Gå til innhold

Er steinerpedagogikk farlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra Store norske leksikon

Sentrale ideer

Ifølge antroposofien er mennesket av åndelig natur; det er utgått fra en åndelig verden og skal vende tilbake til en åndelig tilværelse. Fra denne tilværelsen blir mennesket gjenfødt på jorden. Denne læren om gjenfødelse blir kombinert med en lære om karma og en lære om menneskets astrallegeme, som sammen med ånden stiger opp fra jorden ved døden. I høyere sfærer kan mennesket utvikles videre (hjulpet av engler og høyt utviklede menneskeånder) inntil det påbegynner et nytt jordisk liv.

Anonymkode: 34018...873

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://arkiv.humanist.no/et_steinerbarns_bekjennelser.html

Dette skildrer i stor grad hvorfor jeg er skeptisk. At det er en religiøs skole er et problem for meg fordi det vi allerede tror på krasjer med dette. Noe som gjør det verre er at okkultisme er innblandet her, og de er ikke åpne om det. De vil ikke det skal være en del av skolens åpne profil. Og jeg vil påstå at hvis man har respekt for seg selv og det man tror på (enten det er en spesifikk trosretning eller man er ateist), så vil man ikke sende barnet sitt hit. 

Anonymkode: a6a6f...b30

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg hørte akkurat en podcast om dette og aldri i livet om mitt barn skulle gått på en sånn skole/ barnehage. Rett og slett skremmende 😳 

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 4
Skrevet

Farlig og farlig.. En bekjent tok barna ut av steinerskolen da yngste ikke kunne lese i tredjeklasse. De begynte å havne pinlig langt etter. 

Når vi spurte hva de gjorde på skolen så virket det litt.. Tåpelig. 

Anonymkode: e34ce...7f7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farlig og farlig.. En bekjent tok barna ut av steinerskolen da yngste ikke kunne lese i tredjeklasse. De begynte å havne pinlig langt etter. 

Når vi spurte hva de gjorde på skolen så virket det litt.. Tåpelig. 

Anonymkode: e34ce...7f7

Akkurat min erfaring også, «Alle blomster blomstrer til ulik tid osv.» og ingen tar ansvar for at de faktisk lærer grunnleggende ferdigheter.

Anonymkode: 37199...d97

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på VGS i Oslo og fikk flere i klassen som kom fra Steinerskolen, som hadde gått skoleløpet der frem til VGS. De var langt foran faglig, spesielt i fremmedspråk. Flere av dem dro videre på toppuniversiteter i utlandet. 

Anonymkode: d43cf...348

Skrevet

Jeg kunne gjerne hatt barna mine i steinerbarnehage (ville dog hatt dem i vanlig skole). Mitt største problem med det, ville være at jeg ville bekymret meg litt for yngre søsken som ennå ikke var vaksinerte mot bl.a. meslinger, mtp. at det er flere i det miljøet som ikke vaksinerer barna sine. 

Skrevet

Steinerbarna som gikk med våre to har alltid virka reflekterte og faglig langt fremme. Hun ene er en relativt kjent forfatter i dag, han andre med doktorgrad innenfor et felt. Hadde vi valt igjen ville vi og sendt våres. Og de får mat på skolen.

Anonymkode: e9af7...b41

• Liker 1
Skrevet

Kjenner tre som har gått på Steiner skole, to av dem har blitt leger, en er en kjent musiker!!

Alle tre skryter i etterkant av Steiner skolen, og har ikke et eneste vondt ord å si, men er takknemlig for at de fikk den muligheten!

Anonymkode: def35...0e9

Skrevet

Jeg hadde ikke kjennskap til Steinerpedagogikk før jeg fikk barn selv. En kollega av meg skrøt av deres Steinerbarnehage så jeg besøkte den da vi skulle vurdere bhg selv til poden. Bhg var som noen beskrevet over helt fantastisk og den korteste måten jeg kan beskrive det på er ved å tenke at forskjellen er et hjem vs en institusjon slik jeg opplevde andre bhg.

Når det nærmet seg skolestart gikk vi på åpen infodag på Steinerskolen og ble raskt overbevist over at dette ville passe for vårt barn. 1. klasse på Steinerskolen er en fantastisk overgang for de små og der gjør de slik 1.klasse i den offentlige skolen skulle gjøre da det ble innført skolestart for 6-åringer; de leker mye og jobber med samspill og samarbeid elevene i mellom. Nå har vi to barn på skolen og er veldig fornøyd. All denne «skremselspropagandaen» kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt, men forstår alt alle har rett til sin historie på lik linje og slik er det jo med alle skoler -private eller ei. 

Jeg kjenner lærere på VGS som var skeptiske til elever fra Steinerskolen men da de startet oppdaget de at de var særs selvstendige og trygge, og at deres fordommer var ubegrunnede. 

Når det gjelder vaksiner har dette aldri vært noe tema verken hos ansatte eller foreldre og barna kalles inn til vaksiner som gis av helsesykepleier på skolen på lik linje som alle andre skoler. 

De fleste foreldre jeg treffer har «vanlige A4-jobber» fra 8-16 slik som oss, men at Steinerskolen er mer åpen for forskjeller er nok riktig. Akkurat det syntes jeg bare er positivt for jeg oppfordrer barna til å være sine sanne selv’er❤️

Anonymkode: 141dd...0a7

• Liker 3
Skrevet
På 16.2.2020 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Men hva er det med selve pedagogikken som dere stusser på? 😅

Jeg skjønner at en del ting er litt rare, men er det skadelig?

TS

Anonymkode: ce299...782

jeg har ikke egen erfaring med steinerskolen, annet enn at en av mine bestevenninner gikk hele barneog ungdomsskolen sin der. Hun  vil ALDRI anbefale det til noen. hun sier hun er faglig langt tilbake i forhold til andre sin skolegang. de hadde geografi, da malte de norgeskartet... de brukte tre uker på det. hun vet frmdeles ikke hvor mange fylker det er i norge, eller om bodø ligger i sør eller nord. 

derimot kan hun lage en gapahuk og er festens stjerne på hyttetur, siden hun kan alle de forskjellige navnene på stjernehimmelen, mens vi andre finner såvidt karlsvogna..

• Nyttig 1
Skrevet

Vi sendte vår eldste i vanlig barnehage først. Etter to år, byttet vi til steinerbarnehage, og det er det beste vi noen gang har gjort! Stort fokus på økologisk mat laget fra bunnen. Barna er med på matlagingen og avdelingene er bygget opp som små hjem nesten. Med kjøkkenet som en sentral del av avdelingene. De har et stort fokus på det sosiale og samhold. Noe som har gjort at vår eldste med adhd, har ekstremt gode sosiale ferdigheter  til tross for diagnosen. De sier de er en barnehagefamilie, ungene er mye ute, de har fester og arrangementer for ungene som er til stor glede for dem. Det er en trygghet og nærhet der jeg ikke har opplevd i vanlige barnehager. De ansatte som jobber i steinerbarnehager brenner ofte for det de jobber med. Minstemann går fremdeles i steinerbarnehagen, og de spør stadig etter eldstemann når jeg er der. Når de har julemarked, så dukker det opp unger som har gått der før, helt tilbake til da de startet. Og det er en grunn for det. Vi har ikke noen steinerskole i nærheten av oss, ellers hadde jeg sendt barna mine dit. 

MEN! Det er forskjell på steinerskoler og barnehager som det er forskjell i de vanlige. Så verd å sjekke ut, ta et besøk og se på barnehagen selv. Og barna der kommer fra alle type familier. fra de mest ihuga antroposofene til muslimer og sånne som oss som bare drukner litt i tidsfella og titt og ofte både ser tv og tar pølser til middag. 

Anonymkode: c60e3...81c

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er både positive og negative sider ved steinerpedagogikken, som det meste annet. Er skeptisk til antroposofi-greine (som jeg synes bare er tull på linje med engleskole og homeopati), men det er vel forskjellig i hvor stor grad dette praktiseres/læres bort. Vet om mange som har god erfaring med det at det er mindre fokus på resultater og testing, som det dessverre har blitt veldig mye av i den offentlige skolen de siste åra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...