AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Skrevet 16. februar 2020 Hva er best å gjøre mtp barnas oppvekst? Barnefar er spansk, bør vi kun forholde oss til norsk eller begge språk? Redd det blir for mye for barna Anonymkode: c1a40...234
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #2 Skrevet 16. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er best å gjøre mtp barnas oppvekst? Barnefar er spansk, bør vi kun forholde oss til norsk eller begge språk? Redd det blir for mye for barna Anonymkode: c1a40...234 Begge språk. Barn takler det best og lærer best på den måten. Du kan Google forskning på det. Mener at jeg ikke tar feil Anonymkode: 8913c...347 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 Begge språk. Begge snakker det språket de selv behersker best til barna. Det er bred enighet om at det er det beste. -hilsen logoped. Anonymkode: 22ee1...6ac 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #4 Skrevet 16. februar 2020 Begge språk! Jeg er norsk, far britisk. Vi bor i England. Jeg snakker norsk til barnet, han snakker engelsk til henne. I barnehagen snakker de selvsagt engelsk. Hun er rundt to år, forstår mye, men sier lite. Jeg vet at tospråklige barn ofte ligger litt tilbake i språkutvikling, vi er abselutt ikke beskymret! Anonymkode: 777da...a41 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #5 Skrevet 16. februar 2020 Begge språk. Man oppfordres til å snakke det språket man behersker best. Bare tenk på det, om du skulle snakke engelsk til barnet, noe du sikkert kan ganske greit, blir ikke like god som når du snakker et språk du er vant til. De dype samtalene, følelsene, alt det påvirker hvordan vi snakker, og det er det barnet trenger å høre en bonus er da når en forelder snakker et annet språk. Barnet blir tospråklig 😉 Anonymkode: a0a9a...d7a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 Begge språk selvfølgelig. Men det er mange inkompetente barnehageansatte, helsesøstre, leger, lærere osv. som mener at man skal kun snakke norsk i Norge - ikke hør på dem. Nei, det blir ikke for mye for barna. Flertallet av mennesker på jorda er to- eller flerspråklige. Anonymkode: 209c0...39a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 Begge foreldre snakker sitt språk til barnet. Barnet vil da lære begge, og det sies at barnets hjerne har også godt av det. Vi er også to foreldre med hvert vårt morsmål. Barna er flytende i begge og bytter sømløst etter hvem de snakker med. Ofte begynner to-språklige barn å snakke litt senere, men det skjedde ikke hos oss. Et annet viktig poeng, er at barna får bli kjent med sin forelder slik de er. Man er en litt annen person når man ikke snakker sitt morsmål. En venn vokste opp på 70-tallet da rådet var å lære barnet ett språk, de trodde alternativet var å bli dårlig i to språk. Resultatet er at han ikke kan sin mors morsmål, og føler ikke han kjenner henne 100%, fordi hun strever med det språket han lærte. Anonymkode: e2ed3...918
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #10 Skrevet 16. februar 2020 Barn lærer fort. Har opplevd barn med foreldre som har to forskjellige språk, og så norsk i barnehagen. Plutselig en dag snakket hun mors språk til henne. Hun hadde bare snakket norsk og fars språk. Da var hun litt over tre år. Anonymkode: aa77f...e57
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har studert tospråklighet, og sier som de andre her begge. Etterhvert bør dere også være bevisste på at far leser spanskspråklige bøker, ser litt på spansktalende tv sammen med barnet og snakker om bøkene og det de ser. Det hjelper barnet med å utvikle ordforrådet sitt, slik at det ikke blir begrenset til mat og basisordforråd rundt daglige aktiviteter. Om barnet før skolestart er motivert for å lære å lese, er det lurt å begynne med spansk. Anonymkode: 05e6b...438
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 Her er det ingen tvil, han snakker spansk, du norsk. Dere kunne fint hatt en fransk barnepasser i tillegg. Barn er som svamper på språk, så lær mest mulig! Ei jeg kjenner snakker to språk til sønnen, stefar ett språk, og han tar ekstra timer i to språk til. Blitt 10 år nå, men første gang jeg møtte han som 4 åring, var det meget imponerende. Anonymkode: b6868...d43
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 Broren min er norsk, samboeren hans er bosnisk. Datteren deres lærer både norsk og bosnisk (broren min kan snakke bosnisk). De snakker norsk hjemme, og bosnisk med deler av hennes familie. For datterens del vil det være vanskeligere om hun ikke kan bosnisk. Anonymkode: 03a89...f56
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 Jeg snakker tysk og norsk. Mamma snakket med meg på norsk, og pappa med meg på tysk. Vi ble oppdratt til å se på tysk barnetv og lese tyske bøker fordi vi fikk mer "påfyll" av det norske språket når vi gikk på skole i Norge og lekte med norskspråklige barn. Det gikk helt fint, og jeg har hatt mye utnytte av å være topspråklig! Anonymkode: 627de...9ed
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Hurra for tospråklighet! Jeg er norsk, og mannen min engelsk. Vi bor i Norge, men snakker begge språk hjemme med barna. Vi leser også bøker, synger sanger og ser filmer på begge språk. 7-åringen snakker flytende engelsk, og 3-åringen er på god vei til å gjøre det samme. Det er veldig viktig at barna kan kommunisere like godt på begge språk, da ingen snakker/forstår norsk på fars side av familien. Vi reiser til England i april, og det er veldig bra at barna da kan snakke med besteforeldre, tanter og onkler m.m. Anonymkode: 6aa88...575
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva er best å gjøre mtp barnas oppvekst? Barnefar er spansk, bør vi kun forholde oss til norsk eller begge språk? Redd det blir for mye for barna Anonymkode: c1a40...234 Barnets hjerne er åpent til språk. Og det betyr at de faktisk lærer språk me bedre enn voksne. Det fleste er ikke opplyst om dette. Et barn som vokser opp i Norge med et norsk mor og går i norsk barnehage og har hele norsktalende samfunnet rundt seg har alt de trenger for å lærer seg norsk som morsmål. Ditt jobb er da til å ordne for at barnet får utnytte muligheten som de har med et foreldre som er flyttende i et språk til Basis Fremdrift: - Du snakker kun norsk til barnet - Faren snakker kun spansk til barnet - ikke blande språk og følge grammatikk veldig nøye - om barnet blandet språk, ikke si at det er dårlig : bare gjentar hva de sier men på riktige måten. Uansett hvilken situasjon, hvem er tilstede osv. Holde til det. Viktigste er er dere konsekvent følger dette. Bonus: - Istedet for norsktalende barne TV, bruk kun spansk, enten det er DVD strømming eller hva som helst. Om du finne samme program på begge språk gjerne vise begge til barnet. Ikke vise norsk TV hjemme. Det spiller ingen røllle hvilken språk foreldre snakker til hverandre. Helst spansk slik at barnet får høre mer spansk en de ellers får i Norge. Du får mye dårlig rår fra folk som mangler erfaring, fantasi og flerkulturelle bakgrunn. Ikke minst fra barnehage. Ikke lytte til dem. Barna kommer til å takker dere når det er vøkst opp og har to mørsmål og lett lærer andre språk i tilligg. Anonymkode: bda3b...21d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 Begge deler selvsagt! Er vanlig med tospråklighet i Norge også, tenk bare på samiske barn. Anonymkode: ba963...23b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 Som mange sier, ja takk begge deler. Pratmakeren på 4 her i huset snakker både norsk og engelsk flytende (far er brite), ligger foran på språkutvikling og får særlig skryt for dette i barnehagen. Kjør på, kunnskap er aldri tungt å bære 😁 Anonymkode: e7a94...e49
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 Begge... Min niese og nevø er kanskje treige på språk, men de skjønner både spansk og engelsk selv om de ikke prater. Når jeg var liten var det både dansk og norsk som ble pratet hjemme, men de var så like at jeg pratet som en foss så snart jeg skjønte hvordan munnen fungerte.🙄 Anonymkode: 8d195...5d0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 Jeg snakker norsk, far snakker engelsk. Og nå latin til vår datter? Han er historiker, og av og til lurer jeg på hva som er galt med han! Anonymkode: 777da...a41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå