AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Hei. Tar denne som anonym da det er et litt privat tilfelle. Har fire barn og skal gi forskudd på arv da to av barna har stiftet familie og trenger hjelp med boligkjøp. Tredjemann ønsker da samme sum som hun kan sette inn på høyrentekonto og fond. (Min plan var å vente til hun også skulle kjøpe bolig, men hun er fornuftig med penger så jeg er trygg på at hun håndterer de godt). Greia er da at jeg har en datter fra tidligere forhold som er oppvokst hos sin far. Hun kuttet kontakten allerede i tenårene, og er godt voksen den dag i dag. Vet jo ikke om jeg hadde kjent henne igjen om jeg møtte henne på gata. Selvfølgelig skal min søster blande seg, og mener jeg skal gi til det eldste barnet også. Etter alle disse årene har jeg mistet denne "mammafølelsen" og føler det blir feil å plutselig skal gi henne penger. Og har hun egentlig krav på noe når jeg velger å dele ut penger før ett eventuelt dødsfall? Anonymkode: 719de...26d 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 15. februar 2020 Hun eldste er også barnet ditt, så selvfølgelig skal hun også ha sin del som alle de andre! Anonymkode: af893...ca7 56
Fjaselina Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 (endret) Det er vel vanskeleg å ikkje gi pliktdelsarv til alle barna, dersom du skal vere lovlydig. Trur du kan sleppe unna dersom der ikkje er noko kontakt, då er det ei god muligheit for at den eldste aldri vil oppdage noko om dette forskotet på arv. Men alle 4 må få likt når du dør. Endret 15. februar 2020 av Fjaselina 7
Populært innlegg Juniper Skrevet 15. februar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 15. februar 2020 Hvis du kaller pengene til ungene «gave» og ikke forskudd på arv, så har ikke eldste barnet krav på tilsvarende. Unødig å drøfte din økonomi med din søster. Hva som er moralsk rett kan sikkert diskuteres. Saken later til å ha en del sider. 85
cerruti Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 I anstendighetens navn burde du gi alle likt. 22
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun eldste er også barnet ditt, så selvfølgelig skal hun også ha sin del som alle de andre! Anonymkode: af893...ca7 Hvorfor det? Kontakt med familien er ikke «bra nok», men å få penger er det? Hadde glatt droppet å gi penger, dersom jeg hadde barn som ikke ønsker å ha kontakt. Selv om det er grunner til dette, har man mulighet til å ordne opp når man har blitt voksen. Anonymkode: 7c2cb...3d1 29
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 Du må muligens gi særkullsbarnet, 1/4 av 2/3 av boet i arv. Har du gitt bort alt til dei andre i gaver meda du lever. Blir det jo ingen ting igjen å arve. Dine penger og du kan gi bort alt du vil meda du lever. Anonymkode: a902e...edf 3
Gjest Embryo Skrevet 15. februar 2020 #8 Skrevet 15. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Kontakt med familien er ikke «bra nok», men å få penger er det? Hadde glatt droppet å gi penger, dersom jeg hadde barn som ikke ønsker å ha kontakt. Selv om det er grunner til dette, har man mulighet til å ordne opp når man har blitt voksen. Anonymkode: 7c2cb...3d1 Minner om at mor (TS) har vært voksen helt siden hennes eldste datter ble født. Følger man din logikk om at alder er viktig burde TS både forsøkt og ikke minst klart å ordne opp i dette for ganske mange år siden.
Populært innlegg Menchit Skrevet 15. februar 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 15. februar 2020 Hvorfor har kun kuttet kontakt? Du sier hun er oppvokst hos sin far og kuttet kontakten allerede i tenårene? Har hun savnet deg i oppveksten? Kan hun ha følt seg sviktet av deg etter at du fikk "ny " familie? Husk at tenåringer og følelser slett ikke alltid er rasjonelle. Hun kan ha hatt det vanskelig uavhengig av hvordan situasjonen "objektivt sett" har vært. Litt avhengig av som over, men jeg heller mot at du bør gi henne. En tenåringsjente som kuttet kontakten med moren kan umulig hadet særlig bra 53
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #10 Skrevet 15. februar 2020 På generelt grunnlag så ser jeg ikke noen vits i å gi penger til en som er fremmed. Hun vil uansett få arv av deg når du dør. Dessuten, hvis hun ikke vil ha kontakt med deg så vil hun nok heller ikke ha pengene dine. Hvis hun er så uheldig å ha sosialstønad så vil hun måtte igjennom mer papirarbeid enn det er verdt. Slutt å si at TS er kald, det er noe flere jeg kjenner lurer på. Jeg synes mine foreldre er dumme som pøser ut med penger til min ene bror.. Han vil kun ha kontakt med dem når han trenger penger og han har jugd til familien sin om at foreldrene våre og søsken hater han. Han ble rett og slett mishandlet som barn sier han. Jugefaen... ALT som går i arv fra mine foreldre til han får han ikke en kr av. Den tar staten når den tid kommer. Kanskje det er på tide å ta opp kontakten med datteren din? Anonymkode: 84c23...9dd 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 Jeg hadde ikke gitt forskudd på arv til noen jeg ikke kjenner. Må dog innrømme at mitt eget barn er fremmed er ganske fjern for meg. Du kan begrense pliktdelsarven til 1 million, litt mer når endring i arveloven trer i kraft. Å snakke om økonomi på det nivå med søsteren er jo som å be om konflikt og diskusjon. Ikke gjør det igjen. Anonymkode: ca587...4a0 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 Det er jo din feil at barnet ikke ville vite av deg, men du har fortsatt ansvaret for å ha satt henne til live, så ja jeg mener at du burde gi likt. Anonymkode: 66055...f4d 24
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 Hun var din lille baby, din lille jente. Helt frem til tenårene. Anonymkode: 9fa76...9d2 17
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo din feil at barnet ikke ville vite av deg, men du har fortsatt ansvaret for å ha satt henne til live, så ja jeg mener at du burde gi likt. Anonymkode: 66055...f4d Akkurat dette vet vi faktisk ingenting om. 7 timer siden, Embryo skrev: Minner om at mor (TS) har vært voksen helt siden hennes eldste datter ble født. Følger man din logikk om at alder er viktig burde TS både forsøkt og ikke minst klart å ordne opp i dette for ganske mange år siden. Vi vet heller ingenting om hva TS har forsøkt opp i gjennom årene og hva som er grunnen til at hun ikke har klart å ordne opp i dette. TS jeg tror at hvis jeg var i en tilsvarende situasjon, ville jeg begynt med å kontakte datteren og så tatt det derfra. Anonymkode: 593e1...9fb 16
Stjerneku Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Dette er noe TS må finne ut av selv, hva hun mener er rett eller ikke. Men om det er slik at TS ønsker å gjenopprette kontakt, og eventuelt noen av hennes tre yngste kunne tenke seg å reetablere kontakt med sin eldste søster, så er det å kutte eldste bort fra en pengegave et veldig dårlig utgangspunkt for fornyelse av relasjoner senere. 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 Du har hatt det overordnede ansvaret for kontakten i alle år. Jeg har ikke kontakt med min mor som fikk meg som svært ung. Hun så bare seg selv og sine behov, ikke mine. Hun er sånn ennå. Det trenger ikke å ha vært det som har skjedd med mellom dere, men det er ingen tvil om at foreldre har et større ansvar for at man har bra kontakt, enn barna. Anonymkode: 938e0...1b1 24
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 ..En ting til; ved å ikke gi penger gnir du det virkelig inn at hun ikke betyr noe for deg. Anonymkode: 938e0...1b1 27
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 Der har vært mange innlegg her på kg om voksne mennesker som vil kutte all kontakt med foreldre, og med mange innlegg som støtter dette. Redet sånn at man skal nekte ens foreldre kontakt med seg og sine egne barn, mens man skal kreve arv? Hadde jeg vært Ts hadde jeg gitt penger til de tre i gave, ikke kalt det forskudd på arv. Anonymkode: 06b92...e6e 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der har vært mange innlegg her på kg om voksne mennesker som vil kutte all kontakt med foreldre, og med mange innlegg som støtter dette. Redet sånn at man skal nekte ens foreldre kontakt med seg og sine egne barn, mens man skal kreve arv? Hadde jeg vært Ts hadde jeg gitt penger til de tre i gave, ikke kalt det forskudd på arv. Anonymkode: 06b92...e6e Enig. Jeg har også en som ikke snakker for tiden. Hun svarer ikke på meldinger, så jeg aner ikke hva som er problemet. Før hun sluttet å svare var så godt som all kontakt om penger. Men hun er voksen og må klare å stå for valget sitt. Jeg har landet på at de som oppfører seg normalt får økonomisk hjelp og hun ikke, men at arven vil gå etter vanlige regler. Anonymkode: 34bed...482 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 Du legger ansvaret for manglende kontakt over på en tenåring??? Det høres ekstremt urimelig ut, uavhengig av hva som har skjedd. At du i tillegg velger å straffe henne for dette, ved å ikke gi henne penger, er enda mer sjokkerende. Jeg regner med at du fikk henne som ung mor. Og at utgangspunktet ditt ikke var det beste. Men nå er du voksen og har mulighet til å reflektere annerledes og se ting i et nytt lys. Ikke ødelegg enda mer ved å straffe henne. Gi henne heller en ny mulighet til å forsøke å gjenopprette en tapt relasjon. Det tror jeg hadde vært godt for deg. Anonymkode: 93b8d...704 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå