AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Hvilke tegn viser barnet når det er klart? Ca alder? Bør en gå rett til toalettet, eller stoppe innom potten først? 1.gangsmamma her som gjerne tar imot gode råd 💕 Anonymkode: a2930...482
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Vær forberedt på at du nå får svar fra mødre som har enormt med prestisje på hvor tidlig de har fått barna sine tørre. Normal bleieslutt i Norge er ca 3 år +/- Anonymkode: 01081...466 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Tja, vanskelig å si noe fasit, men har tatt mine på toalettet like etter de var 1,5 år. Begge var tørre før de var 2,5 år. Anonymkode: a1ce0...ddf 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 Ifølge den podcasten til foreldrerådet eller noe var Det visst mest naturlig mellom 2 og 5 år. Likevel er det stedet i verden hvor man slutter med bleie tidligere eller rett og slett ikke bruker bleie (land hvor mødrene er tett på barna hele tiden og lærer og lese signaler osv). Jeg tror det er ganske individuelt, samtidig som at bleiene har blitt såpass gode at gjennomsnittsalderen har økt. Feks merker ikke alltid barna at det er ubehagelig med tiss i bleien når de sover. Kjenner de det kalde våte, hjelper det til å produsere det hormonet som vekker barnet når det må tisse. Jenta mi gikk på do en gang da hun var 18 mnd, men det varte og det rakk et år. Hun var 2. 5 da hun slutta på dagen, men fortsatt sovet hun med bleie om natten, hun blir snart 3 år. Anonymkode: 18821...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #6 Skrevet 16. februar 2020 Min sønn er 4,5 år og har nesten sluttet med dagbleie. Har autisme, men det burde ikke ha noe å si for bleieslutt (tror jeg). Han er generelt forsinket i utvikling. Bleieslutten her har virkelig vært et rent helvete 😭 Jeg bestemte meg på bakgrunn av dette at jeg aldri mer skal ha flere barn. Beintøft med et barn med diagnose 😢 Anonymkode: 598f7...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #7 Skrevet 16. februar 2020 Bare prøv en dag uten bleie å se om barnet sier i fra når det må på do. Hvis det ikke sier i fra en eneste gang og det bare blir uhell er det ikke klart. Anonymkode: 4c572...95d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #8 Skrevet 16. februar 2020 Mine har sluttet like før de ble 2 år, men så har ikke jeg ventet til de sa fra selv om at de måtte på do, som visst er det mange tar som et tegn på at barna er "klare". Når jeg har sett på dem at noe "er på gang" har jeg satt dem på potta og da har det blitt stadig oftere at de bæsjer der og overgangen har gått gradvis og helt av seg selv. De lærer rett og slett at de skal bæsje og tisse i potta, og etter hvert do akkurat som alt annet de lærer tidlig. Minsta på 7 mnd har bæsjet på potta mange ganger allerede. Anonymkode: daf29...df3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #9 Skrevet 16. februar 2020 Jeg ville ventet til litt lenger ut på våren, når de ikke har vinterdress/-bukse på og kanskje heller ikke strømpebukse. (Kommer selvsagt an på hvor man bor i landet/verden hvorvidt man går med mye klær om sommeren eller ikke..) Mine tre har alle sluttet i påsken/like etter påsken det året de fylte tre år. De gikk til barnehagen etter påske med mye skiftetøy og ingen bleier. Anonymkode: 5a8c7...238 1
atropos Skrevet 16. februar 2020 #10 Skrevet 16. februar 2020 Vi har hatt doring og ikke potte. Eldste var 3 da han sluttet, mellomste 2,5. Eldste var ikke nødvendigvis «klar» men vi sluttet på sommeren, og tålte en god del tiss i klærne ved barnehagestart igjen den høsten. Det tok to-tre mnd før han hadde kontroll. Mellomste er mer moden og vi har hatt veldig lite uhell fra dag en.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 Begge mine har vært ca 3,5 år ved bleieslutt, ingen av de har vært klar for å slutte før. Har sluttet med nattbleie en liten stund etterpå når jeg har sett at bleiene har vært tørre hver morgen over en tid. Anonymkode: 467ee...c05 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 Tror dette med bleieslutt er veldig individuelt. Jeg har tre barn, alle gutter. Alle tre har sluttet med dagbleie omtrent akkurat da de fylte 3 år. To av dem sluttet med nattbleie to-tre uker etterpå, mens den ene brukte nattbleie nesten til skolestart. Han ble sjekket, men ingenting i veien. Han sov bare ⁰ufattelig tungt, og våknet ikke. Vi fokuserte ikke på bleie i det hele tatt. Han bare tok på bleie ved tannpuss, og tok den av når han våknet. Han var av eget valg veldig åpen på det, og hadde selv fortalt årsaken til et par av kameratene, slik at han våget være borte på overnatting. Jeg tror at å mase, være frustrert, bytte sengetøy hver natt osv, bare hadde vært negativt. Etter at bleia først forsvant, har det ikke vært uhell (5 år siden nå). Anonymkode: acb75...bdd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har to barn. Eldste (gutt) var ganske sen med bleieslutt. Prøvde lenge, men var først helt ferdig rett før han ble 4. Yngste sluttet den sommeren hun fylte 2 og har hatt mange færre uhell, enn broren som var nesten dobbelt så gammel. Hun bruker fremdeles bleie på natt, 2,5 år gammel. Anonymkode: c80be...59f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 Vi er et blandingspar. I utlending og 1 norsk. Den utenlandske syns barnet burde slutte før 2 den andre syns når ungen er klar. Endte med at barnet slutta, dvs ikke lenger hadde uhell da han var ca 2 år og 2 måneder. Satte gutten på potte fra ca 1 år. Kunne klart det før hvis vi begge hadde vært konsekvente mye tidligere. Men, ikke så stort problem å la de bruke bleie lenger i Norge. Anonymkode: acdf7...88a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Jeg har to, vi tenkte ikke på at vi skulle gjøre det når de var "klar", men vi sluttet når det var praktisk for familien. Dvs sommeren før de fylte 3. Vi tok av bleier med engang ferien vår startet, hadde med skiftetøy når vi dro noe sted og det var det. Uhell må du bare forberede deg på. Anonymkode: 6854e...187
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 I min familie begynner barna å vise interesse for doen rundt 1.5 år, men det tar en stund før de går på do av seg selv. Min bror har en på 2.5 som bruker bleier enda, men hun kan ofte finne på å si at hun har lyst å bæsje på doen. En gang gjorde hun det av seg selv når mor var på telefonen. Hun bare kom inn i stuen naken og sa at hun hadde vært på do. Når jeg får barn, så ønsker jeg å forsøke tidlig pottetrening med "elimination communication" eller noe sånn. Det krever innsats, men jeg ser det har fungert for andre. Anonymkode: 172e1...92c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 Begge mine var tørre ved 2-års alder. Vi tok de på do, tok bort bleien og da var vi i gang. Mange velger å vente til barna sier ifra selv at de vil slutte med bleie... I mitt hode er det i seneste laget når barnet selv sier ifra. Tidspunkt for bleieslutt bør ikke være barnets ansvar å finne ut av, men oss voksne. Bleiene i dag er av så god kvalitet at det skal mye til for at en våt tissebleie skal være ubehagelig for barnet, så med andre ord kan barna bli store før de selv kaster bleien i søpla. Anonymkode: 0445b...22d 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min familie begynner barna å vise interesse for doen rundt 1.5 år, men det tar en stund før de går på do av seg selv. Min bror har en på 2.5 som bruker bleier enda, men hun kan ofte finne på å si at hun har lyst å bæsje på doen. En gang gjorde hun det av seg selv når mor var på telefonen. Hun bare kom inn i stuen naken og sa at hun hadde vært på do. Når jeg får barn, så ønsker jeg å forsøke tidlig pottetrening med "elimination communication" eller noe sånn. Det krever innsats, men jeg ser det har fungert for andre. Anonymkode: 172e1...92c Hvordan kan du si "i min familie begynner barna..." når du ikke har barn selv? Fordi du selv sluttet med bleie ved den alderen? Eller fordi barn av dine søsken gjorde det? Barn er forskjellige innad i familier også altså. Anonymkode: 1d347...52e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tegn viser barnet når det er klart? Ca alder? Bør en gå rett til toalettet, eller stoppe innom potten først? 1.gangsmamma her som gjerne tar imot gode råd 💕 Anonymkode: a2930...482 Jeg reagerer litt på de 3 åringene som ikke går på do i det hele tatt og bruker bleie døgnet rundt. Man burde begynt avvenning tidligere syns jeg. Innen man er 3 år er det ok å bruke bleie kun om natta Anonymkode: 3dd0d...1fc 2
Tanuki Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 Husker aat vi begynte med pottetrening da han var rundt 2. Hadde alltid potten i nærheten, så det var lett for ham å sette seg. I barnehagen så han ofte andre barn bruke potte, så var ikke vanskelig å overbevise ham. Tok ganske lang tid før vi kasta bleiene helt da. Men husker han var helt tørr innen han var 3 år. Vi stresset ikke, og syns avvenning med bleie gikk veldig greit. Enda lettere å gå fra potte til å sitte på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå