Gå til innhold

Hvis det ble nød og dere var tvunget til å dyrke mat i hagen. Hadde det gått bra i Hagen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne nok godt an å dyrke ting her, men hagen er ikke av det største slaget. Bor i et bittelite hus i Oslo og har en liten hage. Mannen er jeger da, så noe kjøtt hadde vi nok fått tak i.

Anonymkode: 126d6...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, absinthia skrev:

Du vil kunne dyrke svedjerug og i tillegg antagelig få moden bygg de fleste årene, dersom du ikke bor veldig langt nord for Målselv. Det var vanlig å dyrke korn i nord, frem til etter 2 verdenskrig.

I tillegg vil du kunne dyrke brokkoli,hodekål, kålrot, purreløk ( dersom du sår inne), squash - kanskje med litt hjelp av en vekstduk eller på en god kompost for varmens del, asparges, - dersom du kan dyrke epler der du bor, kan du også ha plommer (  selv om du kanskje må ta dem inn for modning) , nepe, knutekål, salat, blomkål og sikkert noen fler. 

..og så har vi jo en del deilige vekster å spise som skvallerkål, nesle, geitrams og løvetann.

Hohoi, bra jeg kan dyrke korn da! Er ingen kornbønder rundt her, men det er vel fordi man ikke kan dyrke det i stor nok skala til at det blir lønnsomt. Men til eget bruk hadde vi kanskje fått det til hvis vi valgte å  flytte til øya med feriehus der vi har rikelig jord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrker masse allerede, over 30 sorter frukt/grønt/bær, rundt ti typer urter, og vel ti typer spiselige blomster. :) Ikke nok til å være helt selvforsynt enda, siden vi bare har rundt 25 kvm dyrket område, men vi er med i andelsgård også, så vi trenger ikke kjøpe stort fra Mai til Oktober hvertfall. :)

Anonymkode: 405d6...ebe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet i Oslo så her hadde vi nok strøket med. Men har en park rett bak oss da, så kanskje vi som bor i området her hadde klart å organisere noe der sammen. Jeg dyrker tomater på balkongene da, så noe hadde jeg jo klart å dyrke, men måtte nok spist mye gråstein og blader.  Men hadde blitt tynt med selvdyrking 3/4 av året i hele Norge da.

Anonymkode: 8a684...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo sånn under krigen.

Anonymkode: 4d70e...7da

Min samboer er flink med sånt, men uten han hadde det ikke gått så bra tror jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde blitt fisk og poteter. Dersom det bare hadde vært fisk i fjorden. Men den er dau.

Anonymkode: 9beba...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt poteter selv, har litt grønnsaker som gullerot, salat, sukkererter, paprika osv osv allerede. Kunne dyrka mye mer i hagen. Har i tillegg tilgang til flere bær som blåbær, tyttebær osv rett i hagen...(ikke selvdyrket da)

Anonymkode: 7686f...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er per i dag selvforsynt med chili, persille og gressløk. Kan lett dyrke mye mer salat, kål og gulrøtter enn jeg gjør nå og hadde jeg tatt i bruk plenene så kunne det kanskje gått rundt med poteter. Hadde hatt plass til en god del høner også om nødvendig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke. Bor i firemannsbolig  med dårlig jordsmonn og ikke den største hagen. Litt skulle vi klart å få til men ikke på langt nær nok for fire leligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke på noen som helst måte. Har en bitteliten hageflekk på hver side av boligen, og der er det mest stein under et ørtynt lag med jord (sånn akkurat nok til å få gresset til å gro) 

Anonymkode: d32da...122

Pallekarmer!

Anonymkode: 06a97...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Med to kvadrat balkong i fjerde etasje i Oslo sentrum er det nokså begrenset hva jeg kan få til... Jordbær og cherrytomater og urter, samt en og annen fugl. :kaklehone: Får satse på parsellhage i Slottsparken...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært litt poteter her i hagen for tyve år siden, så det skulle jeg vel fått til. Så har vi rips og litt bringebær som vokser vilt. 

Hvis poteter gror her kunne jeg sikkert fått til noe kål osv også. Alt som kan gros i nord norge og ved kysten. Epler blir bare bittesmå og pottesure, ikke noe godt. 

Men jeg har to meter høye brennesler bak garasjen så hadde vel blitt litt suppe på de da, om jeg fant ut hvordan man tilbereder, haha. 

Har plass til litt høns også vil jeg tro. Så her i huset haddet det vel hovedsaklig blitt poteter, egg og brennesler, haha. Men spørs om det hyrer gjennom de alt for lange vinterene her. Når tæla kommer i bakken i sånn....september/oktober, og ikke gir seg før ut i mai, tja..

Anonymkode: 8eb1d...01f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...