Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle...

Vet ikke helt om jeg har missforstått dette helt med beregning. 

Jeg er idag i uke 16+0, da er jeg i uke 16! 

Og det jeg tror, er at jeg fortsatt er i uke 16, når jeg er 16+1,16+2,16+3 osv...   

Men ei venninne av meg som også er gravid mener man er i uke 17 når man er feks 16+3. 

At da har man begynt på neste uke. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: eb4b9...878

Skrevet

Når du er 16+1 er du i uke 17.

Hvorfor er det så vanskelig for så mange gravide å telle??

Anonymkode: 6726f...ad3

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil, skjønner ikke at så mange bommer på dette 🙄 I Norge regner helsepersonell svangerskapsuke som den man er i. Er man 24+4 er man i uke 24. I andre land blir det sagt annerledes, men nå bor vi i Norge og forholder oss til det. 

Ts, du har helt rett. Uke er fra 16+0 til 16+6.

Anonymkode: 0c4b7...161

• Liker 9
Skrevet

norsk helsepersonell regner fullgåtte uker, de fleste andre vestlige land regner påbegynte. 

Anonymkode: 8e569...272

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger.  Etter og ha lest svarene her og snakket med noen andre idag så er jeg blitt enda mer sikker på at jeg selv har rett.  Men ja, som dere skriver så er det i andre land normalt og regne påbegynte uker  men ikke i Norge 🙂 Er nok derfor det blir så mye forvirring rundt om. 

Hilsen TS🙂

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil, skjønner ikke at så mange bommer på dette 🙄 I Norge regner helsepersonell svangerskapsuke som den man er i. Er man 24+4 er man i uke 24. I andre land blir det sagt annerledes, men nå bor vi i Norge og forholder oss til det. 

Jeg har aldri vært borti helsepersonell som har regnet slik du gjør. Alle jeg har vært i kontakt med har sagt at man er i uke 25 dersom man er 24+4.

Anonymkode: fc58a...371

• Liker 1
Skrevet

16+ 4 feks viser hva man er ferdig med, altså du er ferdig med 16 uker og 4 dager av graviditeten og er derfor inne i uke 17.  

Skrevet

Du bestemmer vel selv om du snakker om hvilken uke du er i (17) eller hvor mange uker du har fullført. (16). 

At helsepersonell bare snakker om fullførte er bare tull. Alle jeg har snakket med etter fødsel skriver født til termin uke 41. Jeg fødte på 40 +2.

Anonymkode: a5b9d...860

• Liker 3
Skrevet

Venninnen din har rett, når man snakker om hvilke uke man er i er 16+5 uke 17, men fullgått 16 uker. 

Jeg har aldri møtt helsepersonell som kaller 16+5 for uke 16 i noen av mine tre svangerskap, hverken jordmor i oppfølgingen under svangerskapet, fastlegen eller på sykehuset ved fødsel. Feks i epikrisen til yngste nå står det at han er født i uke 39, han er født 38+2.

Anonymkode: 92c3c...48b

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle...

Vet ikke helt om jeg har missforstått dette helt med beregning. 

Jeg er idag i uke 16+0, da er jeg i uke 16! 

Og det jeg tror, er at jeg fortsatt er i uke 16, når jeg er 16+1,16+2,16+3 osv...   

Men ei venninne av meg som også er gravid mener man er i uke 17 når man er feks 16+3. 

At da har man begynt på neste uke. 

Hva mener dere? 

Her er det enklest å bare si hvor mange fullgåtte uker du har. I følge jordmor og lege er jeg i uke 16 (jeg er 15+1 på vei), i følge appene Graviditet+ og Preglife er jeg også det. I følge appen Babyverden og en av disse store helsenettsidene er jeg i uke 15. Jeg selv mener uke 16 er mest rett, er jo inne i den 16.

Anonymkode: 1d398...bde

Skrevet

Vanskelig fordi Babyverden sin app forteller noe annet, og ikke minst den derre ene helsenettsiden. Ikke rart man blir forvirra.:p 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

norsk helsepersonell regner fullgåtte uker, de fleste andre vestlige land regner påbegynte. 

Anonymkode: 8e569...272

Verken min lege, gynekolog eller jordmor regnet etter fullgåtte uker. Da jeg var 7 på vei sa lege uke 8, da jeg var 10 på vei sa gynekolog uke 11 og da jeg var på tidlig UL og var 12 på vei sa jordmor at jeg var i uke 13!

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært borti helsepersonell som har regnet slik du gjør. Alle jeg har vært i kontakt med har sagt at man er i uke 25 dersom man er 24+4.

Og vi lurer på hvorfor så mange bommer....... altså.. 🤣🤣🤣

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bestemmer vel selv om du snakker om hvilken uke du er i (17) eller hvor mange uker du har fullført. (16). 

At helsepersonell bare snakker om fullførte er bare tull. Alle jeg har snakket med etter fødsel skriver født til termin uke 41. Jeg fødte på 40 +2.

Anonymkode: a5b9d...860

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen din har rett, når man snakker om hvilke uke man er i er 16+5 uke 17, men fullgått 16 uker. 

Jeg har aldri møtt helsepersonell som kaller 16+5 for uke 16 i noen av mine tre svangerskap, hverken jordmor i oppfølgingen under svangerskapet, fastlegen eller på sykehuset ved fødsel. Feks i epikrisen til yngste nå står det at han er født i uke 39, han er født 38+2.

Anonymkode: 92c3c...48b

Her er det enklest å bare si hvor mange fullgåtte uker du har. I følge jordmor og lege er jeg i uke 16 (jeg er 15+1 på vei), i følge appene Graviditet+ og Preglife er jeg også det. I følge appen Babyverden og en av disse store helsenettsidene er jeg i uke 15. Jeg selv mener uke 16 er mest rett, er jo inne i den 16.

Verken min lege, gynekolog eller jordmor regnet etter fullgåtte uker. Da jeg var 7 på vei sa lege uke 8, da jeg var 10 på vei sa gynekolog uke 11 og da jeg var på tidlig UL og var 12 på vei sa jordmor at jeg var i uke 13!

Kan dere ikke heller vise til noen kilder som støtter opp det dere sier? Jeg har vært hos utallige leger og jordmødre dette svangerskapet og aldri opplevd at de regner annerledes (selv om de fleste nevner uke+dag). Nå sist var det overlege på fødeavdelingen som sa jeg skal ha keisersnitt i uke 38, jeg vil være 38+2 når de utfører keisersnitt. 

Og ja, jeg kan vise til masse nettsider som viser hvordan man regner svangerskapsuker.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke heller vise til noen kilder som støtter opp det dere sier? Jeg har vært hos utallige leger og jordmødre dette svangerskapet og aldri opplevd at de regner annerledes (selv om de fleste nevner uke+dag). Nå sist var det overlege på fødeavdelingen som sa jeg skal ha keisersnitt i uke 38, jeg vil være 38+2 når de utfører keisersnitt. 

Og ja, jeg kan vise til masse nettsider som viser hvordan man regner svangerskapsuker.

https://www.babyverden.no/gravid/slik-regnes-svangerskapsuker-vekt-og-lengde-pa-babyverden/

«.Når det har gått 9 uker og 0 dager av svangerskapet, er fosteret 7 uker og 0 dager gammelt. Du kan si at du er ni uker gravid, eller at du er i den 10. uken (den uken du har begynt på, men ikke fullført enda).»

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://gravid-og-baby.com/uke-for-uke/hvordan-regner-du/

«I vår guide innebærer det at når det har gått 11 uker av graviditeten er fosteret ni uker gammelt. Man sier at man er gravid i uke 11 (det vil si 10+0 til og med 10+6).»

Skrevet
9 minutter siden, Blatter skrev:

https://www.babyverden.no/gravid/slik-regnes-svangerskapsuker-vekt-og-lengde-pa-babyverden/

«.Når det har gått 9 uker og 0 dager av svangerskapet, er fosteret 7 uker og 0 dager gammelt. Du kan si at du er ni uker gravid, eller at du er i den 10. uken (den uken du har begynt på, men ikke fullført enda).»

Og øverst i artikkelen står det at i Norge regner vi svangerskapslengde annerledes enn i andre land. Alle andre sider på Babyverden sier noe annet. (Nå får jeg ikke limt inn noe med mobilen) 

3 minutter siden, Blatter skrev:

https://gravid-og-baby.com/uke-for-uke/hvordan-regner-du/

«I vår guide innebærer det at når det har gått 11 uker av graviditeten er fosteret ni uker gammelt. Man sier at man er gravid i uke 11 (det vil si 10+0 til og med 10+6).»

Det er ikke en norsk side.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har født barn i uke 25. Helsepersonellet på nyfødt intensiv sa alltid konsekvent at jeg da hadde født i uke 25. 

Anonymkode: cc15e...6a7

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og øverst i artikkelen står det at i Norge regner vi svangerskapslengde annerledes enn i andre land. Alle andre sider på Babyverden sier noe annet. (Nå får jeg ikke limt inn noe med mobilen) 

Det er ikke en norsk side.

Babyverden.no er

Skrevet
9 minutter siden, Blatter skrev:

Babyverden.no er

Screenshot_20200216-121211.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...