AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Jeg synes at dette er et mysterium. Når jeg snakker med eldre og godt voksne fra bygda, så virker disse beleste og fornuftige, og faktisk mer oppegående enn de fleste jeg kjenner med mastergrad fra byene. Men den oppvoksende generasjonen virker «enkle», uinteresserte og kunnskapsløse, rett og slett «harry». Hvordan kan det ha seg at barn av så oppegående folk blir så enkle? Anonymkode: 1a5b9...abd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Fordi på bygda er det mer verdifullt med praktisk kunnskap. Spør du en bygdegutt på 16 hvordan en moped fungerer vil du sannsynligvis få et langt mer innsatt svar enn en bygutt på samme alder vil kunne gi. Bygutten trenger ikke moped, han kan ta t-banen. Anonymkode: c1814...877 7
snurk Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Vet ikke helt hva du mener med at det er utelukkende ungdommer på bygda som er harry? Har sett "kidsa" som henger på Karl Johan og vil ikke kalle dem noe mindre harry enn folk fra bydga 😂 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #4 Skrevet 15. februar 2020 Akkurat nå, snurk skrev: Vet ikke helt hva du mener med at det er utelukkende ungdommer på bygda som er harry? Har sett "kidsa" som henger på Karl Johan og vil ikke kalle dem noe mindre harry enn folk fra bydga 😂 Joda, men de «kidsa» har ofte harry foreldre også. Anonymkode: 1a5b9...abd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 Unge er mer opptatt av sosial status enn eldre. Og det som gir sosial status blant unge menn på bygda er ikke det samme som i byen. Skole og intellektuelle interesser gir lav status. Bil, snøscooter, jakt, yrkesfag og tribal tattoveringer er ting som er innafor. Og er det som drar damer. Anonymkode: ccddb...af2 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 Hva i alle dager legger du i folk fra bygda? Er det en fra Enebakk, Ski, Lier, Laksevåg, Hallingdal, ei Vestlandsbygd? Anonymkode: aa1e2...234 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Unge er mer opptatt av sosial status enn eldre. Og det som gir sosial status blant unge menn på bygda er ikke det samme som i byen. Skole og intellektuelle interesser gir lav status. Bil, snøscooter, jakt, yrkesfag og tribal tattoveringer er ting som er innafor. Og er det som drar damer. Anonymkode: ccddb...af2 Jeg er oppvokst på bygda (5000 innbyggere) og det var status å ha toppkarakterer! Min klasse på vgs som gikk ut i 2016 var blant klassene i hele fylket som hadde høyest snitt. Broren min har målt IQ på over 140 og er svært suksessfull, han har aldri hatt interesser av det du skriver. Jeg vet ikke om bygdekulturen er forskjellig i ulike landsdeler, bygda jeg er vokst opp i er på Vestlandet. Anonymkode: 0aef3...6cc 4
Husholdning1 Skrevet 15. februar 2020 #8 Skrevet 15. februar 2020 Der handler nok mer om den som ser enn de som blir sett. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #9 Skrevet 15. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men de «kidsa» har ofte harry foreldre også. Anonymkode: 1a5b9...abd Ikke nødvendigvis. Jeg kommer fra en liten bygd, og jo, det finnes raringer der, men det er i byene du møter de virkelige rare og du kan ikke bare unnskylde med å si at de har rare foreldre også, for det kan du umulig vite. Dessuten, det er ganske ironisk av deg å bruke harry-karakteristikken, med tanke på din egen måte å snakke på. På bygda ville aldri foreldre latt sine barn snakke så elendig norsk og anvende ord som "kidsa." Snakk ordentlig norsk, og ikke gate/kebab-norsk. Anonymkode: 7c86b...d79 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #10 Skrevet 15. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst på bygda (5000 innbyggere) og det var status å ha toppkarakterer! Min klasse på vgs som gikk ut i 2016 var blant klassene i hele fylket som hadde høyest snitt. Broren min har målt IQ på over 140 og er svært suksessfull, han har aldri hatt interesser av det du skriver. Jeg vet ikke om bygdekulturen er forskjellig i ulike landsdeler, bygda jeg er vokst opp i er på Vestlandet. Anonymkode: 0aef3...6cc Ehm, jeg tror de fleste tar denne tråden med en saltklype. Der jeg kommer fra, er de fleste oppgående, ordentlige menneske, og den store majoriteten av unge tar utdanning (enten det gjelder yrkersfag eller universitet.) Anonymkode: 7c86b...d79 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #11 Skrevet 15. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst på bygda (5000 innbyggere) og det var status å ha toppkarakterer! Min klasse på vgs som gikk ut i 2016 var blant klassene i hele fylket som hadde høyest snitt. Broren min har målt IQ på over 140 og er svært suksessfull, han har aldri hatt interesser av det du skriver. Jeg vet ikke om bygdekulturen er forskjellig i ulike landsdeler, bygda jeg er vokst opp i er på Vestlandet. Anonymkode: 0aef3...6cc Må legge til at mine foreldre flyttet til bygda nettopp for å gi oss en god oppvekst, med nærhet til natur, muligheter til å dra på skogs/fjelltur, på grunn av frisk luft og slik at de kunne dyrke sin interesse som er friluftsliv. Å bo i en stor by med masse søppel, kebabnorsk og fokus på helt feil ting, er da vel mye mer harry det. Anonymkode: 7c86b...d79
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #12 Skrevet 15. februar 2020 Om man synes at bygdefolk er harry, så tipper jeg at det er mange bygdefolk som tenker det samme den andre veien også. Fjols finner man ikke kun til fjells. 🤡 Anonymkode: 7413f...b99 4
tirben Skrevet 15. februar 2020 #13 Skrevet 15. februar 2020 2 timer siden, snurk skrev: Vet ikke helt hva du mener med at det er utelukkende ungdommer på bygda som er harry? Har sett "kidsa" som henger på Karl Johan og vil ikke kalle dem noe mindre harry enn folk fra bydga 😂 Kidsa som "henger" på Karl Johan, er mest sannsynlig ikke fra Oslo! Vet ikke om noen unge fra Oslo som "henger" på Karl Johan! 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #14 Skrevet 15. februar 2020 Jeg er en ordentlig bygdegutt som flyttet til storbyen for et par år siden for å ta høyere utdannelse, og har en del personlige perspektiv å dele: I min bygd er janteloven rådene, og det å være smartere enn folk flest blir ansett som en forseelse overfor janteloven. Altså blir du ansett som en person som hever deg over andre, og dette tolereres ikke i byga. Aller verst er det dersom du er en bedreviter, og prøver å belære/rette på andre. For eksempel var jeg på fest en gang med en kis fra en storby, og han reagerte veldig på at vi bygdetasser rakte ned på politikere. Han ble jaget fra festen. Nå det er sagt så synes jeg din antagelse om at vi bygdeungdommer er enkle, uinteresserte og kunnskapsløse er ekstremt unyansert og snevert. Jeg har en venn som er lidenskapelig interessert i båter, og alt som har med havet å gjøre. En annen liker veldig godt å skru på biler, og kan så å si alt som har med biler å gjøre. En annen brygger sitt eget øl - som etter min mening er bedre enn mye av det industriølet som selges i butikkene. Med andre ord er vi enkle folk med enkle interesser. Jeg har jo bodd i en storby i et par år nå, og har fullført en høyere akademisk utdannelse. Det er mye med byfolk som jeg synes er merkelig. For eksempel har jeg mange *studiekamerater som ikke har billappen, og som gruer seg til å lære å kjære bil (* dette er folk i midten av tjueårene). Jeg har møtt byfolk som har gitt uttrykk for at de ser ned på arbeidsfolk, og folk med kun fagbrev. Jeg husker en gang da jeg var på fest og brukte en gaffel for å åpne korken på ølflaska mi: Jeg fikk alles oppmerksomhet, og ingen klarte å forstå hvordan jeg klarte å åpne en kort ved bruk av en gaffel ... Det var som et magisk triks for dem. Så byfolk er også ganske merkelige. Det er selvfølgelig også vi bygdefolk. Vi er alle sammen merkelige på våre forskjellige måter. Anonymkode: dee34...add 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #15 Skrevet 16. februar 2020 Heller harry på landet med moped å rånebil, enn småkriminell og rusa i storbyen😬 vet sannelig ikke hva som er verst. Når det er sakt kjenner jeg meg virkelig ikke igjen. Bygda her er full av engasjerte ungdommer, som både tar utdanning, og engasjerer seg i idrettslag og bygdelag. Ikke mye festing og bråk på de iallefall. Flott gjeng. Anonymkode: 1df56...35e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #16 Skrevet 16. februar 2020 Siden du sammenligner med disse folkene med mastergrad fra byen vil jeg virdere overskriften/problemstillingen ut fra en litt anen vinkel. "Hvorfor virker unge på bygda så harry?" la meg se: Hvem havner i kategorien "unge"? Alderdspenn er nødvendig. Hva er "bygda"? Hvordan defineres dette? Kriterier? Hva legger du i "harry"? Ordet "virker" er også interessant. For det åpner for at de ikke nødvendigvis _er_ harry, men bare oppleves sånn. Da blir spørsmålet: "av hvem oppleves de slik?" Ved å spørre "hvorfor" tar du mye for gitt. Du legger premisset at det _er_ sant at "unge på bygda virker harry". Det er egentlig umulig å svare på spørsmålet ditt uten en nærmere presisering. Anonymkode: 8722c...a58 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #17 Skrevet 16. februar 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Må legge til at mine foreldre flyttet til bygda nettopp for å gi oss en god oppvekst, med nærhet til natur, muligheter til å dra på skogs/fjelltur, på grunn av frisk luft og slik at de kunne dyrke sin interesse som er friluftsliv. Å bo i en stor by med masse søppel, kebabnorsk og fokus på helt feil ting, er da vel mye mer harry det. Anonymkode: 7c86b...d79 Da kan du ta turen til Oslo for her er du omkranset av natur. Denne byen har alt. Stor nok men samtidig liten nok. Kaller ikke det å like country,kjøre harley og gå med klær deretter for Harry. Er mer snakk om at det er vanlig der og det du må like/gjøre for å passe inn der...for hva er det som er så verre med å like disse tingene vs hva folk liker i en by? En ting er sikkert da, at hvis du liker noe som de andre i bygda ikke liker så blir du lettere fryst ut. Slik er enklere i en storby for her møter du alle slags folk. Og jada...jeg vet at Oslo ikke er en storby i sammenligning med New York....da er heller ikke Norge et land i sammenligning med USA... Anonymkode: a8269...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #18 Skrevet 16. februar 2020 På 15.2.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev: Jeg synes at dette er et mysterium. Når jeg snakker med eldre og godt voksne fra bygda, så virker disse beleste og fornuftige, og faktisk mer oppegående enn de fleste jeg kjenner med mastergrad fra byene. Men den oppvoksende generasjonen virker «enkle», uinteresserte og kunnskapsløse, rett og slett «harry». Hvordan kan det ha seg at barn av så oppegående folk blir så enkle? Anonymkode: 1a5b9...abd Jeg synes stort sett alle nordmenn er harry, uansett hvor de kommer fra. Byfolk tror de er så kule og trendy, når sannheten er at alle trender de følger, er ute i andre land. Dessuten ser alle like ut, både i klær, hår og stil. Det ER harry å være solariums/selvbruningsbrun, ha botox, fillers og være oversminket på høylys dag. Topp det hele med like jakker, sko og bukser, så er det komplett! De på bygda vet at de er harry, og har slått seg til ro med det. Så - vi er alle harry, uansett hvor vi bor, det er bare ikke alle som har forstått det. Anonymkode: 04212...5a3 5
Gjest Gagaen Skrevet 16. februar 2020 #19 Skrevet 16. februar 2020 Kva er egentleg problemet med å vera harry? Betre å tørre å skille seg ut enn å vera ein i saueflokken som er lik alle dei andre. Hurra for oss harryfolka!
Anim92 Skrevet 5. mars 2020 #20 Skrevet 5. mars 2020 Jeg er vokst opp på bygda, og de fleste "traktet etter" å ha gode karakterer, trendy klær, drev med musikk og trening osv. Men de man så (og ser) i media er rånerne, de med helt spesielle interesser eller de som skal ta over familiegården (ikke at det er harry). Så kanskje det her handler mest om den lille andelen du hører om, og veldig lite om flertallet på bygda? Familiefeider og bygdeslarv er også noe som jeg har opplevd kun skjer i begrensede miljøer på bygda. Ikke for folk flest. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå