Gå til innhold

Noen flere som sjelden har ork til å rydde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel, har ikke barn, er i full jobb, og burde vel ha det strøkent hjemme. Sannheten er en helt annen. Jeg rydder litt innimellom, men det blir mye fortere rotete enn jeg klarer å rydde. Og jeg vasker ikke så ofte som jeg burde. Nå er det lørdags kveld. Jeg har en del rot . Jeg burde ha vasket badet. Men har ikke lyst å gjøre det på en lørdag kveld. På hverdagene er jeg skikkelig lei etter en arbeidsdag, da man jo bruker en del energi i løpet av en hel dag, og jeg trenger å koble av etter jobb - slappe av pluss gjøre noe lystbetont. Så det blir bare litt rydding av og til. Jeg er ikke flink og effektiv, men treg. Føler at dette problemet gjør at livet mitt er på vent. Klarer ikke å nyte ting helt, for jeg har jo ting hjemme jeg burde fått unna. Føler meg håpløs, spesielt siden alle andre fikser sånne ting lett som ingenting, selv de som har barn. Noen andre med samme problem?

Anonymkode: bdc16...368

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen her, selv om jeg har barn da. Her er det sjeldent så ryddig som jeg skulle ønske at det var. Energien er som regel ikke så høy heller, det blir mest overflaterydding her.

Og til tider er det så travelt her at kun det aller mest nødvendige blir tatt.

Anonymkode: b3c5c...666

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg... rydder ikke så mye. Jeg bare holder det ryddig hele tiden. Legg ting tilbake når det gjelder (ikke la klær ligge på gulvet, heng opp, legg tilbake), og la ALT ha en plass.

Gi også bort ting du ikke trenger, så kanskje du ikke trenger å rydde så mye :) Kanskje det høres platt og enkelt ut, men jeg har laget meg ett godt system og etter det så blir det liksom ikke... så rotete. Men så har jeg også veldig behov for å ha det ryddig.

Endret av Scherbatsky
  • Liker 1
Skrevet

Bestem deg for at i morgen skal du rydde. Sett deg et starttidspunkt og sett på alarm på telefonen din, 45-60 min. Da er det ikke lov å sette seg ned, sjekke mobilen, se på TV osv. Utrolig hvor mye du får gjort!

• Liker 2
Skrevet

Pleier å ha en ryddedag og en vaskedag i uka, oftes lørdag kveld og søndag morgen. Da tar jeg hele leiligheten nøye, lørdag ryddes alt på plass av klær, setter på en vaskemaskin med nye klær, oppvaskmaskin, retter puter i sofaen, skifter sengetøy og lignende. Da er det helt ryddig og klart til vasking tidlig på søndag. På søndag støvsuger jeg, vasker bad, vasker kjøkken, vasker kjøleskap og slikt. 

Ser ikke strøkent ut resten av uka, men da får jeg hvertfall "nullstilt" hode og leilighet til starten av uka og det blir lettere på sikt å holde det jevnt ryddig:P 

Anonymkode: 5f517...7ba

• Liker 2
Skrevet

Rydder hver kveld, alt. Tar en knapp halvtime å få mesteparten på stell. Vasker kjøkken og tar flekker her og der, og drar over med støvsugeren. Går fort når det ikke rekker å hope seg så mye opp. En dag i uka rydder jeg skikkelig, og dagen etter vasker jeg. Går også fort og greit. 

Anonymkode: 7d90f...c55

• Liker 1
Skrevet

Jeg rydder fortløpende. Jeg jobber turnus og har 5 barn i alder fra tenåring til toåring. Hele huset er til for å brukes men alle må rydde etter seg. Så bruker jeg noen minutter når de minste er i seng til å gå over og så er det tid for sofaen. Jeg kunne ikke satt meg ned og slappet av om det var rot rundt meg. 

Skrevet

Bor alene men har sjelden ork til å rydde. Har gitt litt opp og har akseptert at det er litt rot her. No big deal egentlig

Anonymkode: 25e40...cea

• Liker 4
Skrevet

Rydder aldri, bare holder det ryddig

Anonymkode: d9f35...4ce

Skrevet
På 15.2.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, har ikke barn, er i full jobb, og burde vel ha det strøkent hjemme. Sannheten er en helt annen. Jeg rydder litt innimellom, men det blir mye fortere rotete enn jeg klarer å rydde. Og jeg vasker ikke så ofte som jeg burde. Nå er det lørdags kveld. Jeg har en del rot . Jeg burde ha vasket badet. Men har ikke lyst å gjøre det på en lørdag kveld. På hverdagene er jeg skikkelig lei etter en arbeidsdag, da man jo bruker en del energi i løpet av en hel dag, og jeg trenger å koble av etter jobb - slappe av pluss gjøre noe lystbetont. Så det blir bare litt rydding av og til. Jeg er ikke flink og effektiv, men treg. Føler at dette problemet gjør at livet mitt er på vent. Klarer ikke å nyte ting helt, for jeg har jo ting hjemme jeg burde fått unna. Føler meg håpløs, spesielt siden alle andre fikser sånne ting lett som ingenting, selv de som har barn. Noen andre med samme problem?

Kjenner meg veldig igjen. I tillegg til en gammel, inngrodd motvilje mot alt som heter husarbeid og en selvforsterkende latskap, sliter jeg med sorg og depresjon. Bare det å tømme oppvaskmaskinen er et ork som gjerne blir utsatt i det lengste, og når jeg kommer hjem fra jobb må jeg mobilisere alt jeg har av viljestyrke for å lage meg noe som likner på middag. 

Alt flyter. Det verste er at det egentlig ikke er så ille her, så jeg hadde ikke trengt mer enn et par timers innsats for å få huset ganske brukbart presentabelt. Men de to timene virker helt uoverkommelige. 

Anonymkode: 7e621...da8

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk som bor uten barn klarer å rote så mye. Eneste plassen jeg har litt rot er på stuebordet, litt på badekarskanten med brukte klær og en og annen kopp i oppvaskkummen + litt for mye sko i gangen.  Det er jo bare å sette ting på plass når du har brukt det.  Jeg har det ganske overfladisk ryddig og rent men sliter med å få ryddet i boder og inni skap og slikt men det syns ikke så jeg driter litt i det. Blir fascinert av voksne som lar det flyte rundt seg og syns det er utrolig at det går an å bo slik og trives.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker å ha det strøkent rundt meg. Men liker jo ikke å rydde/vaske. 

Har to triks som fungerer for meg; 

- lager en liste hver uke, alt som må gjøres. Alt fra ting som må gjøres hver uke, til ting som tas nå og da. Så velger jeg en dag, setter jeg på musikk, og setter i gang med en gang jeg kommer inn døra. Krysser ut ting etter ting, og tar alt i ett. Mentalt er det mye bedre å plassere alt på en liste, og ta det i ett jafs, enn å sitte lørdag kveld og tenke "burde", og kanskje ta unna litt her og litt der. 

- bruker ca 5 minutter hver morgen (om jeg rekker) og hver kveld på å ta raskt over. Klær tilbake i skapet, oppvaskmaskin ryddes, tørker over servant på badet, sko inn i skapet. Da er alle overflater alltid ryddige, og det ender aldri opp med å bli en uoverkommelig haug med rot. 

Anonymkode: 484e1...ab7

• Liker 2
Skrevet

Tørk over kjøkkenbenk og sett i oppvaskmaskinen hver dag

Støvsug en dag, fordel på flere dager om du har stort hus

Vask 2 maskiner med klær en dag

Tørk over badvask og synlige områder rundt do 1 gang i uken

Det er det jeg gjør minimum, så om jeg har ekstra ork en dag vasker jeg gulv og lignende. 

Det er veldig lite som skal til, egentlig, det verste er å komme i gang. Man må bare begynne på det, ikke tenke så mye på om man orker eller ikke. 

Anonymkode: 6562c...1b3

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Apocalypte skrev:

Jeg skjønner ikke at folk som bor uten barn klarer å rote så mye. Eneste plassen jeg har litt rot er på stuebordet, litt på badekarskanten med brukte klær og en og annen kopp i oppvaskkummen + litt for mye sko i gangen.  Det er jo bare å sette ting på plass når du har brukt det.  Jeg har det ganske overfladisk ryddig og rent men sliter med å få ryddet i boder og inni skap og slikt men det syns ikke så jeg driter litt i det. Blir fascinert av voksne som lar det flyte rundt seg og syns det er utrolig at det går an å bo slik og trives.

Kom hit, så kan jeg kjøre kurs i å rote med deg, det er veldig enkelt ;)

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørk over kjøkkenbenk og sett i oppvaskmaskinen hver dag

Støvsug en dag, fordel på flere dager om du har stort hus

Vask 2 maskiner med klær en dag

Tørk over badvask og synlige områder rundt do 1 gang i uken

Det er det jeg gjør minimum, så om jeg har ekstra ork en dag vasker jeg gulv og lignende. 

Det er veldig lite som skal til, egentlig, det verste er å komme i gang. Man må bare begynne på det, ikke tenke så mye på om man orker eller ikke. 

Hvordan får du tid til å kjøre to maskiner med klær pr dag? Er du ikke på jobb? Lar du maskina gå sjøl om du ikke er hjemme? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du tid til å kjøre to maskiner med klær pr dag? Er du ikke på jobb? Lar du maskina gå sjøl om du ikke er hjemme? 

Hvis man er hjemme kl 17 og først setter på en 60-90-graders vask på ca 2-3 timer (senest ferdig kl 20), og deretter en 40-graders vask på 1,5 - 2 timer er, man ferdig til leggetid (med mindre man legger seg før 21-21:30, i så fall får man vel ikke tatt med enn én om dagen).

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Apocalypte skrev:

Noen av oss har veldig altoppslukende hobbyer som tar mye plass...

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

En dag, ikke hver dag. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen. I tillegg til en gammel, inngrodd motvilje mot alt som heter husarbeid og en selvforsterkende latskap, sliter jeg med sorg og depresjon. Bare det å tømme oppvaskmaskinen er et ork som gjerne blir utsatt i det lengste, og når jeg kommer hjem fra jobb må jeg mobilisere alt jeg har av viljestyrke for å lage meg noe som likner på middag. 

Alt flyter. Det verste er at det egentlig ikke er så ille her, så jeg hadde ikke trengt mer enn et par timers innsats for å få huset ganske brukbart presentabelt. Men de to timene virker helt uoverkommelige. 

Anonymkode: 7e621...da8

❤️

Anonymkode: 2ec60...2f4

Skrevet
På 15.2.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er også rotete av meg og har vært det bestandig, men etter å ha gått noen runder med meg selv og idenfisert årsaken til problemet, klarer jeg nå stort sett å holde det ryddig og rent. Unntaket er når jeg har det veldig travelt og/eller er veldig trøtt og sliten (har perioder med søvnproblemer), da ser jeg at det sklir ut. Hovedårsaken til at det blir rotete hos meg, er at jeg ikke legger/setter tingene på plass der de hører hjemme. Jeg tenker "jeg skal bare...." og så skjer det ikke. Men det handler om å innarbeide vaner og rutiner, og jeg er kommet et godt stykke på vei.

Det kan også hende at du rett og slett har for mange ting, slik at det er vanskelig å tilordne hver ting sin faste plass. Da må du gå grundigere til verks og se om det er ting du ikke trenger/bruker som du kanskje kan selge, gi vekk eller kaste. Det er mye enklere å holde det ryddig om du har færre ting å ta rede på.

Som sagt, så handler det om vaner og rutiner, og små endringer kan gjøre stor forskjell:

- bruk 5 minutter på kjøkkenet hver kveld før du legger deg og ta "det grøvste", så står du opp til et litt triveligere kjøkken hver morgen.

- legg sammen rene klær så snart de er tørre. Det tar ikke mange minuttene, og definitivt kortere tid enn om du samler opp flere klesvasker. Dette kan du gjøre mens du ser nyhetene eller en episode av favorittserien din.

- ta ut av oppvaskmaskinen når oppvasken er ferdig, ikke la den stå slik at du må samle skitne kopper og tallerker etc. i oppvaskkummen eller på benken .Igjen, det tar noe få minutter. 

- ha kost og støvbrett lett tilgjengelig, og kost opp smuler og annet som lett havner på gulvet med èn gang. Da tar det også kortere tid å støvsuge. 

- selv om du er lei etter endt arbeidsdag, så klarer du å gjøre litt husarbeid. Sett av 10-20 minutter hver dag - ikke mer - på et tidspunkt som passer deg, og dediker disse minuttene til husarbeid. Lag deg evt. en prioriteringsliste over hva som er viktigst, og utfør oppgaven så langt du kommer i den fastsatte perioden. Når den tiden du har satt av, er gått, stopper du. Etter å ha gjort dette en stund, kan jeg love deg at du har blitt mer effektiv og at du som regel vil tenke at "nå er jeg så godt i gang, så jeg gjør meg like godt ferdig". 

Håper dette kan være til hjelp, og lykke til :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...