Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som flyttet en plass dere ikke ville for å få jobberfaring, hvor lenge holdt dere ut? 
Har veldig greie kollegaer, men hverdagen er ekstremt kjedelig. I tillegg er klimaet veldig kaldt med mye snø. Ergo, trives ikke og vil ikke bor her lengre enn jeg må. Hvor lenge bodde dere på plassen dere ikke ville bo, før dere fant ny jobb?

Anonymkode: e67c7...03c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhenger av yrket. Et sted til jeg fikk ny jobb, et annet sted til vikariatet gikk ut. 

Anonymkode: 8ddc8...e9f

• Liker 1
Skrevet

Veeeel... er 20 år siden jeg flytta hit nå. Skulle bare jobbe et par år. Men så ble det mann, hus, stasjonsvogn og labrador, og her sitter jeg fremdeles.

Anonymkode: 283a4...020

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veeeel... er 20 år siden jeg flytta hit nå. Skulle bare jobbe et par år. Men så ble det mann, hus, stasjonsvogn og labrador, og her sitter jeg fremdeles.

Anonymkode: 283a4...020

Trives du fortsatt dårlig da eller ble det bedre etterhvert? 

Jeg er selv nyutdannet, og mangler fortsatt en del erfaring før jeg kan få jobb der jeg vil være. Samtidig sitter jeg med en følelse av å være for gammel når jeg vil få muligheten til å eventuelt flytte til mer sentrale strøk. En annen ting som bekymrer meg er at jeg etterhvert må søke jobber fra distriktet. Vil det være mindre sjanse for å bli innkalt til intervju når man bor langt borte fra de byene hvor de lyser ut stillinger? 

Skrevet (endret)

Jeg hadde en plan om å holde ut i to år, men begynte så smått å søke nye jobber etter et drøyt år og endte med å flytte etter et år og ni måneder. Jeg likte forsåhvidt jobben godt, men byjenta trivdes ikke på landet.

Hvis man ikke har mulighet til å reise til intervjuer, er det helt normalt å gjennomføre på telefon/skype, ikke la det hindre deg.

Endret av Daria
  • Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Daria skrev:

Jeg hadde en plan om å holde ut i to år, men begynte så smått å søke nye jobber etter et drøyt år og endte med å flytte etter et år og ni måneder. Jeg likte forsåhvidt jobben godt, men byjenta trivdes ikke på landet.

Hvis man ikke har mulighet til å reise til intervjuer, er det helt normalt å gjennomføre på telefon/skype, ikke la det hindre deg.

Opplevde du at det var lettere å søke jobb etter ett år? 
I stillingsannonsene jeg ser, søker de ofte folk med minimum 2-3 års erfaring. 
Det er egentlig uaktuelt for meg å bo så lenge på denne plassen. 

Skrevet

Det er jo bare å begynne å søke, kanskje etter 1/2 år eller så. Får du noe så er det bra, hvis ikke prøver du igjen neste gang. 

Skrevet

Bodde der til jeg fikk ny jobb og kunne flytte tilbake. Var der i nesten 1 år. 

Anonymkode: 7e402...cb3

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde du at det var lettere å søke jobb etter ett år? 
I stillingsannonsene jeg ser, søker de ofte folk med minimum 2-3 års erfaring. 
Det er egentlig uaktuelt for meg å bo så lenge på denne plassen. 

Søk uansett. Kravene i en stillingsannonse er arbeidsgivers ønskeliste - noe er viktigere enn det andre, men det forventes sjelden å få søkere som fyller alle krav. 

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke trives skal du bare begynne å søke jobb nå. Det er ikke sikkert du får napp med en gang, men i mellomtiden vil du få mer erfaring, så du taper jo ingen ting. Hvis du har mulighet bør du også ta initiativ til nye arbeidsoppgaver der du allerede er, for å vise at du er frempå og ivrig etter å lære i neste intervju. Ikke vent med å søke jobber, bare for å vente. 

Anonymkode: f34c8...307

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde to år på bøgda i Nord-Troms.

Planen var å være ett år, og etter det begynte jeg å søke jobb andre steder. Tok enda et år før jeg fikk napp, siste halve året hadde jeg fått skikkelig nok og bare lengta etter å flytte.

Men i ettertid er jeg glad jeg holdt ut, det var en god erfaring å ha med seg. 

Anonymkode: a15e4...7ef

Skrevet

3 år. Flyttet uten tilbud om ny jobb, da. Jobber som vikar nå. 

Anonymkode: b808e...90b

Skrevet

fire år, jeg får ikke ny jobb, men søker aktivt. Det er et av disse små isolerte stedene hvorhenne folk er trege og ikke opptatt av oss utenfra.

Anonymkode: 2cbc9...c45

Skrevet

Dette er som å lese om meg. Jeg føler det akkurat slik. Jeg er i et vikariat, unnagjort 5 måneder, 5.måneder og 2 uker igjen for å være nøyaktig. Jeg føler ikke det går å slutte i et vikariat når det er så kort tid igjen, så jeg kommer til å holde ut vikariatet. Når det dessuten er 3 mnds oppsigelsestid så gir det ikke mye mening å si opp på nåværende tidspunkt. 2 mnd til og fra, i mitt tilfelle holder jeg ut og tenker på referanse. 

Hadde det vært en fast stilling så hadde jeg ikke nølt og sendt inn oppsigelse for en måned siden. Jeg har gitt det 5 mnd men mistrives like mye og mye av jobben er for stressende, selv om den er veldig lærerik. 

Anonymkode: 2d87b...701

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er som å lese om meg. Jeg føler det akkurat slik. Jeg er i et vikariat, unnagjort 5 måneder, 5.måneder og 2 uker igjen for å være nøyaktig. Jeg føler ikke det går å slutte i et vikariat når det er så kort tid igjen, så jeg kommer til å holde ut vikariatet. Når det dessuten er 3 mnds oppsigelsestid så gir det ikke mye mening å si opp på nåværende tidspunkt. 2 mnd til og fra, i mitt tilfelle holder jeg ut og tenker på referanse. 

Hadde det vært en fast stilling så hadde jeg ikke nølt og sendt inn oppsigelse for en måned siden. Jeg har gitt det 5 mnd men mistrives like mye og mye av jobben er for stressende, selv om den er veldig lærerik. 

Er det primært jobben du ikke trives med eller er det også stedet? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det primært jobben du ikke trives med eller er det også stedet? 

Begge deler. Stedet er forsåvidt greitt i seg selv, men faller ikke til ro her. Bare vet at det ikke er her jeg vil bo. Orker stort sett ikke å gå ut døren i helgene, med mindre jeg blir invitert på noe av kollegaer (som jeg gjør av og til). Kollegaene er hyggelige. Har et elsk/hat forhold til jobben. Det er på sett og vis drømmejobben, og elsker deler av jobben. Men noen arbeidsoppgaver liker jeg ikke, selv om jeg mestrer det til slutt. Noen ting skaper mye stress for meg, som jeg tenker på en del på fritiden. Men tror det blir bedre etter påske, da det er noen stressmoment før det. Så håper jeg kan kose meg mot våren og sommeren, og vipps så er ejg ferdig. Problemet er at jeg har en stilling som likegodt kunne være flere stillinger. Stillingen jeg har er en utvidelse av den personen jeg går i vikariatet for, mens stillingsprosenten er redusert fra 100 til 80%. 

Trives heller ikke med sjefen, hun er veldig flink til å skyve egne arbeidsoppgåver over på meg, og derfor vipper det over av og til. Hun tror ting tar mindre tid enn det tar, og jeg har en kollega som sliter veldig med for mye oppgaver og mer stress, så det er ikke bare meg. Men hun er ellers veldig grei og omgjengelig, og skryter mye av meg. Men så er det hele tiden det med å gi meg nye oppgaver som tar fokuset bort fra det jeg skal gjøre. Føler nesten hun er litt manipulativ.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Stedet er forsåvidt greitt i seg selv, men faller ikke til ro her. Bare vet at det ikke er her jeg vil bo. Orker stort sett ikke å gå ut døren i helgene, med mindre jeg blir invitert på noe av kollegaer (som jeg gjør av og til). Kollegaene er hyggelige. Har et elsk/hat forhold til jobben. Det er på sett og vis drømmejobben, og elsker deler av jobben. Men noen arbeidsoppgaver liker jeg ikke, selv om jeg mestrer det til slutt. Noen ting skaper mye stress for meg, som jeg tenker på en del på fritiden. Men tror det blir bedre etter påske, da det er noen stressmoment før det. Så håper jeg kan kose meg mot våren og sommeren, og vipps så er ejg ferdig. Problemet er at jeg har en stilling som likegodt kunne være flere stillinger. Stillingen jeg har er en utvidelse av den personen jeg går i vikariatet for, mens stillingsprosenten er redusert fra 100 til 80%. 

Trives heller ikke med sjefen, hun er veldig flink til å skyve egne arbeidsoppgåver over på meg, og derfor vipper det over av og til. Hun tror ting tar mindre tid enn det tar, og jeg har en kollega som sliter veldig med for mye oppgaver og mer stress, så det er ikke bare meg. Men hun er ellers veldig grei og omgjengelig, og skryter mye av meg. Men så er det hele tiden det med å gi meg nye oppgaver som tar fokuset bort fra det jeg skal gjøre. Føler nesten hun er litt manipulativ.

Håper det ordner seg for deg etterhvert. Ikke så veldig lenge igjen med fem måneder, og forhåpentligvis vil erfaringen gjøre det lettere å få en ny jobb der du vil etterpå.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det ordner seg for deg etterhvert. Ikke så veldig lenge igjen med fem måneder, og forhåpentligvis vil erfaringen gjøre det lettere å få en ny jobb der du vil etterpå.

Tusen takk, det gjør det nok :)

Jeg skal klare de 5 månedene, og regner med at det blir lettere jo kortere tid det er igjen. Jeg er heldig og får påskeferie, selv om jeg ikke er sikker på at jeg klarer å legge jobben fra meg da det er et stort prosjekt rett etter påske. Prøver å dele resten av vikariatet i etapper. Så nå konsentrerer jeg meg på tiden frem til påske, og at det kommer en ferie og at det ikke er mange uker igjen. Det er jo også noen fridager i mai. Regner også med at det roer seg litt når sommeren starter, da det blir litt mindre aktivitet knyttet til noen arbeidsoppgåver og sjefen sannsynligvis vil ta ferie i løpet av sommeren, så da får jeg nok kontoret for meg selv og kan konsentrere meg mer om mine ordinær oppgaver som jeg egentlig trives godt med.

Jeg tror jeg må komme over kneiken som er nå frem mot påske/til rett etter påske. Jeg hadde samme kneika i november, det var en skikkelig slitsom måned med mye stress og mye som skjedde, mens desember ble mye roligere + en deilig juleferie.

Kanskje er det litt vinterdepresjon som sitter i kroppen også. Det er jo så mye dårlig vær at man blir ekstra lei i år. Jeg kjenner jeg er veldig klar for vår. 

Som sagt uttrykker sjefen at hun er fornøyd med meg, så prøver å bare stå i det og gjøre mest mulig innsats, og at belønninga kommer i form av god referanse og verdifull erfaring.

Jeg prøver også å tenke på hvordan jeg vil se på dette frem i tid, da tror jeg nok at jeg vil tenke på dette som en hard, men veldig verdifull vikariat, der jeg lærte utrolig mye og fikk kjempemye erfaring som har hjulpet meg videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...