MajaS Skrevet 14. februar 2020 #1 Skrevet 14. februar 2020 Barnet vårt har vært gjennom en utredning grunnet lese og skrivevansker. Vi mottok i går et brev i posten om at barnet hadde dysleksi og at vi dermed hadde krav på hjelpemidler fra NAV. Det jeg lurer på er, hva slags hjelpemidler er det snakk om? Hvordan går vi frem for å ev å få dette? Må vi ta det gjennom skolen? Føler jeg nå sitter her litt uviten om gangen videre. Jeg regner med at skolen har fått beskjed, men bør jeg ta dette opp med lærer for at barnet skal få den hjelpen det nå har krav på? Eller vil dette gå av seg selv? Noen som har barn med dysleksi som kan fortelle meg litt om hva jeg bør gjøre videre nå? Føler jeg ikke fikk så mye informasjon om hva vi som foreldre skal gjøre videre.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Det er veldig lett, vare å søke her. https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hva-har-du-vansker-med/lese-og-skrive du får tilskudd til PC og utvidet retteprogram, hvis ikke skolen allerede har det. Anonymkode: 11120...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Ta kontakt med skoleledelsen Anonymkode: 649e0...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 Dere får støtte fra NAV til å kjøpe PC til bruk på skolen. Etter min erfaring må man dessverre mase veldig for å få skolen til å ta det i bruk, men det er sikkert forskjellig fra kommune til kommune. Anonymkode: 46d75...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 Meld deg inn i Dysleksi Norge. Ellers var det skolen her som søkte NAV om PC og skriveprogram. Bortsett fra det så kan det nok være dere må stå på og kreve litt fra skolen (min erfaring er at ting ikke skjer automatisk... men det varierer nok fra skole til skole). Er dere heldige så er skolen deres en dysleksivennlig skole og har gode erfaringer med dette. Ellers må jeg tipse om NLB, du kan søke om bruker til barnet ditt der og dere vil få tilgang til masse lydbøker (appen Lydhør er ikke den beste, men den funker og har i huset bruker datteren den masse). Skolen kan også melde ungen inn der slik at dere får lærebøkene som lydbok (vi har de fleste bøkene tilgjengelig på pcen på denne måten slik at hun da kan lytte i tillegg til å se i boka). Anonymkode: 670fb...2af 1
MajaS Skrevet 17. februar 2020 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2020 Tusen takk for svar alle sammen. Da har jeg fått litt mer innsikt i hva jeg bør gjøre videre. Har dessverre erfart at man må mase endel på veien for å få en diagnose, så synd å lese at jeg antagelig må fortsette å mase videre for å få på plass rettighetene vi nå har krav på. Men jeg skal helt klart melde oss inn i NLB og Dysleksi Norge. Så tusen takk dere.
Fjollefyr Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 Dere har også rett til å ha samtale og veiledning av PPT, og den som har gjort utredningen. Både som foreldre alene, og sammen med barnet. Jeg og min kone hadde «opplæring» og informasjon fra PPT, både i måten å jobbe på, pluss bruk av hjelpemidler. Det var for oss svært nyttig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå