Gå til innhold

Sykt barn og hysterisk far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett 8 år gammelt barn, som egentlig skulle være hos sin far i helgen. Barnet fikk hodepine på skolen idag, og følte seg slapp og varm etter skolen, og sovnet når h*n kom til far. Barnet ringte meg på kvelden og ville komme hjem til meg. Etter h*n kom hjem, har h*n kastet opp én gang, men er fortsatt varm. Far ringer og sjekker opp hvert halvtime og mente vi burde gå til legevakt, for det kan jo være Coronavirus....

Han har alltid vært hysterisk ved sykdom. Litt feber osv er gyldig grunn til å oppsøke legevakt, ifølge han, mens jeg er litt mer tilbakelent og ser an formen, og ringer ikke legevakt før det begynner å nærme seg 40 i feber/dårlig allmenntilstand. Han stresser meg så sykt mye i sånne situasjoner, og nå gir han meg dårlig samvittighet for at jeg ikke "tar dette mer på alvor".. 

Hvor mye skal til før dere oppsøker legevakt? Og hvor bekymret er dere for coronavirus?🙉

Anonymkode: c519e...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør heller være bekymret for oppkast og hodepine i kombinasjon. Om dere tror det er influensa så ring legevakten først

Anonymkode: 699a9...31f

• Liker 1
Skrevet

Har to barn, eldste er 14, ringt legevakt én gang (sykt barn som fikk høy feber og så frostrier) og vært der og fått gipset en tå med brist én gang. Har vært hos lege noen ganger utenom, men ikke grunnet «vanlig» sykdom. Følger de anbefalingene som finnes mht. feber, allmentilstand, væskeinntak og varighet.

Anonymkode: 64a80...c56

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har to barn, eldste er 14, ringt legevakt én gang (sykt barn som fikk høy feber og så frostrier) og vært der og fått gipset en tå med brist én gang. Har vært hos lege noen ganger utenom, men ikke grunnet «vanlig» sykdom. Følger de anbefalingene som finnes mht. feber, allmentilstand, væskeinntak og varighet.

Anonymkode: 64a80...c56

Da var dere heldige som fikk gips på tåen, her fikk hun ingenting på sin tåa som var brukket.

Anonymkode: 8e040...d3e

Skrevet

Har barnet slått hodet idag? Jeg ville sett det an, med mindre allmenntilstand var dårlig, eller slått hodet. 

Noen er mer hysteriske enn andre, og man må bare overse de. 

Anonymkode: c6441...72f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også far høres vel bekymret ut her. Samtidig er gutten like mye fars barn som han er ditt. Se for deg en situasjon der barnet var på besøk hos noen, du mente han trengte lege, den han var hos mente du var hysterisk og nektet å ta ham med. Av en eller annen grunn var det ingenting du kunne gjøre med det. Tenk deg den fortvilelsen og redselen dette ville skapt hos deg!

Jeg hadde ikke dratt til legevakten om jeg ikke selv så behovet for det, men hvis far var så bekymret som du beskriver, hadde jeg likevel ringt dem. Jeg hadde sagt at jeg selv ikke opfattet det som barnet hadde behov for legetilsyn, men siden far var uenig med meg ville jeg gjerne høre om de mente han burde ses på. Dersom de mot formodning ville ha ham inn hadde jeg selvsagt reist, hvis ikke kunne jeg beroliget far med at jeg hadde snakket med legevakta, og de mente det var greit å se det ann.

Anonymkode: 5ab0a...c8e

• Liker 12
Skrevet

Hvis dere ikke har vært i Kina de siste ukene så er hvertfall ikke corona aktuelt. 😂

Anonymkode: dfb2d...463

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ikke har vært i Kina de siste ukene så er hvertfall ikke corona aktuelt. 😂

Anonymkode: dfb2d...463

Ehh jo! Er mange rundt de som kan ha værr i Kina nylig! Les deg opp på temaet om hvordan det smitter,før du driter deg ut her med å fremstå som dum!

Anonymkode: 0e5ce...798

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ehh jo! Er mange rundt de som kan ha værr i Kina nylig! Les deg opp på temaet om hvordan det smitter,før du driter deg ut her med å fremstå som dum!

Anonymkode: 0e5ce...798

Hvis du går rundt i Norge idag og er redd for å bli smittet av corona, så er det du som fremstår dum.

Anonymkode: 35b56...865

• Liker 25
Skrevet

Alle er syke nå. Ville ikke ringt legevakten før ungen er mye sjukere. Det er faktisk sjeldent barn blir legevaktsyke. Jeg har aldri vært på en legevakt i mitt liv, heller ikke noen av barna. 

Men om det vil berolige far så kan du jo be ham ringe og si at ungen er varm, har vondt i hodet og har kastet opp en gang. 

Du kommer til å høre at de himler med øynene helt hjem til deg. 

Anonymkode: 0c2c3...b7f

• Liker 5
Skrevet

Ville vært mer bekymret for hjernehinnebetennelse enn Corona 

Anonymkode: 49d01...0bf

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en sønn på 19, og han har ikke vært på legevakten siden han var noen få måneder gammel og hadde falsk krupp. 

• Liker 1
Skrevet

Det eneste hysteriske her er at han tror at han har fått caronaviruset. Da er man ikke hysterisk, men bare litt dum. 😄

• Liker 4
Skrevet

Er dette en konkurranse om hvem som har vært minst på legevakt? Det er ingen premier å innkassere fordi man har vært «flink» og ikke har vært der på så og så mange år, eller aldri vært der osv....

Men, som Ts selv påpeker så er almenntilstanden bra. Barnet er såpass stort at det også selv kan fortelle litt om hvordan det har det. Noen fedre og/eller mødre er mer bekymret enn andre, det er også helt normalt. 

Har selv hatt barn som måtte på legevakt ofte som små, mellom 9 mnd og 3.5 år. Men de var like ofte hos fastlege de årene der.

Tenker at barnet har det bedre i senga si enn å sitte på et venterom, hvor han faktisk kan bli smittet av noe.

God bedring!

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, Million skrev:

Jeg har en sønn på 19, og han har ikke vært på legevakten siden han var noen få måneder gammel og hadde falsk krupp. 

Nyttig info!

Anonymkode: 15714...ee3

• Liker 10
Skrevet

For Guds skyld - selv ved begrunnet mistanke om coronaviruset drar man ikke til legevakta og risikerer å smitte hele venteværelset! Er du bekymra, så tar du en tlf til legevakta og presenterer symptomene :) 
Sjansen er svært liten for at det er coronavirus, men som noen over her skriver - kombinasjonen oppkast og feber kan være litt sketchy! Ville tatt en tlf til legevakta for sikkerhets skyld :) 

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, Million skrev:

Veldig hjelpsomt 

Anonymkode: 840ca...635

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nyttig info!

Anonymkode: 15714...ee3

Det var et direkte svar på spørsmålet i hovedinnlegget. "Hvor mye skal til før dere oppsøker legevakt?"

• Liker 2
Skrevet
På 15.2.2020 den 20.44, Million skrev:

Det var et direkte svar på spørsmålet i hovedinnlegget. "Hvor mye skal til før dere oppsøker legevakt?"

Eh nei. Svaret ditt forteller ingenting om hvor mye som skal til. Har sønnen din hatt influensa e.l. under de årene dere ikke valgte å dra på legevakta? Det står ingenting i ditt svar om hvilken grense du har hatt på feber/allmenntilstand/lengde på sykdomsperiode for å ta valget om legevakt eller ikke. Det står kun at dere har dratt en gang pga falsk krupp. Hvor alvorlig var kruppen, var det feber i tillegg, var det nødvendig å dra da? 

Anonymkode: 81157...98e

• Liker 4
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Svaret ditt forteller ingenting om hvor mye som skal til. Har sønnen din hatt influensa e.l. under de årene dere ikke valgte å dra på legevakta? Det står ingenting i ditt svar om hvilken grense du har hatt på feber/allmenntilstand/lengde på sykdomsperiode for å ta valget om legevakt eller ikke. Det står kun at dere har dratt en gang pga falsk krupp. Hvor alvorlig var kruppen, var det feber i tillegg, var det nødvendig å dra da? 

Anonymkode: 81157...98e

Det var feber og en bitteliten baby på bare tre mnd, samt den karakteristiske krupp-hosten, og da ble vi anbefalt over telefon å ta med barnet til legevakten, ja.

Utenom det har det aldri vært behov for legevakt for mitt barn, etter vår (foreldrene) sin vurdering. Alt har kunnet vente til akutt-time hos fastlegen neste dag, eller en evt bestilt time. Han er 20 år nå og har hatt influensa to ganger i sitt liv; en gang som 2-åring og en gang som 18 åring. Ingen av gangene dro vi på legevakten for det. Det er ingenting legevakten kan gjøre med en virusinfeksjon som influensa uansett, bare gi generelle råd som man allerede vet. Det var febernedsettende paracet, søvn og masse drikke som gjaldt.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...