Gå til innhold

Hvis det ble nød og dere var tvunget til å dyrke mat i hagen. Hadde det gått bra i Hagen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var jo sånn under krigen.

Anonymkode: 4d70e...7da

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hadde gått svært bra. Jeg kunne attpåtil fått plass til noen høns, et par hester, noen sauer og et par griser og hatt nok mat til dem også. Hadde hatt plass til å dyrke litt korn også og ville satset på svedjerug fordi det ikke er alltid at annet korn vil bli modent her.  Fisk og tang, har vi i min utvidede hage..  

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Bor i en blokk som ble bygd før krigen, men siden leiligheten ligger i femte etasje har den ikke noe hage utover et lite fellesområde. Tror det ville blitt vanskelig å dyrke nok til å fø beboerene i 70 leiligheter på det viset.

Anonymkode: beb07...522

• Liker 1
Skrevet

Gjør det allerede. Produserer både mat til meg selv, og til deg. 

Anonymkode: 3b261...a19

• Liker 5
Skrevet

Hydroponics redder meg til vinter-inne-dyrking, men skulle klart å laget mange dyrkekasser for å bruke hele plena mi til nyttige formål. 

Anonymkode: 0e647...d51

• Liker 1
Skrevet

Ja, det hadde det. Jeg dyrker store deler av grønnsakene vi spiser her i huset. Det er selvfølgelig ting vi måtte klart oss uten i perioder, for eksempel ferske tomater og agurk om vinteren, og ting vi måtte klart oss helt uten som druer og bananer. Men jeg har fremdeles en god del rotgrønnsaker og gresskar i kjelleren. I tillegg fryst/tørket mye og laget en del ferdige sauser og lignende. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, vet ikke hvordan jeg gjør det. Hadde dødd.

Anonymkode: 1fb82...683

• Liker 1
Skrevet

Nei. I Oslo er det mange  småhager. Min familie på fem hadde ikke overlevd på de få kvadratmeterne vi har. 

Anonymkode: 13098...138

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg tror den er stor nok til at vi kunne vært selvforsynt med poteter, gulrøtter, kål osv. Den er ikke kjempestor, men tror vi hadde klart oss 😊

• Liker 1
Skrevet

Bor i Nord-Norge så litt begrenset hva som vokser hvis man ikke tenker drivhus. Poteter, gulrøtter, epler, rabarbra, rips, solbær, stikkelsbær, kirsebær. Tomta er på 1,6 mål, så noe hadde det vært plass til. Kunne sikkert hatt hønsehus også, bor ved kysten og kunne fisket. Har feriehus på ei øy vi eier, kunne tatt både tang og div skjell/satt krabbeteiner. Hvis vi hadde flyttet til øya der, kunne vi hatt god plass til dyrking og kunne hatt steinaldersauer og evt geiter. 

Måtte utviklet grønne fingre og landbruksinteresse av ren nød 😂😂Men familien min ville ikke sultet, selv om kostholdet vel hadde blitt ensidig. Ser ikke for meg at vi kunne dyrket korn i dette klimaet. 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt.

Hadde i tillegg lagt ut korn så jeg hadde lokket inn fugler og rådyr, som jeg hadde skutt.

Det hadde blitt feast hver dag.

• Liker 3
Skrevet

Null problem. Kunne dyrket poteter, gulrøtter og kålrot for vinterforsyning, og litt salat og denslags også. Fisk i fjorden og vilt i skogen er det også. Bare å ta med fiskestanga og børsa ut på tur. 

• Liker 1
Skrevet

Dyrker allerede jordbær, tomater, sukkererter og diverse urter. I år har jeg planer om å bygge drivhus, og satser på å utvide med bl.a paprika og squash, og ute er det god plass til f.eks poteter og gulrøtter. Ellers har vi båt og kan fiske, og mannen går på jakt.

Da jeg bodde i blokk hadde jeg tomater, sukkererter og paprika i krukker på balkongen. Sikkert mye mer som kan dyrkes i balkongkasser og krukker hvis man vil.

Anonymkode: b5f70...99d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok måtte bruke et år, men så hadde jeg klart å vært selvforsynt med grønnsaker, vilt og fisk og egg. Melk hadde vært mye vanskeligere.

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at det hadde vært vellykket 

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke på noen som helst måte. Har en bitteliten hageflekk på hver side av boligen, og der er det mest stein under et ørtynt lag med jord (sånn akkurat nok til å få gresset til å gro) 

Anonymkode: d32da...122

Skrevet

Kunne hatt en geit eller en sau her. Og dyrket litt i kasser, men sikkert ikke nok.

Skrevet

Vi er bønder, har kunnskapen, marka og dyr for gjødsel. Hadde gått fint.

Anonymkode: f01b7...2a0

• Liker 3
Skrevet

Vi har plass til å dyrke en hel del i hagen hvis vi må. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Eneri skrev:

Bor i Nord-Norge så litt begrenset hva som vokser hvis man ikke tenker drivhus. Poteter, gulrøtter, epler, rabarbra, rips, solbær, stikkelsbær, kirsebær. Tomta er på 1,6 mål, så noe hadde det vært plass til. Kunne sikkert hatt hønsehus også, bor ved kysten og kunne fisket. Har feriehus på ei øy vi eier, kunne tatt både tang og div skjell/satt krabbeteiner. Hvis vi hadde flyttet til øya der, kunne vi hatt god plass til dyrking og kunne hatt steinaldersauer og evt geiter. 

Måtte utviklet grønne fingre og landbruksinteresse av ren nød 😂😂Men familien min ville ikke sultet, selv om kostholdet vel hadde blitt ensidig. Ser ikke for meg at vi kunne dyrket korn i dette klimaet. 

Du vil kunne dyrke svedjerug og i tillegg antagelig få moden bygg de fleste årene, dersom du ikke bor veldig langt nord for Målselv. Det var vanlig å dyrke korn i nord, frem til etter 2 verdenskrig.

I tillegg vil du kunne dyrke brokkoli,hodekål, kålrot, purreløk ( dersom du sår inne), squash - kanskje med litt hjelp av en vekstduk eller på en god kompost for varmens del, asparges, - dersom du kan dyrke epler der du bor, kan du også ha plommer (  selv om du kanskje må ta dem inn for modning) , nepe, knutekål, salat, blomkål og sikkert noen fler. 

..og så har vi jo en del deilige vekster å spise som skvallerkål, nesle, geitrams og løvetann.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...