AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #41 Del Skrevet 17. februar 2020 16 timer siden, Leo skrev: Men hvorfor trekke det inn i diskusjonen når det ikke er det som diskuteres i det hele tatt? Hvis det foregår i rykk og napp og/eller i langline/flexibånd høres ikke det bra ut heller. Når "rullgardina har gått ned" og hunden setter av gårde er det strengt tatt for sent. Innlæring av å forholde seg rolig i gitte situasjoner må foregå ved at man hindrer at det utvikler seg til en slik situasjon hvor hunden kommer ut av kontroll og selen er da en sikkerhet for at det ikke skjer små og store ulykker. Poenget er at hunden ikke setter avgårde fordi man får snudd dem før det skjer. Anonymkode: 6f0ff...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #42 Del Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, Min_hund_er_Grå skrev: At dine hunder går foran deg med 3 meter kobbel er en innlært handling og dermed noe som utføres i lydighet. Hastigheten har ikke noe relevans på hva handlingen er. Det er ikke en naturlig handling. Skal vi alle lære noe om anatomi får det være fra en nøytral kilde. Å linke til en kilde som i utgangspunktet har en økonomisk interesse i å vinkle ting for dems egen vinning er vel ikke det beste. Jeg ser det er oversatt av 2 personer, hva er dems faglige grunnlag for å oversette medisinske påstander? Hvor er den faglige dokumentasjonen på påstandene i den pdf fila? Huff. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette. 1. Å gå i skritt er en absolutt naturlig handling hos hunder. Faktisk går hunder mer i skritt enn de løper/traver. Mye mer. Jeg har ikke skrevet at hundene går foran meg. De går bak, ved siden og foran. De går samtidig som de stopper opp, snuser, tisser og går videre. Lange bånd er genialt til denslags for da har hundene mer bevegelsesfrihet i båndet. Jo lenger bånd, jo mer bevegelsesfrihet til tross for båndet. Lydigheten kommer inn der med at hundene har blitt trent til å forholde seg til båndets lengde. Noe de må gjøre da de lever i vårt samfunn og ikke alltid kan gå løs uten bånd. 2. Den faglige dokumentasjonen i linken er naturligvis kildens opphav som brosjyrene har blitt oversatt fra. Dvs. personen som er en fagperson og som har skrevet originalen. Er du i tvil om kvaliteten på oversettelsene må du gjerne være det (sunn skepsis er lov), men det er ærlig talt ikke vanskelig å se en anatomisk tegning av hund og forestille seg at denne er godt nok begrunnet faglig. En oversetter behøver dessuten ikke være fagperson i det en oversetter. Det er du vel klar over. Jeg forstår av det du skriver i tråden, at du ikke har noen annen interesse enn å stå på ditt uten ønske om å tilegne deg noe videre kunnskap da du mener du har rett uansett. Det er synd på hundenes vegne. Jeg har ikke noe behov for å diskutere videre med det grunnlaget som du viser til i innleggene dine. I forhold til hva vi vet om hunders atferd, følelser og anatomi er din kunnskap svært mangelfull. Anonymkode: a6ced...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 17. februar 2020 #43 Del Skrevet 17. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Huff. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette. 1. Å gå i skritt er en absolutt naturlig handling hos hunder. Faktisk går hunder mer i skritt enn de løper/traver. Mye mer. Jeg har ikke skrevet at hundene går foran meg. De går bak, ved siden og foran. De går samtidig som de stopper opp, snuser, tisser og går videre. Lange bånd er genialt til denslags for da har hundene mer bevegelsesfrihet i båndet. Jo lenger bånd, jo mer bevegelsesfrihet til tross for båndet. Lydigheten kommer inn der med at hundene har blitt trent til å forholde seg til båndets lengde. Noe de må gjøre da de lever i vårt samfunn og ikke alltid kan gå løs uten bånd. 2. Den faglige dokumentasjonen i linken er naturligvis kildens opphav som brosjyrene har blitt oversatt fra. Dvs. personen som er en fagperson og som har skrevet originalen. Er du i tvil om kvaliteten på oversettelsene må du gjerne være det (sunn skepsis er lov), men det er ærlig talt ikke vanskelig å se en anatomisk tegning av hund og forestille seg at denne er godt nok begrunnet faglig. En oversetter behøver dessuten ikke være fagperson i det en oversetter. Det er du vel klar over. Jeg forstår av det du skriver i tråden, at du ikke har noen annen interesse enn å stå på ditt uten ønske om å tilegne deg noe videre kunnskap da du mener du har rett uansett. Det er synd på hundenes vegne. Jeg har ikke noe behov for å diskutere videre med det grunnlaget som du viser til i innleggene dine. I forhold til hva vi vet om hunders atferd, følelser og anatomi er din kunnskap svært mangelfull. Anonymkode: a6ced...8c4 Tvert i mot. Jeg har et meget sterkt ønske om å lære nye ting. Jeg bruker en masse tid og penger på dette med hund. Jeg kan også skrive en masse i ei pdf fil og dele den her. Det gjør ikke innholdet i fila sant. En oversetter må uansett kunne stå for at sin oversettelse er faglig korrekt. I den forstand at det blir forstått likt på begge språk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #44 Del Skrevet 17. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: House og dogs har gode seler som er spesialtilpasset mynder, også modeller som er ekstra sikre mtp å vri seg ut av. Just saying. Anonymkode: 8be3e...10f Sele er fint til sitt bruk, men for lufting i bygater med folk og andre hunder er det viktigst å ha kontroll på hodet til hunden. Anonymkode: e5df5...6d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 17. februar 2020 #45 Del Skrevet 17. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette. 1. Å gå i skritt er en absolutt naturlig handling hos hunder. Faktisk går hunder mer i skritt enn de løper/traver. Mye mer. Jeg har ikke skrevet at hundene går foran meg. De går bak, ved siden og foran. De går samtidig som de stopper opp, snuser, tisser og går videre. Lange bånd er genialt til denslags for da har hundene mer bevegelsesfrihet i båndet. Jo lenger bånd, jo mer bevegelsesfrihet til tross for båndet. Lydigheten kommer inn der med at hundene har blitt trent til å forholde seg til båndets lengde. Noe de må gjøre da de lever i vårt samfunn og ikke alltid kan gå løs uten bånd. 2. Den faglige dokumentasjonen i linken er naturligvis kildens opphav som brosjyrene har blitt oversatt fra. Dvs. personen som er en fagperson og som har skrevet originalen. Er du i tvil om kvaliteten på oversettelsene må du gjerne være det (sunn skepsis er lov), men det er ærlig talt ikke vanskelig å se en anatomisk tegning av hund og forestille seg at denne er godt nok begrunnet faglig. En oversetter behøver dessuten ikke være fagperson i det en oversetter. Det er du vel klar over. Jeg forstår av det du skriver i tråden, at du ikke har noen annen interesse enn å stå på ditt uten ønske om å tilegne deg noe videre kunnskap da du mener du har rett uansett. Det er synd på hundenes vegne. Jeg har ikke noe behov for å diskutere videre med det grunnlaget som du viser til i innleggene dine. I forhold til hva vi vet om hunders atferd, følelser og anatomi er din kunnskap svært mangelfull. Anonymkode: a6ced...8c4 Litt overordnet: Symptomatisk for mange diskusjoner på nettet. Påstander fremmes, når det etterspørres dokumentasjon så blir det avfeid eller bagatellisert i en eller annen variant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå