harry Potter som virkelighet og ikke underholdning? Det er jo der problemstillingen kommer fra, at det forventes at man skal respektere at noen velger å TRO på ett eller annet og så skal det hensyn-tas til de grader... Jeg synes faktisk disse JV instruksjons videoene er i hvert fall i grense land til psykisk mishandling, avhengig av hvordan de enkelte foreldre framstiller dette da, men for en terror å vokse opp med at alle dine naturlige lyster og instinkter sender deg til helvete....skremmende forestilling i hodet til fantasirike barn... Men å ikke leke med magi er jo bare en av de mindre ille aspektene ved JV spør du meg, ikke start om blodoverføring og konverteringsterapi, for da kommer vi virkelig inn på barnevern overtakelse temaer.... Anonymkode: 5b8c0...061 2
sofiemyr Skrevet 17. februar 2020 #33 Skrevet 17. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men å ikke leke med magi er jo bare en av de mindre ille aspektene ved JV spør du meg, ikke start om blodoverføring og konverteringsterapi, for da kommer vi virkelig inn på barnevern overtakelse temaer.... Anonymkode: 5b8c0...061 Og her har du grunnen til at det blir slike diskusjoner - uriktig og direkte skremmende feilopplysning. Hva tror du er årsaken til at norsk barnevern IKKE har drøssevis av JV-saker? Kan det ha noe med at ting ikke er slik du her fremstiller det? Du får kudos for dra konverteringsterapi inn i dette - dagens 😮
Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #34 Skrevet 17. februar 2020 (endret) 1 time siden, sofiemyr skrev: Det fascinerende med denne tråden - uavhengig av hva den startet med - er at en form for overtro er ok mens en annen er ikke det. Hvor går grensen for hva som er legitimt? Så hvis et barn faktisk TROR på at magi finnes og er mulig (barns virkelighetsoppfatninger er et tema for seg selv) så er det ok mens et barn som tror på Bibelen som da sier at magi er noe man skal holde seg borte fra så er det ikke ok og foreldrene får skylden? For å snu på problemstillingen - er det slik at JK Rowling og hennes univers er pensum fordi det er et litterært storverk eller fordi det er populært? Hva har det seg at Tolkien ikke har samme rolle i skolen (mye eldre og litterær pondus) mens et populistisk "verk" er innafor? Hvis en elev ikke vil være med i mat og helse fordi man skal lage mat med gluten og foreldre har satt ungen på glutenfri kost - hvem bestemmer? Hvis en elev ikke ønsker å være med på julerelaterte aktiviter av troshensyn (jøder, muslimer, JV etc) hvem bestemmer? Nå er jeg JV men jeg legger INGEN føringer for hva mine barn skal eller ikke skal være med på i skolesammenheng. Jeg har (faktisk) både lest og sett Harry Potter før jeg ble JV og klarer ikke engang med min beste velvilje se hvorfor dette skal være et tema - det er IKKE en menneskerett eller en nødvendighet å være opplyst eller underholdt av JK Rowlings univers. Vi har alle fri vilje til å velge selv - men bare pass på at du velger det samme som alle andre ellers er du en avviker og må forvente å bli uglesett og latterliggjort - spesielt hvis du TROR på noe 😮 Men barn tror ikke på magi bare fordi de leker at de er magiske, og om de nå skulle tro litt på magi, på lik linje som de tror på julenissen, så finner de ut av det til slutt. Det er jo ikke nødvendigvis galt at et barn tror at magi er ondt, men problemet er hvis det barnets tro blir brukt på en måte for å diktere hva de andre barna får leke. Barn kan gjerne leke at de er Moses for alt jeg bryr meg. Men barnets tro i denne tråden har med foreldrene å gjøre. Det at foreldrene får skylden er fordi det er foreldre som oppdrar barnet til å tror at magi er ondt, enda magi ikke finnes. Det er voksne mennesker som bør vite bedre, som styrer hva et barn kan eller ikke kan leke, noe som fører til at barnet muligens kan bli utstøtt fra lek. Enten fordi de andre barna ikke liker å bli fortalt hva de ikke kan leke, eller fordi han ikke tørr å være med på leken fordi da blir Jehova lei seg. Endret 17. februar 2020 av Chiyo
Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #35 Skrevet 17. februar 2020 (endret) 1 time siden, sofiemyr skrev: Og her har du grunnen til at det blir slike diskusjoner - uriktig og direkte skremmende feilopplysning. Hva tror du er årsaken til at norsk barnevern IKKE har drøssevis av JV-saker? Kan det ha noe med at ting ikke er slik du her fremstiller det? Du får kudos for dra konverteringsterapi inn i dette - dagens 😮 Men det stemmer jo at Jehovas Vitne, i følge deres egne nettsider, ikke ønsker blodoverføring. Når det kommer til barn, så tror jeg ikke de thar noe å si, da foreldre ikke kan hindre leger i å gi et barn livreddende behandling. Når det kommer til nettsiden, så syns jeg det er skummelt for avvisende den er mot blodoverføring. Dette avsnittet reagerte jeg veldig på. De siterer også artikler for å "bevise" at blodoverføring ikke er nødvendig, men i noen tilfeller er det. Hvis et voksent mennesker ønsker å dø istedenfor å få nødvendig helsehjelp, so be it, men det er faktisk helt uansvarlig å skrive noe så toskete som det under. Sitat Myte: Hvert år dør mange Jehovas vitner, deriblant barn, fordi de nekter å ta imot blodoverføring. Fakta: 1) Denne påstanden er fullstendig grunnløs. Kirurger foretar regelmessig slike kompliserte inngrep som hjerteoperasjoner, ortopediske operasjoner og organtransplantasjoner uten å bruke blod. * 2) Pasienter, både barn og voksne, som ikke har fått blodoverføring, klarer seg vanligvis like bra eller bedre enn dem som har fått blodoverføring. * 3) Uansett er det ingen som kan si med sikkerhet at en pasient kommer til å dø fordi han ikke vil ha blod, eller at han kommer til å leve fordi han tar imot blod. 1) Det er ingen som noen gang har påstått at blodoverføring er HELT nødvendig under kirurgi. 2) Direkte løyn. 3) Nei, man kan ikke si med sikkerhet at man overlever selv om man forsøker blodoverføring, det kommer an på hvor stor skadeomfanget er. Men i situasjoner hvor det er snakk om et alvorlig tap av blod, så gir det deg en mye bedre sjanse for å overleve. Det er bedre med en blodoverføring enn uten. Deres "fakta" er uansvarlig og misledende. Endret 17. februar 2020 av Chiyo 1
Rogadame Skrevet 17. februar 2020 #36 Skrevet 17. februar 2020 3 timer siden, sofiemyr skrev: Det fascinerende med denne tråden - uavhengig av hva den startet med - er at en form for overtro er ok mens en annen er ikke det. Hvor går grensen for hva som er legitimt? Så hvis et barn faktisk TROR på at magi finnes og er mulig (barns virkelighetsoppfatninger er et tema for seg selv) så er det ok mens et barn som tror på Bibelen som da sier at magi er noe man skal holde seg borte fra så er det ikke ok og foreldrene får skylden? For å snu på problemstillingen - er det slik at JK Rowling og hennes univers er pensum fordi det er et litterært storverk eller fordi det er populært? Hva har det seg at Tolkien ikke har samme rolle i skolen (mye eldre og litterær pondus) mens et populistisk "verk" er innafor? Hvis en elev ikke vil være med i mat og helse fordi man skal lage mat med gluten og foreldre har satt ungen på glutenfri kost - hvem bestemmer? Hvis en elev ikke ønsker å være med på julerelaterte aktiviter av troshensyn (jøder, muslimer, JV etc) hvem bestemmer? Nå er jeg JV men jeg legger INGEN føringer for hva mine barn skal eller ikke skal være med på i skolesammenheng. Jeg har (faktisk) både lest og sett Harry Potter før jeg ble JV og klarer ikke engang med min beste velvilje se hvorfor dette skal være et tema - det er IKKE en menneskerett eller en nødvendighet å være opplyst eller underholdt av JK Rowlings univers. Vi har alle fri vilje til å velge selv - men bare pass på at du velger det samme som alle andre ellers er du en avviker og må forvente å bli uglesett og latterliggjort - spesielt hvis du TROR på noe 😮 *Harry Potter er et eventyrunivers, det er ikke meningen at noen faktisk skal tro på det.Barn forstår dette på samme linje som å lese om askeladden og trollet. * Harry Potter and the philosophers Stone blir brukt i engelsk 8 klasse pga det er en lettlest bok for de fleste og en fengende handling.dessuten deler de 28 elever i 4 "hus "der de får poeng for god oppførsel og innsats i alle fag."premie " i slutten av prosjektet. * Man kan ikke sammenligne glutenallergi som barn fysisk blir dårlig av , og tute små unger ørene fulle av at satan er ekte og de tilber han om de leser/ leker "magiske" ting * Tolkien er nevnt i skoleverket " under samme himmel 8 trinn " under temaet mytologier om de gode vs de onde. *Man har religionsfrihet i Norge ja , men stiller spørsmål ved hvordan de kan ta imot penger fra staten , når de mener staten/ samfunnet/ verden er styrt av Satan. * foruten videoen øverst i dette innlegget finnes det en lignende film om at homofile ikke kommer til himmelen/ paradis . Laget av JV beregnet på barn. Dette er direkte brudd på Norges lover og menneskerettigheter . 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #37 Skrevet 17. februar 2020 Det er så mye rundt JW som er bekymringsverdig, men så fort man prøver å si noe, så hyles det om at man må jo ta hensyn til alle. Og ja, man skal ta hensyn, men når det blir slik at ETT barn og EN familie styrer hva som er okay i en klasse? Ikke påskehare på påskefrokosten, men barnet kan få posen med påskesjokolade hvis den ikke kommer fra påskeharen, men fra en som ikke er utkledd. Ikke adventskalender i klasserommet, for da må **** gå ut. Og nei, ingen barn trenger påskeharen, og jeg var også mot at barna skulle få sjokolade på påskefrokosten, men hva i alle dager skiller om den sjokoladen blir levert ut av klassekontakt med eller klassekontakt uten påskehare kostyme? Jeg svelger kameler og gjør det jeg kan for at alle skal føle seg inkludert. Men når barn ikke får komme i bursdager, og det hjelper ikke gjøre det om til "klassefest" eller "jentefest" "for det er gaver og i nærheten av bursdagen", men det barnet selv kan invitere til "jentefest", OG forvente gaver? Da blir jeg litt matt.. Anonymkode: 08d65...f10 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #38 Skrevet 17. februar 2020 2 timer siden, Chiyo skrev: Men barn tror ikke på magi bare fordi de leker at de er magiske, og om de nå skulle tro litt på magi, på lik linje som de tror på julenissen, så finner de ut av det til slutt. Det er jo ikke nødvendigvis galt at et barn tror at magi er ondt, men problemet er hvis det barnets tro blir brukt på en måte for å diktere hva de andre barna får leke. Barn kan gjerne leke at de er Moses for alt jeg bryr meg. Men barnets tro i denne tråden har med foreldrene å gjøre. Det at foreldrene får skylden er fordi det er foreldre som oppdrar barnet til å tror at magi er ondt, enda magi ikke finnes. Det er voksne mennesker som bør vite bedre, som styrer hva et barn kan eller ikke kan leke, noe som fører til at barnet muligens kan bli utstøtt fra lek. Enten fordi de andre barna ikke liker å bli fortalt hva de ikke kan leke, eller fordi han ikke tørr å være med på leken fordi da blir Jehova lei seg. Nå er ikke jeg JV, men jeg stusser litt på hvordan du kan være så sikker på at det ikke finnes noe "magisk" i det hele tatt. Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan se. Beveger vi oss litt øst- eller sørover er det mye rart vi kan bli vitne til hos dem som er mer involvert i disse åndelige greiene (sjamanisme, trolldom, religioner ++++). Her i vesten er vi så sekulariserte at vi ikke gir så mye rom til slike ting, noe som gjør det vanskeligere å få øye på. Men i store deler av verden er det en selvfølge at det eksisterer. Ut i fra hva jeg har sett og opplevd, vet jeg at det finnes både gode og onde krefter. Skjønner godt at JV er litt skeptiske til det de anser som onde krefter, selv om jeg ikke nødvendigvis mener at de har rett i å frykte Aladin, Harry Potter osv. Men det er naivt å tro at vitenskapen forklarer alt Anonymkode: c8d87...7b3
Chiyo Skrevet 17. februar 2020 #39 Skrevet 17. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg JV, men jeg stusser litt på hvordan du kan være så sikker på at det ikke finnes noe "magisk" i det hele tatt. Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan se. Beveger vi oss litt øst- eller sørover er det mye rart vi kan bli vitne til hos dem som er mer involvert i disse åndelige greiene (sjamanisme, trolldom, religioner ++++). Her i vesten er vi så sekulariserte at vi ikke gir så mye rom til slike ting, noe som gjør det vanskeligere å få øye på. Men i store deler av verden er det en selvfølge at det eksisterer. Ut i fra hva jeg har sett og opplevd, vet jeg at det finnes både gode og onde krefter. Skjønner godt at JV er litt skeptiske til det de anser som onde krefter, selv om jeg ikke nødvendigvis mener at de har rett i å frykte Aladin, Harry Potter osv. Men det er naivt å tro at vitenskapen forklarer alt Anonymkode: c8d87...7b3 Det er et selvfølge at magi eksisterer i overtroiske kulturer, hvor sjamaner og heksedoktorer utnytter godtroende mennesker. Det er ikke positivt at de tar magi som et selvfølge. Afrikansk overtro er i alle fall ondskap i seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #40 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, Chiyo skrev: Det er et selvfølge at magi eksisterer i overtroiske kulturer, hvor sjamaner og heksedoktorer utnytter godtroende mennesker. Det er ikke positivt at de tar magi som et selvfølge. Afrikansk overtro er i alle fall ondskap i seg selv. Ja, men har du sett det i praksis? Jeg skjønner godt at de tror på noe som faktisk er en reel del av hverdagen deres. Ja, frykten/respekten for det blir nok delvis utnyttet, men mye av det jeg har sett sliter jeg med å finne en "logisk" forklaring på Anonymkode: c8d87...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå