Gjest Lasox Skrevet 14. februar 2020 #1 Skrevet 14. februar 2020 (endret) Heisann! Skal arve hytte etter bestemor, og har tenkt til å gjøre en del investeringer i hytta. Det er allerede privat brønn, men ønsker å ha kommunalt vann og kloakk (det er utedo og forbrenningtoalett) og det er strøm der, men ønsker å oppgradere elektroniske anlegget siden man bruker jo flere enheter idag enn det man gjorde før i tiden også ønsker jeg jo selvfølgelig ordentlig toalett. Pipa har akkurat blitt godkjent av brannvesenet etter å hatt besøk av dem, men må ha ventil foran og litt lengre 'fire protection' under vedovnen og ei ny brannslukningsapparat. Det skal investeres i etterisolasjon og skifte ut alle vinduene. Dette her skal pågå over noen år (5-6 års periode) slik at jeg slipper å ta opp boliglån. Er det noen her som har erfaring med å gjøre om ei hytte som er blitt arvet og har gjort det om til enebolig i Gausdal området? Hvordan var prosessen og hvilken endringer var du nødt til å gjøre for å få det godkjent som enebolig? Endret 14. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #2 Skrevet 14. februar 2020 Har ikke gjort dette selv, men så det er en eiendom i Gausdal som er til salgs nå, som opprinnelig hadde vært hytte og endret til helårsbolig. Så det er nok ikke noe problem, antar jeg. Anonymkode: a64e2...6ca
Gjest Lasox Skrevet 14. februar 2020 #3 Skrevet 14. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke gjort dette selv, men så det er en eiendom i Gausdal som er til salgs nå, som opprinnelig hadde vært hytte og endret til helårsbolig. Så det er nok ikke noe problem, antar jeg. Anonymkode: a64e2...6ca Har du link til annonsen?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #4 Skrevet 14. februar 2020 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=163122376 Anonymkode: a64e2...6ca
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #5 Skrevet 14. februar 2020 Her er det lett å gå på en smell. Vær veldig obs på om hytta ligger i et LNF område, eller om området er regulert til fritidseiendom. Du får også en masse krav, bygget må oppfylle TEK17. Som kan by på en del problemer... hadde tatt en telefon til byggesak. Anonymkode: 3cb4e...327 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #6 Skrevet 14. februar 2020 Som anonym rett over sier, hytta må oppgraderes slik at den holder kravene i tek17. Uten å vite noe om hytta er det sannsynligvis svært omfattende og kostbart, dersom det i det hele tatt er mulig. Anonymkode: 615e4...6d1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 En annen sak: dersom det ikke er ordentlig avkjørsel til hytta, må dette etableres. Dersom Statens vegvesen må involveres, kan det bli en lang og dyr prosess. Anonymkode: 3cb4e...327
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #8 Skrevet 15. februar 2020 Det enkleste er å kontakte byggesaksavdelingen i kommunen og spørre dem. Det avhenger bl.a av reguleringsplanen for området hvor lett det er, og også hvilke politiske føringer det er på plassering av bolighus. Familien min har selv en hytte som er bolighus, og vi har ikke omgjort det tilfritidsbolig hos kommunen fordi det da vil være umulig å få det tilbake som vanlig bolig. Kommunen ønsker nemlig ikke mer boliger i den bygden huset ligger, fordi det skaper utfordringer for dem mtp skoleskyss, og offentlige tjenester som søppeltømming og brøyting. Anonymkode: caa8b...3aa 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #9 Skrevet 15. februar 2020 Og et siste moment: er hytta på festet tomt? Er vel forskjellige regler for boliger og fritidsboliger på festet tomt. Jeg vet ikke om bonden som eier tomta evt. kan sette seg på bakbeina? Har ikke erfaring med akkurat den problemstillingen, heldigvis. Anonymkode: 3cb4e...327
Gjest Lasox Skrevet 22. februar 2020 #10 Skrevet 22. februar 2020 (endret) På 15.2.2020 den 8.29, AnonymBruker skrev: En annen sak: dersom det ikke er ordentlig avkjørsel til hytta, må dette etableres. Dersom Statens vegvesen må involveres, kan det bli en lang og dyr prosess. Anonymkode: 3cb4e...327 Det stemmer, men heldigvis så har hytta en egen avkjørsel til hytta med plass til 5-6 kanskje enda flere biler. Så det er overhodet ikke noen problemer og slipper heldigvis unna de kostnadene, men ellers takk for rådet. På 14.2.2020 den 23.43, AnonymBruker skrev: Som anonym rett over sier, hytta må oppgraderes slik at den holder kravene i tek17. Uten å vite noe om hytta er det sannsynligvis svært omfattende og kostbart, dersom det i det hele tatt er mulig. Anonymkode: 615e4...6d1 Det stemmer bare delvis. Jeg har vært kontakt med kommunen som hytta befinner seg i og på grunn av plasseringen av hytta så vil jeg kunne søke om flere unntak på grunn av at kostnadene vil bli så hinsides høye "heldigvis". Slik som kommunalt vann og kloakk (nærmeste punkt til kommunalt vann er vanvittige 170 meter) på grunn av stor høydeforskjell vil også vanntrykket bli vesentlig mye dårligere også må veien krysses noe som fort blir ekstremt kostbart for meg. Så jeg kommer til å slippe unna med mange ekstreme dyre kostnader på grunn av dårlige plasseringen i forhold til oppgraderingen. Jeg tenker meg å få noen med fagbrev både rørlegger og få rørene etterisolert, se på muligheten for varmegjenning av gråvann til dusjen og se om han har noen flere råd. Må prøve å få isolert brønnen slik at det ikke fryses om vinteren. Elektriker kommer jeg til å la en til å ta en inspeksjon. Mest sannsynligvis må jeg rehabilitere hele elektriske anlegget, men der er de aller fleste ledninger ikke i veggen, men synlig heldigvis (foretrekker det fremfor inne i veggen med tanke på brannfaren) - så det bør ikke bli så ekstremt dyrt. Må finne ut totale forbruket jeg har og kan evt. kjøpe inn solcelleanlegg slik at jeg kan produsere min egen strøm om sommeren. Ventilasjon kan jeg også søke om unntak av. Snekker må derimot ta en titt på taket. For snakket med en som har tatt seg av flere av disse sakene tidligere i kommunen om at det kan danne seg mere isdannelser på hytter enn eneboliger på grunn av dårlig lufting. Så om jeg slipper unna med som tidligere nevnt: "Vann og kloakk, isolasjon og ventilasjon" så vil jeg jo slippe mye billigere unna enn det jeg først trodde. Bare der sparer jeg jo 500-750,000,- på størrelsen til hytta, men dersom jeg må gjøre noe med taket så vil jo det fort koste 200,000,- elektriske anlegget ca. 100,000,- og rørarbeid ??,???,- pluss isolering av brønn ??,???,- så blir jo allikevel dyrt, men vil forsatt være billig boalternativt med tanke på at jeg vil jo forsatt være gjeldsfri og med de lave bokostnadene så vil jeg jo spare en del penger! Endret 22. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #11 Skrevet 23. februar 2020 Hva med dreneringen, må den skiftes? Det er noen hundretusen, med mindre du kan gjøre det selv. Nytt kjøkken? Oppgradering av badet? Gebyret hos byggesak blir også en del (gjetter minst 50 tusen). Dersom du har tenkt å bo der resten av livet er det kanskje ikke et problem, men får du noe igjen for huset dersom du må selge av en eller annen grunn? Kjenner noen folk som bygde på landet i LNF område. Brukte mye penger. Så måtte de flytte, og måtte selge med en million i tap... Anonymkode: 3cb4e...327
Gjest Lasox Skrevet 23. februar 2020 #12 Skrevet 23. februar 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med dreneringen, må den skiftes? Det er noen hundretusen, med mindre du kan gjøre det selv. Nytt kjøkken? Oppgradering av badet? Gebyret hos byggesak blir også en del (gjetter minst 50 tusen). Dersom du har tenkt å bo der resten av livet er det kanskje ikke et problem, men får du noe igjen for huset dersom du må selge av en eller annen grunn? Kjenner noen folk som bygde på landet i LNF område. Brukte mye penger. Så måtte de flytte, og måtte selge med en million i tap... Anonymkode: 3cb4e...327 Ja, glemte å nevne den i farta. Det skal også fikses, men har undersøkt om den ligger i LNF-området. Det gjør den ikke. Heldigvis, men ellers takk for rådet. Ville ikke gjøre samme tabbe som et ungt par hadde kjøpt seg en tomt i LNF-området. Ble svindlet og lurt trill rundt av selgerne. Stakkars folk. Nytt kjøkken og nytt bad er ikke noe på prioritering-listene, men når jeg har fått unna de store utgiftene. Så vil jeg vente et par år til (sparer ca. 135,000,- i året når jeg vil bo på hytta) sparer per dags dato 200,000,- i året. Så det vil jo gå relativt fort og få spart inn de pengene, men før det igjen at det vil bli nytt kjøkken (minikjøkken) så ønsker jeg også å fikse på gulvet på stuen/kjøkkenet. Ikke at det er slitt, men det er ørliten skeivhet som må utbedres og fikses, men da fikser jeg samtidig isolasjon og nytt gulv og nytt kjøkken. Ser an et par år om det blir for kaldt om vinteren om det må isoleres, eller om det går greit. Så har alle planene klare! Endret 23. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #13 Skrevet 23. februar 2020 Hvordan er hytta i forhold til krav om universell utforming? Holder bad og kjøkken dagens krav? Anonymkode: 615e4...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå