Gå til innhold

Menneskesky naboer, hvem skal si hei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at vi bor i Norge og er menneskesky og helst ikke vil møte naboen. Men om man «må velge», hva er mest rett og hvorfor? 

Når man flytter til ett nytt sted, f.eks. rekkehus. Hvem burde hilse først? Burde den som flytter inn ringe på å si hei til naboene. Eller burde de som bor der fra før ringe på å si hei og ønske velkommen til nabolaget? 

Anonymkode: e2e13...027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi flyttet for et år siden hilste jeg på de fleste naboene da vi var ute, «over hekken» liksom, alle var ute og jobbet i hagene sine (vi bor i eneboliger). Men, i det ene huset bor en gamme dame på ca 80 år som ikke var ute. Jeg gikk og ringte på døren hennes og presenterte meg - og for en glede hun viste 😊👍 Vi flyttet inn i midten av mars i fjor, og da var det jo bare kort tid etter at det var «hagetid». Hadde vi flyttet midt på vinteren hadde jeg muligens ringt på hos en nabo til, i tillegg til den eldre damen, og latt det være litt med det. Men i et rekkehus hadde jeg tatt initiativ til å ringe på hos alle.

Anonymkode: b303e...a15

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bodd her i snart 9 år, og har vel muligens hilst på naboene med et kort nikk, men ikke mer. Ikke ønsker jeg å være en del av nabolaget og ikke kjenner jeg igjen dem om jeg ser dem ute, hvis de ikke er i sin egen hage (jeg sliter med ansiktsblindhet) 

Den eneste jeg kjenner igjen er de to nærmeste naboene og de hilser jeg på når jeg ser dem, men har aldri ringt på hos dem, eller de hos meg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri praktisert å ringe på dører og presenterer meg. Det kommer naturlig et hei etter hvert. Det haster ikke.

Anonymkode: 5d2f2...67a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes naboene kan ønske velkommen. Hyggelig at de hilser på. Som nyinnflyttet vil man ikke virke for påtrengende heller. Men jeg ville ikke ringt på. Selv hater jeg dette når jeg ikke har invitert eller vet hvem som kommer. Og det kan fort bli litt påtvunget fordi man føler man må stå å prate om alt å ingenting eller by på kaffe. Jeg liker god privatlivet mitt og ønsker å bestemme selv hvem jeg sosialiseres med. Jeg mener vi som naboer skal hilse og gjerne slå av en kort prat om vi treffes ute, men at man har forståelse for at man ikke alltid må stoppe opp bare fordi man henter posten. Av og til holder det med et hei. Også bør man lese personen. Noen dager ønsker folk å prate litt, andre ganger ikke. Ellers bør man kunne spørre hverandre om.ting man lurer på i forbindelse med nabolaget, og jeg låner gjerne vekk egg om noen mangler. 

Jeg mener man bør være høflig og vennlig, men sørge for å ikke være for belastende (kakle om alt fra å til å) med mindre man er enig om dette. Og det tror jeg man merker fort! Jeg ønsker ikke å være venn med nabo.

Så jeg ville hilst første gang dere tilfeldig møtes ute:) 

Endret av sølvdryss
  • Liker 1
Skrevet
På 15.2.2020 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri praktisert å ringe på dører og presenterer meg. Det kommer naturlig et hei etter hvert. Det haster ikke.

Anonymkode: 5d2f2...67a

Ikke jeg heller. Jeg kom først i prat med naboer når vi hentet posten, begge var ute å klipte gresset osv. 

Anonymkode: 839cd...5e5

Skrevet

Å ringe på å introdusere seg har jeg aldri gjort ,og heller aldri opplevd andre har gjort 🤔

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...