Gå til innhold

Hvordan starter man en jobbsøknad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Drømmejobben har dukket opp, men de har en egen søknadsprosess. Så via Finn kommer man til en side det man først fyller ut en del personalia (navn, kjønn, fødselsdato, utdanning), og så skal man fylle inn søknadstekst. Tidligere når jeg har skrevet jobbsøknader har det vært mer åpent, så jeg har startet med:

"Hei,

Jeg er en x antall år gammel kvinne..."

Men nå føler jeg at det mye er ting de allerede vet som jeg ikke burde bruke plass på i søknaden. Så hva er en bra måte å starte søknaden på? Per nå har jeg bare "jeg er (adjektiver)", og føler kanskje det er for direkte.

Anonymkode: 9e5c0...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjøre det ganske likt som ved et vanlig sønadsbrev. Også da sender du jo med en CV som viser at du er en x antall år gammel kvinne, så egentlig er situasjonen rimelig lik. Min innledning pleier å være slik: "Jeg viser til stillingsannonse på Finn.no. Jeg er en x antall år gammel kvinne. osv osv." Det har fått meg til intervju de gangene jeg har vært kvalifisert. 

Noe må man jo åpne teksten med, og grunnen til at jeg innleder med hvor jeg har funnet annonsen er at mange stillingsannonser dukker opp på flere steder (NAV, Finn, bedriftens egne hjemmesider, bemanningsfirmaer, sosiale medier osv), og man ledes derfra til søknadsportalen.

Anonymkode: 0a7d4...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du kan/skal legge ved søknadsbrev i tillegg, eller er ruten for søknadstekst den eneste plassen du får presentert deg?

Om sistnevnte er aktuelt, foretrekker jeg de som forteller litt hvem søkeren er som person og i arbeid:

Litt om deg: Mitt navn er ________, jeg er en XX år gammel kvinne, som bor__________. På fritiden liker jeg A,B og C. 

Litt om arbeidserfaring og kvaliteter: I dag jobber jeg med _______. Her bidrar jeg med/har ansvar for/gjør jeg, osv. Jeg er [effektiv, selvdrevet, og nøyaktig. Har god arbeidsstruktur og er nøye på å levere et arbeid jeg kan være solt av]. Her må du selge deg selv, ikke vær redd for å ta litt i, så lenge du vet at leder og kolleger kan backe deg i deg du sier i en referanse.

Litt om hvorfor du søker jobben og hva du kan tilføre den: Jobben hos dere virker for meg veldig spennende grunnet X og Y, og jeg mener jeg kan være en god ressurs hos dere fordi___________. 

Ser frem til å høre fra dere!
Mvh ______________. 

Siden det bare er en liten rute for søknadstekst trenger du ikke skrive en avhandling, men litt nøkkelsetninger som forteller arbeidsgiveren hvem du er og hva du kan tilføre dem. Og så må du selvsagt legge ved en god, oppdatert CV. :) 

Lykke til!

Anonymkode: 67824...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke åpnet med alderen min og fritidsinteresser. Ville ikke sett på det som det mest relevante... Snarere tvert imot. Det er slike søknader jeg hadde kastet. Begynn med det viktigste. Hva du kan gi bedriften og hvorfor du er rett for jobben. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...