Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I sikkerhetskontrollen, ofte. På utesteder, nesten alltid. Og da særlig av gamle griser som vil forhandle pris. Ingen under 50 tror de kan kjøpe horer på et ordinært utested, eller at jenter med asiatisk utseende automatisk er horer. Men selv de unge og middeladrende tar det for gitt at jeg er dårlig i norsk. 

Anonymkode: e0e2f...7d5

• Liker 7
Skrevet

Skjønner at det er irriterende, men hvis man vender litt på det. De fleste på flyplassen som ser ut som Fredrik Solvang snakker ikke norsk, og det kan være frustrerende å bli snakket til på norsk når man ikke kan språket. Jeg skjønner at det er dumt å bli snakket til på engelsk i sitt eget land, men de ansatte mener ikke noe vondt med det. Hvor mange passasjerer med asiatisk utseende har de? Og hvor stor andel av dem snakker faktisk norsk? Det er ikke rasistisk ment. 

Sitat

Dere kan bomme like mye på meg som på en latvisk prostituert, men hun tiltales på norsk fordi hun er hvit. Slutt! Nå!

Den kommentarer kunne han spart seg for.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Chiyo skrev:

Skjønner at det er irriterende, men hvis man vender litt på det. De fleste på flyplassen som ser ut som Fredrik Solvang snakker ikke norsk, og det kan være frustrerende å bli snakket til på norsk når man ikke kan språket. Jeg skjønner at det er dumt å bli snakket til på engelsk i sitt eget land, men de ansatte mener ikke noe vondt med det. Hvor mange passasjerer med asiatisk utseende har de? Og hvor stor andel av dem snakker faktisk norsk? Det er ikke rasistisk ment. 

Den kommentarer kunne han spart seg for.

Den han sa var ar det var like håpløst å tro at latviske kvinner var horer. Og det er det jo. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den han sa var ar det var like håpløst å tro at latviske kvinner var horer. Og det er det jo. 

Det var veldig lett å misforstå i alle fall. 😕  

Men altså, jeg har sympati for mannen. Jeg har ikke hans erfaring, jeg er ganske hvit, men jeg hadde sikkert syns det var irritert hvis alle på flyplassen antok at jeg var utlending. På den annen side, det er en flyplass. Jeg har også blitt snakket til på engelsk på flyplassen. Jeg tviler ikke på at de skjer oftere med folk med annen hudfarge, men det skjer med hvite også i blant. 

Jeg syns vi burde irritere oss mer over å bli snakket til på engelsk i restauranter her i Norge. Det skjer ganske ofte med oss alle sammen.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Chiyo skrev:

Det var veldig lett å misforstå i alle fall. 😕  

Men altså, jeg har sympati for mannen. Jeg har ikke hans erfaring, jeg er ganske hvit, men jeg hadde sikkert syns det var irritert hvis alle på flyplassen antok at jeg var utlending. På den annen side, det er en flyplass. Jeg har også blitt snakket til på engelsk på flyplassen. Jeg tviler ikke på at de skjer oftere med folk med annen hudfarge, men det skjer med hvite også i blant. 

Jeg syns vi burde irritere oss mer over å bli snakket til på engelsk i restauranter her i Norge. Det skjer ganske ofte med oss alle sammen.

Irritasjonen ligger jo ikke i å bli tiltalt på engelsk, men å bli "singled out" og være den eneste i køen som blir tiltalt på engelsk på bakgrunn av vekterens fordommer. Det går bra en og ti ganger, men er faktisk slitsomt og nedverdigende i lengden. 

På restauranter blir du tiltalt på engelsk uavhengig av hvordan du ser ut, og da er det ikke samme greia. 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke nordmenn det?Alle utenfor Vesten blir jo plassert i en eller annen negativ kategori.

Anonymkode: 99815...beb

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke nordmenn det?Alle utenfor Vesten blir jo plassert i en eller annen negativ kategori.

Det er jo poenget! Håpløse fordommer, også kjent som rasisme. 

• Liker 1
Skrevet

I Nederland spør de alltid først, på nederlandsk.. Nederlandsk eller engelsk? Mye mer hyggelig enn å ta for gitt at jeg er det ene eller andre. 

Anonymkode: 48d68...c12

• Liker 10
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo poenget! Håpløse fordommer, også kjent som rasisme. 

Så det stemmer, nordmenn tror at alle latviske kvinner, alle med asiatisk utseende er horer?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det stemmer, nordmenn tror at alle latviske kvinner, alle med asiatisk utseende er horer?

Det ville være like generaliserende. Jeg vil heller si at mange har disse fordommene, og at det kan være et stort problem for de som blir utsatt for slikt på jevnlig basis. Og at å avfeie problemet man selv ikke har ved å si at det ikke er vondt ment ikke er med på å løse noe som helst. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Nederland spør de alltid først, på nederlandsk.. Nederlandsk eller engelsk? Mye mer hyggelig enn å ta for gitt at jeg er det ene eller andre. 

Anonymkode: 48d68...c12

På flyplassen i schipol blir  jeg tiltalt på engelsk. Sist stakk  hun hånda nedi skjørtet mitt for å se hvorfor magen var ujevn. Veldig ubehagelig og nedverdigende opplevelse.  Spesielt da jeg reiste med et større reisefølge. 

I Finland har de tiltalt meg på finsk. Kanskje det er rutinen der, jeg vet ikke. 

Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sikkerhetskontrollen, ofte. På utesteder, nesten alltid. Og da særlig av gamle griser som vil forhandle pris. Ingen under 50 tror de kan kjøpe horer på et ordinært utested, eller at jenter med asiatisk utseende automatisk er horer. Men selv de unge og middeladrende tar det for gitt at jeg er dårlig i norsk. 

Hvordan er det når du støter på andre fra samme fødeland. Tror de at du er norsk eller innvandrer, turist? 

Endret av Pipaluk
Skrevet

Aldri opplevd og er adoptert

Anonymkode: a2e33...d48

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ville være like generaliserende. Jeg vil heller si at mange har disse fordommene, og at det kan være et stort problem for de som blir utsatt for slikt på jevnlig basis. Og at å avfeie problemet man selv ikke har ved å si at det ikke er vondt ment ikke er med på å løse noe som helst. 

Ok, da er det nok på tide å flytte fra Norge. Gjelder det også polakker, selv etter mange flyttet hit som abeidsinnvandrere for å jobbe som sykepleiere, renholdere osv.?

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir stoppet alltid jeg også. Uavhengig om jeg reiser med foreldre, andre familiemedlemmer, søsken, venner eller kjæreste. Jeg er etnisk norsk, og ser norsk ut. Ikke kriminell eller dømt for noe tidligere heller.

Anonymkode: 2bb49...d84

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir stoppet alltid jeg også. Uavhengig om jeg reiser med foreldre, andre familiemedlemmer, søsken, venner eller kjæreste. Jeg er etnisk norsk, og ser norsk ut. Ikke kriminell eller dømt for noe tidligere heller.

Anonymkode: 2bb49...d84

Blir du tiltalt på engelsk?

Skrevet

Ja, opplever til stadighet “shopping while black”, mistenkeliggjøring på flyplass, utesteder etc. Nordmenn er rasistiske og det går også ut over utenlandsadopterte. De slutter med en gang jeg svarer på lokaldialekten min da 🤣

Anonymkode: ebbf0...e9d

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvordan er det når du støter på andre fra samme fødeland. Tror de at du er norsk eller innvandrer, turist? 

De er aldri i tvil, faktisk. De ser med en gang at jeg er fra et annet land enn dem, tross likheten i genene. Har haldri blitt tiltalt på annet enn engelsk i mitt fødeland, har vært der tre ganger på ferie. 

• Liker 4
Skrevet

En med asiatisk utseende på en flyplass. Med mindre det er innenriksflygning til småsteder ala Sandane så er det mest sannsynlig at vedkommende ikke skjønner norsk. 

Skjønner vekterne godt, jeg. Og så skjønner jeg at Solvang kan bli frustrert, men.. Sånn er det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...