Gå til innhold

Strupebånd til hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hundeeiere som bruker strupebånd eller halvstrup, hva er grunnen til at dere har valgt det?

Anonymkode: e45b1...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de ikke klarer å trene hunden sin og ikke bryr seg om de kveler den. 

Anonymkode: 571d3...692

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halvstrup fordi da ligger den løst rundt halsen hele tiden, og hun klarer ikke vri seg ut av halsbåndet hvis det er stramt. Det er ikke så stramt at hunden kveles, men nok til at hun ikke vrir seg ut av den.

Vanlig halsbånd ga også et skille rundt nakke/hals i pelsen..det likte jeg ikke.

Må vel også nevne at det kun brukes sele på tur.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på strup og halvstrup. De få gangene jeg bruker halsbånd så bruker jeg halvstrup. Det er da helt løst og henger bare der når det er slakt og så er det omtrent like stramt som et vanlig halsbånd når båndet strammes. Grunnen til at jeg bruker det er først og fremst at det bare kan tres over hodet på hunden når det skal brukes. Hunden min har også smalt hode og kan finne på å bare vri seg ut av halsbåndet når han får det for seg og av en eller annen grunn skjer ikke det når vi bruker halvstrup. 

Struphalsbånd, som altså kan strammes hele veien, kjenner jeg ingen som bruker. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt. Strupbånd er eneste måten å kunne garantere at min hund ikke kommer seg løs.

Blir ikke merker i pelsen eller for så lenge om gangen har ikke bikkja båndet på seg. Er da ingen grunn til at hunden skal "bo" i halsbåndet. 

Hunden min blir heller ikke kvalt der han lykkelig løper på 8meter i flexilina si og snuser. For "gå fint" er en lydighets øvelse. Da er det bedre at hunden styrer det sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Enkelt. Strupbånd er eneste måten å kunne garantere at min hund ikke kommer seg løs.

Blir ikke merker i pelsen eller for så lenge om gangen har ikke bikkja båndet på seg. Er da ingen grunn til at hunden skal "bo" i halsbåndet. 

Hunden min blir heller ikke kvalt der han lykkelig løper på 8meter i flexilina si og snuser. For "gå fint" er en lydighets øvelse. Da er det bedre at hunden styrer det sjøl.

Ved bruk at langline eller flexibånd skal du alltid bruke sele uansett fordi lengden på båndet gjør at det kan oppstå kraftige, ukontrollerte rykk som kan skade hundens nakke. En god sele gjør også at det er mye mindre sannsynlig at hunden kommer seg løs. Og hvis du med "strupbånd" mener helstrup så gjør det bare saken enda verre. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd, hel eller halv spiller ingen rolle, det bør bli ulovlig. Det er direkte helseskadelig og jeg mener det er dyreplageri. Seler er mye bedre for både kontroll, komfort og helse 

Anonymkode: b0522...04f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Leo said:

Ved bruk at langline eller flexibånd skal du alltid bruke sele uansett fordi lengden på båndet gjør at det kan oppstå kraftige, ukontrollerte rykk som kan skade hundens nakke. En god sele gjør også at det er mye mindre sannsynlig at hunden kommer seg løs. Og hvis du med "strupbånd" mener helstrup så gjør det bare saken enda verre. 

Fortvil ikke, jeg har sele til hunden min også. Han trekker fint i sele, for festepunktet på en riktig god sele er ved hale rota til hunden. Ikke oppe mellom skulderbladene og i alle fall ikke i front på brystet. Med strikk line såklart, så vi ikke har unødvendig belastning.

Ja jeg mente helstrup. Jeg tar faktisk ansvar for hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Fortvil ikke, jeg har sele til hunden min også. Han trekker fint i sele, for festepunktet på en riktig god sele er ved hale rota til hunden. Ikke oppe mellom skulderbladene og i alle fall ikke i front på brystet. Med strikk line såklart, så vi ikke har unødvendig belastning.

Ja jeg mente helstrup. Jeg tar faktisk ansvar for hunden min.

Hvis du seriøst mener at du bruker 8 meter flexiline (Eller hvilken som helst line egentlig) kombinert med helstrup så vil jeg vel kanskje si at du ikke burde ha hund i det hele tatt. Dessverre er det ikke noe som helst jeg kan gjøre med det :(

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker helstrup ala retrieverkobbel. Min hund trekker ikke i bånd, er mye løs og det er lett å ta av og på. I tillegg, hun har mindre hode enn hals, så i en nødsituasjon er jeg garantert at hun ikke kommer seg løs om båndet strammes.

Anonymkode: 90ab9...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltidsmamma

Jeg har en hannhund på 95 kg, engelsk mastiff, og jeg har en tispe på 76 kg som er godt dresserte men når han ser en annen hannhund på tur er han ikke overlykkelig. Og for å unngå at jeg dras overende har jeg valgt strup og sele, så derfor kobler jeg vanligvis å sele men når jeg møter hannhund er det på med strup. Og han er i elite lydighet bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Leo said:

Hvis du seriøst mener at du bruker 8 meter flexiline (Eller hvilken som helst line egentlig) kombinert med helstrup så vil jeg vel kanskje si at du ikke burde ha hund i det hele tatt. Dessverre er det ikke noe som helst jeg kan gjøre med det :(

Nei å bra er nå det. For ut i fra at du ikke sa noen ting om selebruken min, så forstår jeg at du er for seler som faktisk gir hunden et fysisk ubehag. Da mener jeg diverse anti trekk seler og den typen.

Min hund er fri i bånd. Han blir ikke kvalt, han tusler og løper rundt. Snuser, markerer og alt det vanlige. 

Og om man bare tar det anatomisk. Jeg har en mellom stor hund på ca 40 kg. Den deler 98% ca av sitt gen materiale med stamfaren. Stamfaren legger ned vesentlig større bytte dyr. Dem har en nakke og muskulatur som er satt opp for mere belastninger enn jeg klarer å påføre den. Alle evt rykk i det båndet kommer mens hunden er på vei framover. Den er engasjert, den har musklene sine i gang. Mine ynkelige rykk (om jeg skulle prøve) er ikke i nærheten av å skade. Vi snakker ikke om å prøve å rive hodet av en  sovende hund her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Nei å bra er nå det. For ut i fra at du ikke sa noen ting om selebruken min, så forstår jeg at du er for seler som faktisk gir hunden et fysisk ubehag. Da mener jeg diverse anti trekk seler og den typen.

Min hund er fri i bånd. Han blir ikke kvalt, han tusler og løper rundt. Snuser, markerer og alt det vanlige. 

Og om man bare tar det anatomisk. Jeg har en mellom stor hund på ca 40 kg. Den deler 98% ca av sitt gen materiale med stamfaren. Stamfaren legger ned vesentlig større bytte dyr. Dem har en nakke og muskulatur som er satt opp for mere belastninger enn jeg klarer å påføre den. Alle evt rykk i det båndet kommer mens hunden er på vei framover. Den er engasjert, den har musklene sine i gang. Mine ynkelige rykk (om jeg skulle prøve) er ikke i nærheten av å skade. Vi snakker ikke om å prøve å rive hodet av en  sovende hund her. 

Akkurat hvor har jeg skrevet noe om at jeg er for seler som påfører hunden fysisk ubehag? :klo: Og hva skulle jeg eventuelt ha ment om at du bruker en tilpasset trekksele når hunden faktisk skal trekke tenker du? 

Og å påstå at nakkemuskulaturen hos akkurat din hund skulle være evolusjonsmessig tilpasset kraftige rykk i et halsbånd (Som kan oppstå uten at du bevisst drar i båndet og forsterkes av fysikkens lover når du bruker en lang line...) blir bare komisk. Jeg antar at akkurat din hunds luftrør også er tilpasset dette? 

Men nok om det. De fleste med noenlunde vett og forstand vet at man ikke bruker halsbånd i kombinasjon med flexibånd/langline. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Deltidsmamma skrev:

Jeg har en hannhund på 95 kg, engelsk mastiff, og jeg har en tispe på 76 kg som er godt dresserte men når han ser en annen hannhund på tur er han ikke overlykkelig. Og for å unngå at jeg dras overende har jeg valgt strup og sele, så derfor kobler jeg vanligvis å sele men når jeg møter hannhund er det på med strup. Og han er i elite lydighet bare så det er sagt.

Takk for at du er ditt ansvar bevisst når du har en hund som er fysisk overlegen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Det er ikke mye musklatur under halsen, det er på oversiden musklaturen er...

Anonymkode: 6f0ff...d6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, Leo said:

Akkurat hvor har jeg skrevet noe om at jeg er for seler som påfører hunden fysisk ubehag? :klo: Og hva skulle jeg eventuelt ha ment om at du bruker en tilpasset trekksele når hunden faktisk skal trekke tenker du? 

Og å påstå at nakkemuskulaturen hos akkurat din hund skulle være evolusjonsmessig tilpasset kraftige rykk i et halsbånd (Som kan oppstå uten at du bevisst drar i båndet og forsterkes av fysikkens lover når du bruker en lang line...) blir bare komisk. Jeg antar at akkurat din hunds luftrør også er tilpasset dette? 

Men nok om det. De fleste med noenlunde vett og forstand vet at man ikke bruker halsbånd i kombinasjon med flexibånd/langline. 

Flott, for det er også eneste gangen det er noen som helst grunn til å ha hunden i sele er når den skal trekke. Jeg bruker nå iallefall ikke trekk sele og langline eller flexi. Du nevnte heller ikke trekk sele, så mente du vel de andre typene?

Fysikk er gøy. Men da må man først legge til grunn noe opplysninger. Den energien som evt skulle påvirke en hunds nakke er vel da masse x hastighet. Noe som gjør at energien blir lik i forhold til massen på hund. Du vil få noen som oppnår høyere energi pga høyere hastighet som resultat av avl. Det som lager all energi er hunden sjøl. Dens masse i bevegelse. Det er ikke snakk om korrigering i båndet. Om hunden tusler avgårde i rusle tempo og langlina henger seg opp i noe vil det ikke her være nok energi til å gjøre noe som helst annet enn at hunden ikke kommer lengre. Om hunden er i sele eller halsbånd gir ikke merkbart forskjell i resultat. Om du nå øker hastigheten for å utvikle høyere energi, så er det igjen hunden som er motor. Jo høyere effekt hunden skal yte jo mere må den engasjere muskulaturen sin. Jo mere engasjert musklene er jo mere belastning tåler dem. En frisk hund vil ikke kunne utvikle nok energi til å skade seg selv. Ta en titt på anatomien til en hund. 

Som en liten avslutter på fysikken, ei langline vil faktisk absorbere noe av energien produsert av hunden og dermed redusere effekten ikke øke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halvstrup i lær. Når det er strammet helt inn er det enda ikke så stramt at hunden mister pusten. Bare så stramt at det ikke går over hodet. Tykk hals og smalt hode. Kan ikke bruke annet halsbånd, hun vrenger det bare av. 
Bruker bare sele på tur, så de eneste gangene jeg bruker halsbåndet er om jeg må ha stålkontroll på henne, f.eks om vi skal inn til veterinær eller andre tett befolkede plasser med mye andre hunder. Det vil si, noen få ganger i året. Brukes også når jeg lufter henne 2 minutter i hagen tidlig om morgenen og sent på kvelden. 

Anonymkode: c48d8...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halsbånd, hel eller halv spiller ingen rolle, det bør bli ulovlig. Det er direkte helseskadelig og jeg mener det er dyreplageri. Seler er mye bedre for både kontroll, komfort og helse 

Anonymkode: b0522...04f

Kan tenkes det stemmer for en del. Men jeg bruker halsbånd, også kjetting med strup. Mine hunder har alltid vært tett fulgt opp av fysio og kiropraktor. Har bank i bordet, aldri hatt en nakkeskade. De går riktignok mye løs og trener mye trekk i sele, men likevel et innspill i diskusjonen tenker jeg.. 

Anonymkode: 2814b...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mye musklatur under halsen, det er på oversiden musklaturen er...

Anonymkode: 6f0ff...d6c

Nja, ser nå virkelig ut som det er noe i front/undersiden også.

Screenshot_20200216-202940_Google.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...