Gå til innhold

Barnevernet har valgt å starte undersøkelse uten noe grunnlag.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

🤣😂Ja, Norge hadde jo blitt ett helt fantastisk sted uten barnevern eller ett statlig system som ivaretar ungene til de foreldrene som ikke evner det selv! Jeg ser det for meg. Rusa foreldre, foreldre som driver overgrep i ro og fred uten innblandelse, foreldre som ikke klarer å følge opp barna sine faglig på skolen , emosjonelt utilgjengelige og/eller uberegnelige. Men det gjør jo ikke noe, for foreldrene mener jo selv at de er uten feil og ikke gjør noe galt. Takk og lov for at vi har ett barnevern som ikke lar seg knekke av disse tullete, paranoide facebookgruppene og foreldrene uten omsorgsevner.

Anonymkode: 44bae...39e

Fjernet sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 22
Skrevet (endret)

Det vet jeg utmerket godt siden jeg selv er tidligere barnevernsbarn som har bodd både her og der store deler av tenåringsperioden min   :)  Mine foreldre var også blant de som mente at de aldriiiii gjorde noe galt og at " barnefjernet " var dette store onde, gale apparatet som drev med menneskehandel, og til tross for utallige sjanser fra barnevernet klarte de altså ikke å skjerpe seg fordi i deres øyne så var de plettfrie. Sånne foreldre er livsfarlige for barn å vokse opp med, og jeg er sjeleglad barnevernet fjernet oss til sist. Mine foreldre tror fortsatt at de er feilfrie og ble frastjålet ungene på falskt grunnlag ( de herjer inni særlig en av disse gruppene og ha gruppe selv på FB ) og det er nesten komisk hvor blind det går an å bli.

Anonymkode: 44bae...39e

Endret av Perelandra
  • Liker 20
Skrevet

Kjæresten til TS har ingen voldshistorikk fra før? Kan være så "lite" som et forelegg eller dom etter slåssing på byen.

• Liker 1
Skrevet

BV skal i løpet av en uke fra bekjymringsmeldingen er kommet de i hende avgjøre om de skal starte undersøkelse eller henlegge meldingen. Her har BV vurdert at de vil undersøke saken i en periode før de på ny vurderer om det er grunnlag for BV sine tilbud eventuelt henlegge saken din. 

Istedenfor å gå i forsvar, finn ut om du kan bruke de til din fordel. Det trenger ikke være hold i bekjymringsmeldingen, men du kan likevel be om veiledning og kurs, økonomisk støtte og praktisk hjelp. Du bør heller se på det som en mulighet. 

Dersom de ikke ser grunn til og fortsette undersøkelsen, sette inn tiltak etc. Og du heller ikke ber om noe så vil saken henlegges og de er ute av ditt liv. 

Anonymkode: 5dccb...8d8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hva du tror jeg ikke forstår? Jeg jobber i barnevernet. Trodde ts mente at saksbehandleren truet med at det skulle ta 3 mnd, noe som er innenfor tidsfristen. Skjønte etterhvert at hun mente at saksbehandler sa det var en mulighet for at undersøkelsestiden ble utvidet. 

Anonymkode: bac7f...94a

Endret av Perelandra
Skrevet

Prøv heller å samarbeide så godt du kan. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva du tror jeg ikke forstår? Jeg jobber i barnevernet. Trodde ts mente at saksbehandleren truet med at det skulle ta 3 mnd, noe som er innenfor tidsfristen. Skjønte etterhvert at hun mente at saksbehandler sa det var en mulighet for at undersøkelsestiden ble utvidet. 

Er ikke det standard at de opplyser om det?

Anonymkode: 8822d...493

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant svar fra noe som "jobber" i barnevernet.. Så for meg litt mer faglig språkvalg fra deg enn hva du kom med. Dermed kan man ta du kommenterer muligvis med en knipe salt.

Anonymkode: a0e0e...6a2

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det standard at de opplyser om det?

Jo det er det. Så det skurrer litt 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan stoppe en undersøkelses sak? BV har ikke noe grunnlag for saken, ingenting i det hele tatt. Det er barnefar som har anmeldt, fordi det er ny partner inn i bildet. 

Anonymkode: 83bdc...43c

Er det andre grunner for barnevernet at dem har satt igang en undersøkelse utenom at du har fått en ny partner?

Har du i så fall en advokat på banen her?

Hva er er det med din partner som gjør at barnefaren valgte og gå til barnevernet?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan stoppe en undersøkelses sak? BV har ikke noe grunnlag for saken, ingenting i det hele tatt. Det er barnefar som har anmeldt, fordi det er ny partner inn i bildet. 

Nå er det sånn at det er BV som vurderer om det er grunnlag for u.s- ikke dere. Det hadde ikke vært mye til barnevern dersom foreldrene selv skulle bestemme når det var grunnlag eller ikke. 
Men dersom det ikke er grunnlag, som du sier- så finner de raskt ut av det løpet av us perioden og den avsluttes. 

Anonymkode: e1012...d4e

• Liker 4
Skrevet

Er ikke uten grunn bv undersøker saken. Grunnen er jo bekymringsmelding fra far.

Jeg hadde gjort det bv ba meg/ oss om, men hadde også allerede på mandag kontaktet en adv. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Akuttvedtak skjer akutt, de planlegger det ikkje. Og ja saken kan utvides hvis den er særlig komplisert. 

Anonymkode: 5012a...ede

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

§ 4-3.Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser.

Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9.

Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig.

Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at en undersøkelse som nevnt i første ledd blir gjennomført ved besøk i hjemmet.

Skrevet

Du skal være glad de undersøker en gang for mye enn en gang for lite. Har du ingenting å skjule, så har du ingenting å frykte. Bare vær samarbeidsvillig og åpen. 

I enkelte tilfeller når de undersøker litt for mye, så oppdager de barn som ikke har det bra. Det er bedre at enkelte familier får gjennomgå litt ekstra, istedet for at noen disse barna ikke blir oppdaget. Noe som ville skjedd om de undersøkte en gang for lite

Anonymkode: 79849...146

• Liker 6
Skrevet (endret)

Akuttvedtak kan kun fattes dersom det ikke er tid til å vente på en omsorgsovertakelse i fylkesnemnda. Søker man om utvidelse utover 3 mnd har man tid til å dra dit! 

87 % av undersøkelsene i 2018 ble gjort innenfor 3 mnd. 

Screenshot_20200215_113446_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 5012a...ede

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

BV har jo rett og plikt til å undersøke om de får inn en bekymringsverdig melding. Så vil jo de ta en vurdering på om meldingen er grunnløs eller ikke.

Anonymkode: 3364f...c79

Men det gjør de ikke.. de undersøker faktisk alt for lite alt for seint! 

Anonymkode: 68894...ca8

Skrevet (endret)

Herregud!🙄 vi har ikke tusenvis av psykopater som staten har samlet i Bufdir og barnevernet , vi snakket om oppegående, utdannede og profesjonelle fagfolk. Selvfølgelig skjer det feil, men da snakker vi promiller av de sakene som undersøkes.

Jeg har selv barn som har måttet innom barneavdeling på sykehus, BUP for postrumatisk stress syndrom, og undersøkelser av barnevernet grunnet bekymringsmelding. Ikke en gang har jeg opplevd noe annet en proffesjonalitet fra noen involverte. Jeg tror min opplevelse er det dei aller fleste sitt igjen med. Jeg har selvfølgelig ikke snakket med noe om at BV har vært innom oss og hatt tilsyn. Det man hører om er de som faktisk blir skremt av dette og som jeg er overbevist derfor har noe å skjule. Det tror jeg dere som snakker ned BV stort sett har , men aldri om dere klarer å se at dere selv har gjort feil. 

Anonymkode: 2b2d3...c12

Ryddet for brukerdebatt, sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 8
Skrevet

Folk tror det bare er til å ta seg fri fra jobb når som helst. Jeg har hatt 10+ sjikanerende bekymringsmeldinger fra samme folk mot meg i flere år. Jeg måtte gjennom 4 møter på kontoret (ta meg ubetalt fri fra jobb), 2 hjemmemøter (ta meg fri fra jobb). 

Folk tror at en falsk bekymringsmelding bare er å godta.. ikke når man må ta seg fri fra jobben i utallige møter. Forstår dere ikke hvor vanskelig det er? Jeg holdt på å miste jobben pga vi har små marginer for å bare ta oss fri, og jeg kunne liksom ikke si til arbeidsgiver at jeg skulle i møte med BV fordi det er en privatsak.

Anonymkode: 005e6...f0f

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 15.2.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Herregud!🙄 vi har ikke tusenvis av psykopater som staten har samlet i Bufdir og barnevernet , vi snakket om oppegående, utdannede og profesjonelle fagfolk. Selvfølgelig skjer det feil, men da snakker vi promiller av de sakene som undersøkes.

Jeg har selv barn som har måttet innom barneavdeling på sykehus, BUP for postrumatisk stress syndrom, og undersøkelser av barnevernet grunnet bekymringsmelding. Ikke en gang har jeg opplevd noe annet en proffesjonalitet fra noen involverte. Jeg tror min opplevelse er det dei aller fleste sitt igjen med. Jeg har selvfølgelig ikke snakket med noe om at BV har vært innom oss og hatt tilsyn. Det man hører om er de som faktisk blir skremt av dette og som jeg er overbevist derfor har noe å skjule. Det tror jeg dere som snakker ned BV stort sett har , men aldri om dere klarer å se at dere selv har gjort feil. 

Anonymkode: 2b2d3...c12

Ryddet for brukerdebatt, sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Ja, du kan leve i en boble, men fakta har du ikke sjekket ut før.

https://www.aftenposten.no/norge/i/myj1/vil-stille-strengere-krav-til-barnevernsansatte

https://fontene.no/nyheter/80-prosent-av-de-ansatte-i-barnevernet-bor-ha-mastergrad-anbefaler-bufdir-6.47.656935.8926681701

Man kan gå fra ungdomskolen og jobbe i etaten, og ha makt over barna til familiene. Det er saksbehandlerene som former saken, og kan forme den slik at det ser ut som foreldrene er uegnet. Når det heller ikke stilles noen form for ansvar for om man har tatt feil, så vil det være lav terskel for maktmisbruk.

Sett det litt inn virkeligheten før du pøser ut det du "tror".

Anonymkode: 005e6...f0f

Endret av Perelandra
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...