Gå til innhold

Ferdig utdannet. Flytting. Krav på stønad frem til jeg får jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med siste semester av vernepleieutdanningen min. Jeg har hatt deltidsjobb, og har tjent alt fra 4-13.000 i mnd på det. Til våren er jeg ferdig utdannet, og jeg regner med å kunne jobbe tilnærmet fulltid i deltidsjobben i sommer. Fra 1.Aug flytter jeg, og kommer til å søke jobber der selvfølgelig. Men om jeg ikke har noe fast å gå til den dagen jeg flytter - har man egentlig krav på noe stønader da? Er det liksom sosialstønad som er aktuelt i en overgangsfase, eller er det nok å ha jobbet deltid over en lang periode, og deretter fulltid i bare et par mnd? Vanskelig å få oversikt på NAV når jeg ikke har noe erfaring merker jeg..

Anonymkode: 3807b...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krav på? Hva med å ikke flytte før du har fått deg jobb? Hva med å begynne søkingen snarest? Hvis du har tjent over 150 000 siste 12 mnd kan du få dagpenger, men iom at du forlater jobben selv har du tre mnd karantene. Ellers blir det "liksom sosialstønad". 

Anonymkode: bc310...00c

• Liker 11
Skrevet

Jeg har flyttet for å studere. Mannen min bor 9 timer unna, og derfor flytter jeg tilbake så fort jeg kan. Satser på å få jobb så raskt som mulig, og aller helst før jeg flytter så klart. Men jeg går fra en god deltidsjobb og lån+stipend, til 0 i inntekt. Og jeg lurer kun på hva jeg vil ha krav på, som en absolutt siste utvei. Ingen grunn til å snakke ned til meg sånn som det du gjør :)

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flyttet for å studere. Mannen min bor 9 timer unna, og derfor flytter jeg tilbake så fort jeg kan. Satser på å få jobb så raskt som mulig, og aller helst før jeg flytter så klart. Men jeg går fra en god deltidsjobb og lån+stipend, til 0 i inntekt. Og jeg lurer kun på hva jeg vil ha krav på, som en absolutt siste utvei. Ingen grunn til å snakke ned til meg sånn som det du gjør :)

Du har ikke krav på noe før det har gått 3 måneder etter at du har sagt opp jobben.

Anonymkode: ab8a3...6e3

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke krav på noe før det har gått 3 måneder etter at du har sagt opp jobben.

Anonymkode: ab8a3...6e3

Takk for svar! :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har mannen din forsørgelsesplikt.https://www.nav.no/sosialhjelp/hvis-du-er-gift

Når du har inntekt, så hva er logikken å slutte i en jobb? Du vil ikke ha krav på dagpenger om du slutter i jobben. Søke jobber kan du som du sier starte med omgående.   Hva med feriepenger, skatt tilgode? For å motta sosialhjelp stlles det krav at du prøver alle andre muligheter for inntekt som nevnt ovenfor

Anonymkode: 29dc1...d3c

• Liker 3
Skrevet

Evt tiltakspenger, men da må delta på f.eks kurs 

Anonymkode: c645a...257

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er i gang med siste semester av vernepleieutdanningen min.

Vanskelig å få oversikt på NAV når jeg ikke har noe erfaring merker jeg..

Det er både skremmende og ironisk at et voksent menneske som snart har fullført en bachelor ikke klarer å lete frem noe av den mest tilgjengelige infoen NAV har på nett.

Jeg er sjokkert.

Anonymkode: 71b3b...f66

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har mannen din forsørgelsesplikt.https://www.nav.no/sosialhjelp/hvis-du-er-gift

Når du har inntekt, så hva er logikken å slutte i en jobb? Du vil ikke ha krav på dagpenger om du slutter i jobben. Søke jobber kan du som du sier starte med omgående.   Hva med feriepenger, skatt tilgode? For å motta sosialhjelp stlles det krav at du prøver alle andre muligheter for inntekt som nevnt ovenfor

Anonymkode: 29dc1...d3c

Jeg vet at mannen min har forsørgerplikt. Men vi har satt mye av forholdet på vent for å gjøre ting riktig. Utsatt barn osv, for at vi begge skal kunne få høyere utdannelse. Vi har tidligere hatt lavt lønnede jobber, mens vi nå er fulltids studenter begge to. Han kunne bli boende, men vernepleier finnes ikke der vi er fra. Så han har kun stipend, og derfor ikke mulighet til å forsørge meg. Regner med at alt ordner seg uansett, og at jeg får jobb fra dag én. Det er bare greit å vite om det finnes muligheter om ikke alt ordner seg. Og det er uaktuelt å bli boende vekke fra mannen min lenger enn nødvendig. Jeg er ferdig med utdannelsen i Mai, og blir boende 3 mnd ekstra fordi jeg kan jobbe 100% i sommer. Etter det blir det bare tilkallinger og ingen grunn for å bli boende her uten mannen eller familie.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er både skremmende og ironisk at et voksent menneske som snart har fullført en bachelor ikke klarer å lete frem noe av den mest tilgjengelige infoen NAV har på nett.

Jeg er sjokkert.

Enig

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at mannen min har forsørgerplikt. Men vi har satt mye av forholdet på vent for å gjøre ting riktig. Utsatt barn osv, for at vi begge skal kunne få høyere utdannelse. Vi har tidligere hatt lavt lønnede jobber, mens vi nå er fulltids studenter begge to. Han kunne bli boende, men vernepleier finnes ikke der vi er fra. Så han har kun stipend, og derfor ikke mulighet til å forsørge meg. Regner med at alt ordner seg uansett, og at jeg får jobb fra dag én. Det er bare greit å vite om det finnes muligheter om ikke alt ordner seg. Og det er uaktuelt å bli boende vekke fra mannen min lenger enn nødvendig. Jeg er ferdig med utdannelsen i Mai, og blir boende 3 mnd ekstra fordi jeg kan jobbe 100% i sommer. Etter det blir det bare tilkallinger og ingen grunn for å bli boende her uten mannen eller familie.

Du søker på alt av jobber i hele Norge!

Anonymkode: 488e9...b3b

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert.

Enig. Jeg har alltid trodd at vernepleiere skulle ha innsikt i grunnleggende helsejuss og i det minste være i stand til å hjelpe brukerne til å orientere seg i systemet... Så ser jeg må justere mine forventinger til den yrkesgruppen litt. 

Anonymkode: 87792...e80

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du søker på alt av jobber i hele Norge!

Anonymkode: 488e9...b3b

Nei. Jeg søker på jobber der jeg skal bo sammen med ektemannen min, for han skal studere i to år til. Vi har allerede bodd fra hverandre lenge. Jeg elsker han faktisk, og har ikke lyst til å bo et random sted i Norge, alene, uten venner, familie eller ektemann. Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

Uansett. Jeg får nok jobb så slapp av folkens. Ingen vits å gå etter en dame som har jobbet siden hu var 16, bodd for seg selv, aldri vært i kontakt med NAV eller mottatt noen form for stønader. Hvis dere har så mye imot nav klienter så kan dere gå etter 70% av KG i stedet for meg. Hele forumet her er jo fullt av folk som enten mottar stønader eller hater folk som mottar stønader. 

Lite støtte å få gitt.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg søker på jobber der jeg skal bo sammen med ektemannen min, for han skal studere i to år til. Vi har allerede bodd fra hverandre lenge. Jeg elsker han faktisk, og har ikke lyst til å bo et random sted i Norge, alene, uten venner, familie eller ektemann. Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

Uansett. Jeg får nok jobb så slapp av folkens. Ingen vits å gå etter en dame som har jobbet siden hu var 16, bodd for seg selv, aldri vært i kontakt med NAV eller mottatt noen form for stønader. Hvis dere har så mye imot nav klienter så kan dere gå etter 70% av KG i stedet for meg. Hele forumet her er jo fullt av folk som enten mottar stønader eller hater folk som mottar stønader. 

Lite støtte å få gitt.

Man får ikke umiddelbar støtte når man tenker på stønader med en gang man er ferdig med studier. Forøvrig har din ektemann forsørgerplikt, og da vil jo alt han har av inntekter bli beregnet. Har du opptjent deg rettigheter til dagpenger, kan du søke om det. Dette står jo utrolig enkelt forklart på NAV sine sider. Registrer deg allerede nå som arbeidssøker, da har du også rettigheter til å utsette betaling av lån og stipend når du er ferdig. Dette kan du lese mer om på sidene til Lånekassen. Fokuser heller på å få deg jobb, enn hva slags stønader du kan søke på. Derimot for å oppsummere for deg:

• Dagpenger (derimot karantenetid når man sier opp en jobb selv)
  • Sosialstønad
  • Krisehjelp

Ville også gått inn for å spare deg opp masse penger nå, da vil du heller ikke trenge NAV og kan leve på sparepenger i tidne mellom jobb og ny jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...