Gå til innhold

Bo en periode i utlandet etter studiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leker litt med tanken på å ta med meg samboer til utlandet et sted etter studiene. Det eneste landet jeg ser for meg for øyeblikket er Irland, men det kan sikkert være aktuelt med andre også. Kunne gjerne tenke meg å jobbe under oppholdet. I Irland er det jo fritt fram for meg som EØS-borger å bo og arbeide, så det er jo ganske praktisk. Lurer på om noen har erfaringer med å dette, enten i Irland eller andre EU-land? Finnes det noen sider eller byråer som retter seg mot sånne som meg, med tanke på arbeid i utlandet, eller bare lenger utenlandsopphold generelt? Er ikke særlig interessert i å studere noe mer etter jeg er ferdig med studiene her i Norge, så akkurat det er så å si utelukket. 

Anonymkode: a93d9...c0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær sikker på at du har en plan for å få tilbake medlemskapet i Folketrygden, det er mange som har hatt problemer med det.. Økonomien i Irland er så som så om dagen, så det kan kanskje være vanskelig å få jobb der.

Anonymkode: 78fe8...95b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær sikker på at du har en plan for å få tilbake medlemskapet i Folketrygden, det er mange som har hatt problemer med det.. Økonomien i Irland er så som så om dagen, så det kan kanskje være vanskelig å få jobb der.

Det får du jo når du jobber i Norge igjen.

Anonymkode: 12d5d...5a6

Skrevet

Vet ikke hva du har studert, men i større byer i Tyskland er det ofte jobber i internasjonale firmaer hvor arbeidsspråket er engelsk og du trenger ikke tysk.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du har studert, men i større byer i Tyskland er det ofte jobber i internasjonale firmaer hvor arbeidsspråket er engelsk og du trenger ikke tysk.

Både jeg og samboeren er snart ferdig utdannet maskiningeniør. Har egentlig ikke sett for meg å jobbe med det før jeg kommer tilbake til Norge, siden jeg er veldig usikker på mulighetene. Som nyankommet utlending ser jeg for meg at det skal godt gjøres å stille fremst i køen i jobber som er relevante for utdanningen, men det kan jo hende jeg tar feil. 

Skrevet

Har du sjekket Iaeste og om det er noen aktuelle jobber der? Dro selv med de da jeg var ferdig utdannet, fikk litt arb.erfaring og masse opplevelser. Mange drar i sommeren mellom studieår, jeg dro etter endt studie og var derfor borte til godt utover høsten (+ at jeg fortsatte der i etterkant av Iaesteperioden også).

Anonymkode: 8bdf2...b07

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det får du jo når du jobber i Norge igjen.

Forutsatt at hun får jobb når hun vil tilbake. Hvis hun har vært borte en stund og ikke hatt en jobb som er relevant for norske forhold og/eller utdannelsen hennes kan det bli vanskelig, spesielt hvis arbeidsmarkedet forandrer seg i mellomtiden.

Skrevet

Maskin ingeniør? Kan du muligens jobbe offshore? Veldig internasjonalet og mange med lange turnuser som kan bo i utlandet på fri. Men vanskelig markert akkurat nå. 

Anonymkode: 2e7fe...df2

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Maskin ingeniør? Kan du muligens jobbe offshore? Veldig internasjonalet og mange med lange turnuser som kan bo i utlandet på fri. Men vanskelig markert akkurat nå. 

Anonymkode: 2e7fe...df2

Det har jeg ikke tenkt på, men det er absolutt relevant med en offshorejobb, ja :) Bare synd med markedet for tiden. 

Skrevet

Send PM om du vil jobbe et år (eller mer) på Filippinene. Jeg kan hjelpe.

Anonymkode: 9eb22...95c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Send PM om du vil jobbe et år (eller mer) på Filippinene. Jeg kan hjelpe.

Anonymkode: 9eb22...95c

Man kan ikke sende PM til AB...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...