Gå til innhold

Har du barn med ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du dele dine erfaringer? Hvordan er barnet og hva fikk deg til å undersøke/få diagnosert barnet?

Anonymkode: 1faa8...23c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble diagnosert som voksen, da testene jeg tok som barn er utdaterte og urelevante. Her var mine symptomer som barn: 

Drømte meg vekk, i timen, i samtaler, ufrivillig dagsdrømming

Umoden for alderen, alltid et steg bak de klassen sosialt sett

Likte godt å leke alene, lek med andre førte ofte til at jeg ble fornærmet eller misfornøyd

Redd for rare og vanlige ting, spesielt om jeg var sulten og hadde sovet dårlig. 

Sov dårlig - sovnet ikke før jeg hadde ligget våken i flere timer, våknet ikke før jeg fikk masse stimuli som lyder, risting, lys. Var en zombie en god stund etter vekking

Diverse spiseproblemer, reagerte på mat som knaste eller hadde gasser og sterke aromaer, glemte å spise selv, eller si i fra om sult, var veldig tynn.

Alle sanser var veldig sensitive 

Konstant sliten - pga sterke inntrykk, høyt aktivitetsnivå i hjernen, kropp og hode prossesserer kjempemye hele dagen, men fra utsiden ser andre bare en "lat" unge som egentlig ikke gjør så mye

Kreative aktiviteter stimulerte på en god måte, og jeg kunne hyperfokusere på de i timesvis, f.eks tegne fra kl 14 til leggetid.

Utrolig vanskelig å gjøre monotone ting som husarbeid og lekser - klarte ikke koble hjerne med kropp og bare få det unna, om jeg prøvde å tvinge gjorde hele kroppen vondt. Dette prøvde jeg å si ifra om flere ganger, men det høres jo ut som en dårlig unnskyldning så jeg fikk bare spydighet tilbake. Nå ser jeg at jeg har presset meg gjennom fysisk smerte i nesten 30 år. 

Var smart, god med tekst, bokstaver, lesing, planlegging (i lystbetonte aktiviteter), men det viste ikke på skoleresultater, prøver og testing var monotone aktiviteter der jeg ikke klarte å prestere. Da jeg var tenåring ble jeg aktiv i idrett, det hjalp en god del på symptomene, og da fikk jeg plutselig til alles sjokk veldig gode karakterer. 

Anonymkode: ce491...18a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble diagnosert som voksen, da testene jeg tok som barn er utdaterte og urelevante. Her var mine symptomer som barn: 

Drømte meg vekk, i timen, i samtaler, ufrivillig dagsdrømming

Umoden for alderen, alltid et steg bak de klassen sosialt sett

Likte godt å leke alene, lek med andre førte ofte til at jeg ble fornærmet eller misfornøyd

Redd for rare og vanlige ting, spesielt om jeg var sulten og hadde sovet dårlig. 

Sov dårlig - sovnet ikke før jeg hadde ligget våken i flere timer, våknet ikke før jeg fikk masse stimuli som lyder, risting, lys. Var en zombie en god stund etter vekking

Diverse spiseproblemer, reagerte på mat som knaste eller hadde gasser og sterke aromaer, glemte å spise selv, eller si i fra om sult, var veldig tynn.

Alle sanser var veldig sensitive 

Konstant sliten - pga sterke inntrykk, høyt aktivitetsnivå i hjernen, kropp og hode prossesserer kjempemye hele dagen, men fra utsiden ser andre bare en "lat" unge som egentlig ikke gjør så mye

Kreative aktiviteter stimulerte på en god måte, og jeg kunne hyperfokusere på de i timesvis, f.eks tegne fra kl 14 til leggetid.

Utrolig vanskelig å gjøre monotone ting som husarbeid og lekser - klarte ikke koble hjerne med kropp og bare få det unna, om jeg prøvde å tvinge gjorde hele kroppen vondt. Dette prøvde jeg å si ifra om flere ganger, men det høres jo ut som en dårlig unnskyldning så jeg fikk bare spydighet tilbake. Nå ser jeg at jeg har presset meg gjennom fysisk smerte i nesten 30 år. 

Var smart, god med tekst, bokstaver, lesing, planlegging (i lystbetonte aktiviteter), men det viste ikke på skoleresultater, prøver og testing var monotone aktiviteter der jeg ikke klarte å prestere. Da jeg var tenåring ble jeg aktiv i idrett, det hjalp en god del på symptomene, og da fikk jeg plutselig til alles sjokk veldig gode karakterer. 

Tusen takk for utfyllende svar! Hvordan «behandler» du diagnosen?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Hvordan «behandler» du diagnosen?

Jeg prøvde ritalin, men fikk dårlig matlyst så måtte slutte. Nå venter jeg på nytt forslag fra den veldig travle psykiateren. ADD er ikke en psykisk sykdom så jeg syns det er rart at vi må til psykiatrien for behandling. Håper dette kan forandre seg. Jeg ble verre og verre som ubehandlet/uoppdaget voksen, fikk en knekk i utdanningen og ble feildiagnosert med allslags psykiske ting. Akkurat nå har jeg trukket meg tilbake fra det meste, tar dag for dag med ro, prøver å bli kjent med kroppen min og hva jeg egentlig sliter med. Dersom du er i nærheten av Stavanger, så er det en kiropraktisk klinikk i sentrum som tilbyr annen behandling enn medisinsk. Medisinene er røffe, tror ikke jeg ville gitt det til noen med hjerne i utvikling. Men dette må du selvsagt høre med profesjonelle, og ikke fremmede på nett. Omega-3 hjelper faktisk mye på fysisk og mentalt ubehag, men med diagnosen sklir ofte fast inntak ut ganske kjapt. Jeg er i best form de dagene jeg har spist makrell i tomat et par dager på rad + tatt møllers dobbel. Det testes om omega3 er svaret i Oslo nå, men finner ikke så mye stoff om prossessen og om de driver med forskningen ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...