Gå til innhold

Samværsforelder, hvor lenge er det "greit" å sove i helgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har ungene sine annenhver helg. Ungene er 5 og 8, og står opp i 8-tiden. Faren sover gjerne til både 11 og 12. Jeg synes det er litt spesielt når han har ungene sine såpass lite? Er det vanlig at voksne prioriterer å sove utpå enn å tilbringe tid med ungene de ser såpass sjelden? 

Hadde jeg sett barna mine bare annenhver helg hadde i hvert fall jeg stått opp tidlig og tilbrakt hvert minutt jeg kunne med dem. 🤔

Anonymkode: 13d3d...5ff

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg har ungene sine annenhver helg. Ungene er 5 og 8, og står opp i 8-tiden. Faren sover gjerne til både 11 og 12. Jeg synes det er litt spesielt når han har ungene sine såpass lite? Er det vanlig at voksne prioriterer å sove utpå enn å tilbringe tid med ungene de ser såpass sjelden? 

Hadde jeg sett barna mine bare annenhver helg hadde i hvert fall jeg stått opp tidlig og tilbrakt hvert minutt jeg kunne med dem. 🤔

Syns heller ikke det er så greit og kjenner følelsen. Barna mine er hos sin far annenhver helg, de er 6 og 8 og han sover som regel til mellom halv 10 og 11, de er våkne fra kanskje 6-7 tiden.. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre, men støtter deg i at jeg syns det blir en feilprioritering. (han er også uten jobb så er ikke noe å sove utpå fra heller akkurat) 

Anonymkode: 5597a...5b6

• Liker 11
Skrevet

Jeg pleier å stå opp når barna står opp. Dette fordi vi har planer iløpet av dagen. Nå på vinteren så er det nedoverski. Så da er vi tidlig i bakken slik at vi får holdt på noen timer før vi drar hjem og det fremdeles er masse igjen av dagen slik at barna da får leke med naboer osv. som da nettopp har kommet ut/stått opp. 

Sånn får jeg litt kvalitetstid sammen med dem istedet for å sove det bort. 

• Liker 8
Skrevet

Gan har vel lange arbeidsuker og har behov for å sove ut han også. Å stå opp i 12 tida med barn på 11-12 år er helt innafor. 

Anonymkode: c3845...3df

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gan har vel lange arbeidsuker og har behov for å sove ut han også. Å stå opp i 12 tida med barn på 11-12 år er helt innafor. 

Hvor har du 11-12 fra? 5 og 8 står det.

Min eks var verre. Han sto ikke engang opp da fireåringen ble brannskadet i forsøk på å lage seg mat selv. Men hva kan man gjøre ? Menn må få «gjøre det på sin egen måte»,  må vite.

Anonymkode: 97eea...ca4

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 5 og 8 år

Kunne ikke falt meg inn å sove bort halve dagen når man endelig har fri med ungene. 

Anonymkode: 3b1ed...51f

• Liker 13
Skrevet

Synes ikke det er greit. Sønnen min er 9, står opp rundt 0730-0800. Står aldri opp senere enn 0930. Som oftest rundt 0830-0900. Han liker godt den timen for seg sjøl til å spille Minecraft, men etter en times tid er han sulten og da må vi jo ha frokost. Frokost er hyggelig å spise sammen

Anonymkode: e12ae...105

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke at dolk kan ligge å sove så lenge. Ødelegger hele dagen, ingen vits i å stå opp, når man blir så sein. Unger eller ei.

Anonymkode: f1794...dfe

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du dette, forresten? 

Skrevet

Noen foreldre fortsetter å være ungdommer til sinns, selv om de selv et blitt foreldre.

Å la barna være alene i mer enn 2 timer på morgenen er ikke greit.

Og selv om jeg er b-menneske så det holder, så ser jeg egentlig ikke noe grunn til å sove lengre enn 9. Vi har småbarn og tenker at å sove til 8 er luksus 😄

Anonymkode: c2278...086

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det er het greit å sove litt om morgenen når barna er store nok til å stå opp selv, men 11-12 er kanskje litt i overkant. 

Det kan vel ikke akkurat kalles omsorgssvikt, så det er jo ingenting noen får gjort med det.

Skrevet

Dette har du vel egentlig ikke noe med. 

Anonymkode: 7bc08...847

• Liker 9
Skrevet

Her sover syvåringen til 7. Jeg ordner frokost til han og legger meg igjen. Står opp kl 09.00 både lørdag og søndag. 06.00 resten av uka. 

Anonymkode: 7170c...601

Skrevet

Det som teller her er vel hva ungene synes - så lenge de synes det er greit og klarer seg fint (og vet at de kan vekke pappa om de vil) har vel ingen andre noe med det.

Jeg er skilmissebarn og hadde en-dag-i-uka-og-annenhver-helg-samværet som var vanlig på 90-tallet, og kan egentlig ikke si at jeg husker det som at jeg så faren min  sjelden. Helgene hos ham var ikke annerledes enn helgene hos mamma - noen ganger gjorde vi mye sammen, andre helger var jeg opptatt med venner, han skulle følge lillebror på aktiviteter eller hadde andre ting å gjøre. Vi måtte ikke være i samme rom 24/7 for å kompensere for at vi ikke var sammen daglig.

• Liker 13
Skrevet

Ikke greit

Anonymkode: 0e8a4...3e0

Skrevet

Å stå opp kl 11- 12 hadde jeg ikke gjort uansett om barna hadde vært her eller ikke.

Men tidligere, når minsten våknet veldig tidlig så stod jeg opp, lagde frokost og la meg igjen. 

Jeg synest det virker sløvt ja å sove så lenge, særlig når en ikke ser barna oftere. Men på den annen side, så lenge barna har det bra så hadde jeg antagelig ikke sagt noe.

Anonymkode: 858b0...f04

Skrevet

Jeg står ALLTID opp med ungene, de er 6 og 7. Jeg har de 100% og er i full jobb, dvs at jeg må sove på kvelden og natten. Var trøtt i går, så la meg rett etter at barna var i seng💤💤💤 I dag var det opp 6.30😀

Anonymkode: bce33...262

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her kan jeg gi ipad og frokost i sengen om ungen våkner før 08. Noen ganger våkner jeg tidligere pga ungen og får ikke sove igjen. Andre ganger sover jeg fint videre etter han har fått mat, drikke og ipad i sengen sin. 

Han storkoser seg og jeg får sovet litt til så jeg har energi nok frem til 19-20🤪

Men vi er som oftest ute av døren innen 11.00 og da er det full rulle frem til middag rundt 16.00 og så lek igjen frem til kvelds. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står ALLTID opp med ungene, de er 6 og 7. Jeg har de 100% og er i full jobb, dvs at jeg må sove på kvelden og natten. Var trøtt i går, så la meg rett etter at barna var i seng💤💤💤 I dag var det opp 6.30😀

Anonymkode: bce33...262

Forventer du er medalje for at du er "så flink"?? Er ingenting galt med å la barnet være våken en time ellet to mens de ser på tv eller leker,sønnen min synes det er stor stor stas å være opp alene en stund før jeg våkner. Så da sover jeg lett 2 timer etter han er stått opp. Da har begge en fin morgen.

Anonymkode: ae2c8...11f

• Liker 20
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er en vesentlig forskjell på 11-12, altså snart tenåringer som er selvstendige, klarer seg selv og kanskje nyter tiden uten foreldre og den alderen ts skriver om her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...