Gå til innhold

Kan du beskrive hvordan det føles å eie eget hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å kunne gå å stulle og stelle og gjøre som du selv ønsker? 

Jeg skal kjøpe nå og gleder meg sånn!! 

Anonymkode: d0116...ffb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har panikk. Skummelt å måtte stå for alt selv og søvnløse netter hvor jeg bekymrer meg over økonomi og alt som kan gå galt🙈

Anonymkode: 0ebd9...87d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så jævla mye som må gjøres hele tida 🤪 Huset er alt for stoooort.. 

Neida, men deilig å leve i et hjem vi kan forme med årene som vi ønsker. Mange planer framover, og veldig fint å ha en plass hvor barna kan vokse opp og ha venner på besøk. Det kjennes veldig trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fint og alt det der, men summen av ting vi ønsker å gjøre med huset er alltid større enn tiden vi har til rådighet til å gjøre det på, og økonomi er jo også en faktor (ift. å bare sette bort jobben og dermed spare tid vi ikke har til overs i en hektisk hverdag) 

Så her går jeg faktisk daglig og irriterer meg over gulv som burde vært slipt og lakkert (evt. byttet), ytterveggen vi ikke rakk å male to strøk på i fjor, vaskerommet vi skal pusse opp, gjesterommet vi skal få bygget walk-in closet i, dimmerbryteren som må skiftes, det ødelagte hengslet på porten osv. osv. Vi kommer aldri i mål, for hver ting vi gjør så dukker det opp to nye ting som bør gjøres. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det er som en rosa sky. Så fint å få litt konstruktive innsyn. 

Men er det ikke befriende å vite at her bor jeg og kan bo så lenge jeg vil. Male som jeg vil og betale ned hver mnd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at det er som en rosa sky. Så fint å få litt konstruktive innsyn. 

Men er det ikke befriende å vite at her bor jeg og kan bo så lenge jeg vil. Male som jeg vil og betale ned hver mnd?

Joda, det er jo noe i det. Men for å være ærlig så har jeg aldri leid bolig så jeg vet ikke helt hvordan det føles, men å eie kan være litt overveldende ift. vedlikehold. Det er bare så mange små (og store) ting som må gjøres hele tiden, man blir liksom aldri helt ferdig (med mindre man flytter inn i helt ny bolig eller har totalrenovert, og holdt håndtverkerne i ørene underveis) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det føles ganske bra, jeg.

Visst er det ting som må gjøres, men sånn er livet. Så lenge man er ung og sprek så gjør det meg ingenting å klippe plen en håndfull ganger i året, male annethvert år, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe spesielt, er som å eie leilighet eller hva som helst annet. Et sted man bor av praktiske årsaker og for investeringens skyld, slik at man kan øke egenkapitalen og stadig kjøpe seg opp i bolig.

Anonymkode: 21d3d...0f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig! Jeg har lakenskrekk og er ofte oppe om natta. Da setter jeg musikken på full guffe uten å få klager fra naboer. 

Men det er mye ansvar å eie et hus. Nå er det kledning som skal byttes og males osv...

Anonymkode: 18c5e...3f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig deilig. Smiler alltid for meg selv når jeg tenker på at det er vi som eier dette store huset. At vi fikk til å kjøpe enebolig. 

Men er som andre sier lenger oppe. Er mye som må/skal gjøres og holdes vedlike hvor tiden ikke strekker til. Samme ned pengene.  Har så mye planer om hvordan jeg vil ha det, men pengene mangler. Vi har uansett mange mange år på oss til å spare og pusse det opp akkurat som vi vil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var deilig å få kjøpt min første leilighet. Digg å vite at jeg kunne bo der så lenge jeg ville, og at mesteparten av boutgiftene ble til mine verdier etterhvert som jeg betalte inn  på lånet :) 

Spørsmålet i hovedinnlegget gjaldt kanskje spesifikt eget hus, og det har jeg også prøvd. Det ga meg ingen god følelse, jeg mislikte det intenst og er for lengst tilbake i blokk-tilværelsen 😁 

Anonymkode: 8462e...96e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den følelsen kan man ha med en leilighet også, der det å håndtere vedlikehold faktisk er oppnåelig. Fakta er at du kan bo i huset ditt så legne du vil, men når evt taket må byttes, har du x antall hundretusen til det? Her er jo folk forskjellig i forhold til standar, ønsker og behov, men skaff deg en fremtidig plan for nødvendig vedlikehold før du kjøper et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte oss vårt første hus for ett år siden. Føles veldig voksent. Å kjøpe ting som gressklipper og løvblåser føltes veldig fremmed, og den følelsen når vi våknet en morgen og var neste innesnødd og det gikk opp for oss at det var VI som måtte måke all denne snøen glemmer jeg ikke😂 

ellers så elsker vi det. Vi er en av få i vår vennegjeng som har greid å få kjøpt oss hus, og vi føler oss veldig heldige. 

Anonymkode: 49090...a36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss og minus. Hender jeg savner hvor enkelt det var å leie en enkel leilighet. 

Det er jo en stor fordel at vi kan pusse opp, bytte ut fastmonterte ting vi ikke liker, male, lage platting, ta vare på bed, og alt mulig. Det føles også veldig godt at vi betaler ned på eget lån. 

Samtidig er det stadig ett eller annet som må gjøres. Huset må males, råtne bord må byttes, vepsebol må fjernes, og mye annet jeg aldri tenkte på da jeg leide. 

Også har du de store overraskelsene, som at kommunen krevde rørfornying mot hovedvannledning som kostet oss 70 000, og en evig diskusjon/krangel med naboer vi måtte samarbeide med for å få til dette. Og en støttemur som holdt på å rase ut uten at eierskifteforsikringen ville ta det. 

Anonymkode: f124e...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg har aldri opplevd annet og har aldri tenkt over dette før i dag. Har som sagt ikke noe sammenligningsgrunnlag, men samtidig har jeg alltid følt på at å eie huset (selv om banken eier med meg ennå) gjør at jeg jevnt og trutt hele livet sparer penger.  Pengene går ikke til en annen utleier, men inn til mitt lån i banken, noe som gjør at egenkapitalen min stiger og stiger til jeg eventuelt skal flytte. Jeg har også den tryggheten i at om jeg nå skulle miste jobben og ikke ha mulighet pga helse eller annet til å ha den inntekten jeg har i dag, så kan jeg selge og kjøpe meg noe mindre.

Ellers har vi leid fjellhytte på åremål. Det lønner seg absolutt i forhold til å kjøpe hytte der vi vil være. Samtidig går man rundt med følelsen av å være redd for å ødelegge noe, og passer nok på ungene mer her enn hjemme. Det er også endel små og store ting vi ville gjort for å oppgradere, men ikke har muligheten til. Er vel gjerne litt av samme følelsen som når man leier bolig selv om det selvfølgelig påvirker ennå mer når det er hjemmet og ikke bare ferieplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har eid 2 store eneboliger. Men nå eier jeg en litt mindre leilighet. Nå føler jeg endelig at jeg får tid til å få det akkuratt slik jeg vil. Alt er rent og pent, og det er overkommelig å rydde og vaske. Jeg slipper å tenke på reparasjon av bygget, det tar borettslaget seg av. Deilig, og mye mer behagelig. Men hvis du trenger plassen og hagen til noe, så er må du nesten ha et hus eller rekkehus.

Anonymkode: cc7dd...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig! Har bodd i leilighet i alle år, med garasje i kjeller og heis opp i etasjen min. Da jeg bodde alene var det lykke, hadde egentlig alltid sett på enebolig som stress.

Men nå, bor jeg i et stort nytt hus, tegnet det selv og det har blitt nøyaktig som ønsket. Bor rett ved en stor innsjø og kan dra ut med kajakken min som jeg ønsker. Har brygge og båtplass, ingen naboer og sentralt Østlandet. Jobber 40 % stilling, tjener veldig bra og føler det som jeg har hus og hytte i ett. 

Så digg å være femti år og ha alt jeg ønsker på en tomt og i ett hus. Har råd til vaskehjelp som kommer på fast basis og vasker alt jeg ønsker, koser meg glugg ihjel. 

Og det som er fint med å ha penger, er at man bygger miljøvennlig og får tilbake masse av Enøk i ettertid. Så det er lønnsomt å ha god råd. 

Anonymkode: 3820c...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri leid eller eid leilighet, så jeg vet ikke om annet enn å eie et hus. Kan ikke si jeg har tenkt så mye på det. Men, det krever en god del jobb, det er klart. Hadde jeg vært alene så hadde jeg nok valgt en leilighet, men når vi er to (pluss store barn) så er det overkommelig. 

Men, når jeg leser tråder her inne om naboer i blokk som bråker, røyker og irriterer fletta av en, så er jeg sjeleglad for at jeg bor i enebolig!

Anonymkode: 9c684...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å kunne gå å stulle og stelle og gjøre som du selv ønsker? 

Jeg skal kjøpe nå og gleder meg sånn!! 

Kan man ikke gå å stulle og gjøre det man selv ønsker i en leilighet ?

Anonymkode: 7780e...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...