AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #1 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har en som snart fyller fem. Søvn har alltid vært problematisk, og nå blir jeg snart gal. Han våkner sykt tidlig hver eneste dag. Da snakker vi rundt 05:00. Han blir fulgt tilbake til sengen, blir sinna for at han ikke får stå opp, og nekter å sovne igjen. Han kommer da enten inn til meg eller roper på meg hvert kvarter, for å mase om noe eller spørre om han kan stå opp. Hvis han får ligge hos meg skal han fortelle noe, synge litt, snurre rundt etc. Hvis han får stå opp vil han ikke stå opp alene, så da kommer han inn til meg og spør når jeg skal stå opp, skal vise meg noe, fortelle meg noe etc. Min søvn er dermed ødelagt uansett. En og annen dag, et par dager i mnd kan han slå til og sove til 0630. Han er tydelig trøtt og har ikke sovet nok, men han nekter å sovne igjen. Dette fører til at ungen er uopplagt, ettermiddagene er preget av sur og trøtt unge. Jeg har prøvd å legge tidligere og legge senere, men det hjelper ikke. Han er alltid like tidlig våken. Første nyttårsdag skulle han stå opp 0530. Dette gjør oss gærne. Det er jo ikke greit for han heller, som starter hver eneste dag med en avvisning. Han gir seg ALDRI. Som sagt, han er snart fem år og dette har skjedd hver eneste morgen siden han var født. Helsestasjonen sier «oida, det var tidlig, uffda, nei, det går seg til det». Jeg har konstant underskudd på søvn. Å legge seg tidlig når man har små barn er greit nok det, men ungen er snart fem og jeg har faktisk behov for å være litt alene på kveldstid. Han er som et frimerke på meg hele dagen. I tillegg har jeg eldre barn som ønsker oppmerksomhet når han har lagt seg, så jeg kan ikke legge meg klokka 21. Tips og råd, noen? I dag er det søndag, jeg ble vekket 0445 og har vært våken siden. Han er i senga si, men jeg hører at han ikke sover og jeg bare venter på at han «skal bare» ett eller annet ganske straks. Anonymkode: 9f24b...373 5
minister-mio Skrevet 16. februar 2020 #2 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har dessverre ingen tips for å få gutten til å sove lenger, men siden du har konstant søvnmangel burde du forsøke å legge deg tidligere en del dager. Hvis du legger deg 22 og sover til han står opp 05 får du f. Eks 7 timer søvn. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 Takk for tips, men det å legge seg tidlig selv har jeg selvsagt gjort. I fem år. De første årene var han våken om natta, da la jeg meg samtidig som han bare for å få noen timer sammenhengende. Nå legger jeg meg tidlig flere kvelder i uken, før de eldre barna. Jeg synes ikke dette er heldig heller. Det er jo begrenset hvor mange år man har lyst til å skippe all form for egentid. Jeg har flere barn også, som ønsker mammatid når yngste har sovnet. Anonymkode: 9f24b...373 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #4 Skrevet 16. februar 2020 Hva med å gi ham i pad of øretelefoner? Anonymkode: dc3a1...b90 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #5 Skrevet 16. februar 2020 Vår 5 åring har fått en natt/dag klokke, så får ikke stå opp før den lyser sol. når legger du han? Anonymkode: fff85...375 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 iPad og øretelefoner?? Det løser jo ikke problemet. Gutten får for lite søvn. Å belønne med iPad ønsker jeg jo ikke. Han har hatt en slik klokke. Han driter i den, for å si det sånn. Vi hadde en med en kanin, men han mener at kaninen bare kan sove, men han vil ikke. Vi hadde en med en sol også, samme (manglende) effekt. Han legger seg 19:00. Å legge senere er ingen vits. I sommer testet vi ut å legge 21:00 i en uke, resultatet da var en unge som sto opp til vanlig tid, og var sur og kranglete fra morgen til kveld. Å legge tidligere har vi også prøvd, men det har ingen annen effekt. Han virker ikke trøtt tidligere, og med bhghenting 16 og middag 17 er det tragisk med legging 18. ts Anonymkode: 9f24b...373
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 Det tar tid å fikse/endre en døgnrytme, så å prøve å legge ham klokka 21 en uke er nok alt for lite. Også muligens veldig lite hensiktsmessig å endre med to timer. Skal dere teste endring av leggetid må dere gjøre det over mer tid enn en uke og endre med mindre enn to timer. Anonymkode: 2bc37...12a 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #8 Skrevet 16. februar 2020 Han legger seg litt tidlig. Ville prøvd klokken 20. Han våkner vel tidlig siden han har fått nok søvn. Kroppen styrer jo det selv, og da blir det umulig for ham å tvinge seg selv til å sove lenger Anonymkode: 10453...9a2 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Skrevet 16. februar 2020 Ta kontakt med fastlegen De kan hjelpe! Anonymkode: 9564e...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #10 Skrevet 16. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar tid å fikse/endre en døgnrytme, så å prøve å legge ham klokka 21 en uke er nok alt for lite. Også muligens veldig lite hensiktsmessig å endre med to timer. Skal dere teste endring av leggetid må dere gjøre det over mer tid enn en uke og endre med mindre enn to timer. Anonymkode: 2bc37...12a Det er prøvd. Vi har i løpet av en periode på flere måneder lagt først et kvarter senere, så enda et kvarter senere, så enda et kvarter senere osv. i samråd med helsestasjonen. Det funket heller ikke. Han var våken like tidlig. Dette var i vår. Vi prøvde det samme andre veien da han sluttet å sove på dagtid, for å se om han ble mer opplagt da han fikk flere totaltimer søvn, men resulterte i at han tullet mye ved leggetid og ikke sovnet før ved vanlig leggetid. Leggetid klokka 19 funker fint, da steller vi og leser en bok, og han sovner fort. Å plutselig legge klokka 21 var noe vi gjorde i sommer da vi var på ferie, og var ment som et eksempel på at å legge så sent som klokka 21 tydelig viser at barnet har søvnbehov som ikke blir dekket, den indre klokka er laget av stål og ungen er sur og gretten konstant. Anonymkode: 9f24b...373
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han legger seg litt tidlig. Ville prøvd klokken 20. Han våkner vel tidlig siden han har fått nok søvn. Kroppen styrer jo det selv, og da blir det umulig for ham å tvinge seg selv til å sove lenger Anonymkode: 10453...9a2 Jeg vil ikke påstå det er tidlig for en fireåring å legge seg klokka 19? Mange av mine kolleger har førsteklassinger som legger seg klokka 19. Jeg trodde det var et ganske vanlig tidspunkt? Uansett, å legge klokka 20 har vi forsøkt over et lengre tidsrom, og det resulterer i like tidlig våken unge som er mer gretten og trøtt i løpet av dagen. Han får allerede lite søvn i forhold til sin alder, og jeg ønsker jo ikke å redusere dette ytterligere. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med fastlegen De kan hjelpe! Anonymkode: 9564e...4d1 Fastlegen mener at dette vil gå seg til, det har fastlegen sagt siden barnet var tre år gammelt. Mer hjelp er det ikke å hente der. De ønsker ikke å medisinere barnet (og det ønsker strengt tatt ikke jeg heller) og mer kan de ikke gjøre, sier de. Anonymkode: 9f24b...373 2
Husholdning1 Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 Ungen bør nok legges noe senere over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 Noen trenger ikke 12 timer søvn. Ville lagt han 20-20:30 hver kveld i en måneds tid. Anonymkode: ef77e...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 Har dere prøvd å legge tidligere? Vår våkner før hanen hvis vi legger for sent. Hvis vi klarer å være i seng halv sju så sover ungen lenger om morgenen også. Snodig men sånn er det her. Anonymkode: 5be70...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Vi har en på 2,5 år som våkner veldig tidlig. Vært sånn hele tiden. Jeg ser så fram til han blir litt eldre, så jeg slipper å stå opp så tidlig på helg. Synes det et litt rart at en femåring ikke klarer seg litt selv når han våkner. Min eldste stod opp fra han var 3-4 år og satte seg foran tv-en. Jeg stop opp og lagde frokost og satte på varme i stua, så gikk jeg og la meg litt igjen. Hadde klikka om jeg måtte stå opp pga en femåring som virker helt hjelpesløs. Anonymkode: b0099...64e 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: iPad og øretelefoner?? Det løser jo ikke problemet. Gutten får for lite søvn. Å belønne med iPad ønsker jeg jo ikke. Han har hatt en slik klokke. Han driter i den, for å si det sånn. Vi hadde en med en kanin, men han mener at kaninen bare kan sove, men han vil ikke. Vi hadde en med en sol også, samme (manglende) effekt. Han legger seg 19:00. Å legge senere er ingen vits. I sommer testet vi ut å legge 21:00 i en uke, resultatet da var en unge som sto opp til vanlig tid, og var sur og kranglete fra morgen til kveld. Å legge tidligere har vi også prøvd, men det har ingen annen effekt. Han virker ikke trøtt tidligere, og med bhghenting 16 og middag 17 er det tragisk med legging 18. ts Anonymkode: 9f24b...373 En uke senere leggetid er jo ikke nok for å snu mønsteret han har hatt i 5 år. Hold han våken til 19.30 i 14 dager, så 20.00 i 2 til 3 uker. Så ser dere om det har effekt å holde våken til 20.30 i 2 til 3 uker. Da kan dere eventuelt se om han sover lengre og har utbytte. Er tøft I starten men er verdt det om det virker. Anonymkode: 50eab...91f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 Men altså, hvis dere leser hva jeg har svart, så ser dere jo at jeg har prøvd det dere foreslår. Hele våren i 2019 gikk til å prøve legging litt og litt senere. Over mange uker, i samarbeid med helsestasjon. Jeg har jo skrevet det, men det fungerte ikke. Han sto opp like tidlig, og var trøtt, sur og gretten hele dagen. De kommenterte i bhg at han var uopplagt og lei. Om jeg legger senere bare for å gjøre det tar jeg ifra ham enda mer søvn. Ungen er jo trøtt om morgenen, helt klart ikke ferdig å sove, men kjemper imot. Det er ikke slik at han sover 19:00 hver kveld heller. Han skal lese bok, ofte mer enn en, og så ligger vi og prater litt før han skal sove. Nå er klokka 19:51, og han har akkurat sovnet. I morges var han oppe 04:45. Dagen i dag har vært preget av kort lunte og dårlig humør på han - og på meg. Han er ikke helt hjelpesløs, men han er svært lite glad i å være alene. Han skal bare vise meg noe hvis han ser noe morsomt på iPad, han skal bare fortelle meg noe, han skal bare spørre om jeg skal stå opp snart. Han forstår ikke at jeg vil sove, det funker ikke å spille på empati. Jeg blir gal. De andre ungene var ikke slik, de sov for det første mye mer. Eldste sov gjerne til ni-ti i helgene fra to års alder. Mellomste sto opp åtte, men hentet seg mat og satte seg med TV alene en god stund før jeg sto opp. Så dette her er et uselvstendig barn som skal ha all oppmerksomhet, og som aldri gir seg uansett om jeg står imot hver eneste dag. For jeg gir meg jo ikke, jeg er konsekvent, men det fungerer ikke. ts Anonymkode: 9f24b...373 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, hvis dere leser hva jeg har svart, så ser dere jo at jeg har prøvd det dere foreslår. Hele våren i 2019 gikk til å prøve legging litt og litt senere. Over mange uker, i samarbeid med helsestasjon. Jeg har jo skrevet det, men det fungerte ikke. Han sto opp like tidlig, og var trøtt, sur og gretten hele dagen. De kommenterte i bhg at han var uopplagt og lei. Om jeg legger senere bare for å gjøre det tar jeg ifra ham enda mer søvn. Ungen er jo trøtt om morgenen, helt klart ikke ferdig å sove, men kjemper imot. Det er ikke slik at han sover 19:00 hver kveld heller. Han skal lese bok, ofte mer enn en, og så ligger vi og prater litt før han skal sove. Nå er klokka 19:51, og han har akkurat sovnet. I morges var han oppe 04:45. Dagen i dag har vært preget av kort lunte og dårlig humør på han - og på meg. Han er ikke helt hjelpesløs, men han er svært lite glad i å være alene. Han skal bare vise meg noe hvis han ser noe morsomt på iPad, han skal bare fortelle meg noe, han skal bare spørre om jeg skal stå opp snart. Han forstår ikke at jeg vil sove, det funker ikke å spille på empati. Jeg blir gal. De andre ungene var ikke slik, de sov for det første mye mer. Eldste sov gjerne til ni-ti i helgene fra to års alder. Mellomste sto opp åtte, men hentet seg mat og satte seg med TV alene en god stund før jeg sto opp. Så dette her er et uselvstendig barn som skal ha all oppmerksomhet, og som aldri gir seg uansett om jeg står imot hver eneste dag. For jeg gir meg jo ikke, jeg er konsekvent, men det fungerer ikke. ts Anonymkode: 9f24b...373 Nei da er det tydligvis absoutt ingenting i hele verden som kan funke da. Hvorfor spør du om råd om alt er enten prøvd ut eller vil ikke funke? Hvilke svar vil du ha egentlig? Anonymkode: 0997f...07c 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 Da tror jeg du bare må smøre deg med tålmodighet og håpe han klarer seg selv litt mer etter hvert. Eventuelt klarer å sove litt lenger. Min på 2,5 år trenger mindre søvn enn han på 6 år. Han bruker 1,5-2 timer før han sovner på kvelden og våkner altfor tidlig på morgenen. Har prøvd å legge senere vi også, men våkner like tidlig og er dritsur og sint hele dagen. Vi hadde motsatt problem med eldste. Han satt vi og venta på skulle våkne på helg, så vi kunne komme i gang med dagen🙄 Det har gått over da🤪 Anonymkode: b0099...64e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har en lik unge. Jeg har gitt opp. Sier at han får stå opp alene om han står opp så tidlig. Ender opp med at han står opp 05.30 og vi kl 07.00 i helgene. Anonymkode: 28636...471
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå