Tough cookie Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Mine foreldre har en skogkattunge som nå har blitt 8 måneder. Nå har pelsen begynt å bli lang og bustete og jeg kjenner at katten har fått hårklumper under magen. Jeg tenker de må skaffe seg en børste og hjelpe katten å holde pelsen fin. Hvilken type børste?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 De burde skaffet børste for lenge siden, de flokene kan man ikke børste ut da de river i huden. Første bud er å klippe bort floker, så børster man, bruk gjerne en med lit lange «tenner» som tar godt i underpelsen. Mange sverger til furrminator, men den er såpass kostbar at jeg ville forsøkt en billigere børste først. Dyrebutikker har ulikt utvalg av børster, så dra til en å bare si at du trenger børste til langhåret katt Anonymkode: 931c5...9d8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Liker ikke furminator, den klipper hårene. Resultatet blir penest med en metallkam med lange tenner. Noen floker kan børstes ut med en sånn kam, men sitter klumpene godt så klipper du dem selvfølgelig. Katten bør børstes ofte for å unngå flere floker og for å bli vant til det. Anonymkode: c8afd...735
Brunhilde Skrevet 16. februar 2020 #4 Skrevet 16. februar 2020 Husk bare at flokene må klippes fra huden og utover så du ikke klipper selve katten. Det kan være tidkrevende, men om dere er flinke til å børste etterpå, så bør det gå bra. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #5 Skrevet 16. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker ikke furminator, den klipper hårene. Resultatet blir penest med en metallkam med lange tenner. Noen floker kan børstes ut med en sånn kam, men sitter klumpene godt så klipper du dem selvfølgelig. Katten bør børstes ofte for å unngå flere floker og for å bli vant til det. Anonymkode: c8afd...735 Grov metallkam vil være det beste til pelsen, men kaker av tovet pels helt inntil huden må fjernes på annet vis. Furminator har ikke kniv øverst. Jeg vet at den er uglesett i enkelte miljøer, men den har fremdeles ikke kniv øverst og den kutter ikke hårene i pelsen selv om den tar grovt for seg av underull, og kan være akkurat det du trenger for å få bort tovede kaker av pels. Skal du bruke Furminator til å ta ut tovede pelskaker så krever det litt trening og en vennlig, tålmodig katt. Kammer med lange tenner finner du i alle prisklasser og kvaliteter. Alt fra enkle, rimelige kammer fra f.eks. Trixie til kammer fra Chris Christensen som glir ekstra lett gjennom pelsen. Egentlig har jeg lyst til å anbefale et par Chris Christensen kammer, men innser at 1200 kroner kan bli i meste laget for de fleste som er ikke har utstillingkatt. Anonymkode: aea64...fc7 1
Tough cookie Skrevet 20. februar 2020 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2020 Takk for tips👌 Jeg går nok for en liten karde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå