AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Jeg er singel, har ikke barn, er i full jobb, og burde vel ha det strøkent hjemme. Sannheten er en helt annen. Jeg rydder litt innimellom, men det blir mye fortere rotete enn jeg klarer å rydde. Og jeg vasker ikke så ofte som jeg burde. Nå er det lørdags kveld. Jeg har en del rot . Jeg burde ha vasket badet. Men har ikke lyst å gjøre det på en lørdag kveld. På hverdagene er jeg skikkelig lei etter en arbeidsdag, da man jo bruker en del energi i løpet av en hel dag, og jeg trenger å koble av etter jobb - slappe av pluss gjøre noe lystbetont. Så det blir bare litt rydding av og til. Jeg er ikke flink og effektiv, men treg. Føler at dette problemet gjør at livet mitt er på vent. Klarer ikke å nyte ting helt, for jeg har jo ting hjemme jeg burde fått unna. Føler meg håpløs, spesielt siden alle andre fikser sånne ting lett som ingenting, selv de som har barn. Noen andre med samme problem? Anonymkode: 65363...7e0
Snabeltann Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Er det ikke bedre å bare gjøre det? Tar sikkert ikke mer enn en time, og da føler du deg mye bedre etterpå? Lat som du får besøk og må panikkrydde. Jif våtmopp gjør at det går fort. Så lukter det godt etterpå... Mange fordeler! Er litt som deg, og kan godt heller prioritere avslapping foran rydding og vask... Men går det til et punkt der det blir utrivelig, så klarer jeg ikke å slappe skikkelig av. Det er aldri helt strigla her, men liker følelsen av av det av og til er skikkelig fint og rent. Vi vasker og rydder stua, bad og kjøkkenet til helga hver uke. Soverom og slikt er nok ikke like ofte... 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er singel, har ikke barn, er i full jobb, og burde vel ha det strøkent hjemme. Sannheten er en helt annen. Jeg rydder litt innimellom, men det blir mye fortere rotete enn jeg klarer å rydde. Og jeg vasker ikke så ofte som jeg burde. Nå er det lørdags kveld. Jeg har en del rot . Jeg burde ha vasket badet. Men har ikke lyst å gjøre det på en lørdag kveld. På hverdagene er jeg skikkelig lei etter en arbeidsdag, da man jo bruker en del energi i løpet av en hel dag, og jeg trenger å koble av etter jobb - slappe av pluss gjøre noe lystbetont. Så det blir bare litt rydding av og til. Jeg er ikke flink og effektiv, men treg. Føler at dette problemet gjør at livet mitt er på vent. Klarer ikke å nyte ting helt, for jeg har jo ting hjemme jeg burde fått unna. Føler meg håpløs, spesielt siden alle andre fikser sånne ting lett som ingenting, selv de som har barn. Noen andre med samme problem? Anonymkode: 65363...7e0 Been there, done that. Eller rettere sagt not done that 😄 etter jobben tenker jeg at jeg tar det i helgen, men i helgen vil man jo slappe av. Sånn går no dagan. Anonymkode: ea2df...542 1
youcancallmejune Skrevet 15. februar 2020 #4 Skrevet 15. februar 2020 Jeg var akkurat som deg før jeg fikk barn. Med barn og full+ jobb må man bare rydde og vaske jevnlig for å unngå totalt kaos. Det er som rotet formerer seg eksplosjonsartet. Uten barn har man bare sitte eget rot å tenke på, og det har man tross alt en viss kontroll over. Slapp av og kos deg med god samvittighet, du. Det går jo ikke ut over noen andre enn deg selv om du utsetter jobben 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 18 minutter siden, Snabeltann skrev: Er det ikke bedre å bare gjøre det? Tar sikkert ikke mer enn en time, og da føler du deg mye bedre etterpå? Lat som du får besøk og må panikkrydde. Jif våtmopp gjør at det går fort. Så lukter det godt etterpå... Mange fordeler! Tar nok mye lenger tid. Som sagt er jeg ikke effektiv. Og jeg blir lei nesten med en gang, mister motet. Anonymkode: 65363...7e0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 Jeg tenker vi som tenker sånn bør senke forventningene til oss selv, lese «kunsten å gi F» boken og slutte å tenke at vi burde noe som helst. Går helt fint med litt rot også.:) Folk som rydder og vasker mye må ha mye fritid... evt digge det. Anonymkode: 9011f...e35
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 2 minutter siden, youcancallmejune skrev: Jeg var akkurat som deg før jeg fikk barn. Med barn og full+ jobb må man bare rydde og vaske jevnlig for å unngå totalt kaos. Det er som rotet formerer seg eksplosjonsartet. Uten barn har man bare sitte eget rot å tenke på, og det har man tross alt en viss kontroll over. Slapp av og kos deg med god samvittighet, du. Det går jo ikke ut over noen andre enn deg selv om du utsetter jobben Føltes litt godt at du ikke dømmer meg. Jeg skal slappe av akkurat i kveld. Så får jeg se om jeg tar en liten opprydding i morgen eller en dag når jeg ikke er så negativ til det. Anonymkode: 65363...7e0 1
Snabeltann Skrevet 15. februar 2020 #8 Skrevet 15. februar 2020 Kan du prøve å få noen til å hjelpe deg for å fått tatt en skikkelig tørn, der du kanskje kaster eller kvitter deg med unødvendig rot, om det er for mye ting. Inviter mor, søsken, eller en venninne til rydding mens dere drikker øl eller noe? Da kan de kanskje motivere deg til å fortsette når du blir lei?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #9 Skrevet 15. februar 2020 Desto mer fritid du har desto mindre effektiv blir du. Vi som har barn har det veldig travelt og blir derfor mer effektive. Jeg har flere barnløse venninner som ikke har tid til husarbeid og trening fordi de jobber fullt. Jeg har tid til både husarbeid og trening til tross for at jeg har to små barn. Anonymkode: db687...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #10 Skrevet 15. februar 2020 4 minutter siden, Snabeltann skrev: Kan du prøve å få noen til å hjelpe deg for å fått tatt en skikkelig tørn, der du kanskje kaster eller kvitter deg med unødvendig rot, om det er for mye ting. Inviter mor, søsken, eller en venninne til rydding mens dere drikker øl eller noe? Da kan de kanskje motivere deg til å fortsette når du blir lei? Nei, ville ikke drømme om å vise rotet mitt til noen. De får gangene det er noen hos meg må jeg ha ryddet opp på forhånd. Anonymkode: 65363...7e0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #11 Skrevet 15. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, ville ikke drømme om å vise rotet mitt til noen. De får gangene det er noen hos meg må jeg ha ryddet opp på forhånd. Da slipper jeg ikke folk inn... sier bare jeg er syk Har ei thai dame som vasker og rydder for meg 1 gang i mnd holder det Anonymkode: 6ba83...49f 1
Okapi Skrevet 15. februar 2020 #12 Skrevet 15. februar 2020 (endret) Problem og problem. Er ikke så ofte strøkent hos meg, men synes det er mye viktigere å ha det ryddig når jeg har folk på besøk. Når det bare er meg er det like greit å ha tilgang på alle mulige hobbygreier, klær og andre ting. Ligger et kreativt prosjekt utover stuebordet, et par fagbøker, notatbøker, to kameraer og en noen objektiver på skrivebordet, og har et par klesskift hengende over noen stoler. Det er praktisk, ikke i veien for noe. Å ha det ryddig synes jeg først og fremst har med hensyn å gjøre, det er ingen plikt som må gjøres bare fordi. Endret 15. februar 2020 av Okapi 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #13 Skrevet 15. februar 2020 AKKURAT sånn er jeg og. Skulle nesten tro jeg hadde skrevet det selv..😭 Anonymkode: ba2d1...130 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #14 Skrevet 15. februar 2020 Jeg har det litt rotete, men er mer opptatt av å ha det rent. Det beste er å bare ta litt hele tiden. Jeg vasker av og til vasken på badet rett etter at jeg børstet tennene. Tørket støv av doen når jeg uansett må skrubbe vekk bremsespor, vasker dusjen mens den er fuktig av dampen fra da jeg dusjet, vasker utsiden av kjøkkenskapet mens jeg venter på de to siste minuttene av pizzaen, osv. Når jeg gjør litt veldig ofte rekker det aldri å bli spesielt møkkete, så da er det lett å vedlikeholde. Tar bare 5 minutter å støvsuge så lenge jeg holder gulvet fritt for rot også. Alt har en fast plass, jeg har lav terskel for å forvise ting til boden. Det handler mest om å gjøre det lettest mulig for meg selv. Anonymkode: 5ceeb...4cf 3
Duftavsommerregn Skrevet 15. februar 2020 #15 Skrevet 15. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det litt rotete, men er mer opptatt av å ha det rent. Det beste er å bare ta litt hele tiden. Jeg vasker av og til vasken på badet rett etter at jeg børstet tennene. Tørket støv av doen når jeg uansett må skrubbe vekk bremsespor, vasker dusjen mens den er fuktig av dampen fra da jeg dusjet, vasker utsiden av kjøkkenskapet mens jeg venter på de to siste minuttene av pizzaen, osv. Når jeg gjør litt veldig ofte rekker det aldri å bli spesielt møkkete, så da er det lett å vedlikeholde. Tar bare 5 minutter å støvsuge så lenge jeg holder gulvet fritt for rot også. Alt har en fast plass, jeg har lav terskel for å forvise ting til boden. Det handler mest om å gjøre det lettest mulig for meg selv. Anonymkode: 5ceeb...4cf Ta litt hver dag er faktisk løsningen. Men må si det rett ut at det å være singel og ikke klare å holde litt orden ja da er man bare lat! Jeg har lange travle dager, og det tar meg en halv time etter jobb å gå over kåken innvendig, samt en time i helgene. Dønn strøkent. Samtidig skal hele boligen holdes ved like året rundt. Det hele handler om å få den feite ræven opp av sofaen Allikevel har jeg mer en nok tid til å trene, gå turer og reise!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #16 Skrevet 15. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føltes litt godt at du ikke dømmer meg. Jeg skal slappe av akkurat i kveld. Så får jeg se om jeg tar en liten opprydding i morgen eller en dag når jeg ikke er så negativ til det. Anonymkode: 65363...7e0 Jeg kjenner meg alt for godt igjen, jeg sliter også veldig med lite energi. Men har plukket opp noen tips opp gjennom så hjemmet ikke ser helt jævlig ut nå. Ikke tenk at du skal vaske huset så det er perfekt, da blir det mye mer ork å sette i gang. Sett deg et lite mål en gang i blant. F.eks. i dag skal jeg skrubbe dusjen. Og etter dette har du fri. Eller nå setter jeg på klokka i 15 min og rydder hele denne tida, men etterpå så er du ferdig. Gjør det litt koselig for deg selv i stunden også, sett på noe arti musikk mens du er i gang. Man blir sliten av å ha for høye forventninger til seg selv, og når man konstant går rundt med en følelse av at man ikke strekker til. Anonymkode: c8881...03c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå