AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #1 Skrevet 14. februar 2020 Vi vurderer å flytte eldste over i en norlandia friluftsbarnehage, men lurer på andre erfaringer. Synes konseptet ser supert ut, men er nok litt skeptisk til privat barnehagedrift med fortjeneste som mål. Noen som har erfaringer? Anonymkode: e1493...0f3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #2 Skrevet 14. februar 2020 Hva er du redd for? Anonymkode: 4222c...21d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #3 Skrevet 15. februar 2020 Vurderer å søke inn jenta mi, fikk et godt inntrykk etter jeg snakket med dem Anonymkode: 8e86b...d7c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #4 Skrevet 15. februar 2020 Har inntrykk av at det er større fokus på økonomi så det settes i mye mindre grad inn vikarer ved fravær enn i kommunale barnehager jeg kjenner til. Anonymkode: 0b201...ac6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #5 Skrevet 15. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykk av at det er større fokus på økonomi så det settes i mye mindre grad inn vikarer ved fravær enn i kommunale barnehager jeg kjenner til. Anonymkode: 0b201...ac6 Det stemmer ikke. Det er Like stor forskjell på Norlandia barnehager som på kommunale barnehager. Noen har god økonomi og setter inn vikar med det samme, andre har ikke mulighet til det og prøver først å bruke personalressurser på tvers av avdelinger. Men de fleste Norlandia barnehagene leverer god kvalitet fordi det er noe selskapet forventer. Men som i alle andre barnehager er kvalitet også veldig personavhengig. Anonymkode: 1b8cf...c02 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #6 Skrevet 15. februar 2020 Har to Norlandiabarnehager her, og de er ikke å anbefale. De utlyser stillinger hele tiden, det er enormt gjennomtrekk av ansatte og mange vikarer inn og ut. Foreldre er ikke fornøyd, men gidder ikke ta seg bryet med å bytte barnehage på ungene. Jeg har kjent flere som har jobbet i barnehagene og de sier sjefen der er helt grusom mot de ansatte, og de har konstant flere sykemeldinger inne på grunn av henne. Nå er Norlandia stort og ingen av disse to er friluftsbarnehager så det er neppe hit du skal, men når det har fått stått på slik i mange år uten at selskapet prøver å rydde opp tross i klager så blir jeg skeptisk i allefall. Valgte en annen barnehage når vi skulle søke på grunn av dette. Anonymkode: 7e49a...604
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #7 Skrevet 15. februar 2020 Min eldste gikk i Norlandiabhg. Det er den beste barnehagen vi har vært borti. Den er stor (120 unger) men meget godt organisert. Vi opplevde aldri at ting ble borte etc, noe vi til stadighet opplever nå i en liten kommunal bhg med 15 unger. De fleste på vår avdeling hadde også jobbet der i 15-20 år, lite gjennomtrekk og faste vikarer. Det er nok forskjell på disse barnehagene også, men jeg anbefaler ihvertfall vår Norlandia varmt. Synd ar vi flyttet før siste barnet kom, så vi ikke kan bruke den. Den kommunale bhg vi har nå er bare tragisk. Anonymkode: 7fb8a...deb
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #8 Skrevet 15. februar 2020 Det blir litt som å spørre etter erfaringer med hvilken som helst barnehage egentlig... Norske barnehager er ganske like i drift og regelverk, de er alle underlagt sentrale lover og styringsverk (bhgloven, rammeplan). De skal alle ha en årsplan med et minimumsinnhold og de skal oppfylle en gjeldende bemanningsnorm i fht antall barn og fordeling av alder, og det er samme kompetansekrav for alle ansatte. De har jevnt over alle et like elendig vikarbudsjett, og sentrale regler i fht vikarbruk. Der man kan se forskjeller på barnehager, er vel pedagogisk profilering, men det gjelder forsåvidt både private såvel som kommunale. De kommunale kan være noe mer bundet av metodeverktøy enn de private. Ellers avhenger opplevd tilfredshet hos foresatte gjerne av personlige kvaliteter, kultur og miljø mellom de ansatte, god kommunikasjon, organisering og ting som like gjerne skiller den ene kommunale fra den andre kommunale, eller motsatt to private. Og som kan være vanskelig å måle/finne ut av på forhånd, og dette kan være avgjørende for mye eller lite gjennomtrekk av ansatte. Så private (samme hvilken eier) og kommunale stiller i utgpkt ganske likt, det handler vel mer om lokale forskjeller. Jeg vil tro at én privateid bhg i Oslo, skiller seg fra en kommunal bhg på Sunnmøre. Men at den samme private Oslobhg kan være ganske lik en kommunal Oslobhg. Mens den kommunale Sunnmørebhg ikke skiller seg nevneverdig fra den kommunale Sunnmørebhg. Anonymkode: 4222c...21d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #9 Skrevet 15. februar 2020 Kjenner ikke Norlandiakjeden spesifikt. Men de kommersielle kjedene kniper der de kan. Kokk tas fra grunnbemanning, barneantall per voksen strekkes osv. Men barnehagene kan fint være veldig gode for barna, det handler mye om feks kultur som tidligere nevnt. Mye av overskuddet kommer av at tilskudd til ansattes pensjon "forsvinner" inn i driften, og aldri kommer de ansatte til gode. Det er stor avstand mellom støtten til pensjon, og faktisk pensjonsinnbetaling fra arbeidsgiver. Det er et underkommunisert poeng i debatten om kommersielle barnehager. De snyter de ansatte, og kniper ikke nødvendigvis på barnas tilbud. Anonymkode: 3197f...0d0
Nonamenofame Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Kanskje det verste selskapet jeg har jobbet for. Det er penger som er i fokus. Penger, penger og penger. Det kan godt hende de er veldig flinke i teorien men i praksis så er de gerrige og begrenser på det meste. Veldig høye forventninger til ansatter. Jeg kommer aldri til å vurdere å jobbe for Norlandia igjen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå