Gå til innhold

Tips til tørr og sensitiv hud på barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Lurer litt på dette med sensitiv og tørr hud/mild atopisk eksem nå på vinteren. Det gjelder både meg og barnet mitt 😂 vi blir mye bedre på sommeren! Og når jeg har vært i utlandet over lengre tid blir alltid huden og magen stabilisert. Ei i familien tok med barnet sitt til hjemlandet og huden ble bra etter tre mnd opphold, og han hadde mye atopisk eksem. 

Føler ikke at krem hjelper på henne og hun hater krem, vi bruker parfymefrie produkter og karbamid.. Normalt kosthold. 

Tips til å hjelpe på tørr og sensitiv hud? 

Flytte til utlandet? (hun er halvt norsk og det er ikke heelt ideelt der mannen er fra). 

Anonymkode: 777b1...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som hjelper er krem,dessverre. 

Jeg smører min med Decubal,den er fet og holder eksemet unna.

Anonymkode: 0ccde...adc

Skrevet

Smøre, smøre, smøre😅 

Anonymkode: f5ebc...74a

Skrevet

Canoderm morgen og kveld, bruke parfymefrie produkter 

Anonymkode: 3def1...4b9

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er den vi har 😅 får smøre oftere istedet :)

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper er krem,dessverre. 

Jeg smører min med Decubal,den er fet og holder eksemet unna.

Anonymkode: 0ccde...adc

Takk❤️ 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men har også et barn som sliter med eksemutslett. Bruker Canoderm per nå og har brukt det i noen mnd, funker fint. Men barnet på 15 mnd blir hysterisk når vi skal smøre! Har hørt at Canoderm kan svi mens det påføres. Hun blir ikke rød eller noe av kremen, men vi har lyst å prøve en annen krem for å se om det blir bedre. Finns det en annen krem som anbefales? 

Anonymkode: f0a4c...e23

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men har også et barn som sliter med eksemutslett. Bruker Canoderm per nå og har brukt det i noen mnd, funker fint. Men barnet på 15 mnd blir hysterisk når vi skal smøre! Har hørt at Canoderm kan svi mens det påføres. Hun blir ikke rød eller noe av kremen, men vi har lyst å prøve en annen krem for å se om det blir bedre. Finns det en annen krem som anbefales? 

Moren min fortalte at det er meningen at det skal svi pga det er melkesyre eller noe i det. Jeg opplever ikke at det svir når jeg tar det på hos meg.. 

Hadde en periode med noe tørr hud i ansiktet. Da tok jeg faktisk på inotyol om natten og hun var fin dagen etter.. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det svir skikkelig jævlig hvis man har aktivt eksem. Ikke bruk på eksemen. Bare på hel hud. Canoderm er forebyggende  

Miniderm kan man bruke der det er aktiv eksem. Men på aktiv eksem må man også bruke kortisonkremer. Få resept av lege. 

Har eksembarn og har eksem selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det er også lurt å ikke ha så tørr luft inne. Sørg for å ha jevn temperatur innendørs. Ikke for varmt. Fyring med ved tørker ut veldig, så da er det lurt P kompensere for fuktigheten som tapes (luftfukter el likn)

ikke dusj og vask håret for ofte. Om det må dusjes, bruk badeoljer og forsøk å ikle tørke så raskt, smør med engang etter bad/dusj. 

bruk kremene også forebyggende. Jo kaldere og tørrere det er, jo mer bør det smøres. 

Sørg for at det gis vitamin D i tilstrekkelig mengde. Mangel på vitamin D forverrer atopi, og reduserer effekten av medisinene man bruker

unngå klær som irriterer huden. 

Anonymkode: 3e8df...bee

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også lurt å ikke ha så tørr luft inne. Sørg for å ha jevn temperatur innendørs. Ikke for varmt. Fyring med ved tørker ut veldig, så da er det lurt P kompensere for fuktigheten som tapes (luftfukter el likn)

ikke dusj og vask håret for ofte. Om det må dusjes, bruk badeoljer og forsøk å ikle tørke så raskt, smør med engang etter bad/dusj. 

bruk kremene også forebyggende. Jo kaldere og tørrere det er, jo mer bør det smøres. 

Sørg for at det gis vitamin D i tilstrekkelig mengde. Mangel på vitamin D forverrer atopi, og reduserer effekten av medisinene man bruker

unngå klær som irriterer huden. 

Anonymkode: 3e8df...bee

Takk for tips ❤️ vi bruker d vitamin, og bruker feks ikke ull inntil huden. Jeg har ikke tord å bruke luftfukteren noe særlig, og vi har ikke peis, men det er nok litt tørt her ja.. :) idag brukte  vi en calendula olje fra weleda, følte egentlig det ble litt bedre med den istedet for nøytral sin, eller om jeg skal gå til innkjøp av kokosolje og ha i badekaret, og heller smøre etter badet :)

Hun dusjer minimalt, i fare for å høre uhygienisk ut, vi vasker nedentil med lunkent vann hver morgen, kanskje litt olje på kluten, og vasker håret med parfymefri sjampo og parfymefri såpe to til tre ganger i uken, men jeg vet ikke.. Hun har fått utslett nede på magen og nedover mot låret, og det går ikke vekk 😔

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips ❤️ vi bruker d vitamin, og bruker feks ikke ull inntil huden. Jeg har ikke tord å bruke luftfukteren noe særlig, og vi har ikke peis, men det er nok litt tørt her ja.. :) idag brukte  vi en calendula olje fra weleda, følte egentlig det ble litt bedre med den istedet for nøytral sin, eller om jeg skal gå til innkjøp av kokosolje og ha i badekaret, og heller smøre etter badet :)

Hun dusjer minimalt, i fare for å høre uhygienisk ut, vi vasker nedentil med lunkent vann hver morgen, kanskje litt olje på kluten, og vasker håret med parfymefri sjampo og parfymefri såpe to til tre ganger i uken, men jeg vet ikke.. Hun har fått utslett nede på magen og nedover mot låret, og det går ikke vekk 😔

Tenker du godt kan redusere dusjing til 1-2 ganger i uken, slik at du dusjer 3 ganger på 14 dager. Har psoriasis selv, og noe av det verste jeg gjør mot huden er å dusje, men som voksen holder det dessverre ikke med 3 ganger på 14 dager.

Bruker denne kremen https://www.vitusapotek.no/har--og-kroppspleie/torr-hud-og-eksem/la-roche-posay-lipikar-balm-ap%2b-400-ml/p/862462

synes den er lett og smører ut, og ikke er den spesielt klissete heller.

Anonymkode: 92a89...c03

Skrevet

Vi dusjer 2 ganger i uka og bruker mustela, og noen ganger canoderm. Nå er det sjeldent vi smører med krem, før var det en periode vi smurte hver dag. Og babyolje i badekaret. 

Vi har ikke noe diagnose, bare litt tør hud

Anonymkode: d594b...53b

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi åg fikk beskjed om at denne kunne svi litt ved påføring, men at det gikk fort over. Fink også beskjed om at d ikke svir «så mye» hvis huden bare er tørr.. Smurte mine små barn med denne i to år, de ble også hysteriske. Så fikk jeg et (meget) mildt «utbrudd» på hendene.. smurte meg med denne.. Å FYFAEN det svei! å det gikk ikke over.. det BRANT! jeg fikk panikk å prøvde å vaske det bort etter 3 minutter. skjønner GODT mine barn var redde denne kremen. Kastet begge flaskene samme dag. 

Skrevet
6 timer siden, kalini skrev:

vi åg fikk beskjed om at denne kunne svi litt ved påføring, men at det gikk fort over. Fink også beskjed om at d ikke svir «så mye» hvis huden bare er tørr.. Smurte mine små barn med denne i to år, de ble også hysteriske. Så fikk jeg et (meget) mildt «utbrudd» på hendene.. smurte meg med denne.. Å FYFAEN det svei! å det gikk ikke over.. det BRANT! jeg fikk panikk å prøvde å vaske det bort etter 3 minutter. skjønner GODT mine barn var redde denne kremen. Kastet begge flaskene samme dag. 

Jeg kjenner ikke en dritt når jeg påfører denne kremen, dattera mi reagerer ikke nevneverdig. Hun vil bare ha den av igjen, men så går det over... Kanskje burde finne en annen krem.. 

Skrevet

Canoderm er forebyggende, som noen over skriver! Det sa legen på barneavd. på sykehuset. 

Ellers, her bader barnet 1-2 ganger pr. uke, og bruker dusjolje. Til smøring bruker vi Aderma exomega control. Ved veldig hissig utbrudd bruker vi mild kortisonkrem en periode. 

Anonymkode: 33c0a...c42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...