Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #1 Del Skrevet 16. februar 2020 Hei dere. Nå er det min tur til å stille et spørsmål vedrørende arv. Jeg har ingen barn, men søsken og foreldre som lever. Hvem arver meg? Er det slik at mine søsken og foreldre MÅ arve meg? Kan jeg testamentere alt jeg eier og har til en veldedig organisasjon eller personer jeg ønsker å begunstige? Eller har noen krav på pliktdelsarv fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hill83 Skrevet 16. februar 2020 #2 Del Skrevet 16. februar 2020 Du kan testamentere til hvem som helst . ingen pliktarv 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #3 Del Skrevet 16. februar 2020 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. februar 2020 #4 Del Skrevet 16. februar 2020 21 minutter siden, Blondie65 skrev: Hei dere. Nå er det min tur til å stille et spørsmål vedrørende arv. Jeg har ingen barn, men søsken og foreldre som lever. Hvem arver meg? Er det slik at mine søsken og foreldre MÅ arve meg? Kan jeg testamentere alt jeg eier og har til en veldedig organisasjon eller personer jeg ønsker å begunstige? Eller har noen krav på pliktdelsarv fra meg. Gjør det så fort du har mulighet også, sånn at alt er på stell om det skulle skje noe med deg. Du bestemmer 100 % hvem som skal arve deg Så kan du heller forandre dette om det skjer noe videre i framtiden, er det noen du virkelig ikke vil skal arve deg, sørg for å få det på papiret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #5 Del Skrevet 16. februar 2020 7 minutter siden, Dævendøtte skrev: Gjør det så fort du har mulighet også, sånn at alt er på stell om det skulle skje noe med deg. Du bestemmer 100 % hvem som skal arve deg Så kan du heller forandre dette om det skjer noe videre i framtiden, er det noen du virkelig ikke vil skal arve deg, sørg for å få det på papiret. Takk for råd. Har funnet utkast på nett og sitter og skriver dette nå as we speak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #6 Del Skrevet 16. februar 2020 Så hva gjør man med testamentet når det er skrevet? Må det tinglyses, eller oppbevares hos advokat eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. februar 2020 #7 Del Skrevet 16. februar 2020 Akkurat nå, Blondie65 skrev: Så hva gjør man med testamentet når det er skrevet? Må det tinglyses, eller oppbevares hos advokat eller noe sånt? Er ikke helt sikker på detaljene der, men snakker du med en advokat, så ordnes alt der, på riktig måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #8 Del Skrevet 16. februar 2020 Du MÅ ikke tinglyse det, men det er absolutt å anbefale. Anonymkode: 70671...f94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Del Skrevet 16. februar 2020 Du trenger ikke involvere advokat. Testamente kan oppbevares i Tingretten nær der du bor. Det koster et gebyr (tror det var ca 900 i Oslo), og når du dør vil det poppe opp i ett eller annet register at du har levert inn et testamente. Anonymkode: 99af5...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #10 Del Skrevet 16. februar 2020 Bare et ekstra tips du ikke har spurt om Vurder også å skrive en fremtidsfullmakt - om du kjenner noen du stoler på og som er villig til å ta jobben. Da vil denne kunne bestemme over midlene dine i stedet for en offentlig oppnevnt verge om du skulle miste egen styringsevne. Det kan gjøre det enklere at det kan brukes av dine midler for å øke din livskvalitet. Anonymkode: ba03c...a5f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Del Skrevet 16. februar 2020 Anbefaler testament ja. Er selv alene og skrev mitt for et par år siden. Det er flere fallgruver når det gjelder testament så sørg for å få gjort det korrekt. Leverte mitt på Tinghuset og betale vel rett under 1000 kr. Jeg er ikke interessert at familie jeg ikke har noe med og gjøre skal arve meg. Så jeg har skrevet opp 2 organisasjoner som skal arve meg. Bare husk at har du gjeld etc så blir det mottregna selve oppgjøret. Husk og at du må ha to signaturer av noen som ikke er i familie med deg. En lettelse at det er gjort. Anonymkode: 47201...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2020 #12 Del Skrevet 16. februar 2020 Takk for kjempeflotte svar. Jeg søkte litt på nett og fant mal for testament. Jeg ser også at organisasjonen som jeg vil donere pengene til er profesjonelle på dette og tar seg av hele boet. Jeg er selvsagt klar over at jeg ikke kan testamentere mer enn jeg eier slik at banken selvsagt skal ha dekket boliglån først. Jeg velger også å legge inn i testamentet at jeg skal kremeres. Og så skal jeg snakke med et par venner om verge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 16. februar 2020 #13 Del Skrevet 16. februar 2020 Hei Tinglysning av testament Kartverket Rundskriv for Tinglysingen Rundskriv for Tinglysingen Forrige: 6.4 Intet eller minimalt til skifte – sk... | Neste: 6.6 Overdragelse fra arvingene 6.5 Vilkår i testament Problemstilling nr. 1 Skal vilkårene i et testament tinglyses? Det fremgår av arveloven § 48 at arvelater kan sette vilkår i testament. Arvelater kan også innskrenke retten til å råde over pliktdelsarv i særlige tilfeller, og når hensynet til arvingen taler for det, jf. arveloven § 32 første ledd. Arvelater kan videre gi bestemmelser om særeie med mer i testament som vilkår for arven, jf. ekteskapsloven § 48. Det følger videre av arveloven § 31 at arvelateren kan bestemme i testament at også pliktdelsarv skal være særeie. Vilkårene i et testamente skal tinglyses, jf. tinglysingsloven § 12. Vilkårene i testamentet er jo nettopp en forutsetning for testators disposisjon. Aktuelle vilkår som kan tinglyses er for eksempel særeie, urådighet, forkjøpsrett, beslagforbud med mer. Lenke https://www.kartverket.no/eiendom/saksbehandling/veiledning-og-kurs/Rundskriv-for-Tinglysingen/6-Arv-og-skifte/65-Vilkar-i-testament/ Med vennligh ilsen TBergh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 16. februar 2020 #14 Del Skrevet 16. februar 2020 4 timer siden, TBergh skrev: Hei Tinglysning av testament Kartverket Rundskriv for Tinglysingen Rundskriv for Tinglysingen Forrige: 6.4 Intet eller minimalt til skifte – sk... | Neste: 6.6 Overdragelse fra arvingene 6.5 Vilkår i testament Problemstilling nr. 1 Skal vilkårene i et testament tinglyses? Det fremgår av arveloven § 48 at arvelater kan sette vilkår i testament. Arvelater kan også innskrenke retten til å råde over pliktdelsarv i særlige tilfeller, og når hensynet til arvingen taler for det, jf. arveloven § 32 første ledd. Arvelater kan videre gi bestemmelser om særeie med mer i testament som vilkår for arven, jf. ekteskapsloven § 48. Det følger videre av arveloven § 31 at arvelateren kan bestemme i testament at også pliktdelsarv skal være særeie. Vilkårene i et testamente skal tinglyses, jf. tinglysingsloven § 12. Vilkårene i testamentet er jo nettopp en forutsetning for testators disposisjon. Aktuelle vilkår som kan tinglyses er for eksempel særeie, urådighet, forkjøpsrett, beslagforbud med mer. Lenke https://www.kartverket.no/eiendom/saksbehandling/veiledning-og-kurs/Rundskriv-for-Tinglysingen/6-Arv-og-skifte/65-Vilkar-i-testament/ Med vennligh ilsen TBergh Hva har vilkår i testamente med TS’ spørsmål å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #15 Del Skrevet 16. februar 2020 13 timer siden, Blondie65 skrev: Hei dere. Nå er det min tur til å stille et spørsmål vedrørende arv. Jeg har ingen barn, men søsken og foreldre som lever. Hvem arver meg? Er det slik at mine søsken og foreldre MÅ arve meg? Kan jeg testamentere alt jeg eier og har til en veldedig organisasjon eller personer jeg ønsker å begunstige? Eller har noen krav på pliktdelsarv fra meg. Pliktdelsarven gjelder kun ektefelle og livsarvinger (barn). Så nei, ingen trenger å arve deg. Om du ikke testamenterer bort noe, vil dine foreldre arve deg. Så du står helt fritt til å testamentere bort alt til en veldedig organisasjon for eksempel. Mange gjør det. Anonymkode: b6482...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå