AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Hei. Må først si at jeg ikke er paranoid, og at dette faktisk stemmer. Hver dag, ler folk av meg og sier ting om meg. Jeg kan ikke gå ut døren en gang nesten uten å høre og se folk som ler, og snur seg etter meg. Jeg har hatt jobb mange ganger, men jeg må alltid si opp fordi jeg klarre dte ikke i lengden og ender opp på nav igjen med sosialstønad.. det ervanskelig. Det er fordi jeg blir så sliten av alt jeg opplever i hverdagen at det plutselig sier stopp. Blir så sinna på meg selv, men dte er samtidig veldig vanskelig å stå i. Har aldri klrt å bygge opp selvtilliten min enda jeg er 22 år, fordi andre drar den ned hele tiden. Kanskje er jeg rar, jeg vet ikke...prøver å være så normal som mulig når jeg er ute blant folk, for at de ikke skal le, men det fungerer ikke.... I dag når jeg skulle ta toget til oslo med en vennine så kommer jeg inn på narvesen. Damen i kassen skikker på meg og smiler, ler litt, og ser ned. Jeg går bort ogsier hvor jeg skal, og hun bare hvor gammel er du? jeg sier at jeg er er voksen. Hun spør igjen og jeg sier alderen min. Da svarer hun at "du kunne jo studert" "det er jo det de flrste gjør på din alder", også skikker hun på meg sån "hint hin" gjør noe med livet ditt liksom... da ble jeg veldig såra.. var ikke det frekt? jeg ville veldig gjerne flytta men har ikke fulllført vgs og har ikke penger til å fullføre heller. Alle forstår tydeligvis ikkedet... klarer heller alsri å holde en jobb da alle vet hvem jeg er og det er så vanksleig for meg å komme meg ut hver dag nå.... jeg er et kjent ansikt som aldri blir glemt.. prøvde å gå ned masse for å endre utseende mitt men det funkaikke... hva skal jeg gjøre? jeg orker ikke me... Anonymkode: 9cd7d...e64
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Går du til behandling? Anonymkode: 10d00...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Lær deg å snu tankegangen din. De som mobber deg har det ikke godt i hjertet sitt. Begynn å synes synd på folk som mobber, istedet for å irritere deg og hate de. Hat og irritasjon forsterker bare din egen angst og forvirring. Jeg var som deg da jeg var yngre, men lærte meg å le og smile da andre oppførte seg "slemt mot seg selv". De begynte plutselig å forstå at det ikke var noe vits å prøve å mobbe meg, fordi det var de som satt med skjegget i postkassen. Funker hver gang! Nå skjer det omtrent aldri. Anonymkode: 64cff...b3d 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #4 Skrevet 15. februar 2020 Jeg skjønner ikke helt settingen på Narvesen, hvorfor fortalte du hun på Narvesen hvor du skulle? Uansett, jeg tror du høres paranoid ut. Hva er det konkret alle i byen mobber deg for? Hva sier de, helt konkret? Ingenting med situasjonen på Narvesen høres ut som mobbing - men det høres ut som at situsjonen tolkes annnerledes i hodet ditt. Til trøst kan jeg love deg at en hel by går ikke rundt og avtaler at de skal mobbe deg. Er du kjendis? Isåfall er sjansene stor for at ingen bryr seg om deg nok til å mobbe deg. Tror helt ærlig du trenger hjelp. Lykke til! Anonymkode: 22c8c...33d 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 Kanskje hun på Narvesen mente det mer i retningen «Det kunne jo vært du var student. Da hadde du fått rabatt. Ikke alle som er klar over det, så jeg tenkte bare å sjekke.» Anonymkode: d4522...cac 18
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 TS: Jeg ville kanskje prøvd å ta dette med fastlege eller psykolog for å lære noen teknikker for å håndtere ting bedre. Og kanskje få noen forskjellige innfallsvinkler på hvordan du kan ta tak i situasjonen. Ofte er det slik at man kan ikke endre så mye på andre. Man kan bare endre på seg selv, og velge hvem man omgås med. Hvis man er i et miljø der folk driver med mobbing (f.eks. på jobb, i skoleklasse, blant venner) og man ikke får endret situasjonen, så er det kanskje ikke så mye man får gjort annet enn å velge å skifte miljø. Men du kan lære mye om å sette grenser, ikke fremstå som et offer, og lære å ta den plassen du fortjener slik at du ikke blir offeret. Lære å ikke oppfatte alt i verste mening, og lære at du og din mening er verdt like mye som alle andre sine. Men du bør nok få noe profesjonell hjelp til det. Anonymkode: 0fc27...828 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #9 Skrevet 15. februar 2020 Om du er paranoid eller ikke, spiller lite rolle. La folk le av deg. Det er utrolig kult når du begynner å se hvor latterlig dumt det er å gå å henge seg opp i om noen ler av deg eller hva det måtte være for noe. 😄 Le litt av det du også! Livet blir så mye bedre! Anonymkode: 64cff...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #10 Skrevet 16. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun på Narvesen mente det mer i retningen «Det kunne jo vært du var student. Da hadde du fått rabatt. Ikke alle som er klar over det, så jeg tenkte bare å sjekke.» Anonymkode: d4522...cac Ts: Nei. Hun mente det frekt. Når jeg kom inn så hun veldig frekt på meg og lo og jeg forsto det. Oppsøkt ehjelp for det i fjord, jeg trodde da at jeg kunne få noen angst medisiner, men psykologen trodde at det var ikke angst så jeg fikk ikke noen medisiner, og her står jeg... Anonymkode: 9cd7d...e64
Thyra Skrevet 16. februar 2020 #11 Skrevet 16. februar 2020 (endret) Er dette folk som kjenner deg/vet hvem du er, eller er det også helt ukjente? Endret 16. februar 2020 av Thyra
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #12 Skrevet 16. februar 2020 Nå sier jeg ikke dette for å være frekk, jeg har all medfølelse for at du føler deg mobbet men hvordan er det mulig at alle naboene dine/alle som går forbi når du går ut av huset ditt ler av deg? Jeg har opplevd å oppdage at fremmede har ledd av meg offentlig en eneste gang og da var jeg i et kostyme grunnet jobb jeg skulle til. Jeg lurer da på om du skiller deg veldig ut fra "alle andre" med sære klær, hårfrisyre osv? For det er jo ikke normal oppførsel å le av fremmede folk. Selv om de ser rare ut også, så skal man ikke le av de! Det finnes mange som vil bli kvalifisert som "rar" eller "unormal" men det er jo normalt igjen, siden det er så mange av de "rare". Skjønner du hvor jeg vil hen? Vi har et ganske aksepterende samfunn nå i forhold til for bare 15 år siden, det er blitt vanlig med farget knasjfarget hår, tatoveringer, piercinger, klær med klassisk barnemotiv på voksne, jenter som går kledd i gutteklær og gutter som går kledd i jenteklær. Og til og med de som vil beskrive seg selv som "genderless" og ikke vil ta standpunkt i hvilket kjønn de er. All identitet er veldig akseptert for de fleste, det er ikke normalt å le av folk uansett. Jeg tenker da at du enten ER paranoid og forventer å bli sett på negativt pga tidligere traume med opplevd mobbing, og derfor oppsøker oppmerksomhet eller så må du se vanvittig "rar" ut med klær/hår osv som nevnt. Eller så bor du i et svært spesielt nabolag med en gjeng mobbere... Førstnevnte er mest realistisk. Anonymkode: 0c690...7c5 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #13 Skrevet 16. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: hun bare hvor gammel er du? jeg sier at jeg er er voksen. Hun spør igjen og jeg sier alderen min. Da svarer hun at "du kunne jo studert" "det er jo det de flrste gjør på din alder", også skikker hun på meg sån "hint hin" gjør noe med livet ditt liksom... da ble jeg veldig såra.. var ikke det frekt? Anonymkode: 9cd7d...e64 Jeg må legge til: Hun sa ikke til deg, "hinthint gjør noe med livet ditt". Det er en historie du har funnet på. Det forsterker teorien om at denne negative tankegangen sitter i hodet ditt. Anonymkode: 0c690...7c5 13
Cinnamondiva Skrevet 16. februar 2020 #14 Skrevet 16. februar 2020 Uff, finnes så mange rare og fæle mennesker det ute. Neste gang ville jeg bare ha spurt rett ut av hva i søren hun ler av og spurt om hun fortsatt er 14 år i hodet. Normale og gode mennesker med empati skjønner at å le av andre er helt tett. Nei bare hev hodet og vær selvsikker og bestemt. Du er din egen herre i ditt liv, husk det. Sender deg noen trøsteklemmee. Alt ordner seg nok etterhvert skal du se. Klem❤️❤️🧚♀️🧚♀️
Riskrem Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Jeg foreslår at du går til fastlegen og forteller om hvordan hverdagen din er for deg. Jeg kan love deg at INGEN går rundt og har som mål om å mobbe deg, eller erte eller håne deg for den saks skyld. De aller fleste mennesker i verden er hyggelige og ordentlige mennesker som tenker mest på sine egne ting. Jeg tror du trenger litt hjelp til å snu tankegangen slik at du kan gå ut i verden og tenke at ingen faktisk mobber deg. La meg ta et eksempel fra mitt eget liv. Når jeg går ut døren hjemme, tar bussen eller t-banen, går på jobb, på butikken, på kino eller på cafe er det ingen som snur seg etter meg og ler, eller kommenterer noe som helst. Det hadde kanskje skjedd hvis det var halloween og jeg var kledd ut som noe morsomt Jeg er 100% sikker på at du også kan gå ut døren hjemme, dra på jobb, og tenke at dette klarer jeg og ingen vil meg vondt 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 Høres mer ut som du har vondt i viljen og vil ikke jobbe, men heller leve på stønad, og derfor lager scenarioer i hodet ditt for å virke mer syk enn du egentlig er. Anonymkode: 4ceff...502 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 Tenker du er rimelig paranoid, sliter med å tolke og forstå andre mennesker, og du bør oppsøke hjelp. Anonymkode: 71cb2...03d 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: Nei. Hun mente det frekt. Når jeg kom inn så hun veldig frekt på meg og lo og jeg forsto det. Oppsøkt ehjelp for det i fjord, jeg trodde da at jeg kunne få noen angst medisiner, men psykologen trodde at det var ikke angst så jeg fikk ikke noen medisiner, og her står jeg... Anonymkode: 9cd7d...e64 Men hva skal medisinene liksom ordne? Medisiner er for dem med sterkere angst og depresjon som ikke fungerer i det hele tatt. Men du fremstår som relativt oppegående, og da kan man ikke bare ta en pille for å plutselig snu negative opplevelser om til noe positivt. Da er det terapi som er tingen for å lære teknikker for å takle situasjonene bedre, samt lære å se hvilke muligheter du selv har i situasjonene som oppstår. Man vil lære å se hvilke kamper man ikke trenger å bruke energi på, men å heller ta de rette valgene. Man vil lære å ta kontroll på situasjoner. Når du sier i innlegget at "Du får ikke bygget opp selvtilliten, fordi andre folk drar den ned hele tiden" så vil du etterhvert lære analysere og se at du her har valgt å skylde på en "ytre faktor" og fraskrevet deg ansvaret for problemet, heller enn å ta styringen på situasjonen og gjøre de valgene som du kan ta. Anonymkode: 0fc27...828 1
Era Vulgaris Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 Alle ler av deg så fort du går ut døren? Både kjente og ukjente? I tilfeldige situasjoner og i sosiale lag? Det er sikkert utrolig slitsomt og utmattende å ha det slik du har det, og jeg håper du får behandling for det du strever med. Det høres ut som om paranoide tanker og vrangforestillinger. Ingen går rundt og ler av vilt fremmede, og dama du beskriver i situasjonen på Narvesen mente nok ikke noe i den retningen du tolker det. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Skrevet 16. februar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må legge til: Hun sa ikke til deg, "hinthint gjør noe med livet ditt". Det er en historie du har funnet på. Det forsterker teorien om at denne negative tankegangen sitter i hodet ditt. Anonymkode: 0c690...7c5 nei,fant den ikke på..nei men det var det hun tenkte. Anonymkode: 9cd7d...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå