Gjest gjest 0 Skrevet 8. juni 2005 #1 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg har vært syk 6 ganger de siste 6 månedene og avsluttet en penicilinkur i går pga bihulebetennelse. Allerede i går morges begynte jeg å få vondt i halsen og i dag er mandlene litt hovne i tillegg.... det blir 3 gang siden 1 mai jeg er syk hvis det utvikler seg mer Hva er kriteriene for å få fjernet mandlene? Hvor lenge blir man sykemeldt når man gjør det? Jeg er ikke akkurat klar for å være mer borte fra skole og jobb nå... Pam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. juni 2005 #2 Del Skrevet 8. juni 2005 du har hatt hovne mandler hver gang du har vært syk også eller? hør med legen din du, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 8. juni 2005 #3 Del Skrevet 8. juni 2005 Ja alltid hovne mandler... men ikke alltid veldig sår hals. Sist jeg var der nevnte jeg det så vidt for han og han virket noe usikker siden jeg ikke sliter med fryktelig sår hals... Har ikke veldig lyst til å dra til han nok en gang og betale for at han ikke kan gjøre noe. Det har blitt noen ganger i det siste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 8. juni 2005 #4 Del Skrevet 8. juni 2005 Har du ofte halsbetennelse så tror jeg du kan få tatt mandlene. Jeg har veldig store mandler som jeg egentlig skulle fjerne, men siden jeg ikke har hatt halsbetennelse på en stund synes legen det ikke var noe vits. Jeg var også litt redd for stemmen min siden jeg synger mye i jobben min.... (Hadde sikkert ikke gjort noe, men.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 8. juni 2005 #5 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg var inne til utredning for å fjerne mandlene for 2,5 år siden. Det passet dårlig for meg å fjerne dem da, pga skole/eksamen osv, og etter det har jeg faktisk ikke vært mere plaget med halsbetennelse! Jeg var hos fastlegen min en gang da jeg IKKE var syk, sånn at han fikk se min hals og mandler i normalstørrelse. Da visse han hvor ofte jeg hadde vært syk tidligere. Han kikket såvidt på mandlene mine, og så ble jeg sendt videre til en øre-nese-hals-spesialist på et sykehus. Der (noen uker seinere) tok de noen tester av meg, blant annet om jeg hørte godt eller ikke. Så kikket eksperten på meg, og ville altså sette meg opp for operasjon. Noen steder fjernes mandlene med laser, andre steder er det et inngrep som krever full narkose. I følge legen ville jeg bli sykmeldt i tre uker, men man ligger ikke lenge på sykehuset. Ring fastlegen din og hør, du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandeldame Skrevet 8. juni 2005 #6 Del Skrevet 8. juni 2005 skulle ønske legene hadde villet fjerne mine mandler da jeg var barn. de har alltid vært slik: venstre mandel meget stor med en stor rød tydelig blodåre, høyre mandel noe mindre. nevnte det mange ganger for legen da jeg var lita men de sa det var ikke nødvendig å gjøre noe med dem. hvorfor ikke?? får jeg halsbetennelse klarer jeg vel knapt spise og da burde mandlene taes, men når man gjør det som voksen er det mye vondere enn når man er barn.... leger vet ikke alltid best Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. juni 2005 #7 Del Skrevet 9. juni 2005 ... får jeg halsbetennelse klarer jeg vel knapt spise og da burde mandlene taes, men når man gjør det som voksen er det mye vondere enn når man er barn.... leger vet ikke alltid best har du hatt mye halsbetennelse med hovne mandler som gjør at du knapt kan spise da? de fjerner ikke mandlene tror jeg dersom du ikke faktisk er plaget av mye betennelse og hovenhet i dem. jeg ble forespurt om jeg ville ta mine, da jeg stort sett hadde hovne mandler (uten ellers halsbetennelse) ca 10 ganger hver vinter.... tre dager med giga-mandler fulle av gugg... men man blir nå vant til så mangt... jeg er livredd for operasjoner, sykehus, sprøyter etc jeg da, så jeg har utsatt det. har nå kun problemer en tre til seks ganger hvert år tenker jeg, men de er store, og de ser ut som jeg vet ikke hva.... man kan få halsbetennelse selv om man har fjernet mandlene også, så er det halsbetennelse som er problemet, så hjelper vel ikke nødvendigvis å fjerne mandlene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 9. juni 2005 #8 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg skulle egentlig fjerne mandlene når jeg var liten, men mamma tok meg med til homeopat (øhh, hvordan skrives det ordet?). Fikk sukkerpiller, og har ikke vært plaget med mandlene etter det. Så for dere som er redd operasjoner/inngrep kan det kanskje være en mulighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. juni 2005 #9 Del Skrevet 9. juni 2005 Fjernet mandlene etter 6 måneder mer eller mindre sammenhengende halsbetennelse, trengte ikke be om det. Du bør nok regne ca en uke sykemelding etterpå, ihvertfall om du er avhengig av å snakke i jobben din, det er faktisk oppsiktsvekkende vondt med åpne sår i halsen... Jeg fikk kyssesyken rett etterpå og var sengeliggende i flere måneder, men det er nok veldig uvanlig tror jeg. VELDIG deilig å bli kvitt dem. Når jeg får halsbetennelse nå, er det ikke lenger problem å spise/drikke/snakke, mye mildere versjon. Men hva som skal til for å få operasjon? Det er nok dessverre ulikt fra lege til lege det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Totten Skrevet 9. juni 2005 #10 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg var i Flekkefjord og opererte mandlene med laser, i påsken. Da fjernet dem ikke mandlene, men fjernet den "syke" delen som lå og fanget opp så ekstra mye bakterier og førte til gjentagende betendelser. Dete tok et par minutter, og jeg fikk bare lokalbedøvelse. Det gjorde litt vondt etterpå, men fikk noe smertestillende, og behøvde på ingen mtåe være sykemeldt i ettertid. Jeg var skeptisk til å fjærne mandlene helt av samme årsaker som deg, at jeg ikke hadde mulighet til å være sykemeldt pgaa skole og eksamen. Så jeg forsøkte denne prosedyren som et alternativ. Legen sa at de aller aller fleste ble kvitt plagene på denne måten, og at det er en prosedyre som blir vanligere og vanligere for tiden, da mange leger er skeptiske t il å fjæne mandlene helt. Jeg har ikke vert plaget i ettertid, emn nå har det jo vert vår da. Men mener i all fall at dette er noe de føeste bør forhøre seg om mulighetene for dersom man har problemer, da det er verdt å forsøke denne prosedyren først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 9. juni 2005 #11 Del Skrevet 9. juni 2005 Man får kun fjernet mandlene hvis man har mye halsbetennelse, dvs over 3 ganger siste året tror jeg det var. Men må være betennelse da, ikke bare hovne mandler. Jeg skal ta mandlene i august. Har hatt halsbetennelse 8 ganger siden oktober. Er blitt immun mot penicillin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 9. juni 2005 #12 Del Skrevet 9. juni 2005 Men hovne mandler og halsbetennelse trenger vel ikke ha samme årsak? Må man ha problemer med mandlene for å få halsbetennelse? Siden jeg har hatt hovne mandler med feber 6 ganger på 6 mnd må vel jeg være kvalifisert? I tillegg har jeg sikkert hatt litt vondt i halsen og hovne mandler 2-5 dager 3-4 ganger utenom dette... Pam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 9. juni 2005 #13 Del Skrevet 9. juni 2005 Høyrest ut som du kan kvalifiserast til å ta mandlane ja! Eg var veldig plaga med hovne mandlar når eg var mindre pluss i ny og ne i seinare år. Pluttselig fikk eg kronisk hovne mandlar og det vart i cirka et år, så fjerna eg dei. Eg trudde eg måtte "mase" på legen og argumentere for kvifor eg burde ta mandlane. Men han berre sende meg vidare til spesialtist og han igjen bestilte time til meg på rappen. (Kom utav systemet, så eg stod på venteliste i 6 mnd... :o ) Berre snakk med legen din du, så får du sikkert fjerne dei om du vil det. Er i alle fall herlig å vere kvitt dei!! Heilt fantastisk faktisk. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 9. juni 2005 #14 Del Skrevet 9. juni 2005 Man får kun fjernet mandlene hvis man har mye halsbetennelse, dvs over 3 ganger siste året tror jeg det var. Men må være betennelse da, ikke bare hovne mandler. Jeg skal ta mandlene i august. Har hatt halsbetennelse 8 ganger siden oktober. Er blitt immun mot penicillin... feil.. jeg hadde konstant hovne mandler som plaget meg grenseløst, men aldri halsbetennelse.. noe jeg også sa til ø-n-h-legen... tok mandlene jeg, men fytti h*lvete så vondt!!!!!!!! laser er ikkeno tess.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. juni 2005 #15 Del Skrevet 10. juni 2005 Ikke noe problem for deg å få fjernet de. Det skal du. Og legen kan ikke nekte deg det, da det höres ut som det virkelig er berettiget deg. Du burde virkelig gjöre det da du plages av noe du ikke behöver å plages av. Jeg har fjernet mine. Jeg gjorde det da jeg var 17 år, og måtte ta fri fra skole og jobb i 3 uker. Men ikke noe stress. Gjör det etter ferien davel! Du slipper jo å väre hjemme alle dagene du vanligvis er syk, deretter. Så deilig er det. Jeg har ikke hatt halsbetennelse på 8 år:) Og ja, det er litt vondt, og du ligger i sengen. Du blir sliten og slapp etter en operasjon uannsett. Men det går så bra! Og det er sikkert litt bedre nå allerede enn det det var da jeg fjernet de.. Iallefall ikke verre rutiner:) Hadde jeg värt deg, hadde jeg bedt om dette hos legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 10. juni 2005 #16 Del Skrevet 10. juni 2005 det er verdt det om de plager deg... men vær forberedt på litt smerte... skal love deg at de stikkpillene du gruer deg til før operasjonen, tar du imot med himmelsk glede etterpå hehe... lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 10. juni 2005 #17 Del Skrevet 10. juni 2005 Hei og takk for alle svar! :-) I dag har jeg vært hos fastlege og han henviste meg videre uten noen problemer. Han var negativ til å bare fjerne noe av de og jeg fikk inntrykk av at han mente jeg brude fjerne de, så da får vi se når jeg får ordnet meg time hos spesialist! (vil til privat så jeg slipper lang kø) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 10. juni 2005 #18 Del Skrevet 10. juni 2005 min lege anbefalte meg å ikke bruke laser, selv om det er mindre smertefullt. han sa det at ved laser blir ikke alt borte, noe som gjør at du fortsatt kan bli plaget og evt må gjøre det flere ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå