Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen bekjente som har høyt boliglån, og som bare betaler renter. De har gjort det over ett år og sier de har planer om å gjøre det lenge. Er det ikke noen regler for sånt? Noen som vet? Er det bare å si til banken at vi vil bare betale renter vi?  Dette er et lån på over 5 mill.

Anonymkode: 4cf3f...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei bekjent som har kjøpt hus med lån fra husbanken. Lånet er avdragsfritt i 8 år. Han betaler altså bare renter i ganske mange år og har ingen planer om å bli boende der når avdrag begynner å løpe. Da er det selge, ta med egenkapital og verdistigning og flytte til liten leilighet når ungene har flyttet ut. Han bor nå meget billig, langt under halvparten hva han måtte betale for å bo ellers.

Anonymkode: fb958...fff

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei bekjent som har kjøpt hus med lån fra husbanken. Lånet er avdragsfritt i 8 år. Han betaler altså bare renter i ganske mange år og har ingen planer om å bli boende der når avdrag begynner å løpe. Da er det selge, ta med egenkapital og verdistigning og flytte til liten leilighet når ungene har flyttet ut. Han bor nå meget billig, langt under halvparten hva han måtte betale for å bo ellers.

Men hvis han betalte ned på lånet så ville jo egenkapitalen vært høyere ved salg da. Lite lurt. Jeg betaler alt og lånet går ned hver mnd. 

Anonymkode: 6aeaf...03c

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, TBergh skrev:

Hei.

Her er lenken til Forskrift om krav til nye utlån med pant i bolig, som også regulerer avdragsfrihet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-krav-til-nye-utlan-med-pant-i-bolig/id2417408/

Med vennlig hilsen

TBergh

Den lenken er til 2015-utgaven av boliglånsforskriften, ikke den sist oppdaterte som gjelder nå.

Anonymkode: f57e6...72a

• Liker 2
Skrevet

Interessant at man automatisk går ut fra at det blir verdistigning.

Anonymkode: 3c1da...1f6

• Liker 11
Skrevet

Der er maks grenser for hvor mange år med avdragsfrihet ja. Usikker på hva som regulerer det. Når de er brukt opp forsvinner mye av godviljen med banken. 

Anonymkode: 21123...322

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen bekjente som har høyt boliglån, og som bare betaler renter. De har gjort det over ett år og sier de har planer om å gjøre det lenge. Er det ikke noen regler for sånt? Noen som vet? Er det bare å si til banken at vi vil bare betale renter vi?  Dette er et lån på over 5 mill.

Hvis man har rammelån kan man selv bestemme hvor mye man betaler.

Anonymkode: 2dc9b...c63

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har rammelån kan man selv bestemme hvor mye man betaler.

Anonymkode: 2dc9b...c63

Er rammelån det samme som flexilån? Er det lik rente som boliglån?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er maks grenser for hvor mange år med avdragsfrihet ja. Usikker på hva som regulerer det. Når de er brukt opp forsvinner mye av godviljen med banken. 

Anonymkode: 21123...322

Det er ingen maksgrenser for det, jeg har selv avdragsfrihet,noe jeg har hatt i mange år,og vil fortsette med det. Om en har utleieboliger i tillegg til egen bolig,så lønner dette seg, du har selv bedre inntekt,og verdien på huset gjør at banken uansett får bedre og bedre sikkerhet for hvert år. 

Anonymkode: 6a40c...86b

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Hildamaria skrev:

Er rammelån det samme som flexilån? Ja Er det lik rente som boliglån? Ca. Ofte er renta på rammelån litt høyere (0,1 - 0,2 %-poeng)

Anonymkode: f57e6...72a

Gjest Fallabella
Skrevet

Interessant at man automatisk går ut fra at det blir verdistigning.

Anonymkode: 3c1da...1f6

Ja det er en utrolig naiv innstilling til egen økonomisk fremtid. 

Skrevet

Vil tro lånet TS her omsnakker er et relativt lite lån sammenlignet med boligens verdi, eller så er det rammelån/flexilån som jeg selv har som bufferkonto. Da kan man gjerne velge å bare betale renter, det er ingen krav til betaling av avdrag.

I min bank var det samme rente for rammelån som for annuitetslån da jeg fekk dette i 2015.

Rammelånsavtaler løper gjerne 5-8 år før dei må fornyes.

(Krever normalt sett at man har betalt ned boliglånet endel for å få ramme/flexilån)

Om det lønnet seg å betale ned rammelån VS andre investeringer får hver enkelt avgjøre☺️

Skrevet
1 hour ago, The_Stig said:

Vil tro lånet TS her omsnakker er et relativt lite lån sammenlignet med boligens verdi, eller så er det rammelån/flexilån som jeg selv har som bufferkonto. Da kan man gjerne velge å bare betale renter, det er ingen krav til betaling av avdrag.

I min bank var det samme rente for rammelån som for annuitetslån da jeg fekk dette i 2015.

Rammelånsavtaler løper gjerne 5-8 år før dei må fornyes.

(Krever normalt sett at man har betalt ned boliglånet endel for å få ramme/flexilån)

Om det lønnet seg å betale ned rammelån VS andre investeringer får hver enkelt avgjøre☺️

Ts her. Lånet er ikke lite mht boligens verdi, ca 5 mill i lån. Bolig verdt ca 6.  Men det er mulig detter rammelån, det vet jeg ikke. Ellers takk for svar.

Skrevet

Dette trenger ikke å være dumt i tider med høye renter, som det var rundt 1990. Da var også inflasjonen høg så kapitalen på lånet ble "ingen ting verd" etter noe tid.

Nå med lave renter og lite endring i pengeverdi er dette ingen god idé.

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, draug 75 said:

Dette trenger ikke å være dumt i tider med høye renter, som det var rundt 1990. Da var også inflasjonen høg så kapitalen på lånet ble "ingen ting verd" etter noe tid.

Nå med lave renter og lite endring i pengeverdi er dette ingen god idé.

Helt uenig med deg her. Det er jo når renta er lav at lånet er "billig".

Selv har jeg hatt avdragsfrie boliglån nå i sammenhengende 15 år.

Husk 1 feks 1 mill i dag er ikke det samme som 1 mill om 10 år.

Anonymkode: 3d687...c27

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk 1 feks 1 mill i dag er ikke det samme som 1 mill om 10 år.

Nei, men tenk deg med 10-12% årlig inflasjon som var tilfelle rundt 1990.. ;) 

Anonymkode: 1cd81...9e6

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør han hvis det kommer boligkrakk og verdi av bolig halveres? Det skjedde på 90-tallet og kan sikkert skje igjen.

Anonymkode: 2a3d5...f18

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men tenk deg med 10-12% årlig inflasjon som var tilfelle rundt 1990.. ;) 

Anonymkode: 1cd81...9e6

Da er det ihvertfall dumt å betalt ned lånet så tidlig som mulig😉

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør han hvis det kommer boligkrakk og verdi av bolig halveres? Det skjedde på 90-tallet og kan sikkert skje igjen.

Anonymkode: 2a3d5...f18

Hvis man ikke skal selge så har det jo liten betydning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...