Anglofil Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Hei Det er litt vanskelig å vite hva du mener eller sikter til, har du noen eksempler? På generell basis er det dog slik at forumet er laget for meningsutveksling, og derfor kan man i realiteten hevde det man måtte ønske, så lenge dette ikke bryter med våre øvrige regler. Anglofil (teamleder) 2
Aricia Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Jeg tipper at foranledningen for denne tråden er forklart av trådstarter her, i et innlegg postet samme dato som denne tråden: Det er vel ikke helt lett å bevise at man ikke står bak brukere forumsledelsen feilaktig (?) hevder at man står bak. Tematikken er av allmenn interesse, så her følger jeg spent med på svar.
Anglofil Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 12 minutter siden, Aricia skrev: Jeg tipper at foranledningen for denne tråden er forklart av trådstarter her, i et innlegg postet samme dato som denne tråden: Det er vel ikke helt lett å bevise at man ikke står bak brukere forumsledelsen feilaktig (?) hevder at man står bak. Tematikken er av allmenn interesse, så her følger jeg spent med på svar. Hei. Vi har endret praksis rundt dette (for en god stund siden, for å understreke dette). Det betyr at sanksjoner blir kun gitt til brukeren bak regelbruddet, og ikke eventuelle andre brukere man måtte ha. Alle brukere som får en sanksjon må ha et regelbrudd på sin egen bruker for å kunne få sanksjon. Det betyr at vi/forumledelse/jeg ikke kan hevde at det er en kobling mellom brukere. Anglofil (teamleder) 1
Gjest mimkg Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 3 timer siden, Anglofil skrev: Hei. Vi har endret praksis rundt dette (for en god stund siden, for å understreke dette). Det betyr at sanksjoner blir kun gitt til brukeren bak regelbruddet, og ikke eventuelle andre brukere man måtte ha. Alle brukere som får en sanksjon må ha et regelbrudd på sin egen bruker for å kunne få sanksjon. Det betyr at vi/forumledelse/jeg ikke kan hevde at det er en kobling mellom brukere. Anglofil (teamleder) Hva med de som blir utestengt med beskjed om at man ikke får skrive med andre brukere? Sjekkes utestengte opp imot andre brukere/ip-adresser? Hvis man skal ta utgangspunkt i det du svarer. Hvis en utesetengt bruker, begår regelbrudd med å opprette ny bruker. Kan den nye brukeren få en sanksjon da? I følge ditt svar: Nei. Det stemmer imidlertid ikke med beskjeden de som har blitt utestengt får. Spørsmålet mitt er derfor: Sjekker dere IP-adresser, for å koble de sammen med brukere, dvs. se om noen har flere brukere her inne? Endret 27. februar 2020 av mimkg
Anglofil Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 37 minutter siden, mimkg skrev: Hva med de som blir utestengt med beskjed om at man ikke får skrive med andre brukere? Sjekkes utestengte opp imot andre brukere/ip-adresser? Hvis man skal ta utgangspunkt i det du svarer. Hvis en utesetengt bruker, begår regelbrudd med å opprette ny bruker. Kan den nye brukeren få en sanksjon da? I følge ditt svar: Nei. Det stemmer imidlertid ikke med beskjeden de som har blitt utestengt får. Spørsmålet mitt er derfor: Sjekker dere IP-adresser, for å koble de sammen med brukere, dvs. se om noen har flere brukere her inne? Nei, vi bruker ikke ip-søk til å koble sammen brukere, men vi bruker ip-søk for å hente opp regelbrudd. I praksis betyr det at vi som er administratorer (det er kun vi som har tilgang til ip-søk) må lete opp regelbruddene og bruke en del tid på å sile ut innlegg som eventuelt måtte tilhøre andre brukere. Altså: for å få en sanksjon må det ligge et regelbrudd i bunn. Og ønsker man oversikt over regelbrudd eller hvorfor man har fått en sanksjon, kan man be om dette. Det finnes ett unntak: i saker som omhandler spam. I slike tilfeller er det stort sett svært lett å se at det er åpenbar spam, og da kan alle brukere tas for spam. Men det må være åpenbart, slik som f.eks spammingen vi opplevde for ca ett års tids siden. Der ble det brukt mange brukere, men spammingen var omtrent identisk og svært enkel å oppdage (dog svært frusterende). I slike tilfeller ble alle brukere tatt på ip'en, og akkurat i dét tilfellet måtte vi sperre hele ip'en (siden det ikke ble brukt flytende ip), samt sperring mot enkelte eposter. Det er noe vi sjeldent gjør, bare for å understreke dette. Opplever man som vanlig bruker å bli rammet av dette, kan man sende e-post til oss, og vi vil sjekke saken og sørge for at man ikke blir sperret ute. Så vidt meg bekjent tror jeg ikke dette har rammet noen uskyldige, og det etterstreber vi ikke skjer. Men nei, det er i utgangspunktet ikke lov å opprette nye brukere når man er utestengt, da det regnes som omgåelse av reglene. Men det er bare å være ærlige på at vi i praksis egentlig ikke har noen måte å forhindre dette. Det betyr at bruker Per, som da er utestengt, kan opprette bruker Nils, men hvis Per begår regelbrudd som fører til en sanksjon, og Nils ikke gjør det, er det kun Per som vil oppleve sanksjon. Mye av grunnen til at dette fremdeles står i våre sanksjoner og retningslinjer er jo fordi man håper at folk tar til seg det som står i utestengingen. I praksis blir det en oppfordring vi får gjort relativt lite med. Anglofil (teamleder) Endret 27. februar 2020 av Anglofil 1
Gjest mimkg Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Takk for svar @Anglofil. Da blir denne historien jeg nylig opplevde merkelig: Jeg hadde en ny bruker (som ikke var tatt i bruk) før jeg ble utestengt. Noen dager etter utestengelsen besøkte en moderator denne "ubrukte brukeren". Det fremstod derfor som denne moderatoren skulle sjekke om jeg hadde tatt i bruk denne brukeren, for en moderator besøker vel ikke profilen til nyopprettede brukere helt uten videre?. Jeg oppdaget "besøket" etter utestengelsen var "opphevet". Til orientering: Jeg kan dokumentere det om ønskelig. (Presiereing: Jeg respekterte utestengelsen, og logget meg ikke inn på den ubrukte brukeren før utestengelsen var over. Var da jeg oppdaget besøket.) Endret 27. februar 2020 av mimkg
Anglofil Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, mimkg skrev: Takk for svar @Anglofil. Da blir denne historien jeg nylig opplevde merkelig: Jeg hadde en ny bruker (som ikke var tatt i bruk) før jeg ble utestengt. Noen dager etter utestengelsen besøkte en moderator denne "ubrukte brukeren". Det fremstod derfor som denne moderatoren skulle sjekke om jeg hadde tatt i bruk denne brukeren, for en moderator besøker vel ikke profilen til nyopprettede brukere helt uten videre?. Jeg oppdaget "besøket" etter utestengelsen var "opphevet". Til orientering: Jeg kan dokumentere det. Jeg betviler ikke at du kan ha hatt besøk av en moderator på din profil, og det kan også sees på din profil (det kan alle se som velger å trykke seg inn på profilen din). Det er dermed ikke nødvendig å dokumentere. Det er viktig å understreke at det ikke er mot reglene å gå inn på andre brukeres profiler. MEN, en moderator har ikke tilgang til ip-funksjonen, så det vil ikke være mulig for denne moderatoren å koble din bruker mot en eventuell annen bruker. Men, det som kan skje, og som har skjedd meg flere ganger, er at man trykker borti brukernavnet, spesielt på mobil, og dermed kommer inn på profilen. Det er ikke nødvendigvis med viten og vilje, men rett og slett en tilfeldighet. Nye brukere dukker også opp nederst på siden, men brukernavnet er også lett å komme borti hvis man svarer i en tråd, fordi siste som gir sitt svar i en tråd vil ligge på førstesiden av forumet, men også i rommet der man har skrevet svar. Er man litt uheldig, kan man komme inn på en profilen uten å faktisk mene det. Hvorfor noen velger å besøke ens profil er vanskelig å si, jeg har selv flere besøkende, og det må man rett og slett regne med så lenge man velger å ha profil på forumet. Det trenger ikke å bety noe som helst. Anglofil (teamleder) 1
Gjest mimkg Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 30 minutter siden, Anglofil skrev: Jeg betviler ikke at du kan ha hatt besøk av en moderator på din profil, og det kan også sees på din profil (det kan alle se som velger å trykke seg inn på profilen din). Det er dermed ikke nødvendig å dokumentere. Det er viktig å understreke at det ikke er mot reglene å gå inn på andre brukeres profiler. MEN, en moderator har ikke tilgang til ip-funksjonen, så det vil ikke være mulig for denne moderatoren å koble din bruker mot en eventuell annen bruker. Men, det som kan skje, og som har skjedd meg flere ganger, er at man trykker borti brukernavnet, spesielt på mobil, og dermed kommer inn på prof"ilen. Det er ikke nødvendigvis med viten og vilje, men rett og slett en tilfeldighet. Nye brukere dukker også opp nederst på siden, men brukernavnet er også lett å komme borti hvis man svarer i en tråd, fordi siste som gir sitt svar i en tråd vil ligge på førstesiden av forumet, men også i rommet der man har skrevet svar. Er man litt uheldig, kan man komme inn på en profilen uten å faktisk mene det. Hvorfor noen velger å besøke ens profil er vanskelig å si, jeg har selv flere besøkende, og det må man rett og slett regne med så lenge man velger å ha profil på forumet. Det trenger ikke å bety noe som helst. Anglofil (teamleder) Beklager. Ser at besøket var fra en "Admin". Har ikke de tilgang til ip-adresser? Som nevnt hadde ikke denne nyopprettede brukeren ett eneste innlegg. Og brukernavnet var helt anonymt. Brukeren var opprettet ca. en uke før admin besøkte profilen (kan dokumenteres). Det besøket kan ikke ha skjedd som følge av at man trykket seg inn ved en feil. Så hva gjorde en admin inne på denne brukeren? Det hører med til historien at jeg ble utestengt som følge av et svar akkurat ovenfor denne admin . Og så får altså en ubrukt bruker (jeg nylig hadde opprettet) besøk av akkurat denne admin noen dager etter jeg ble utestengt. Hvorfor? Jeg håper du også undrer deg over det. Endret 27. februar 2020 av mimkg
Anglofil Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 24 minutter siden, mimkg skrev: Beklager. Ser at dette var en "Admin". Som nevnt hadde ikke denne brukeren ett eneste innlegg. Og brukernavnet var helt anonymt. Brukerena var opprettet ca. en uke før admin besøkte profilen (kan dokumenteres). Det besøket kan ikke ha vært tilfeldig. Så hva gjorde en admin inne på denne brukeren. Det hører med til historien at jeg var utestengt som følge av et svar akkurat ovenfor denne admin. Og så får en bruker jeg opprettet noen dager før, som jeg aldri tok i bruk, besøk av denne admin noen dager etter jeg ble utestengt. Ok. Nei, besøket var nok ikke tilfeldig. En administrator har tilgang til ip-sjekk, som nevnt tidligere. Dette du beskriver her kan skje der man finner regelbrudd på en ip. Ved regelbrudd vil vi sjekke ip'ene til brukeren som har begått regelbrudd. Mye av utfordringen er at disse ip'ene deles av mange brukere. En del av jobben til en administrator er å sile ut brukere slik at ikke andre enn den bruker som faktisk har begått regelbrudd(ene) får sanksjon. Og dette må gjøres manuelt. Det er ikke alltid slik at det kommer opp eksplisitt at bruker X skrev innlegg B, noen ganger må vi inn på bruker og faktisk sjekke at brukeren ikke har skrevet innlegg B. Det er til tider en tidkrevende jobb. Og da kan slikt som dette skje. I dette tilfellet fikk du heller ingen sanksjoner, nettopp fordi du ikke har brutt reglene. Anglofil (teamleder) Endret 27. februar 2020 av Anglofil 1
Gjest mimkg Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, Anglofil skrev: Ok. Nei, besøket var nok ikke tilfeldig. En administrator har tilgang til ip-sjekk, som nevnt tidligere. Dette du beskriver her kan skje der man finner regelbrudd på en ip. Ved regelbrudd vil vi sjekke ip'ene til brukeren som har begått regelbrudd. Mye av utfordringen er at disse ip'ene deles av mange brukere. En del av jobben til en administrator er å sile ut brukere slik at ikke andre enn den bruker som faktisk har begått regelbrudd(ene) får sanksjon. Og dette må gjøres manuelt. Det er ikke alltid slik at det kommer opp eksplisitt at bruker X skrev innlegg B, noen ganger må vi inn på bruker og faktisk sjekke at brukeren ikke har skrevet innlegg B. Det er til tider en tidkrevende jobb. Og da kan slikt som dette skje. I dette tilfellet fikk du heller ingen sanksjoner, nettopp fordi du ikke har brutt reglene. Anglofil (teamleder) Besøket skjedde flere dager etter min bruker ble utestengt. Jeg hadde forstått forklaringen din, hvis besøket skjedde rett før eller samtidig som jeg ble utestengt. Jeg har respekt for moderatorteamet, men det som skjedde har gjort at jeg ikke helt stoler på hva som skjer vedr. ip-sjekking. Derfor har jeg bedt om å bli slettet.
Anglofil Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, mimkg skrev: Besøket skjedde flere dager etter min bruker ble utestengt. Jeg hadde forstått forklaringen din, hvis besøket skjedde rett før eller samtidig som jeg ble utestengt. Jeg har respekt for moderatorteamet, men det som skjedde har gjort at jeg ikke helt stoler på hva som skjer vedr. ip-sjekking. Derfor har jeg bedt om å bli slettet. Administratorene sjekker kun ip der vi kan vise til konkrete regelbrudd. Vi sjekker ikke ip med mindre vi har en grunn til å gjøre dette. All aktivitet administratorene gjør/bedriver blir logget, inkludert ip-søk. Vi må derfor ha et grunnlag for å sjekke ip. Selv om du ikke har bedrevet regelbrudd, kan andre brukere ha brukt ip når de har begått regelbrudd, og din bruker derfor har blitt sjekket ut av saken. Anglofil (teamleder) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå