Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har født barn i uke 25. Helsepersonellet på nyfødt intensiv sa alltid konsekvent at jeg da hadde født i uke 25. 

Anonymkode: cc15e...6a7

De skriver at norge regner annerledes enn andre land, og at de har i sine sider brukt det jordmødre og helsepersonell i norge bruker.

tenker at du får tenke og regne slik som du vil/ har blitt fortalt av din lege/jordmor osv. 

jeg ble fortalt av fertilitetsklinikk i Trheim da jeg var inne for å stadfeste graviditeten (som en må ved assistert befrukting) da jeg var 7+3 fikk da beskjed om at jeg var i uke 8.  var på kontroll hos fastlegen 11+4, da ble det sagt «du er 11+4, altså i uke 12.» På ordinær ultralyd på st.olavs hospital 18+5 så sa de ar jeg var i uke 19. Da jordmorstudenter skulle øve seg på ultralyd på magen min 1 1/2 uker etter sa læreren «hun er 20+1, er målene på baby tilsvarende til starten på uke 21?» 

ikke en gang har jeg opplevd at de har endret måten å snakke om graviditeten på en annen måte, derfor velger jeg å regne det slik også. Men mye mulig de tenker annerledes andre steder i landet.

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Her tar du feil, skjønner ikke at så mange bommer på dette 🙄 I Norge regner helsepersonell svangerskapsuke som den man er i. Er man 24+4 er man i uke 24. I andre land blir det sagt annerledes, men nå bor vi i Norge og forholder oss til det. 

Ts, du har helt rett. Uke er fra 16+0 til 16+6.

Anonymkode: 0c4b7...161

Nei.

Man er inne i sin 17. uke når man er 16+1.

Det var det som var spørsmålet. 

Anonymkode: 6726f...ad3

• Liker 2
Skrevet

Forstår dere ikke forskjellen på fullgåtte uker og uken man er inne i?

Enten er man 6 uker og x antall dager på vei eller man er i sin 7. uke.

Begge deler er like korrekt å si. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Forstår dere ikke forskjellen på fullgåtte uker og uken man er inne i?

Enten er man 6 uker og x antall dager på vei eller man er i sin 7. uke.

Begge deler er like korrekt å si. 

Nettopp! Er man 7+2 sier man jo ikke "Jeg er 8 uker på vei." Man sier enten at man er i den 8.uken eller at man er 7 uker og 2 dager på vei. 

Anonymkode: 39f93...87d

• Liker 3
Skrevet

Lett å huske hvis man bytter om graviduker til år. Jeg har fylt  30 år,men er i mitt trettiførste. Er du 16+4 har du fullført 16 uker og er 4 dager inn i syttende uke. 

Egentlig blir det jo bare flisespikkeri, men ser flere tråder som omtaler dette. Da syns jeg det et mer irriterende de som sier de er 5 mnd på vei når de er i uke 20. 🙈

Anonymkode: ed2bc...257

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...