Gå til innhold

Har skolen/rektor taushetsplikt ovenfor andre instanser i kommunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår jo at det ikke gjelder ved alvorlige tilfeller som vold mot barn osv, men jeg skal forklare.

Har et problem med skolevegring med et av barna mine, som jeg har bedt om hjelp fra skole og helsesøster i kommunen for lenge siden. Er misfornøyd med hjelpen fra disse, helsesøster er snill og søt men veldig gammel og virker ganske distre, trodde barnet gikk 2 klassetrinn opp og hadde skrevet en alvorlig feil i en rapport, der stod det at barnet hadde 4 uker (!) mer fravær enn det hadde.

Likevel fortsetter rektor å bruke henne som mellomledd i kontakten, i stedet for å prate med oss foreldre. Jeg inviterte rektor på et møte der jeg tok opp dette og hun satt og gjespet og så på klokka nesten demonstrativt, og sendte referatet til helsesøster i stedet for meg..

Jeg har nå på eget initiativ kontaktet BUP og PPT og ønsker å fase ut kontakten med helsesøster på dette området og heller bli fulgt opp av andre instanser.

Spørsmålet er derfor - kan jeg kreve av skolen at de holder opp med å bruke helsesøster som kontaktperson når jeg ikke er fornøyd med oppfølgingen derfra?

Anonymkode: 3ddb2...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ganske vanlig at helsesøster er den som skal følge opp skolevegrere på skolen. Det er det ihvertfall på skolen min. Hvis det finnes en sosiallærer på skolen, kan du jo spørre om denne kan følge opp istedet.

Skrevet

Du må ha gitt samtykke for at skolen skal snakke med helsesykepleier om ditt barn. Har du gitt samtykke kan du trekke det tilbake. Så ja, du kan kreve at skolen slutter å bruke helsesykepleier som kontaktperson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...