Gå til innhold

Strupebånd til hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Min_hund_er_Grå skrev:

Flott, for det er også eneste gangen det er noen som helst grunn til å ha hunden i sele er når den skal trekke. Jeg bruker nå iallefall ikke trekk sele og langline eller flexi. Du nevnte heller ikke trekk sele, så mente du vel de andre typene?

Fysikk er gøy. Men da må man først legge til grunn noe opplysninger. Den energien som evt skulle påvirke en hunds nakke er vel da masse x hastighet. Noe som gjør at energien blir lik i forhold til massen på hund. Du vil få noen som oppnår høyere energi pga høyere hastighet som resultat av avl. Det som lager all energi er hunden sjøl. Dens masse i bevegelse. Det er ikke snakk om korrigering i båndet. Om hunden tusler avgårde i rusle tempo og langlina henger seg opp i noe vil det ikke her være nok energi til å gjøre noe som helst annet enn at hunden ikke kommer lengre. Om hunden er i sele eller halsbånd gir ikke merkbart forskjell i resultat. Om du nå øker hastigheten for å utvikle høyere energi, så er det igjen hunden som er motor. Jo høyere effekt hunden skal yte jo mere må den engasjere muskulaturen sin. Jo mere engasjert musklene er jo mere belastning tåler dem. En frisk hund vil ikke kunne utvikle nok energi til å skade seg selv. Ta en titt på anatomien til en hund. 

Som en liten avslutter på fysikken, ei langline vil faktisk absorbere noe av energien produsert av hunden og dermed redusere effekten ikke øke den.

Vi er altså enige om at kraften potensielt blir større jo lengre linen er, men du forstår rett og slett ikke, eller vil ikke forstå, at det er forskjell på om denne kraften fordeles over store deler av hundens kropp ved hjelp av en sele eller om hele kraften belaster hundens nakke, luftrør osv? Alle eksperter på emnet, som for eksempel Øyvind Stigen ved Norges Veterinærhøyskole, tar altså feil? 

Og, akkurat som hos mennesker, trenger ikke nakkeskader hos hund nødvendigvis gi seg direkte utslag i nakken, men gi andre plager. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leo said:

Vi er altså enige om at kraften potensielt blir større jo lengre linen er, men du forstår rett og slett ikke, eller vil ikke forstå, at det er forskjell på om denne kraften fordeles over store deler av hundens kropp ved hjelp av en sele eller om hele kraften belaster hundens nakke, luftrør osv? Alle eksperter på emnet, som for eksempel Øyvind Stigen ved Norges Veterinærhøyskole, tar altså feil? 

Og, akkurat som hos mennesker, trenger ikke nakkeskader hos hund nødvendigvis gi seg direkte utslag i nakken, men gi andre plager. 

Lina's lengde er kun en faktor om den gir rom for hunden å øke sin hastighet. Om hunden tusler på 1 meter eller 12 meter spiller ingen rolle i mengden energi produsert. Om hunden begynner å løpe vil lengden på lina ha en effekt i at den vil sette ei grense for oppnåd hastighet på gitt lengde. Er hunden lett nok og lina tung nok vil den faktisk redusere maks produsert energi.

Her igjen kommer vi til seler. Eneste selen som vil gjøre jobben her er en trekk sele. Grøss og gru over hva en sele med bryst feste vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har mynde, og med det smale hodet og den kraftige nakken er halvstrup det eneste de ikke greier å vri seg ut av. Kombinert med et sterkt jaktinstinkt og høy hastighet så er dette nødvendig, og det skader ikke hunden. 

Anonymkode: e5df5...6d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har mynde, og med det smale hodet og den kraftige nakken er halvstrup det eneste de ikke greier å vri seg ut av. Kombinert med et sterkt jaktinstinkt og høy hastighet så er dette nødvendig, og det skader ikke hunden. 

Anonymkode: e5df5...6d8

House og dogs har gode seler som er spesialtilpasset mynder, også modeller som er ekstra sikre mtp å vri seg ut av. Just saying. 

Anonymkode: 8be3e...10f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Lina's lengde er kun en faktor om den gir rom for hunden å øke sin hastighet. Om hunden tusler på 1 meter eller 12 meter spiller ingen rolle i mengden energi produsert. Om hunden begynner å løpe vil lengden på lina ha en effekt i at den vil sette ei grense for oppnåd hastighet på gitt lengde. Er hunden lett nok og lina tung nok vil den faktisk redusere maks produsert energi.

Her igjen kommer vi til seler. Eneste selen som vil gjøre jobben her er en trekk sele. Grøss og gru over hva en sele med bryst feste vil gjøre.

Og akkurat når kom seler med brystfeste inn i denne diskusjonen? :klo: God inne i mitt femte tiår med hund har jeg aldri sett en i bruk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Leo said:

Og akkurat når kom seler med brystfeste inn i denne diskusjonen? :klo: God inne i mitt femte tiår med hund har jeg aldri sett en i bruk! 

Jeg har desverre gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Strupebånd? Nei takk. 

Anonymkode: 4240d...57a

Hva med grime da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Bare som en sidenote: Jeg fester i festet foran når det er en sjanse for at hunden min vil reagere på noe og prøve å sette avgårde. Jeg får snudd henne mot meg slik at jeg kan trene og belønne istedenfor at jeg står bak henne og haler i sele eller halsbånd, mye mer effektivt.
Men bruker det ikke som anti-dra-sele, hunden min drar ikke heller.

Anonymkode: 6f0ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Halsbånd, hel eller halv spiller ingen rolle, det bør bli ulovlig. Det er direkte helseskadelig og jeg mener det er dyreplageri. Seler er mye bedre for både kontroll, komfort og helse 

Anonymkode: b0522...04f

Hva med grime da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Jeg har desverre gjort det.

Men hvorfor trekke det inn i diskusjonen når det ikke er det som diskuteres i det hele tatt? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare som en sidenote: Jeg fester i festet foran når det er en sjanse for at hunden min vil reagere på noe og prøve å sette avgårde. Jeg får snudd henne mot meg slik at jeg kan trene og belønne istedenfor at jeg står bak henne og haler i sele eller halsbånd, mye mer effektivt.
Men bruker det ikke som anti-dra-sele, hunden min drar ikke heller.

Anonymkode: 6f0ff...d6c

Hvis det foregår i rykk og napp og/eller i langline/flexibånd høres ikke det bra ut heller. Når "rullgardina har gått ned" og hunden setter av gårde er det strengt tatt for sent. Innlæring av å forholde seg rolig i gitte situasjoner må foregå ved at man hindrer at det utvikler seg til en slik situasjon hvor hunden kommer ut av kontroll og selen er da en sikkerhet for at det ikke skjer små og store ulykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for de som lurer da så har jeg en enkel øvelse: Fest et vanlig belte rundt halsen og så lar dere en annen person trekke hardt og fort i det. Etterpå kan dere ta på dere en ryggsekk med magebelte, fleste beltet ca. midt bak på den og la den andre personen trekke i beltet igjen. Dere vil da sannsynligvis komme til en konklusjon. Lykke til! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Leo said:

Men for de som lurer da så har jeg en enkel øvelse: Fest et vanlig belte rundt halsen og så lar dere en annen person trekke hardt og fort i det. Etterpå kan dere ta på dere en ryggsekk med magebelte, fleste beltet ca. midt bak på den og la den andre personen trekke i beltet igjen. Dere vil da sannsynligvis komme til en konklusjon. Lykke til! ;)

Dette her blir jo bare noe tull. Skal du nå først prøve å bevise et poeng så må du da komme med noe som er i nærheten av å kunne være en sammenligning. 

For anatomisk kan du ikke sammenligne et menneske og ei bikkje. Om du vil bruke ditt eksempel må mennesket i såfall ned på alle 4 eller bikkja opp stående på bakbeina og om du da begynner å dra i noe bånd så er du farlig nær både dum og dyremishandler. Men stå du på alle 4, med et belte rundt halsen og få noe til å trekke. Tror nok du blir overrasket over hvor kreftene blir av. Dette er uansett ikke hva som har blitt diskutert. Dette blir et eksempel på korrigering og det har vel så langt ikke blitt brukt som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deltidsmamma
2 timer siden, Julie skrev:

Takk for at du er ditt ansvar bevisst når du har en hund som er fysisk overlegen! 

Det skulle bare mangle. Jeg hadde styrke før men etter skade er den redusert, og da det ikke er noen grunn til omplassering eller avliving. Han elsker andre hunder men vi bor i et område med veldig mye løpetid og da blir han ekstra på vakt, så hvorfor risikerer noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Jøss. Klarer du ikke gå tur med hunden din på rolig vis? Må den alltid løpe?

Anonymkode: a6ced...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jøss. Klarer du ikke gå tur med hunden din på rolig vis? Må den alltid løpe?

Jøss. Klarer ikke du å la hunden din være fri? Må den alltid være i lydighet?

Om du faktisk tok deg de minuttene det tar å lese tråden, og du har en normal leseforståelse. Ville du se at jeg har beskrevet hva min hund gjør på tur. Her er stikkords form: fri, rusle, snuse, løpe, markerer og trekke. 2 av disse er en beskrivelse av hastighet, 4 av dem beskriver en handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Dette her blir jo bare noe tull. Skal du nå først prøve å bevise et poeng så må du da komme med noe som er i nærheten av å kunne være en sammenligning. 

For anatomisk kan du ikke sammenligne et menneske og ei bikkje. Om du vil bruke ditt eksempel må mennesket i såfall ned på alle 4 eller bikkja opp stående på bakbeina og om du da begynner å dra i noe bånd så er du farlig nær både dum og dyremishandler. Men stå du på alle 4, med et belte rundt halsen og få noe til å trekke. Tror nok du blir overrasket over hvor kreftene blir av. Dette er uansett ikke hva som har blitt diskutert. Dette blir et eksempel på korrigering og det har vel så langt ikke blitt brukt som eksempel.

Hunder har masse av bløtvev, nerver og viktige blodårer på undersiden av halsen hvor det meste av rykk og napp forekommer. Det er massevis av studier som støtter at langtidseffekt av halsbånd med rykk innimellom gir kroniske nakkeskader hos hund. 

"91% of the dogs who had neck injuries had also been exposed to jerking on the leash by the owner or been allowed to pull hard on the leash for long periods of time." Kilde: Back Study By Anders Hallgren (en studie på over 400 hunder)

"Hundens hals består av samme bløtvev som hos oss mennesker. Derfor kan man lett sammenligne strupeskader hos mennesker og hund. Dersom man tar opp hånden og holde forsiktig over strupehodet og opp mot haken, kjenner man hvor ubehagelig det er med press i halsregionen." (Studien til Anders Hallgren støttes av funn fra Are Thoresen.)

... Så, skal du fortsatt insistere på at hunder er skapt for rykk og napp fra halsbånd, eller skal jeg komme med flere kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Jøss. Klarer ikke du å la hunden din være fri? Må den alltid være i lydighet?

Om du faktisk tok deg de minuttene det tar å lese tråden, og du har en normal leseforståelse. Ville du se at jeg har beskrevet hva min hund gjør på tur. Her er stikkords form: fri, rusle, snuse, løpe, markerer og trekke. 2 av disse er en beskrivelse av hastighet, 4 av dem beskriver en handling. 

I alle dager. Du er jo virkelig på jordet. Dine beregninger og kunnskap om anatomi og hund er ikke imponerende. Hunden, som vi selv deler 25 % av DNA'et med (når vi først er inne på det).

Jeg forstår ikke svaret ditt om at mine hunder må alltid være i lydighet? Er du av den oppfatning om at hunder som ikke er under en kommando alltid må løpe? Mine 5 hunder går helt normalt i rolig tempo i 3 meter lange kobbel og sele når vi går langs veien. Når de går løs løper de litt og går litt om hverandre.

Hvis du virkelig ønsker å lære litt om anatomien på hunden så ta gjerne en titt på denne brosjyren som er beskrivende i forhold til hvordan hundens anatomi er.

https://www.freedogz.be/equipment/image/data/pdfs/Posters NO_web.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Howl said:

Hunder har masse av bløtvev, nerver og viktige blodårer på undersiden av halsen hvor det meste av rykk og napp forekommer. Det er massevis av studier som støtter at langtidseffekt av halsbånd med rykk innimellom gir kroniske nakkeskader hos hund. 

"91% of the dogs who had neck injuries had also been exposed to jerking on the leash by the owner or been allowed to pull hard on the leash for long periods of time." Kilde: Back Study By Anders Hallgren (en studie på over 400 hunder)

"Hundens hals består av samme bløtvev som hos oss mennesker. Derfor kan man lett sammenligne strupeskader hos mennesker og hund. Dersom man tar opp hånden og holde forsiktig over strupehodet og opp mot haken, kjenner man hvor ubehagelig det er med press i halsregionen." (Studien til Anders Hallgren støttes av funn fra Are Thoresen.)

... Så, skal du fortsatt insistere på at hunder er skapt for rykk og napp fra halsbånd, eller skal jeg komme med flere kilder?

Ja kom nå gjerne med flere kilder. Jeg vil på det sterkeste oppmuntre deg til å komme med flere kilder. Jeg håper bare du kommer med kilder som faktisk viser til forskning på feltet og som er gjennomført på en slik måte at de er nøytrale og gjort etter de regler som kreves av forskning. For å hjelpe deg litt på veien. En studie må inneholde et representativt utvalg. Dvs hunder av forskjellige raser, forskjellige aldre osv. Det må også være ei kontroll gruppe. For å nettopp kontrollere om resultatet stemmer ut i fra hypotesen.

For å da se på resultatene til Hallgren og Thoresen. Dem baserer sine funn på hunder som kom til deres klinikker. Altså hunder som i utgangspunktet var der for en grunn. Hvor er det representative utvalget? Når oppsto skaden? Hvor er kontroll gruppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I alle dager. Du er jo virkelig på jordet. Dine beregninger og kunnskap om anatomi og hund er ikke imponerende. Hunden, som vi selv deler 25 % av DNA'et med (når vi først er inne på det).

Jeg forstår ikke svaret ditt om at mine hunder må alltid være i lydighet? Er du av den oppfatning om at hunder som ikke er under en kommando alltid må løpe? Mine 5 hunder går helt normalt i rolig tempo i 3 meter lange kobbel og sele når vi går langs veien. Når de går løs løper de litt og går litt om hverandre.

Hvis du virkelig ønsker å lære litt om anatomien på hunden så ta gjerne en titt på denne brosjyren som er beskrivende i forhold til hvordan hundens anatomi er.

https://www.freedogz.be/equipment/image/data/pdfs/Posters NO_web.pdf

At dine hunder går foran deg med 3 meter kobbel er en innlært handling og dermed noe som utføres i lydighet. Hastigheten har ikke noe relevans på hva handlingen er. Det er ikke en naturlig handling. 

Skal vi alle lære noe om anatomi får det være fra en nøytral kilde. Å linke til en kilde som i utgangspunktet har en økonomisk interesse i å vinkle ting for dems egen vinning er vel ikke det beste. Jeg ser det er oversatt av 2 personer, hva er dems faglige grunnlag for å oversette medisinske påstander? Hvor er den faglige dokumentasjonen på påstandene i den pdf fila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...